Amateurgeluidsstudio beginnen

Pagina: 1
Acties:

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Een vriend van mij wil thuis een kleine studio in een kamer maken. Hij heeft 2 gitaren, een basgitaar, een drumstel (2 microfoons) en 2 zangmicrofoons. Hij wil op de een of andere manier geluid opnemen naar de PC toe om het vervolgens daar tot een mooi nummer te mengen. In de meeste gevallen wordt er maar een geluidsspoor tegelijkertijd bespeelt. De vraag is: wat zouden jullie adviseren om aan te schaffen aan geluidskaart voor de PC en de hardware om de gitaren, microfoons voor de drum en zangmicrofoons aan te sluiten op de PC (voorversterkers etc.) er vanuitgaande dat hij niets heeft daarvoor

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07
heoveel mag het kosten?
Ik zou zeggen :
Line6 POD PRo
Line6 BASS POD PRo
Shure beta microfoons en eventueel een condensator mic?
(rode nt1000)
Focusrite voicedesigners
Egosys Wamirack (nu bij feedback voor 600 euro)

(ow jah : ik is gitaarwerk :P )

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 15:48

w00Dy

Make soap, not war

Spirit Folio SX
2*Dbx 266 XL compressor
een paar DI boxjes, DBB maakt er mooie

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Zometeen spreek ik hem weer. Ik schat dat het in de buurt van de 750/1000. Hij heeft al gitaren, drum en mics, ik bedoelde de aparatuur om dat aan de PC te verbinden :)

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
mengpaneel lijkt me overbodig dan..

gewoon goede geluidskaart kopen.. zon mooie line6 guitar ding voor in de compu.. kom je al een heel eind hoor

• nikao
Op woensdag 26 juni 2002 16:04 schreef nikao het volgende:

gewoon goede geluidskaart kopen.. zon mooie line6 guitar ding voor in de compu.. kom je al een heel eind hoor

[edit]

heeft ie een goeie gitaarversterker?..zoja ff een Shure sm57 erbij kopen :)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Line6 vind ik persoonlijk om te huilen, zet dan liever die sm58 van je (of een andere mic) voor je (echte analoge) versterker. Mengpaneel of losse microfoon voorversterkers zijn vrij essentieel, aangezien er volgens mij niet zoveel geluidskaarten zijn met een stuk of acht microfooningangen van goede kwaliteit. En die drums wil je toch met minimaal vier sporen opnemen?
Mengpaneel is sowieso erg handig om wat te kunnen routen, vooral qua monitoring, ik neem tenminste aan dat je nog overdubs wilt inspelen? Voor €1000,- moet dat wel net lukken denk ik, een klein mixertje van Spirit en een geluidskaart met weinig latency en acht inputs.
Dan het zaakje opnemen en mixen in Nuendo of Cubase VST en heel veel oefenen en ervaring opdoen en klaar is Stropdas!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:02
zang is beta 58 of beta 87 mijn favoriet of een sm58 natuurlijk

en voor gitaar kabeltje

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 15:48

w00Dy

Make soap, not war

niet verwonderlijk dat je shure-fan bent dus ;)

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 16:37 schreef TheLemon het volgende:
Line6 vind ik persoonlijk om te huilen, zet dan liever die sm58 van je (of een andere mic) voor je (echte analoge) versterker. Mengpaneel of losse microfoon voorversterkers zijn vrij essentieel, aangezien er volgens mij niet zoveel geluidskaarten zijn met een stuk of acht microfooningangen van goede kwaliteit. En die drums wil je toch met minimaal vier sporen opnemen?
Mengpaneel is sowieso erg handig om wat te kunnen routen, vooral qua monitoring, ik neem tenminste aan dat je nog overdubs wilt inspelen? Voor €1000,- moet dat wel net lukken denk ik, een klein mixertje van Spirit en een geluidskaart met weinig latency en acht inputs.
Dan het zaakje opnemen en mixen in Nuendo of Cubase VST en heel veel oefenen en ervaring opdoen en klaar is Stropdas!
Klaar is een vriend ;) Tis niet voor mij. Dus een kaart met 8 inputs is dus prima? Hij had eens een boekje van een winkel in Utrecht met een paar geluidskaarten met meerdere ingangen. Dan van mengpanel via 8 kabels naar de geluidskaart met 8 ingangen? Dan is het te doen of moeten er nog aparte versterkers zijn voor de gitaar en basgitaar?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 26 juni 2002 16:37 schreef TheLemon het volgende:
explain?
tis heel afhankelijk op welke speakers je het hoort. en hoe je inmixt..
maar ik WEET, (bij mij klinkt et ook neit optimaal) dat et goed is.... en et is geen troep,..
verklaar je wat nadeR?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• nikao
Op woensdag 26 juni 2002 18:21 schreef shure-fan het volgende:
zang is beta 58 of beta 87 mijn favoriet of een sm58 natuurlijk

en voor gitaar kabeltje
gitaar met kabelte kan mits je dus een line6 er tussen hebt hangen ofzo.. direct klinkt echt niet goed.. als je het geld dan hebt.. (en dat heeftie) koop dan iets waardoor de gitaar er goed en mooi op komt :)

• TheLemon

TheLemon

Op woensdag 26 juni 2002 19:07 schreef gitaarwerk het volgende:

[..]

explain?
tis heel afhankelijk op welke speakers je het hoort. en hoe je inmixt..
maar ik WEET, (bij mij klinkt et ook neit optimaal) dat et goed is.... en et is geen troep,..
verklaar je wat nadeR?
Het zal best goed zijn, daar twijfel ik niet aan, maar ik vind het geluid gewoon niet om aan te horen. Ik heb natuurlijk niet alles van Line6 gehoord, maar pas geleden op een aantal combo's van ze gespeeld, dus over echte gitaarluidsprekers en ik kan er echt niks mee, ben een gemodificeerde Marshall buizentop gewend.
Wat ook erg slecht was, was dat je de knoppen van bass, treble en galm enzo eerst een zwieper moet geven, voordat ze op de setting staan waar jij ze op had gezet voordat je van kanaal wisselde.
Laatst in Utrecht, bij Ebbelink op een ander merk digitale versterkers gespeeld (ik dacht iets van Jackson), was iets duurder maar klonk tenminste wel zoals verwacht van een gitaarversterker.

• TheLemon

TheLemon

Op woensdag 26 juni 2002 19:04 schreef Stropdas het volgende:

[..]

Klaar is een vriend ;) Tis niet voor mij. Dus een kaart met 8 inputs is dus prima? Hij had eens een boekje van een winkel in Utrecht met een paar geluidskaarten met meerdere ingangen. Dan van mengpanel via 8 kabels naar de geluidskaart met 8 ingangen? Dan is het te doen of moeten er nog aparte versterkers zijn voor de gitaar en basgitaar?
Ja, dan heb je wel gitaarversterker nodig om die microfoon voor te zetten. Maar met de bovenstaande spullen, kan je alle kanten op, ook als je wat professioneler aan de slag wilt later.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 27 juni 2002 09:56 schreef TheLemon het volgende:

[..]

Het zal best goed zijn, daar twijfel ik niet aan, maar ik vind het geluid gewoon niet om aan te horen. Ik heb natuurlijk niet alles van Line6 gehoord, maar pas geleden op een aantal combo's van ze gespeeld, dus over echte gitaarluidsprekers en ik kan er echt niks mee, ben een gemodificeerde Marshall buizentop gewend.
Wat ook erg slecht was, was dat je de knoppen van bass, treble en galm enzo eerst een zwieper moet geven, voordat ze op de setting staan waar jij ze op had gezet voordat je van kanaal wisselde.
Laatst in Utrecht, bij Ebbelink op een ander merk digitale versterkers gespeeld (ik dacht iets van Jackson), was iets duurder maar klonk tenminste wel zoals verwacht van een gitaarversterker.
hmz..dat zou niet moeten .. die pod van mij werkt perfect met zijn presets die ik maak.. hoef niets geen zwieper te geven!.. die jackson ken ik ook, maar die haalt het langerniet bij de line6... Ik kan er wel in komen dat de kleinere line6 minder klinken.. maar als je de stack van e hoort :9~

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op donderdag 27 juni 2002 09:58 schreef TheLemon het volgende:

[..]

Ja, dan heb je wel gitaarversterker nodig om die microfoon voor te zetten. Maar met de bovenstaande spullen, kan je alle kanten op, ook als je wat professioneler aan de slag wilt later.
dit klinkt altidj betr dan een line6 jah :)
hehe... maar minder gevarieerd :)

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-08 15:17

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Op woensdag 26 juni 2002 16:04 schreef nikao het volgende:

Ik denk toch dat je met een mengpaneel ietsje meer kunt doen dan met een geluidskaart :)

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 10:17 schreef Hans.Solo het volgende:

[..]

Ik denk toch dat je met een mengpaneel ietsje meer kunt doen dan met een geluidskaart :)

[..]

Het probleem is de koppeling met de PC, de apparaten moeten aan een PC worden aangesloten, een mengpaneel dus en een geluidskaart met 8 ingangen oid? Zelf weet ik en die vriend weinig van het aansluiten van meerdere apparaten op een PC. K voel me net een n00b :P
Op donderdag 27 juni 2002 09:58 schreef TheLemon het volgende:

[..]

Gitaarversterker om een microfoon voor te zetten?

• nikao

[..]

mjah.. hij vermelde een paar postings eerder dat ie maar 1 spoort tegelijk wil opnemen.. kun je het geld beter gebruiken voor goeie versterker/ goeie geluidskaart/ goeie microfoons imho

• TheLemon

TheLemon

Op vrijdag 28 juni 2002 11:16 schreef Stropdas het volgende:
Gitaarversterker om een microfoon voor te zetten?
Ja!?! Wat is je vraag daarover?
Dat is de gangbare manier van gitaren opnemen (in rock en de wat organischere pop tenminste). Zelfs de beste speakersimulaties van tegenwoordig kunnen niet mijn gewenste sound geven (ik speel dus rock/hardrock en hou van authentieke gitaargeluiden). Als je hele moderne metal of meer elektronische muziek maakt, kunnen die digitale dingen wel prima klinken, alleen ben je dan heel veel geld kwijt, want die goedkope shit is echt niks.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Topicstarter
Op vrijdag 28 juni 2002 17:16 schreef TheLemon het volgende:

[..]

Ja!?! Wat is je vraag daarover?
Dat is de gangbare manier van gitaren opnemen (in rock en de wat organischere pop tenminste). Zelfs de beste speakersimulaties van tegenwoordig kunnen niet mijn gewenste sound geven (ik speel dus rock/hardrock en hou van authentieke gitaargeluiden). Als je hele moderne metal of meer elektronische muziek maakt, kunnen die digitale dingen wel prima klinken, alleen ben je dan heel veel geld kwijt, want die goedkope shit is echt niks.
K dacht dat dat gelijk via kabeltje vanaf de versterker naar een andere geluidsbron ging, maar er wordt gewoon een microfoon voor een versterker gezet en die zit bijv. in een van de sporen in de geluidskaart of in het mengpaneel?

• nikao
Op vrijdag 28 juni 2002 18:16 schreef Stropdas het volgende:

[..]

K dacht dat dat gelijk via kabeltje vanaf de versterker naar een andere geluidsbron ging, maar er wordt gewoon een microfoon voor een versterker gezet en die zit bijv. in een van de sporen in de geluidskaart of in het mengpaneel?
juist.. :)
Pagina: 1