Muziek componeren op je laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Eerdaags ga ik een nieuwe computer aan schaffen en hoogst waarschijnlijk wordt dat een 'desktop vervangende' laptop. Nu ben ik alleen ook van plan om in de toekomst een beetje aan de gang te gaan met het maken van electronische muziek. In hoeverre kan de aanschaf van een laptop i.p.v. een desktop mijn muzikale ambities in de weg staan? Ik heb al wel eens gehoord van semi-professionele geluidskaarten met een pcmia of usb aansluiting, maar heb ik dat ook echt nodig of kan ik voorlopig zonder externe dure grappen? Midi apparatuur ofzo heb ik verder niet. Is het af te raden een laptop te kopen mocht ik serieus met muziek aan de gang willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

nee, dat is absoluut niet af te raden...genoeg bekende electronische muzikanten (of beter: zo ongeveer alle lijkt mij) die op hun laptop werken (ERG handig mee als je iets live wilt gaan doen)

een vereiste is dan wel een goede geluidskaart, deze is bijvoorbeeld erg leuk voor niet al te veel geld (239euro bij feedback zag ik net, maar wellicht op andere plekken nog goedkoper te krijgen)

http://www.sound-music.com/egosys/u2a.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
1 nadeel blijft wel dat laptops gewoon duur zijn en dat wanneer je electronische muziek voornamelijk door middel van je pc wilt maken je veel processorkracht nodig hebt, dus een goeie processor. Laptops met snelle processoren zijn vaak nog redelijk duur.

Maar het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe serieus je gebruik gaat maken van de kracht van je CPU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk414
Op woensdag 26 juni 2002 01:24 schreef Ali G het volgende:
1 nadeel blijft wel dat laptops gewoon duur zijn en dat wanneer je electronische muziek voornamelijk door middel van je pc wilt maken je veel processorkracht nodig hebt, dus een goeie processor. Laptops met snelle processoren zijn vaak nog redelijk duur.

Maar het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe serieus je gebruik gaat maken van de kracht van je CPU :)
Het wordt dan ook wel een Pentium 4 mobile...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 26 juni 2002 01:07 schreef MrShaggy het volgende:
nee, dat is absoluut niet af te raden...genoeg bekende electronische muzikanten (of beter: zo ongeveer alle lijkt mij) die op hun laptop werken (ERG handig mee als je iets live wilt gaan doen)

een vereiste is dan wel een goede geluidskaart, deze is bijvoorbeeld erg leuk voor niet al te veel geld (239euro bij feedback zag ik net, maar wellicht op andere plekken nog goedkoper te krijgen)

http://www.sound-music.com/egosys/u2a.htm
idd ^^^ deze geluidskaart is top
tis een NADEEL dat ie ook weer op usb is, maar wel DE oplossing is :)

probleem met usb is dat ie niet stabiel is, op de mac is dat weer geen probleem :)

als jij een enkele sequencer en beat erop laat doen, of slechts alleen sequencertje en/of verder met midi laat draaien (kan er ook een emagic unitor8/amt8 interface kopen erbij B-) dan is al een 486 genoeg! :) maar je wilt geen midi.. ik doe zelf nu ook alles op een cpu, maar wil toch weer 'iets' terug springen op midi gebied. > paar synths erbij kpen (korg triton / access virus B)
helaas kost dit dus meer..

Het makkelijkst is te doen en live, is wat de heren van rank 1 doen. 1 zit achter computer emt 'slechts' een sequencer (tog denk ik dat dat het moeilijkst is om live te programmeren > misschien Acid? )1 zit achter draaitafel,een ander zit weer achter drumcomputer en de laatste pakt de jp8000 synth van roland..dit dingetje schijnt ook niet zoveel meer te kosten < ik vind em wel leuk..kost stuk minder en je kan er behoorlijk trance geluiden uit krijgen.

Je gaat er verder niet goedkoop mee af, want anders ben je eigenlijk zometeen alleen maar aan het kutten.. (zoals ik eerst deed :P )

Wat ik denk dat je ebter kan doen is de electribe serie kopen!.. die heb ik eventjes gehad, heb er spijt van dat ik em (de rooie) weg heb gedaan..was perfect voor live (ik had wel 200 guldens winst >:) dat verzacht) misschien een idee

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk414
Dit lijkt me wel een mooi usb apparaat om je laptop om te toveren in een studio:

Afbeeldingslocatie: http://www.users.surfaid.org/~robinv/tasc428.jpg

www.tascam.de/us-428.html

Eens uitzoeken wat zo'n ding moet kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 26 juni 2002 09:30 schreef Funk het volgende:
Dit lijkt me wel een mooi usb apparaat om je laptop om te toveren in een studio:

[afbeelding]

www.tascam.de/us-428.html

Eens uitzoeken wat zo'n ding moet kosten
tegen de 500 euro
ik ga die denk ik aanschaffen maar alleen als controller,
geluidskwaliteit is zo veel lager als diegene die ik nu heb :) en ik denk dat de latency beroerd zal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat wil je egenlijk live gaan doen?
dan is het misschien wat makkelijker te vertellen wat je nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk414
Op woensdag 26 juni 2002 09:32 schreef gitaarwerk het volgende:
wat wil je egenlijk live gaan doen?
dan is het misschien wat makkelijker te vertellen wat je nodig hebt :)
Ik wil helemaal niets "live" gaan doen, ik wil gewoon graag een laptop kopen i.p.v. een desktop (i.v.m. mobiliteit) maar ook electronisch muziek gaan maken en ik vroeg me af in hoeverre de laptop het muziek maken kon belemmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op woensdag 26 juni 2002 09:48 schreef Funk het volgende:

[..]

Ik wil helemaal niets "live" gaan doen, ik wil gewoon graag een laptop kopen i.p.v. een desktop (i.v.m. mobiliteit) maar ook electronisch muziek gaan maken en ik vroeg me af in hoeverre de laptop het muziek maken kon belemmeren.
als je er niets live mee wilt gaan doen : veel
en het is ook amar de vraag in hoe verre jij muziek wilt gaan maken. :)
usb is niet de beste oplossing voor geluid omdat het nogal onstabiel is op de pc. Wil je het trouwends zeker gewoon met een laptop doen, neem dan in dit geval een mac (ivm usb die op mac beter n stabieler is)

verder kan je niet superveel mee doen. Ik draai zelf cubase/nuendo met rewire >reason en dan nog wat andere vst plugins. (NI (native instruments softsynths) vooral) en neem op 24bit96KHz op, dat haal je nooit met een laptop

blijf je alleen met reason zelf werken, moet je dat dingetje gewoon nemen, wel even goed uitzoeken dat de latency niet te hoog is, 40 is opzich goed, maar ik zou net stukje lager tot 20 gaan zowieso)

is het dan niet beter gewoon je pc in te bouwen in een 19" rek en een tft scherm erop te plakken? kost je denk ik minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk414
Het "probleem" is opgelost. De laptop zou ik van mijn vader krijgen, maar hij heeft me een te beperkt budget gegeven om een fatsoenlijke laptop te kopen (met fatsoenlijk bedoel ik een hele dikke), dus wordt het toch maar een desktop. Komt wat betreft het muziek produceren niet zo slecht uit dus. Wel bedankt voor alle tips en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

hmmm, ik snap het nog niet helemaal....ik ben zelf ook veel bezig met muziek maken op m'n desktop maar wil gewoon veel liever een laptop hebben...ik zou echt absoluut voor de laptop gaan...wat is je reden nu precies om dat niet te doen??

de voordelen alleen al van een beetje in het bos gaan zitten musiceren lijkt me al voldoende reden :)
Pagina: 1