Toon posts:

Zin/onzin van interne printserver, ecp, epp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een HP laserjet 4MP (denk ik), zo'n joekel. Nou merk ik dat het spoolen van sommige printopdrachten best lang duurt. De printer is nu nog aangesloten met een paralelle kabel. Ik vraag me dus af hoeveel het scheelt en of het uberhaupt scheelt als ik de printer met een interne netwerkkaart op het netwerk aansluit. In principe zou de bandbreedte dan 10mbit/100mbit moeten zijn en dus meer dan er via de printerkabel kan, right? De printer zelf is dus een laserprinter die 8ppm zou moeten doen. Doet ie ook wel, maar het valt me dus op dat het spoolen lang duurt. Er zit overigens 6mb geheugen in, wat ik ga uitbereiden naar 32 mb.

Wat is verder het verschil tussen epp (1.7/1.9) en ecp??

Let wel: ik heb het over een interne printserver, daar een externe printserver toch weer via de paralelle kabel moet verzenden.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Laserjet 4 is toch wel een oudje geloof ik. Ik denk dat je er in ieder geval geen geld aan moet uitgeven.

En over die traagheid, zo zijn de oude modellen nu eenmaal (/me had een laserjet 5 die moderne printjobs niet trok)

Verwijderd

Topicstarter
de snelheid op zich is niet slecht, ik vraag me alleen af hoe het zit met dat spoolen, vind dat zo lang duren. Verder zijn het prima apparaten en je moet er idd niets nieuws voor kopen (heb weer wat 2e hands geheugen erin gepropt, kost bijna niks), maar 2e hands kan prima.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13
Spoolen moet ook met een netwerk-printer nog steeds gebeuren.. Daarna wordt de rauwe data pas over de lijn gepompt..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Op woensdag 26 juni 2002 16:10 schreef wessel99 het volgende:
de snelheid op zich is niet slecht, ik vraag me alleen af hoe het zit met dat spoolen, vind dat zo lang duren. Verder zijn het prima apparaten en je moet er idd niets nieuws voor kopen (heb weer wat 2e hands geheugen erin gepropt, kost bijna niks), maar 2e hands kan prima.
offtopic:
Waar koop jij je 2e hand printer geheugen? Ik heb thuis een laserjet 5 staan. Ik heb heel veel winkels afgezocht, maar nergens komn ik het geheugen voor deze printer krijgen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

volgens mij maakt het niet zoveel uit. Het hangt ook aan hoeveel geheugen jouw printer heeft. Het vordeel van een interne printserver is dat de PC's rechtstreekst aangesloten naar de printer (via hub/switch dan) waar geen PC aan moet om een print te verwerken (behalve die ene PC die de print verstuurt). Ander vordeel is dat jouw server/ werkstation (als jouw laserjet hieraan is aangesloten) geen performance verlies heeft.
Op woensdag 26 juni 2002 17:06 schreef alexandervisser het volgende:

[..]

offtopic:
Waar koop jij je 2e hand printer geheugen? Ik heb thuis een laserjet 5 staan. Ik heb heel veel winkels afgezocht, maar nergens komn ik het geheugen voor deze printer krijgen.
T.net pricewatc en V&A. En HP

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-06 16:20

MrDry

Desperados!

Het heeft volgens mij vooral met de RIP te maken welke in de printer zit. Deze zorgt dat de data welke jij verstuurt in omgezet wordt tot printertaal. Het klinkt altijd leuk...25-30 pagina's per minuut maar dat is bijna nooit haalbaar.

Ik denk dat de bottelnek echt je printer is en niet een kabel of netwerkverbinding.

Quod licet lovi, non licet bovi

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

het spoolen opzich gaat niet sneller, maar de transfer van de spool naar de printer gaat via het netwerk wel een stuk sneller...

er zit trouwens ook een behoorlijk verschil in de netwerk belasting of je een IPX-printerserver of een TCP-printerserver erin schuift. (er zijn dus verschillende uitvoeringen, 2e hands kom je zelfs nog wel eens een XIO-kaartje tegen, die Netware als queue-server vereist)

de totale reactie snelheid van het starten van een printjob, tot de laatste pagina eruit (zeker met veel grote grafische elementen) is duidelijk korter.

ik prefereer zelf dus duidelijk de interne netwerkkaart voor mijn gebruiksgerief.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-06 20:00
we hebben hier een hp 4050 tn met 16 mb en interne 10/100 jetdirect staan waar 3 mensen actief op printen en je hoeft hiero nooit op elkaar te wachten en met direct parralel op de server moet je nog wel eens wachten.

Verwijderd

Topicstarter
Precies, misschien gebruikte ik de term "spoolen" verkeerd, maar op een zeker moment word de printer actief en dan duurt het lang in vergelijking tot mijn werk voordat de eerste print eruit komt rollen, dus ik gok dat het met verzenden temaken had. Ik heb al extra geheugen bijgeprikt omdat ie anders veel plaatjes op 300 dpi ging printen ipv 600 dpi.

En zolang hij nog parallel aangesloten is: wat doe ik met EPP/ECP instellingen in de bios, is daar nog iets van winst mee te halen? En kan ik in windows nog poorten op hogere bitrates zetten ofzo (weet dat het vroeger kon maar zie het nu zo nergens staan)?
Pagina: 1