Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
Dat is al heel watNutcaze: Het probleem is echter dat ik daar geen barst van begrijpIk heb al diverse tutorials e.d. bekeken op het internet maar word hier niet wijzer van. De bedoeling is dat er aan de kant van de client iets wordt verstuurd naar de server. Ik begrijp dat er iets van een envelope verstuurd moet worden.
Ik denk dat je je beter niet te veel direct moet SOAP bezig kunt gaan houden. SOAP is eigenlijk best wel complex en het zelf opbouwen en interpreteren van SOAP envelopes is gewoon echt pokke-werk. Je kunt er daarom beter een web-services library bij pakken die dit makkelijk maakt voor je. Op dit gebied zijn er al veel mogelijkheden: Apache Axis, Sun's JAXM, of JAX-RPC en uiteraard Microsoft .NET. Je kunt het beste gewoon eens goed uitzoeken hoe je in 1 van deze omgevingen een web-service moet schrijven en hierop dus ook je implementatie baseren. Net zoals het onzinnig is als iedereen het HTTP protocol opnieuw gaat implementeren, is het ook onzinnig om steeds opnieuw SOAP te implementeren (waarbij je wellicht ook nog HTTP nodig hebt
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.
Als je echter helemaal geen kennis van XML en namespaces hebt, wordt dit toch wel lastig: XML + namespaces en XML Schema vormen toch wel de basis van het hele SOAP verhaal.
Je zou ook kunnen overwegen om SOAP te laten voor wat het is en te onderzoeken hoe je dit met XML-RPC kan doen. XML-RPC is een stuk minder complex dan SOAP.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Uiteindelijk ontkom je er toch niet aan dat je een beetje gevoel krijgt met hetgene waarmee je bezig bent. Dit gevoel kan je alleen maar krijgen door veel en goed te lezen en wat kleine testjes te implementeren. Zo lastig is dat in beide gevallen niet.
Zoeken naar een steeds makkelijkere oplossing heeft niet zoveel nut: je kunt beter concreet aan de slag gaan. Implementeer eens een simpele web-service in bijvoorbeeld Axis of .NET. Je moet een beetje uitkijken met het alleen maar lezen van architectuur beschrijvingen en artikelen omdat het vaag over blijft komen als je er niet concreet mee werkt. Dat laatste is dus de oplossing voor een succesvol verhaal.
Waarmee zouden we je moeten helpen? Ik heb je al een paar keer gewezen op de .NET Framework SDK [1]. Download deze eens en lees in de goede documentatie hoe je supereenvoudig een web-service maakt. Er zijn ook al veel tutorials [2,3] en samples [3, 4] op het web te vinden.Nutcaze: maar de meest simpele voorbeelden van MSDN zelf werken niet, wie helpt mij?
Je kunt dus flink aan de slag
[1] .NET Framework SDK
[2] ASP .NET Heaven web services tutorials
[3] C# Corner Web Services Samples
[4] GotDotNet Web Services Samples
Tja, ik leef me je mee, maar wat moeten we ermee?Nutcaze vertelt over z'n problemen
Met het verhaal dat het niet 'lukt' kan je misschien bij een baas of docent aankomen die dan naar een andere oplossing zoekt. Hier boeit het ons echter niet dat het niet lukt omdat we niet geinteresseerd zijn in het resultaat. Je kan hier om advies vragen of concrete problemen voorleggen die wij dan proberen op te lossen of nog beter: tips geven waardoor je ze zelf kunt oplossen. Met een opmerking als 'het lukt niet' kunnen we echt niets.