Verwijderd

Topicstarter
hoi hoi.

ff een vraagje over de Canon Ixus V2. ik ben een echte newbie wat dit betreft, dus sorry als ik domme vragen stel, maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is zelf te bepalen waar je de focus op wil hebben.

ik gebruikte steeds dat AiAF, maar dat heb ik nu uitgezet. ik zie echter geen optie om zelf te bepalen waarop ik wil scherpstellen. ik merk dit met name bij macro shots, dat ie automatisch kiest waarop hij scherpstelt. ik hoopte eigenlijk dat ik zelf zou kunnen bepalen wat scherp moet zijn en wat niet.

is er een manier om dit handmatig te bepalen?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nee, nog een tip: lees de handleiding

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
heh, ja ok, zo dom ben ik nou ook weer niet. ik hoopte eigenlijk op wat handige tips van andere Ixus V2 gebruikers, die wat meer ervaring hebben met deze camera. misschien zijn er alternatieve manieren om dit te doen, vandaar dat ik het vraag.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Richten op wat je scherp wilt hebben. sluiterknop half indrukken zodat deze vast wordt gehouden. compositie goed zetten, knop verder indrukken. standaard techniek.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
dank je, maar daar was ik al achter. ;)

ik merk alleen dat ik niet op dingen kan focussen die zeer dichtbij zijn. nah ja, zal wel een beperking van deze digicam zijn...

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op woensdag 26 juni 2002 13:22 schreef crookram het volgende:
dank je, maar daar was ik al achter. ;)

ik merk alleen dat ik niet op dingen kan focussen die zeer dichtbij zijn. nah ja, zal wel een beperking van deze digicam zijn...
daar heb je macro modus voor :)

Verwijderd

Topicstarter
ok, voor de duidelijkheid :

ik heb de Macro setting aan staan. ik richt mijn camera op een object. stelt ie dan scherp op het exacte midden van het beeld, of stelt ie scherp op het groene vierkantje dat op het LCD scherm verschijnt. en in het geval van de laatste optie, kan ik dat vierkantje binnen het kader dat ik in mijn LCD scherm heb nog verplaatsen? ik kan het hele toestel wel bewegen, maar ik wil de focus veranderen zonder dat ik het toestel verplaats.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. :)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op woensdag 26 juni 2002 17:40 schreef crookram het volgende:
ok, voor de duidelijkheid :

ik heb de Macro setting aan staan. ik richt mijn camera op een object. stelt ie dan scherp op het exacte midden van het beeld, of stelt ie scherp op het groene vierkantje dat op het LCD scherm verschijnt. en in het geval van de laatste optie, kan ik dat vierkantje binnen het kader dat ik in mijn LCD scherm heb nog verplaatsen? ik kan het hele toestel wel bewegen, maar ik wil de focus veranderen zonder dat ik het toestel verplaats.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. :)
Ik heb dan wel geen Ixus maar volgens mij moet deze ook gewoon focussen in het midden.

Staat het te nemen object niet in het midden maar bv. rechts, dan focus je toch op het opject(door de sluiterknop half in te drukken) hou hem half ingedrukt en beweeg je camera dan naar links zodat het object rechts staat, druk nu de sluiterknop helemaal in.

Dit is dus de standaard techniek die Athlonkmf bedoelde.

Ik zie het probleem dus niet... zal vast meer in het manual over staan.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Er bestaat ook wel een minimum afstand waar ie nog op kan focussen he. Rond de 15 cm bij de ixus.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Ashen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 08:49
Voor zover ik zie kan wat jij wil niet. De camera stelt idd scherp op het vierkantje in het scherm en niet op het hele beeld. Vierkantje kan je niet meer bewegen voor zover ik weet (ik heb geen ixus maar kheb er nog nooit van gehoord dat dat bij deze cam kan...), tenminste je bedoelt dus scherpstellen op het vierkantje en dat dan d.m.v. de pijltjeknopjes naar bijv. de rechterbovenhoek bewegen, zonder dus de camera te hoeven draaien?

Enige manier is dus die van athlonkmf lijkt mij...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 18:57 schreef Redje het volgende:
Staat het te nemen object niet in het midden maar bv. rechts, dan focus je toch op het opject(door de sluiterknop half in te drukken) hou hem half ingedrukt en beweeg je camera dan naar links zodat het object rechts staat, druk nu de sluiterknop helemaal in.
daar was ik nog niet opgekomen. dit zou wel ns precies kunnen zijn wat ik zoek.

oh en sorry athlonkmf, ik begreep inderdaad niet wat je bedoelde. thx voor jullie hulp! :)
Pagina: 1