Toon posts:

[WC]Goede settup voor 1e WC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waterkoeling (26-06-2002)

Waterblok (25 euro):

[topic=472823]

Pomp (22 euro):

http://www.oc-shop.nl

SICCE NOVA Waterpump (800l / hour)
Pump output 800l/h. This pump delivers a total of 10 watts

Slangen (4m=16 euro):

Tricoflex Tubs (1 meter)
High quality tubing, 10 mm inner and 15 mm outer diameter

Radiator (30 euro):

Dichtstbijzijnde autosloop: opzoek naar radiator uit auto, max 30 euro!

Totale kosten: 93 euro
Alleen die radiator, daar heb ik echt totaal geen verstand van. Gewoon maar naar autosloop gaan en naar (willekeurige) radiator vragen, of hoe werkt dat ding eigenlijk :?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

jah, best een goede setup, het waterblok en het ontwerp daarvan kan heel verschillend zijn, maar in temperatuur zal het niet veel uitmaken van een echt in de winkel gekocht blok.

De pomp is ook goed, zeg dat ie minimaal 500l/h moet kunnen draaien.

En bij de radiator is het belangrijk dat je de koelers er goed door laat blazen, eventueel een soort converter ervoor bouwen dat ie door de hele rad blaast. Denk maar aan het dixan pak van dabit :D

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 11:59 schreef AtomicShockwave het volgende:
radiator is het belangrijk dat je de koelers er goed door laat blazen, eventueel een soort converter ervoor bouwen dat ie door de hele rad blaast. Denk maar aan het dixan pak van dabit :D
Pff... dit gaat me net wat me hoofd te boven... kan het dus niet helemaal volgen..

Ik heb net gelezen dat een radiator het water afkoelt door eigenlijk het omgekeerde van het waterblok te doen door lucht erlangs te blazen, waardoor het water afkoelt, toch :?

Maar die fans.. uh.. de radiator die je bij de sloop haalt is alleen een ding waar het water met veel oppervlak naar buiten doorheen kan lopen :? Dan moet je zelf nog fans opzetten, of wat :?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Waar is je resevoir?

iStockphoto

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 26 juni 2002 12:02 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Maar die fans.. uh.. de radiator die je bij de sloop haalt is alleen een ding waar het water met veel oppervlak naar buiten doorheen kan lopen :? Dan moet je zelf nog fans opzetten, of wat :?
Nee, de radiator is gewoon een stuk opgevouwen buis met wat extra koelingslamellen eraan.. Door lucht door de radiator te blazen koel je het metaal, en daarmee het water..

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 12:03 schreef BlizzarD het volgende:
Waar is je resevoir?
Ah ja, die moet er nog bij... mja, gewoon plastic bakkie van bij de Xenos ofzo :?
Op woensdag 26 juni 2002 12:04 schreef Twynn het volgende:

[..]

Nee, de radiator is gewoon een stuk opgevouwen buis met wat extra koelingslamellen eraan.. Door lucht door de radiator te blazen koel je het metaal, en daarmee het water..
En hoe blaas je die lucht erdoorheen... dat ontbreekt dan dus nog aan mijn setup :?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 26 juni 2002 12:04 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Ah ja, die moet er nog bij... mja, gewoon plastic bakkie van bij de Xenos ofzo :?
[..]

En hoe blaas je die lucht erdoorheen... dat ontbreekt dan dus nog aan mijn setup :?
Zolang het maar waterdicht is :)
Dus een bakje van 2,95 euro ofzo is al goed :)

En je moet ook nog een fan op je rad zetten

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 12:06 schreef BlizzarD het volgende:

[..]

Zolang het maar waterdicht is :)
Dus een bakje van 2,95 euro ofzo is al goed :)

En je moet ook nog een fan op je rad zetten
Gewoon een 80mm pc-fan ofzo, ik heb echt geen idee hoe dat werkt :? (het moet natuurlijk wel echt weinig herrie maken, want das eigenlijk de hoofdreden dat ik WC wil!)

Owja, het is afhankelijk van of de slangen goed op alles passen of ik klemmen nodig heb, maar waar kan ik die klemmen goedkoop krijgen :?

En het lijkt me ook handig eerst de diameter van de slangen te weten voordat je een radiator gaat halen. Tenminste lijkt me stuk makkelijker als die op elkaar passen (zonder verloper), toch :?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 26 juni 2002 12:07 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Gewoon een 80mm pc-fan ofzo, ik heb echt geen idee hoe dat werkt :? (het moet natuurlijk wel echt weinig herrie maken, want das eigenlijk de hoofdreden dat ik WC wil!)
Ligt eraan hoe groot je rad is he. Neem een rad van 120x120mm en als je echt stilte wilt, neem dan een papst fan! Maar die kosten wel wat (ze verkopen ze dacht ik ook bij oc-shop, dus kan je er mooi meteen bij bestellen)

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 12:09 schreef BlizzarD het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe groot je rad is he. Neem een rad van 120x120mm en als je echt stilte wilt, neem dan een papst fan! Maar die kosten wel wat (ze verkopen ze dacht ik ook bij oc-shop, dus kan je er mooi meteen bij bestellen)
En hoe bevestig je die dan het best aan de radiator :? Eigenlijk wil ik alles in de kast houden, maar ik heb op dit moment geen idee hoe het met de airflow daarin zit :?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 18:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Haal die slangen ergens anders.. gewoon bij je in de buurt dan ben je voor max € 1,50 per meter kwijt voor een transparante slang..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 26 juni 2002 11:56 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Alleen die radiator, daar heb ik echt totaal geen verstand van. Gewoon maar naar autosloop gaan en naar (willekeurige) radiator vragen, of hoe werkt dat ding eigenlijk :?
Dat heb je in een ander topic ook al gevraagd en daar heb ik er antwoord op gegeven.
Zie : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14232361#14232361

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 26 juni 2002 12:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
En hoe bevestig je die dan het best aan de radiator :? Eigenlijk wil ik alles in de kast houden, maar ik heb op dit moment geen idee hoe het met de airflow daarin zit :?
Gewoon eerst zorgen dat je een rad hebt (beetje uitzoeken op formaat), en daarna gewoon creatief kijken hoe je zoiets bevestigd :)

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 26 juni 2002 12:10 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Soms kan dat met schroeven, en anders met wat tie-wraps.
Ik weet niet of je een midi- of een bigtower hebt. Maar als je een miditower hebt, kun je je rad misschien bovenin je kast monteren, en een 120mm gat in de bovenkant maken met een dremel of een decoupeerzaag. Als je denk dat het niet gaat passen, zou ik een bigtower kopen, dan heb je gelijk ook meer ruimte voor je waterkoeling.

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 12:12 schreef Devil het volgende:

[..]

Dat heb je in een ander topic ook al gevraagd en daar heb ik er antwoord op gegeven.
Zie : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/14232361#14232361
Bedankt...

De enige onduidelijkheid bij mij op dit moment is nog de rad + fan + alles in me kast...

Zoals ik al zei weet ik niet hoe het met mijn airflow zit (moet ik ff uitzoeken dan, kijken waar fans zitten :?). Ik heb grote A-open hightower, dus wel veel plek, maar hoe bevestig je die papst dan aan de rad :?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op woensdag 26 juni 2002 12:15 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Bedankt...

De enige onduidelijkheid bij mij op dit moment is nog de rad + fan + alles in me kast...

Zoals ik al zei weet ik niet hoe het met mijn airflow zit (moet ik ff uitzoeken dan, kijken waar fans zitten :?). Ik heb grote A-open hightower, dus wel veel plek, maar hoe bevestig je die papst dan aan de rad :?
Een bigtower, da's altijd goed voor wc :)
Maar die papst kan je met schroeven of met tie-wraps bevestigen, dat lukt echt wel.

iStockphoto

Verwijderd

Topicstarter
Setup-update:
Waterkoeling in kast (26-06-2002)

Waterblok (25 euro):

[topic=472823]

Pomp (22 euro):

SICCE NOVA Waterpump (800l / hour)
Pump output 800l/h. This pump delivers a total of 10 watts

Slangen (4m = 6 euro):

Aquarium-winkel in de buurt

Tricoflex Tubs (1 meter)
High quality tubing, 10 mm inner and 15 mm outer diameter

Radiator + fan (26 euro):

Koperen, kleine rad en Papst 80mm 8412 n/2gl
Extreme low-noise case-fan.
12 dBa by a cfm of 21

Reservoir (3 euro):

Xenos

Totale kosten: 82 euro
Ok, dan moet ik alleen nog ff naar die airflow kijken...

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 13:40
Haal je slangen bij de lokale aquariumboer. Kosten daar maar 0,70 de meter.
En ik heb gewoon een black ice 1 radiator gekocht bij de OC-shop. Daar kun je, met behulp van voorbeboorde gaten, gemakkelijk een 120 mm fan voor hangen. Die kun je natuurlijk op 5V of 7V laten lopen, om het geluid te onderdrukken.
En als je bijvoorbeeld 12mm en 10mm aansluitingen hebt, kun je heel gemakkelijk een stukje 10mm slang in een 12mm slang lijmen. Hoef je niet te kloten met verloopstukkies en zo... :)

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik zou een 120x120mm rad kopen, en dan die YS-tech 120mm Silent fan kopen. 80mm is wel erg weinig voor WC namelijk

iStockphoto

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 26 juni 2002 12:15 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

Bedankt...

Je heoft de fan niet perse OP de radiator te zetten. Ik krijg binnenkort 4 fans (uit de crystal clear inkoopactie). 2 fans komen gewoon te blazen onderin mijn kast en ik zaag 2 gaten uit de bovenkant (deksel zegmaar) van de kast. Mijn radiator zit direct onder dit deksel. Op deze manier krijg ik dus een airflow door m'n hele kast en m'n radiator.

Die bovenin mijn kast zuigen dus.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

hehe locutus ook aan de waterkoeling :)
wel lol

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 22:04 schreef Khorne het volgende:
hehe locutus ook aan de waterkoeling :)
wel lol
Mja, geen geld, maar ga het in (directe) toekomst toch proberen :o
Pagina: 1