Forum voor oude hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 15:48

rtgo

Lemmus Lemmus

Topicstarter
Lieve Adjes,

Onder de tweakers zitten een stel mensen die graag aanrotzooien met oude zooi. Maar zelfs de die-hard tweakers hebben wel eens vragen.
Het blijkt vaak onmogelijk om de mensen bij elkaar te krijgen die veel weten over hardware van 486ers en daarvoor. Hierdoor blijven veel vragen onbeantwoord hetgeen niet alleen jammer is maar ook een nutteloze verspilling van database ruimte. Bovendien worden topics over oude hardware vaak vervuild door opmerkingen zoals: "gooi toch weg man!", "wat kun je nog met een 486" en "om te internetten heb je op z'n minst een PII nodig" |:(
Om die reden stel ik voor om een nieuw forum te openen voor oude hardware. De grens tussen nieuw en oud kan gelegd worden ergens halverwege de jaren '90 bij de opkomst van de pentium/de ondergang van de 486.

(bij uitzondering) groetjes,
rtgo

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lijkt mij top idee.... soorte met top of the top idee :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-10 12:53

Pubbert

random gestoord

is wel goed idee eigenlijk :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Dat lijkt me een beetje te specifiek. Net als een specifiek forum over laptops, of over macs. De doelgroep is niet echt groot, en bovendien passen threads over specifieke deelonderwerpen veel beter in VB, PMG, OH, etcetera. Daar zit namelijk de expertise over dat onderwerp. Als mensen zo reageren, dan is dat hun fout, en niet een gevolg van de verkeerde indeling van het forum :).

Wat betreft topictitel: 'Forum voor oude hardware' is niet echt duidelijk.. zou eigenlijk 'forum over oude hardware' moeten zijn (ik dacht eerst dat het ging om de zoveelste suggestie van iemand die niet weet dat www.tweakers.net/aanbod bestaat :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zie er niets in om een forum te hebben voor al 8 jaar lang afgeschreven rommel eigenlijk.

Een pentium 200 kun je al voor niets op de straathoek oprapen, hoezo zou je dan een forum over 386/486's gaan maken?

Dat gaat ook zeker niet hard lopen, te weinig vraag naar.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 19:49
* Twynn krijgt flashbacks...

[topic=353307/1/100]

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 26 juni 2002 12:49 schreef Twynn het volgende:
[topic=353307/1/100]
Shit, je was me voor ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 12:46 schreef GaMeOvEr het volgende:
Ik zie er niets in om een forum te hebben voor al 8 jaar lang afgeschreven rommel eigenlijk.

Een pentium 200 kun je al voor niets op de straathoek oprapen, hoezo zou je dan een forum over 386/486's gaan maken?

Is dat nou zo'n reaktie die hij bedoelde met mensen die zeggen dat je het weg moet gooien. Goed gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16

GaMeOvEr

Is een hork.

Nee hoor, hij hoeft het niet weg te gooien. :P

Complex kan ik het ook niet echt noemen eigenlijk, afgezien van het feit dat tegenwoordig PC als je ze in elkaar zet vaak wel gelijk draaien in tegenstelling tot die oude meuk. ;)

(Ik heb ook al vanaf XT's ermee gewerkt, vandaar.)

Ik geef toe, het is iets meer geklooi, maar dusdanig moeilijker? Nah. Tel dat op bij de vragen over dit soort dingen en je hebt een forum wat gewoon niet loopt.

(Ik zou bij god niet weten waar ik een 486 vandaan moet halen. :P)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Topicstarter

[topic=353307/1/100]

Klopt, in dat topic heb ik zelf ook gepost. Ik zag net een oude tektronix client liggen (4000-i of zo). Het zou leuk zijn als je daar mee wat kan doen. Hij doet het nog dus het is best materiall om lekker mee te nerden. Een beetje hulp zou welkom zijn maar het is nutteloos om voor hulp te vragen in overige hardware, daar is het veel te specifiek voor. Je zou natuurlijk NOS kunnen proberen maar zelfs daar denk ik dat je niet genoeg expertise hebt. Het oude hardware topic biedt wellicht wel uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het best nuttig is om een grens te leggen tussen oud en nieuw, omdat er inderdaad nog Tweakers zijn die zich daar voor interesseren..

Dan kun je wel zeggen "Gooi toch weg die zooi" maar dat zeg je toch ook niet van heleboel andere dingen in ons leven omdat je er vaak nog best wat mee kan.

Wel is het misschien verstandig om die grens wat anders te maken, b.v tt de pentium ll ofzo en daarna in het normale forum.

Wat is het probleem dat je een extra forum moet maken das toch niet zoveel werk, alleen moet je 1 of 2 extra mod's erbij nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:57

Killjoy

Klingon lawn products

Er is inderdaad wel een groep hobbyisten die wel wat tips kunnen gebruiken. Als de opmerkingen in de onderstaande topics leest, kan je rustig stellen dat kennis van oudere hardware bij de 'jonkies' op dit forum vaak ontbreekt.

[topic=533694/2/25]

[topic=528299/1/25]
Vooral bij deze had ik als GoT-bejaarde gelijk zoiets van duh; een pentium overdrive. De post-486 generatie had er blijkbaar toch iets meer moeite mee :)

en dan hebben we het nog niet gehad over de liefhebbers van pre-XT systemen. (zwaar voor mijn tijd :'( )

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 12:46 schreef GaMeOvEr het volgende:

Waar woon je? Dan kom ik ff een paar P200 ophalen ... heb vanmiddag nog gekeken, maar 'men' vraagt op bv marktplaats nog wel wat voor een p133 etc. En die dingen zijn verrekte handig als server oid.

D;r zal denk ik wel genoeg belangstelling voor zijn. 't gaat immers niet alleen om het feitelijke resultaat, maar om het relatieve resultaat. Verschil: feitelijk resultaat is bv zo hoog mogelijk, een P4 op 3Ghz draaien. Relatief is dan een oudje 486 zo goed mogelijk gebruiken. Daarbij komt ook nog dat oudjes niet meer dienst doen als de standaardpc, maar als deurbelbewaker oid. En dan moet je wel gaan tweaken, want er zit wel een printerpoort op, maar geen deurbelpoort.

Kortom, er is leven voor zo'n forum. Ik stel voor om het forum dan "Opgebrand is nog niet afgefikt" te noemen :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Op woensdag 26 juni 2002 20:42 schreef Eusebius het volgende:

[..]

Waar woon je? Dan kom ik ff een paar P200 ophalen ... heb vanmiddag nog gekeken, maar 'men' vraagt op bv marktplaats nog wel wat voor een p133 etc. En die dingen zijn verrekte handig als server oid.
Vragen mag men, ik kan ook wel 1000 Euro vragen voor een oude 286. Wat de gek ervoor geeft. En het valt me de laatste tijd op dat de huis tuin en keuken server's steeds meer power hebben. Zag een tijdje terug iemand die Freesco op een K6-2 met 128mb draaide.

Heb niets tegen een oud schroot forum, maar zie het nut niet echt. En als je alle oude troep bij elkaar smijt heb je dus een forum waar het gaat om HD's van 100mb en videokaarten met 1mb. Een oude HD is gewoon een HD, en hoort gewoon in [OM]. Zelf zal ik er niet snel kijken, en een groot aantal andere Tweakers zal zich ook niet zo snel in zo'n forum laten zien. Het is gewoon niet cool. Denk dat je juist minder bruikbare tips zult krijgen.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 19:59 schreef superwhimpy het volgende:
Er is inderdaad wel een groep hobbyisten die wel wat tips kunnen gebruiken. Als de opmerkingen in de onderstaande topics leest, kan je rustig stellen dat kennis van oudere hardware bij de 'jonkies' op dit forum vaak ontbreekt.

[topic=533694/2/25]

[topic=528299/1/25]
Vooral bij deze had ik als GoT-bejaarde gelijk zoiets van duh; een pentium overdrive. De post-486 generatie had er blijkbaar toch iets meer moeite mee :)

en dan hebben we het nog niet gehad over de liefhebbers van pre-XT systemen. (zwaar voor mijn tijd :'( )
Waren inderdaad leuke topics. Over pre-XT gesproken. Ik zag gister iets cools: een 19" HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-10 22:39
Nou kan ik het toch niet laten om ook even mijn 'trots' te melden:
Casio 8086 8 MHz 256 kB
640x400 16 kleuren scherm
10 MB HD
2x 8" flop (ja je leest het goed: 8 inch !!)
en in 3 (drie) kasten met aparte voeding (een voor HD, een voor floppen en een voor mobo en zo)

Heb ik nog mijn eerste game op geprogrammeerd ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ach, je mag het schroot noemen, maar er komt een dag dat een snotneus van 14 (duh! Die zitten hier genoeg ..?) jouw P6 van 5,4 GHZ een slooommmee bak noemt ... met DVD-writer? tzz, lekker ouderwets ... wahhhaa en maar een 18inch LCD schermpje? Opa!!

Nee, ik noem het nostalgie. En wie het kleine (lees=gewone) niet eert (lees=niet kan gebruiken) is het grote niet eh weerd (lees=kickt alleen op snel spul omdat hij/zij niet creatief genoeg is om het onderste uit de kan te halen ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[topic=353307/1/100]

Hee, mijn oude topic... :)

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt...

De reactie van GaMeOvEr is kenmerkend voor waarom een aparte nuttig zou zijn- er heerst grote onbegrip bij velen waarom mensen zich met 'oude troep' zouden bezighouden, net zo goed als dat er bij veel Windows adepten geen begrip is voor NOS.
GaMeOvEr weet tenminste waar hij het over heeft als hij oude troep afkraakt, maar iedere keer dat er een thread over iets ouds geopend wordt zie je de meest onzinnige en vaak ronduit foute info gepost worden door mensen die bij wijze van spreken nog nooit een ISA slot gezien hebben. superwhimpey haalt daar een paar mooie/schrijnende voorbeelden van aan.

Natuurlijk geldt in ieder forum dat als je niets zinnigs te melden hebt je niet moet posten- helaas gebeurt dat blijkbaar niet in deze gevallen. Erg draconisch modden van loze commentaar zou misschien de overbodigheidgehalte kunnen dempen, maar dat komt de sfeer allerminst ten goede. Beter om gewoon te zorgen dat mensen die niet geinteresseerd zijn in iets ouders dan een Tualatin er gewoon niet tegenaan lopen- een eigen forum dus.

Er is ook een ander argument dat zo mogelijk een stuk zwaarder weegt. Voor modernere zaken (zowel HW als SW) is meestal online goede documentatie en (officiele) support te vinden. Zeker als je afdaalt in de regionen van pre-1995/Pentium houdt dat met een paar uitzonderingen op. Je bent dan op andere informatiebronnen overgeleverd, vaak onofficiele info op sites van mensen die zelf eea in kaart gebracht hebben bij gebrek aan echte support. Daardoor is het verschil tussen twee oude onderdelen aan de praat krijgen, ook al zijn ze zo uiteenlopend als een VGA kaart en een I/O controller, veel kleiner dan pakweg tussen een VGA kaart toen en eentje nu.

En dan is er tenslotte natuurlijk de community-argument. Pakweg een NOS heeft ondanks de enorme verscheidenheid aan onderwerpen die eronder vallen een hechte community met veel kennis aanwezig. In pakweg een HAOH of een PMG zijn er ook zeker de 'regulars', maar een toegespitste kern van kennis over oudere zaken is er niet, deels omdat die over alle HW fora verspreid zit. Natuurlijk zullen niet alle OH'ers naar zo'n oude troep forum gaan, maar dat is dan niet de bedoeling. Ik zie voor me dat er een kleinere groep met vrij veel kennis komt, waardoor mensen er met gerichte vragen veel sneller antwoorden van een hoger niveau kunnen krijgen dan nu het geval is.

En tja, je kunt afvragen van waar de streep te trekken. Ik zou neigen naar idd de 486-P5 overgang (andere instructiesets, I/O anders (geen VLB meer, EISA steeds zeldzamer), veel fabrikanten overleven de overgang niet lang in herkenbare vorm (Opti, VLSI, Conner enz.), maar als de Athlon128 en de Itanium4 ons om de oren vliegen kan dat natuurlijk naar een volgende logische stap opgerekt worden (P5->P6 overgang, ook omdat het met de SIMM->DIMM overgang samenvalt etc.)

Nee, ik blijf er ronduit voorstander van. Ook al komt hij er niet blijf ik natuurlijk rondhangen bij topic over oude troep in OH en PMG (en waar dan ook ik ze verder nog tegenkom), maar ik weet zeker dat ik in zo'n forum meer zou leren en hoop dan ook die kans te krijgen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 19:49
Op vrijdag 28 juni 2002 04:49 schreef dion_b een hele lap text
Tja, het probleem wat ik een beetje heb bij een dergelijk forum is dat ik denk dat er niet genoeg vraag naar is.. Natuurlijk zijn er wel een aantal mensen die nog druk bezig zijn met oude hardware (waar jij een duidelijk voorbeeld van bent ;)), maar over het algemeen wordt oudere hardware als niet meer interessant gezien..
Ik heb een beetje hetzelfde idee als bij het toenmalige virussen & veiligheid-forum.. 't idee was heel leuk, maar uiteindelijk werkte het niet bij gebrek aan belangstelling.

En verder vind ik eigenlijk dat de oude hardware prima in de huidige fora past..
En eigenlijk is het ook juist wel een leuke afwisseling tussen al het nieuwe geweld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Topicstarter
Misschien is een apart forum onhaalbaar. Maar wellicht is het mogelijk om een groot "post hier je vragen over oude hardware" topic te openen.
Het zou ook mogelijk zijn om bij alle hardware FAQs te vermelden dt topics over oude hardware een bepaalde flag moeten hebben, zoiets als: [oud]. Dit is heel gebruikelijk bij WOS en het is bewezen dat het werkt. Voor de liefhebbers van oude spullen wordt het zoeken zo een stuk makkelijker.

Pagina: 1