Toon posts:

[HSF] efficiente heatpipe koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens mijn dagenlijkse sitecheck zag ik deze heatsink

Afbeeldingslocatie: http://www.viahardware.com/ss40g/images/heatsink2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.viahardware.com/ss40g/images/heatsinkbottom.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.viahardware.com/ss40g/images/radiatorfan.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.viahardware.com/ss40g/images/heatsink1.jpg

bij een kamertemperatuur houdt hij een xp 1800+, die drie kwartier aan het q3 loopen is op 47 graden celcius.

Dit is volgens mij de toekomst van socket koeling. Omdat er in verhouding tot de slot processoren weinig koelmogenlijkheden zijn, zou het makkelijk zijn om de hitte via heatpipes en radiators te verplaatsen naar een andere plek in de kast. (perfecte voorbeeld van zo'n systeem is natuurlijk waterkoeling)

artikel staat hier: http://www.viahardware.com/ss40g_2.shtm

hij zit in een barebone van Shuttle, nl. de ss40G

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

blaast er ook lucht door die pipes? of is het puur kopergeleiding?

Verwijderd

47° is imho niets spectaculairs... Maargoed, als de prijs ed. laag liggen dan is het idd een mooie ontwikkeling.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

Op woensdag 26 juni 2002 11:33 schreef AtomicShockwave het volgende:
blaast er ook lucht door die pipes? of is het puur kopergeleiding?
In de heatpipes (een dubbelwandige buis) zit een vloeistof die onder invloed van warmte uitzet als gevolg van dampvorming(bijv ammoniak). Op de CPU wordt het warm, de vloeistof zet uit en wordt via de binnenbuis richting de "radiator" verplaats. Daar koelt het af, wordt weer vloeistof en stroom terug (aan de buitenkant van de pipe) naar de de CPU...Kringetje start opnieuw.

Ik vind deze heatpipes wel erg klein en kan me dus (ondanks de opgegeven temperaturen) niet voorstellen dat het ding erg veel capaciteit heeft.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 11:40 schreef YellowCube het volgende:

[..]

In de heatpipes (een dubbelwandige buis) zit een vloeistof die onder invloed van warmte uitzet als gevolg van dampvorming(bijv ammoniak). Op de CPU wordt het warm, de vloeistof zet uit en wordt via de binnenbuis richting de "radiator" verplaats. Daar koelt het af, wordt weer vloeistof en stroom terug (aan de buitenkant van de pipe) naar de de CPU...Kringetje start opnieuw.

Ik vind deze heatpipes wel erg klein en kan me dus (ondanks de opgegeven temperaturen) niet voorstellen dat het ding erg veel capaciteit heeft.
Je maakt een fout:
De vloeistof zet niet uit, maar verdampt.
zo werkt het:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
+++++++++++ hitte afstaand oppervlak
+++++++++++
   |lll|
   | g |
   | g |
   | g |
   | g |
   | g |
   |   |
   |lll|
   |lll|
+++++++++++ hitte absorberend oppervlak
+++++++++++

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Het ding ziet er mooi uit. Alleen die temperatuur valt een beetje tegen. Maar ik vind het een mooie ontwikkeling.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmm miam miam...

Nou ik vind 47°C bij load (niet full load, want tis ook geen burnk7 die ze gedraaid hebben), met 1 gewone 8cm fan toch nog leuk. En die 8cm fan blaast ook nog eens alle warmte onmiddelijk uit de kast....

hmmm zoiets met een 12cm fan en ik koop hem :9~

Me, myself & I

Verwijderd

Topicstarter
hijs niet los te koop EN het is niet bedoelt als hi-performance dingetje... eerder ruimtebesparende stilte :)

then again, ik kan me best voorstellen dat een alpha pal8045 met 4 van dit soort radiators eraan met 4x 120mm best goed koelt >:)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

En wat is je temp als je een 60mm (of 80mm) op die heatsink bovenop de socket zet? VOlgens mij scheeld dat enorm

iStockphoto

• SH007
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 12:29 schreef BlizzarD het volgende:
En wat is je temp als je een 60mm (of 80mm) op die heatsink bovenop de socket zet? VOlgens mij scheeld dat enorm
Dan moet de instelling van die heatpipes veranderd worden, omdat die zijn gemaakt om op een bepaalde temperatuur optimaal te presteren.
Dit geval is volgens mij ook geen high performance cooler, maar meer een hele stille cooler :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 12:48 schreef SH007 het volgende:

[..]

Dan moet de instelling van die heatpipes veranderd worden, omdat die zijn gemaakt om op een bepaalde temperatuur optimaal te presteren.
Dit geval is volgens mij ook geen high performance cooler, maar meer een hele stille cooler :)
ik koop binnenkort die barebone waar ook deze hsf in zit... ik zal pix en bevindingen hier posten. goed? :Y)

Verwijderd

en dan op het blok zelf ook nog eens een fan zetten! dan moet het wel lukke! dan is het een lekker oc coolertje

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 26 juni 2002 13:03 schreef T-Mug het volgende:
en dan op het blok zelf ook nog eens een fan zetten! dan moet het wel lukke! dan is het een lekker oc coolertje
mijn idee is om het zo'n stil mogenlijk systeem te houden omdat het een divx / dvd bak word

(en edonkey / ftp / gnutella services draaien, maar das niet van belang :P )

Maar ik ga zeker expirimenteren.

Verwijderd

vind 47 graadjes best wel warm voor een XP 1800 en een beetje Q3en.

Verwijderd

Mijn XP1800 wordt met een klein fridgerock koelertje en de kast dicht ook iets van 47 graden (na een paar uurtjes burn) met de kast open gaat de fan (temp controlled) terug naar 4000 rpms (ipv 8000, op 51 graden 10000) dus super stil en dan blijft de temp ook rond de 47 hangen. Maar het scheelt kwa geluid nix omdat de zijkant van de kast een boel van het geluid tegenhoudt, terwijl ie met de kast open minder geluid maakt. Maar overgeclockt kan ie met de kast open XP 2100 halen. >:)

• Memendo
  • Laatst online: 20-02 22:01

Memendo

V4-power/Team BSD

tja lijkt me dat je toch een desktopcase nodig bent (zoals op de afbeelding) Want anders gaat de heatpipe niet werken. De afgekoelde gassen moeten namelijk door de zwaartekracht weer terugstromen en als je deze op de zelfde manier zo inbouwen in een tower zou dat niet gaan omdat de heatpipes dan horizontaal liggen.

Verwijderd

Heb ook een keer zoiets in een blaadje zien staan. Was een desktop pc met aan de zijkanten geintegreerde koelribben.
Binnenin zaten een paar heatpipes.
In de gehele pc was geen koeler te herkennen. Zal eens ff spitten in een zooi boekies of ik het nog ergens tevoorschijn kan toveren.

Verwijderd

De heatpipe is een nieuwe ontwikkeling in coolerland, en er zijn al wel wat high performance heatpipes op de markt, zoals de Coolermaster IHC-H71 http://www.coolermaster.com.hk/en/products/cooler/ihc-h71.html deze is voor de socket 478 en koelt zeer goed, dusse zodra ik een leverancier hier in Nederland heb gevonden ga ik dat ding kopen :D

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm miam miam...
Nou ik vind 47°C bij load (niet full load, want tis ook geen burnk7 die ze gedraaid hebben), met 1 gewone 8cm fan toch nog leuk. En die 8cm fan blaast ook nog eens alle warmte onmiddelijk uit de kast....

hmmm zoiets met een 12cm fan en ik koop hem
alles valt te modden >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.viahardware.com/ss40g/images/leftside.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.viahardware.com/ss40g/images/back.jpg
vind 47 graadjes best wel warm voor een XP 1800 en een beetje Q3en.
in dit geval maakt het niets uit, op het betreffende mobo waar deze koeler wordt meegeleverd kan je niet oc-en. Dan maakt temperatuur niets uit :)
tja lijkt me dat je toch een desktopcase nodig bent (zoals op de afbeelding) Want anders gaat de heatpipe niet werken. De afgekoelde gassen moeten namelijk door de zwaartekracht weer terugstromen en als je deze op de zelfde manier zo inbouwen in een tower zou dat niet gaan omdat de heatpipes dan horizontaal liggen.
Het mobo ligt plat in de ss40G...

• ernst
  • Laatst online: 14-06-2025
Afbeeldingslocatie: http://overclockarena.supereva.it/Coolermaster_3GHz/heatpipe.jpg
zo dus meteen de enige verbetering in de layout aangebr8 (8>

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

http://www.benchtest.com/heat_pipe1.html

veel plezier bij het lezen 8-) . Ik zoek ook al lang naar een 100% stille koeler.

Wykat

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
Wat te denken van een heatpipe met een paar Zalman 6000Cu koelelementen erop >:)

Als ik iets had/kon vinden om een heatpipe te vullen, zou ik dat zeker doen.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Op woensdag 26 juni 2002 17:23 schreef Pulse het volgende:
De heatpipe is een nieuwe ontwikkeling in coolerland, en er zijn al wel wat high performance heatpipes op de markt, zoals de Coolermaster IHC-H71
//even-in-mezelf-mompelen-mode:
De heatpipes in die coolermaster lijken mij minder efficient dat hetgene waar de topicstarter mee kwam. Het enige wat deze heatpipes doen is de warmte op een snellere manier van de CPU naar de fan brengen. Ik vraag me af of die warmte daadwerkelijk sneller via de heatpipes dan via de koperen ribben omhoog geleid wordt.

De heatpipe van Via-hardware gooit de warmte gelijk buiten de kast waar de temperatuur rond de 26 graden ligt.
De coolermaster gooit de warmte er boven de fan eruit waar de temperatuur vrij hoog is.
De temperatuurverschillen tussen koelblok en omgeving bepalen in hele grote mate de efficientie van de koeler.
Met andere woorden: dat ding van Coolermaster lijkt mij meer een soort va verkooptruukje onder het motto van: Kijk, heatpipes, geavanceerd, goed.
Maar dat mag iedereen zelf weten, ik mompel tenslotte in mezelf.

//edit voor Bredend.
probeer eens ammoniak...dat is uitermate geschikt voor heatpipes

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 10:12 schreef YellowCube het volgende:

[..]

//even-in-mezelf-mompelen-mode:
De heatpipes in die coolermaster lijken mij minder efficient dat hetgene waar de topicstarter mee kwam. Het enige wat deze heatpipes doen is de warmte op een snellere manier van de CPU naar de fan brengen. Ik vraag me af of die warmte daadwerkelijk sneller via de heatpipes dan via de koperen ribben omhoog geleid wordt.
De heatpipe van Via-hardware gooit de warmte gelijk buiten de kast waar de temperatuur rond de 26 graden ligt.
De coolermaster gooit de warmte er boven de fan eruit waar de temperatuur vrij hoog is.
De temperatuurverschillen tussen koelblok en omgeving bepalen in hele grote mate de efficientie van de koeler.
Met andere woorden: dat ding van Coolermaster lijkt mij meer een soort va verkooptruukje onder het motto van: Kijk, heatpipes, geavanceerd, goed.
Er is een test op internet (kan em ff niet vinden :( ) waarbij ze de heatpipes van een hcc-001 koeler afslopen, het scheelt 3 graden... weldegelijk heeft het zin, maar het is idd effectiever om de warmte extern weg te leiden zoals op deze koeler (tis btw een custom-taisol)

imo hebben heatpipes de toekomst, stel je voor een koeler een radiator ala een kleine blackice... mits goed ontworpen zal dit zeer effectief zijn

//edit

idd een interessant project om zon waaier van zalman te modden ala hcc-001 (dus een heatpipe van de base van de cooler naar het bovenste gedeelte)

• jappo
  • Laatst online: 07:40

jappo

eens een prutser altijd ....

Waar ik nogsteeds niet achter ben en ook nergens in reviews heb gelezen is: De coolermaster Heatpipe cooler werkt het beste in een vlakke opstelling (zoals een desktop pc) en zodra he hem kantelt (een tower model) valt de functionaliteit van de heatpipe (of iig een van de pipes) weg. :?

zo ook met deze koeler. als je hem kantelt dan werkt het niet (goed) meer.

ik heb dit dus nergens gezien.. ook op de coolermaster site heb ik hier geen opmerkingen over gelezen. kan iemand dit bevestigen?

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 10:17 schreef jappo het volgende:
Waar ik nogsteeds niet achter ben en ook nergens in reviews heb gelezen is: De coolermaster Heatpipe cooler werkt het beste in een vlakke opstelling (zoals een desktop pc) en zodra he hem kantelt (een tower model) valt de functionaliteit van de heatpipe (of iig een van de pipes) weg. :?

zo ook met deze koeler. als je hem kantelt dan werkt het niet (goed) meer.

ik heb dit dus nergens gezien.. ook op de coolermaster site heb ik hier geen opmerkingen over gelezen. kan iemand dit bevestigen?
in theorie, ja, maar in de praktijk wordt mijn processor nog geen graad koeler als ik hem vlak zet. Dit komt ook omdat de buizen van de heatpipe gebogen zijn, dus ze werken ook op hun kant.

godver, er was een site over die hcc-001 in het italiaans, die gasten die hadden dat ding heel uitgebreid getest en de heatpipes eraf gesloopt e.d... url vergeten |:(

• jappo
  • Laatst online: 07:40

jappo

eens een prutser altijd ....

Op donderdag 27 juni 2002 10:12 schreef YellowCube het volgende:

[..]

[..]

[..]
wat je berijkt is dat de verdeling van de warmte over het koelblok beter is.. er is niet een hele erge hotspot omdat de heatpipes het meteen verplaatsen naar een ander (minder warm gedeelte) van het koelblok. :)

1926, 135m2, Quatt v2, ATAG i28ec, Honeywell T6, radiators+vvw, 2800wp growatt, a++ energielabel, speedcomfort met zigbee plugs, uitgebreide Home Assistant setup

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.reviewmakers.com/article/Site_Articles/HHC_001/allbroke.jpg

>:) >:)

lees meer hier: http://www.reviewmakers.com/showdoc.php?article=8&pg=1

die heatpipe werkt dus wel

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Op donderdag 27 juni 2002 10:16 schreef SiQDiZ het volgende:

[..]

Er is een test op internet (kan em ff niet vinden :( ) waarbij ze de heatpipes van een hcc-001 koeler afslopen, het scheelt 3 graden... weldegelijk heeft het zin, maar het is idd effectiever om de warmte extern weg te leiden zoals op deze koeler (tis btw een custom-taisol)

imo hebben heatpipes de toekomst, stel je voor een koeler een radiator ala een kleine blackice... mits goed ontworpen zal dit zeer effectief zijn

//edit

idd een interessant project om zon waaier van zalman te modden ala hcc-001 (dus een heatpipe van de base van de cooler naar het bovenste gedeelte)
Ok...wist ik dus niet. Verkooptruuk-verdenking bij deze ingetrokken.
Ideeen stromen binnen ; waarom niet gewoon de warmte van de heatpipes uitwisselen in een warmtewisselaar met water. Water voer je weer af naar een radiator.
Of...de heatpipes helemaal naar het dak van je kast laten lopen en daar bevestigen aan de bovenplaat van je kast. De warmte wordt dan aan je kast afgegeven. Vervolgens voor efficientie(voor de casemodders erg interessant) koelribben boven op je kast monteren. Komen geen fans bij kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 10:38 schreef YellowCube het volgende:

[..]

Ok...wist ik dus niet. Verkooptruuk-verdenking bij deze ingetrokken.
Ideeen stromen binnen ; waarom niet gewoon de warmte van de heatpipes uitwisselen in een warmtewisselaar met water. Water voer je weer af naar een radiator.
Of...de heatpipes helemaal naar het dak van je kast laten lopen en daar bevestigen aan de bovenplaat van je kast. De warmte wordt dan aan je kast afgegeven. Vervolgens voor efficientie(voor de casemodders erg interessant) koelribben boven op je kast monteren. Komen geen fans bij kijken.
idd daar heb ik ook vaak over naged8, maar das redelijk lastig te realiseren, beter als je een radiator gebruikt + fan, dat lijkt me i.i.g makkelijk. Veel effectiever ook. Ik denk dat we dit soort dingen in de toekomst vaker gaan zien.... ik wacht met smart op innovatieve heatpipe koelers :)

//edit

Ik het net de shuttle s40g besteld, en daar zit deze koeler dus bij >:) ... dinsdag of woensdag heb ik heb binnen dus dan kan ik gaan testen e.d :)

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 17:23 schreef Pulse het volgende:
deze is voor de socket 478 en koelt zeer goed, dusse zodra ik een leverancier hier in Nederland heb gevonden ga ik dat ding kopen :D
Hier is ie te koop. Is wel de L versie en niet de H :) (Stillere fan dus)

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Ik denk toch echt dat de heatpipe in de toekomst waterkoeling gaat vervangen. Het is stiller en heeft de mogelijkheid beter te koelen (als je het goed doet :) ). En wat misschien ook wel belangrijk is is dat je minder kans hebt op storingen. Geen uitvallende pompies of lekkende slangen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 12:22 schreef ajampaniki het volgende:
Ik denk toch echt dat de heatpipe in de toekomst waterkoeling gaat vervangen. Het is stiller en heeft de mogelijkheid beter te koelen (als je het goed doet :) ). En wat misschien ook wel belangrijk is is dat je minder kans hebt op storingen. Geen uitvallende pompies of lekkende slangen.
tja in princiepe lijkt WC heel erg op het heatpipe principe.

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 10:38 schreef YellowCube het volgende:
Tadaa:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderhoeven.nu/dabit/misc_images/dd_killer.gif

Heb ik ooit een jaartje geleden ontworpen.

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 27 juni 2002 16:41 schreef DaBit het volgende:

[..]

Tadaa:

[afbeelding]

Heb ik ooit een jaartje geleden ontworpen.
Wat waren jouw verwachtingen mbt deze jongen?

Verwijderd

Nou, warmteoverdracht van koper op kokend water ligt tussen de 10 en 20kW/m2/K; die van koper op stromend water tussen de 100W/m2/K en 5kW/m2/K.

Deze heatpipe/waterjacket combineert dit door boven de core water onder onderdruk als phase-changevloeistof te gebruiken, en vervolgens over een groter oppervlak de warmte weer af te geven aan het koelwater.

Hoe die het doet? Geen idee, als ik ooit tijd teveel heb probeer ik het nog wel eens uit.

Overigens kun je er ook een zeeeeer leuke luchtkoeler van maken door de vinnen langer en breder te maken, tot je in een 120mm circel zit, en er dan een 120mm fan op te monteren. Dan is het behoorlijk 'exit coolermaster HHC'. Ik schat zelfs dat de gemiddelde waterkoeling het niet trekt tegen zo'n systeem.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Overigens kun je er ook een zeeeeer leuke luchtkoeler van maken door de vinnen langer en breder te maken, tot je in een 120mm circel zit, en er dan een 120mm fan op te monteren. Dan is het behoorlijk 'exit coolermaster HHC'. Ik schat zelfs dat de gemiddelde waterkoeling het niet trekt tegen zo'n systeem.
Hmmm effe met het ideetje bij Zalman gaan aankloppen...
Zie het wel zitten om zo'n waaier in mijn systeem te hebben... met die 12cm fan + de blowhole erbij natuurlijk...

Dabit, denk je dat ze dat ergens zouden verkopen zo'n heatpipe in cilindervorm uit koper van 1 op 10-15cm ???

Me, myself & I

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 27 juni 2002 20:53 schreef DaBit het volgende:
Nou, warmteoverdracht van koper op kokend water ligt tussen de 10 en 20kW/m2/K; die van koper op stromend water tussen de 100W/m2/K en 5kW/m2/K.

Deze heatpipe/waterjacket combineert dit door boven de core water onder onderdruk als phase-changevloeistof te gebruiken, en vervolgens over een groter oppervlak de warmte weer af te geven aan het koelwater.

Hoe die het doet? Geen idee, als ik ooit tijd teveel heb probeer ik het nog wel eens uit.

idd, ik zou die hcc-001 wel eens willen zien met 2 van die radiatortjes er aan zoals op de pic bovenaan. Volgens mij is dat effectiever.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik heb hem nu thuis liggen en het is een prima koeler, verw8 geen wonder temps maar hij houdt mn duron750 stressed onder de 50 graden.... best goede prestatie. Die sunnon fan is niet super stil maar op een gereduceerd voltage izie best stil. binnenkort een mooie 12dba papst kopen.

later vanmiddag zal ik nog wat pix posten.

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 10:20

cruncher

wanna crunch someone?

Op donderdag 11 juli 2002 09:53 schreef SiQDiZ het volgende:
ok, ik heb hem nu thuis liggen en het is een prima koeler, verw8 geen wonder temps maar hij houdt mn duron750 stressed onder de 50 graden.... best goede prestatie. Die sunnon fan is niet super stil maar op een gereduceerd voltage izie best stil. binnenkort een mooie 12dba papst kopen.

later vanmiddag zal ik nog wat pix posten.
waar blijven die pics!?? :?

can you read my mind?

Pagina: 1