Op het werk hebben we sinds een paar maand een vaste glasvezel lijn waar we 8 ip adressen bij hebben.
.1 is voor de cisco router (waar we geen toegang tot hebben)
.2 is de mailserver (nt4.0)
.3 is de linux router
Nu willen we naar een situatie gaan waar de mailserver achter de linux router komt.
met netfilter kun je van alles doen met dnat snat en dergelijke alleen ik kom hier alleen maar dingen tegen dat ze het forwarden naar een intern ip.
Kan ik de server niet met het publieke ip achter de router stoppen en er een static route o.i.d heen maken waarbij gelijk de iptable regels worden meegenomen?
Anders moet nl. het mx record en dergelijke weer worden omgezet en daar is niet zoveel draagvlak voor op een of andere manier hier.
linux draait met 2.4.18 met volledige masq support.
gebruikte bronnen:
google.com /dnat/snat/netfilter/router
De howto`s over iptables
de linuxhelp.com pagina`s.
irc.xs4all.nl @#linux.nl (hier werd me verwezen naar dnat)
.1 is voor de cisco router (waar we geen toegang tot hebben)
.2 is de mailserver (nt4.0)
.3 is de linux router
Nu willen we naar een situatie gaan waar de mailserver achter de linux router komt.
met netfilter kun je van alles doen met dnat snat en dergelijke alleen ik kom hier alleen maar dingen tegen dat ze het forwarden naar een intern ip.
Kan ik de server niet met het publieke ip achter de router stoppen en er een static route o.i.d heen maken waarbij gelijk de iptable regels worden meegenomen?
Anders moet nl. het mx record en dergelijke weer worden omgezet en daar is niet zoveel draagvlak voor op een of andere manier hier.
linux draait met 2.4.18 met volledige masq support.
gebruikte bronnen:
google.com /dnat/snat/netfilter/router
De howto`s over iptables
de linuxhelp.com pagina`s.
irc.xs4all.nl @#linux.nl (hier werd me verwezen naar dnat)