Op donderdag 27 juni 2002 20:09 schreef Abbadon het volgende:
[..]
Dat betekend alleen dat de ene wat sneller klaar is met z'n beurt dan de ander; de zet zelf wordt er niet 'creatiever/intelligenter' door. Je zou gelijk hebben als er een maximale tijdsduur is per zet
Er is inderdaad een maximale tijdsduur per zet.
ik dacht iets van 10 min. voor de totale wedstrijd + 2 sec. per beurt
[..]daarenboven lijkt me de schaaksoftware niet met een zet op de proppen te komen als je de beurt zomaar afkapt; de software zal van slag raken (alsof je een programma killed).
[..]
schaaksoftware is juist een van de voorbeelden waar berekeningen nooit "afgemaakt" worden.
Een computer schaakt op de volgende manier:
-Pak een willekeurig stuk
-verplaats dat stuk naar een willekeurige plaats
-Kijk of de spelsituatie die je nu heb gekregen hebt, beter is dan de vorige beste spelsituatie
-als de tijdslimiet nog niet is overschreden, begin overnieuw
-als de tijdslimiet overschreden is, neem dan de beste zet, en stuur die door naar de tegenstander.
betere schaakprogramma's zullen niet zomaar een willekeurig stuk een willekeurige zet laten doen, maar geven gradaties aan zetten, en rekenen eerst de (waarschijnlijk) beste zetten uit.
Ook hebben de nog betere schaakprogramma's databases met standaardzetten (in schaken zijn er een hele hoop standaardopeningen en dergelijke)
De nog betere programma's leren ook van hun tegenstander.
de meeste tijd gaat trouwens zitten in het berekenen van wat de beste spelsituatie is (wat is beter? een toren kunnen slaan, of een koninging opofferen zodat je de beurt daarop schaakmat kunt staan? oftewel; je moet meerdere stappen vooruit denken, alleen om een spelsituatie een waarde te geven.)
En het is ook niet de hardware die 'vooruit kijkt', maar de software, de hardware heeft geen flauw benul van wat er allemaal gebeurd, die voert op commando het een en ander uit. En 'slimme' technieken als branche prediction, hebben afgezien van de snelheid (gelukkig!) niets met de uitkomst van een proces te maken.
Dat zou wat zijn, dat de hardware eigenhandig maar een onvoorspelbare draai geeft aan bepaalde processen

(of ik moet hier staan bazelen, maar dat lijkt me erg sterk)
zoals je dus kunt opmaken uit mn verhaal hierboven, zorgt snellere hardware voor het berekenen van betere zetten, en de snelste computer zal dus waarschijnlijk ook winnen.