Oververhitte HDD's

Pagina: 1
Acties:

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14
Mijn harde schijven zijn nogal oververhit kom ik net achter toen ik er per ongeluk 1tje aanraakte.
Je zou dus zeggen hang er een HDD kooler maar das juist het probleem, ik heb 1 5,25" slot over en 2 oververhitte HDD's en de flatcabels halen het niet als ik er 1 in een HDD koller hang.

Is het een oplossing om de floppy driver er tussen te hangen?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je kunt toch 1 HDD+cooler in de vrije 5,25" bay doen, en dan is er bij de andere HD ook plaats voor een cooler :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

IMHO zijn grote platte heatsinks op de vlakke kant van een hdd veeeel effectiever, ik heb het niet geprobeerd moet ik zeggen. maar ik geloof gewoon niet zo erg in zo'n klein coolertje.
Dit heb ik btw net ook al gepost in een ander topic.

• MewBie
Op woensdag 26 juni 2002 11:30 schreef SH007 het volgende:
Je kunt toch 1 HDD+cooler in de vrije 5,25" bay doen, en dan is er bij de andere HD ook plaats voor een cooler :)
nee want dan haalt de data kabel het niet want de HDD koller zit gesandwiched tussen een fikker en een CDrom speler

*beeeeep*

• MewBie
Op woensdag 26 juni 2002 11:32 schreef AtomicShockwave het volgende:
IMHO zijn grote platte heatsinks op de vlakke kant van een hdd veeeel effectiever, ik heb het niet geprobeerd moet ik zeggen. maar ik geloof gewoon niet zo erg in zo'n klein coolertje.
Dit heb ik btw net ook al gepost in een ander topic.
ik heb helaas ook geen ruimte om ergens heatsinks op te plakken mn 3,5" drivebay zit helemaal vol: 2HDD's 1FDD dus ik heb geen ruimte voor heatsinks.

ik kan wel proberen een casefan onderin mn kast te hangen zodat hij koele lucht tegen mn HDDs blaast maar dan zit ik met het probleem, wat ik hier al eerder heb gezegd, dat de blowhole 70x80 mm is

*beeeeep*

Verwijderd

als ik het goed begrijp heb je nu 2 hd's tegen elkaar zitten, en een floppy erboven/eronder ?
dan zal het sowieso al helpen als je de hd's uitelkaar haalt in floppy ertussen...
wat is je case temp?

• SH007
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 11:32 schreef MBrulez het volgende:

[..]

nee want dan haalt de data kabel het niet want de HDD koller zit gesandwiched tussen een fikker en een CDrom speler
Dan moet je een langere IDE kabel kopen.....

Je kunt natuurlijk ook de HD's ergens anders in je kast plaatsen, in een zelfgemaakt rekje :)

• MewBie
Op woensdag 26 juni 2002 11:58 schreef SH007 het volgende:

[..]

Dan moet je een langere IDE kabel kopen.....
dr zitten al big tower kabels in :D maar die halen het ook niet, dan blijft dus alleen maar over de FDD ertussen

*beeeeep*

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 11:47

thunder8

Het gedonder begint weer.

Op woensdag 26 juni 2002 12:13 schreef MBrulez het volgende:

[..]

dr zitten al big tower kabels in :D maar die halen het ook niet, dan blijft dus alleen maar over de FDD ertussen
Wat voor een kast heb je dan als je het met bigtowerkabels zelfs niet kan bereiken en "maar" 3 3,5" slots hebt :?

Ik heb zelf een HX08 en ik kan met 90cm rounded IDE kabels alles makkelijk bereiken en daar zitten veel meer dan 3 3,5"in.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• MewBie
Op woensdag 26 juni 2002 14:21 schreef thunder8 het volgende:

[..]

Wat voor een kast heb je dan als je het met bigtowerkabels zelfs niet kan bereiken en "maar" 3 3,5" slots hebt :?

Ik heb zelf een HX08 en ik kan met 90cm rounded IDE kabels alles makkelijk bereiken en daar zitten veel meer dan 3 3,5"in.
ik heb een midi tower ik zal ff de volgorde van onder naar boven opnoemen:

Maxtor 40GB 7200 HDD, Seagate 8,6GB 5400 HDD, FDD, 40x CDROM speler, leeg, brander.

het stuk kabel om van de ene hdd naar de andere te gaan als de 2de hdd tussen de cdroms in zit is te kort

*beeeeep*

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Kan je er geen 80mm fan voorzetten?

iStockphoto

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Het gaat echt wel lukken als je van die rounded kabels van 90 cm koopt, dan heb je 50cm om van de ene IDE device naar de andere te gaan. Dat lukt echt wel.

edit
Hoelang zijn jou 'bigtower' ide kabels eigenlijk?

iRacing Profiel

Verwijderd

kweenie hoor. maaruh je kwam er toevallig achter doordat je ze aan raakte.

als je ernou achter was gekomen door instabiliteits probs okey maa volgens mij hebbie nog geen problemen. Ik zou zeggen plaats een case fannetje erop voor je gemoedsrust en dan is het ruim voldoende. want hdd's kunnen heel wat hitte hebben hoor.

• SH007
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 16:17 schreef Orion het volgende:
kweenie hoor. maaruh je kwam er toevallig achter doordat je ze aan raakte.

als je ernou achter was gekomen door instabiliteits probs okey maa volgens mij hebbie nog geen problemen. Ik zou zeggen plaats een case fannetje erop voor je gemoedsrust en dan is het ruim voldoende. want hdd's kunnen heel wat hitte hebben hoor.
een warme HD levert geen instabiliteit op, maar gaat gewoon veel sneller kapot. Zie ook: http://www.tweakers.net/nieuws/22286

Verwijderd

Een temp van tussen de 40 en 50 graden is heel normaal voor de chip van een hdd hoor, als je daar je vingers op houdt is het idd heet, maar zelfs boven de 50 graden is nog best wel te doen voor een hdd hoor. Je processor is toch ook altijd rond de 50 graden? Dat je hdd daar sneller van kapot zou gaan lijkt mij onzin omdat die dingen zonder koeling geleverd worden en de fabrikant zelf ook niet zegt dat je koeling nodig hebt. Je kan proberen de fdd ertussen te zetten, dat helpt wel. En als je kabel dat niet haalt dan heb je dus geen bigtower kabel he?

Maar voor een chip is 50 graden een prima temp hoor, alleen als heel de hdd warmer wordt kan het zijn dat ie sneller verslijt.

Edit:

En in dat artikel staat alleen dat ze niet geschikt zijn voor continu gebruik, maar hij gebruikt ze niet continu of wel dan? En ik heb hier al een hele tijd een server staan met 2 hdden tegen elkaar (allebei nu al 2 jaar oud) en die worden ook rond de 50 graden maar ze doen het nog steeds perfect hoor. En de meeste mensen kopen toch gemiddeld 1x per jaar of 1x in de 2 jaar een nieuwe hdd om al hun zooi op te gooien. En dat ze 'minder' lang mee zouden gaan is hetzelfde als met processoren, dan gaan ze 5 jaar mee ipv 10 ofzo. Maar voor de meeste mensen maakt dit dus geen ene zak uit.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57
Hmmz.. IK heb toch ook maar eens ff gevoeld, enne ze waren ook wel aardig warm

Nu heb ik er een 80x80 fan tegen aangezet, op deze manier:
.......ijzer.......
-------floppy------
-------hdd001------
-------hdd002------
.......ijzer.......
--------FAN--------

Dat ijzer is dus waar je de zooi in kunt hangen. Racket dacht ik dat het genoemd werd. Maargoed de fan blaast dus lucht uit de kast tegen de onderste hdd aan, zou dat een beetje nut hebben? Had er geen alst van ofzo, maar vond dat ze wel erg warm werden, dus beetje lucht kon geen kwaad dacht ik. Enne had geen zin om de hdd en floppy te verwisselen... :) Wat oordeelt u?

Verwijderd

opletten of er geen stof op gaat zitten. kans is groot dat je fan stof tegen de onderkant van je HD blaast en na een tijdje heb je er een hele laag opzitten. anders koop een Coolermaster Cooldrive 4002 die koelt zeker goed. maar je HD's worden idd warm. probeer es om een 120mm of kleinere fan in de zijkant van je case te maken en eentje bovnop je case zodat je een goeie Airflow krijgt. heb ik ook gedaan en resultaat is: Maxtor 5400rpm 40 Gb die 24C word en een Maxtor 7200rpm 60gb die 41 graden word.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 20:58
ik heb het zo, past dat bij jou niet:
code:
1
2
3
4
5
   -----ijzer------
=====HDD===== |F |
          |A | 
=====HDD===== |N |
   -----ijzer------

TheS4ndm4n#1919

• MewBie
Op donderdag 27 juni 2002 09:40 schreef RocketKoen het volgende:
ik heb het zo, past dat bij jou niet:
code:
1
2
3
4
5
   -----ijzer------
=====HDD===== |F |
          |A | 
=====HDD===== |N |
   -----ijzer------
nee dat past bij mij niet, maar ik ga vandaag kijken of ik een 80x80mm fan voor het 70x80mm :? blowhole kan plaatsen (en dan moet er alleen nog een stoffilter op.

Kan je trouwens gewoon een HDD op zn kop hangen?

*beeeeep*

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

sKitZo

:)

Op woensdag 26 juni 2002 19:03 schreef koentjuh het volgende:
ijzer is dus waar je de zooi in kunt hangen. Racket dacht ik dat het genoemd werd.
Bracket heet zo'n ding :)

• Rath
  • Laatst online: 18-02 10:59
Op donderdag 27 juni 2002 11:56 schreef MBrulez het volgende:

[..]

Kan je trouwens gewoon een HDD op zn kop hangen?
Dit kan, in een server staan ze zelfs rechtop als ik me niet vergis... 8-)

I don't believe we have a society, we have a colony of animals

Pagina: 1