Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Kan iemand me uitleggen wat het betekent bij een digicam
als de lens langzaam is ??

In een previeuw over de Nikon 4500 hebben ze het over een
erg langzame lens voor die prijsklasse en worden er wat
f- waarden gegeven...

die f is toch gewoon een brandpuntsafstand ??
Ik heb al verschillende sites doorgespit maar niks kunnen vinden.

bvd.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Lees en leer: http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis3/basis3.htm

Een klein diafragma betekent een lange sluitertijd dus een "langzame lens", of bedoelen ze de reactietijd nadat je op een knop drukt?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 19:35
Ik denk eerder de AF-tijd en tijd om in en uit te zoomen

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je link, zal hem eens grondig doorspitten :) :)

Het was van Dpreview :

The 4500 gets the same 4x optical zoom capability but the lens is a newer and more compact design than that of the 995.

The lens provides a 35 mm equiv. focal length range of 38 to 155 mm. Maximum aperture is F2.6 at wide angle and F5.1 at telephoto. Which, by today's lens standards (certainly for a high-end digital camera) is slow, especially at the telephoto end.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Een snelle lens heeft een kleine f-stop, bv. de Oly 4040Z met een f van 1.8, dit betekent dat de diafragma opening groot is en dat je dus minder licht nodig hebt voor een foto.

Bij een trage lens is de f dus groter en heb je dus sneller een flitser nodig bij weinig licht.

Zelf vind ik dat niet echt logisch en denk ik bij een snelle lens een snelle AF.
Maar das in foto-termen niet juist ;)

Verwijderd

Topicstarter
En als je de iso waarde nu wat opschroeft wordt het euvel toch al teniet gedaan?? Of zit ik nu weer verkeerd??

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 12:35 schreef Redje het volgende:
Een snelle lens heeft een kleine f-stop, bv. de Oly 4040Z met een f van 1.8, dit betekent dat de diafragma opening groot is en dat je dus minder licht nodig hebt voor een foto.

Bij een trage lens is de f dus groter en heb je dus sneller een flitser nodig bij weinig licht.

Zelf vind ik dat niet echt logisch en denk ik bij een snelle lens een snelle AF.
Maar das in foto-termen niet juist ;)
Inderdaad, of dat hij snel in en uitzoomt ofzo :)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op woensdag 26 juni 2002 12:38 schreef Farmer22 het volgende:
En als je de iso waarde nu wat opschroeft wordt het euvel toch al teniet gedaan?? Of zit ik nu weer verkeerd??
Ja, maar dan neemt de ruis toe :)

Hoe hoger de iso, hoe minder licht nodig, maar hoe meer ruis. Zelfde geld voor de sluitertijd, hoe hoger hoe meer ruis.

Verwijderd

Topicstarter
Capishe :) :)

Verwijderd

Ook een uitleg kan zijn, dat een langzame lens f5.6 ipv f2.8
minder lichtsterk is, maar heeft wel een voordeel dat des te kleiner de f-waarde (in dit geval 5.6 of nog kleiner 8)
de foto's scherper zullen zijn omdat je bij een kleiner diafragma een grotere scherpte diepte hebt, en geen compromissen hoeven worden gemaakt bij het ontwerpen van een lichtsterke Zoomlens.

Nadeel is dat relatief met een kleiner diafragma automatisch de luitertijd het gemeten licht moet opbrengen, dus die wordt iets trager ipv bv 1/500 bij f2.8 dan 1/250 bij f5.6 dat is het totaal van een langzamere lens!

Je hebt gelijk met de ISO instelling kun je dit wat opschroeven, maar het ligt er aan of je hem voor en aanbieding kan kopen of als nieuw type, ivm de prijs.
Pagina: 1