Ja natuurlijk, wat is anders het nut van full-duplex kaarten?
Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...
remy, volgens mij dacht ie dat misschien enkel switches dat konden 
de meeste hubs hebben zelfs full duplex btw
edit: dit dacht ik dus tot vink me corrigeerde
Vink is juist btw!
de meeste hubs hebben zelfs full duplex btw
edit: dit dacht ik dus tot vink me corrigeerde
Zijn dat dan die Switching hub's?
En waarom dan een Switch?
Kwalitatief beter?
En waarom dan een Switch?
Kwalitatief beter?
ook kort maar krachtig:
yep
yep
thanks a lot. nu heb ik twee hubs en een paar kaartjes die op full of half kunnen, is er een proggie waarmee ik kan testen of de hubs full zijn?
meestal kun je een progje dlen waarmee jeje kaart kan instellen en daarmee meestal ook de mode full of half in dit geval.
Gewoon ff zoeke op de fabrikant hun site
Gewoon ff zoeke op de fabrikant hun site
Ik zal ook een kort en krachtig antwoord geven: NEE een hub kan per definitie niet op full duplex werken.
euhh full-duplex betekend toch tegelijk ontvangen en verzenden!!!,,, een hub is toch alleen maar een verdeel stekker!
en lijkt me dan dus niet meer dan logisch !!! als hij kan verzenden/ontvangen op de zelfde kabel!!!
wel kan hij natuurlijk maar verbinding van 1 op 1 hebben (via de hub)anders heb je collision!. en een hoop packet loss
)
en lijkt me dan dus niet meer dan logisch !!! als hij kan verzenden/ontvangen op de zelfde kabel!!!
wel kan hij natuurlijk maar verbinding van 1 op 1 hebben (via de hub)anders heb je collision!. en een hoop packet loss
De een zegt dus ja het kan en de andere zegt nee? is een hub nou full duplex?
NEE een hub is dus NIET full duplex.
Korte uitleg: Normaal gebruikt Ethernet CSMA/CD; dit staat voor Carrier Sense Multiple Access/Carrier Detect. Wat is dit voor vreemd Engels? Nou het is eingelijk heel simpel. Omdat alle netwerkkaarten normaal aan dezelfde kabel hangen (MA, Multiple Access) kunnen ze niet zomaar data over het netwerk sturen. Ze moeten eerst kijken of er niet een andere computer bezig is; dit heet CA of Carrier Sense. Als twee computers toch per ongeluk tegelijk iets versturen heb je een 'collision' en moeten beide proberen hun data opnieuw te versturen. Bij een druk netwerk heb je veel collisions en neemt je effectieve bandbreedte ineens sterk af.
Als je nu een aparte kabel wilt gebruiken voor verzenden en ontvangen (full duplex) heb je een probleem; als je namelijk data wilt versturen kan je niet kijken of de kabel vrij is. Versturen doe je namelijk op je zend-kabel, en daarop kan je per definitie niets ontvangen. Daarom moet je er dus vanuit kunnen gaan dat de kabel altijd vrij is; dat werkt alleen maar als er aan allebei de kanten van de kabel maar 1 computer/netwerkkaart zit!
Wat is dan het verschil tussen een hub en een switch? Een hub knoopt in feite alle netwerkkabels aan elkaar. Als je dus vanaf 1 computer iets verstuurt, dan komt dat bij ALLE computers op de hub aan. Meestal is er maar 1 computer die er daadwerkelijk iets aan heeft, maar ALLE computers krijgen het dus. Een switch daarentegen bekijkt eerst voor welke computer je gegevens bedoeld zijn, zoekt uit aan welke poort die computer zit, en verstuurt het vervolgens alleen daarheen.
Hiermee kan full duplex wel werken, aangezien het om store-and-forward switching gaat: pc1 -> switch, vervolgens bekijkt de switch de gegevens en bepaalt waar het naar toe moet, en dan switch -> pc2. Je hebt hier dus 2 keer een verbinding tussen 2 computers, en niet 1 verbinding tussen heel veel computers zoals je met een hub hebt.
[edit] Hij is wel lang geworden zeg
Als je hier meer over wilt weten kan ik het volgende boek aanraden: Data Communications, Computer Networks and Open Systems van Fred Halsall. Daar staat alles in dat je ooit had willen weten over netwerken (draadloos/lan/isdn/modems etc), inclusief welke draadjes van de seriele kabel aan je modem gebruikt worden, hoe een signaal over de kabel gaat, hoe TCP/IP in elkaar zit, wat je NT1-kastje van je isdn-lijn doet, etc.
Korte uitleg: Normaal gebruikt Ethernet CSMA/CD; dit staat voor Carrier Sense Multiple Access/Carrier Detect. Wat is dit voor vreemd Engels? Nou het is eingelijk heel simpel. Omdat alle netwerkkaarten normaal aan dezelfde kabel hangen (MA, Multiple Access) kunnen ze niet zomaar data over het netwerk sturen. Ze moeten eerst kijken of er niet een andere computer bezig is; dit heet CA of Carrier Sense. Als twee computers toch per ongeluk tegelijk iets versturen heb je een 'collision' en moeten beide proberen hun data opnieuw te versturen. Bij een druk netwerk heb je veel collisions en neemt je effectieve bandbreedte ineens sterk af.
Als je nu een aparte kabel wilt gebruiken voor verzenden en ontvangen (full duplex) heb je een probleem; als je namelijk data wilt versturen kan je niet kijken of de kabel vrij is. Versturen doe je namelijk op je zend-kabel, en daarop kan je per definitie niets ontvangen. Daarom moet je er dus vanuit kunnen gaan dat de kabel altijd vrij is; dat werkt alleen maar als er aan allebei de kanten van de kabel maar 1 computer/netwerkkaart zit!
Wat is dan het verschil tussen een hub en een switch? Een hub knoopt in feite alle netwerkkabels aan elkaar. Als je dus vanaf 1 computer iets verstuurt, dan komt dat bij ALLE computers op de hub aan. Meestal is er maar 1 computer die er daadwerkelijk iets aan heeft, maar ALLE computers krijgen het dus. Een switch daarentegen bekijkt eerst voor welke computer je gegevens bedoeld zijn, zoekt uit aan welke poort die computer zit, en verstuurt het vervolgens alleen daarheen.
Hiermee kan full duplex wel werken, aangezien het om store-and-forward switching gaat: pc1 -> switch, vervolgens bekijkt de switch de gegevens en bepaalt waar het naar toe moet, en dan switch -> pc2. Je hebt hier dus 2 keer een verbinding tussen 2 computers, en niet 1 verbinding tussen heel veel computers zoals je met een hub hebt.
[edit] Hij is wel lang geworden zeg
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Korte uitleg: Normaal gebruikt Ethernet CSMA/CD; dit staat voor Carrier Sense Multiple Access/Carrier Detect. [/quote]Eehhm staat die tweede C niet voor Collision?
Zo heb ik het altijd geleerd.
Zo heb ik het altijd geleerd.
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
je uitleg is heel erg duidelijk en ook zeer logisch op deze manier, ik zie nu echt helder dat het niet kan, bedankt
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 09:13 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Eehhm staat die tweede C niet voor Collision?
Zo heb ik het altijd geleerd.[/quote]inderdaad.. CSMA/CD = Carrier Sence Multiple Access/Collision Detection
je hebt ook nog CSMA/CA = zelfde/Collision Avoidance
Eehhm staat die tweede C niet voor Collision?
Zo heb ik het altijd geleerd.[/quote]inderdaad.. CSMA/CD = Carrier Sence Multiple Access/Collision Detection
je hebt ook nog CSMA/CA = zelfde/Collision Avoidance
Verwijderd
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 11:08 schreef poohbeer het volgende:
je hebt ook nog CSMA/CA = zelfde/Collision Avoidance[/quote]Applenetwerken werken volgens dit principe
je hebt ook nog CSMA/CA = zelfde/Collision Avoidance[/quote]Applenetwerken werken volgens dit principe
thanks voor de uitleg, nog een vraagje kan het kwaat als een van de netwerk kaarten full duplex staat, ik vermoed dat je dan heel vee collisions krijg
Het was inderdaat Collission Detection die tweede C, het was al laat gisteren...
Als je de ene netwerkkaart op full duplex hebt staan en de andere op half duplex dan krijg je de vreselijkste resultaten. Het meest merkbare is een snelheid van < 1 Mbit in plaats van 100 Mbit, door de vele collissions.
Als je de ene netwerkkaart op full duplex hebt staan en de andere op half duplex dan krijg je de vreselijkste resultaten. Het meest merkbare is een snelheid van < 1 Mbit in plaats van 100 Mbit, door de vele collissions.
Vink: maar je ziet wel dat fabrikanten allerlei "rare" crossover devices fabriceren, zoals hubs met beperkte switch functionaliteit. Zouden ze dan ook niet iets hebben kunnen fabrieken wat full duplex is maar toch een hub (repeater) is?
[toevoeging]: hoewel... alleen een "echte" switch kan ervoor zorgen dat er telkens maar twee hosts tegelijkertijd met elkaar praten.
[toevoeging]: hoewel... alleen een "echte" switch kan ervoor zorgen dat er telkens maar twee hosts tegelijkertijd met elkaar praten.
Pagina: 1