Lucht uit voeding 44C ?

Pagina: 1
Acties:

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Topicstarter
Ik heb gister toen mijn computer al een uurtje of 2 aan stond es geprobeerd te meten hoe warm de lucht is die vanaf de koeler van de voeding komt. Met een gewone huis- tuin en keuken thermometer (in de vorm van een klomp... jawel!) te meten. Deze kwam tot mijn schrik uit op zo'n 44 graden celcius |:(

Iemand enig idee of dit beetje normaal is of een beetje te warm?
Heb m'n kast maar es opengezet ipv dicht, in de hoop wat extra koeling van buitenaf te kunnen geven.
Tevens heb ik drie harde schijven zo'n beetje bovenopelkaar zitten (1x 7200 en 2x 5400). Dit geheel wordt zo warm dat het bijna niet meer aan te raken valt... Kan dit ook nog problemen opleveren? Het zit er nl. al ongeveer een jaar in op deze manier....

• venomous
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 17:25
Voedingen worden warm dus die 44 is heel normaal. Daar moet je je niet druk overmaken.

Harde schijven worden ook warm, en er zijn temp programma's om te meten hoe warm deze worden.

Mijn Maxtor 740 moet volgende week terug naar de leverancier omdat ie dood aan het gaan is van de warmte.

Specs

Verwijderd

De lucht uit de voeding is niet zo'n probleem. Als die lucht boven de 60-70 graden komt moet je op gaan passen.

Die hdd's zijn wel een probleem. Ik heb ooit 3 gecrashte disken gehad door oververhitting.

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Topicstarter
Okay, ik schrok nogal van de temperatuur... 'k dacht dat eigenlijk nooit warmer werd dan een graadje of 35... Verklaart ook wel waarom mijn slaapkamer moeilijk onder de 26 graden te krijgen was :)

Deze harde schijven ondersteunen volgens mij geen van allen die temperatuursfunctie. M'n kast is nu open en nu worden die schijfjes lang zo heet al niet meer... gisteravond waren ze niet aan te raken

ff voor de duidelijkheid de types schijven:
Maxtor 5T040H4 (UDMA/100)
Maxtor 32049H3 (UDMA/100)
Quantum Fireball CX20.4 (UDMA/66)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hdd's hebben vaak hele mooie platte vlakken, volgens mij is het best wel effectief als je een lage grote heatsink ertegenaan plakt. maar waar je zo'n grote heatsinks kunt krijgen weet ik niet. De hdd coolers die ik vaak zie zijn volgens mij helemaal niet effectief op een hdd, omdat de lucht er maar een beetje langsafstroomt zegmaar.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 13:40
De lucht die uit m'n voeding komt is 'maar' max 33 graden.
Maar ik denk niet dat die ruim 40 graden van jou een probleem is, aangezien die voeding het al een tijdje doet, toch?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Zet een 80mm fan voor die 3 hdd's en ze blijven lekker koud :)

iStockphoto

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op woensdag 26 juni 2002 12:25 schreef BlizzarD het volgende:
Zet een 80mm fan voor die 3 hdd's en ze blijven lekker koud :)
Inderdaad, of nog liever (stiller) een 120mm fan @ 7 volt. Zolang je geen delta HP oid neemt hoor je 'm dan niet en heb je aardig wat flow om je hdds lekker fris te houden.

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Of je voeding word overbelast

Verwijderd

Hdd helpt het welleens om ze een eindje uit elkaar te zetten en op heatsinks op de chips te zetten (want die worden het warmst, de rest valt allemaal wel mee). Ook je hdden omdraaien (met de chips naar boven) werkt goed bij mij, scheelde 7 graden omdat dan de warmte omhoog niet de schijf intrekt maar gewoon gelijk weg kan.

Verwijderd

hey goede tip ga ik ook ff tesetn

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

mijn voeding word heter.. die komt zo tot de 60 graden :)
komt omdat de fan op 7 volt staat.. maar wel stil :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Op woensdag 26 juni 2002 09:48 schreef plankie het volgende:

Tevens heb ik drie harde schijven zo'n beetje bovenopelkaar zitten (1x 7200 en 2x 5400). Dit geheel wordt zo warm dat het bijna niet meer aan te raken valt... Kan dit ook nog problemen opleveren? Het zit er nl. al ongeveer een jaar in op deze manier....
ik had 2 7200 rpm IBM's boven elkaar zitten, ook superheet. Idle werden ze 48 graden... toen paar dagen later een defrag gedaan, thermometer er tussen gelegd.

* NoTo schrok bestwel van temp toen

55 graden, zelfde avond nog hd koelers besteld en ze beide verplaatst. koelers heb ik nu nog niet. Maar ze zitten nu op een plaats waar meer airflow is, dat scheelt echt veel.

dude... wait... what...

• lak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

Op donderdag 27 juni 2002 00:54 schreef NoTo het volgende:

[..]

ik had 2 7200 rpm IBM's boven elkaar zitten, ook superheet. Idle werden ze 48 graden... toen paar dagen later een defrag gedaan, thermometer er tussen gelegd.

* NoTo schrok bestwel van temp toen

55 graden, zelfde avond nog hd koelers besteld en ze beide verplaatst. koelers heb ik nu nog niet. Maar ze zitten nu op een plaats waar meer airflow is, dat scheelt echt veel.
Geintje had ik ook.. met 2 Maxtor 7200 rpm schijfjes recht bovenelkaar... in raid 0... die werden een partij heet niet normaal! Kreeg vaak vage errors in windows en sysje werd supertraag... ik die kast open gerukt effe mijn hdd's checken.. AUW!

Direkt 2 8x8 fans in de kast gepleurt voor betere airflow en 2 hdd cewlers gehaald... ;)

SysSpec

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06-2025
Op woensdag 26 juni 2002 10:10 schreef DaBit het volgende:
De lucht uit de voeding is niet zo'n probleem. Als die lucht boven de 60-70 graden komt moet je op gaan passen.

Die hdd's zijn wel een probleem. Ik heb ooit 3 gecrashte disken gehad door oververhitting.
offtopic:
DaBit... waren dat er niet 2 op 1 avond?? (op ReSpawn)

Die 40 graden is niet zo erg hoor.. de voeding produceert zelf ook nogal wat warmte (vandaar ook de grote fan)

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1