Op woensdag 26 juni 2002 22:03 schreef pkouwer het volgende:
Waar ik naar toe wil is dat ik niet goed kan bevatten wat er precies onder business-rules verstaan wordt en hoe ik dit vertaal naar VB. De connectie met de database kan ik op zich nog wel begrijpen, maar ook hier geldt: hoe in VB bijvoorbeeld.
We spreken dus alleen over desktop apps, eventueel met een database (Access, MySQL) ergens in een netwerk, that's it.
Dat heet een 'fat client'. In de tijden van weleer (dat is dus vorig jaar) had je een dikke client (een executable met alle logica) en een database. Dit is niet schaalbaar, want als je de logica die in de fat client zit wilt gebruiken in een andere app, dan kan dat niet.
Wat hebben ze toen bedacht? Een ander client-server model: men slankt de fat-client wat af, en creeert een tussenlaag tussen de client, dus de executable, en de database. (voor de executable kun je ook een webapplicatie zien of een applicatie op een handheld oid, die communiceert met een groter systeem). De logica die nodig is voor de client zelf, dus schermbesturing, gebruikerinteractie afhandeling en data-manipulatie voor weergave / early dataprocessing van de input van de gebruiker voor de database, wordt in de client ingebakken. De logica die nodig is voor de applicatie, dus die de applicatie zelf vormt, stop je nu niet meer in de client zelf maar in components. Die components (in VB maak je dan een ActiveX dll, dus COM components) installeer je bv in COM+ services op een Win2k doos in je netwerk. Die components bevatten de feitelijke logica van de applicatie en maken contact met de database. De client maakt alleen contact met de components. Het voordeel hiervan is, is dat je andere clients, met dezelfde components kunt laten praten, dus je hergebruikt je programmatuur. Verder kun je de components en de database centraal in je organisatie neerplanten op een grote machine, terwijl degene die met de client werkt gewoon op een klein PC-tje werkt.