[carhifi] Bumper Baskist aan Kenwood Kac

Pagina: 1
Acties:

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
Hoi beste medetweakers, Mn broer heeft nu eindelijk voor een leuk bedragje zn Sub en zn versterker binnen!

We hebben een Bumper 800w baskist en 2 hoedeplank speakers(eigenlijk homehifi speakers en gefiltert 2 weg)
En we hebben een (oude) Kenwood Kac(waarvan ik het typenummer ff niet heb)

Wat is het probleem,
De versterker is 2 kanaals en heeft een brugfunctie.
Maar we hebben dus een Woofer en 2 hoedeplankspeakers die ik ook versterkt wil hebben.
Hoe kan ik dit het beste doen?

Wat mijn idee is,

Audio tulp(4v) out(lr) naar versterker.
Dan sub bruggen op 2 kanaals en dan de houdeplankl erbij(eventueel opnieuw gefiltert door 3 weg en dan de bas eruit halen dus)

Kan dit wel (bruggen en 2 hoedeplank op 2 kanalen(l en r)

En nu het volgende punt.
Op de versterker is geen volume aanwezig, word dit dan gewoon standaart versterkt ofzo?

Heeft iemand nog informatie of tips hierover.

En oja als ik ze opnieuw ga filteren(hoedeplank), moet je daar speciale filters voor hebben of kan dat met een normale home hifi filter?(misschien fikt het door ofzo)

BvD

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

het lijkt me erg onverstandig om de versterker te bruggen, en daar dan de gewone speakers ongebrugd bij te gooien.
Denk niet dat je versterker daar blij mee is.

Als ik jou was zou ik gewoon een 4 kanaalsversterker kopen waarvan je er minstens 1 kan bruggen, dan heb je nergens problemen mee.

Ikzelf heb drie aparte versterkers, eentje voor de frontspeakers, eentje voor de rearspeakers, en een voor de woofers zodat ik alles apart gefilterd heb. :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Animal
Op dinsdag 25 juni 2002 23:19 schreef Phase-Shifter het volgende:
het lijkt me erg onverstandig om de versterker te bruggen, en daar dan de gewone speakers ongebrugd bij te gooien.
Denk niet dat je versterker daar blij mee is.

Als ik jou was zou ik gewoon een 4 kanaalsversterker kopen waarvan je er minstens 1 kan bruggen, dan heb je nergens problemen mee.

Ikzelf heb drie aparte versterkers, eentje voor de frontspeakers, eentje voor de rearspeakers, en een voor de woofers zodat ik alles apart gefilterd heb. :)
daar zit ik dus ook aan te denken.
Nog wat goede versterkers die je weet?
Niet al te duur graag.

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Ik heb vandaag toevallig een installatie ingebouwd bij een vriend van me, en we zijn eerst even een versterker met speakers gaan kopen.

Ik heb voor hem een 4kanaals versterker uitgezocht van het merk Crunch, een of ander amerikaans merk.
Het type was P-480 geloof ik.
Dit model was het in ieder geval:
Afbeeldingslocatie: http://www.audiodesign.de/grafik/crunch/powerzone/powerzone_amps.jpg

Specs zijn: 4x80 watt rms, of 2x80 watt + 1x160watt, of 2x160 watt, alles op 4 ohm
En hij heeft geen problemen om stabiel op 2 ohm te draaien. :)

Was bij de Mediamarkt maar 149 euro, dus das geen geld. :)
De versterker heeft trouwens ook veel filtermogelijkheden, dat is ook een groot pluspunt. :)

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Die Kenwood zal je ongetwijfeld in trimode kunnen zetten. Dat betekent 2 speakers gewoon op links en rechts en een woofer eroverheen gebrugd. Mits je versterker dit aankan, is dat geen probleem. Dat levert voor de versterker gewoon een 2 Ohm lading per kanaal op.

Wel moet je dan je kist passief gaan filteren met een schakeling. Bovendien valt een kist niet zo goed in trimode te zetten met gewone speakers. Die kist heeft waarschijnlijk meer input nodig voor een redelijk niveau dan je 2 speakers. M.a.w. de kans is groot dat de balans tussen die twee niet te vinden is. Daarom heeft een gescheiden aansluiting (ieder eigen kanaal) de voorkeur in dit geval.

Verwijderd

ik denk dat je vesterker dat niet zo lang gaat volhouden zo

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

als je versterker geschikt is voor trimode(bijna allemaal tegnwoordig ) dan moet ie het zeker wel volhouden als je maar gewoon normaal doet en de boel niet blijft pushen als je hoort dat het niet meer gaat .. gewoon gezond verstand gebruiken en luisteren dan blijft het allemaal heel ..

• Animal
Op woensdag 26 juni 2002 17:16 schreef mollie het volgende:
als je versterker geschikt is voor trimode(bijna allemaal tegnwoordig ) dan moet ie het zeker wel volhouden als je maar gewoon normaal doet en de boel niet blijft pushen als je hoort dat het niet meer gaat .. gewoon gezond verstand gebruiken en luisteren dan blijft het allemaal heel ..
Hoe kan ik weten dat ie trimode is?
Het is een hele oude hoor Kenwood Kac 920 geloof ik.
En kan ik nu mn hoedeplank speakers opnieuw filteren zodat ze alleen mide en high krijgen?
Dan heb je toch al het basvermogen naar de woofer toe (correct if i'm wrong)
Zoja , heb ik daar speciale filters voor nodig , of alleen maar wat oude home hifi filtertjes?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als je versterker 2 Ohm aankan, kan je trimode eigenlijk gewoon proberen. Het een staat niet gelijk met het ander, maar je versterker ligt niet meteen te branden als het allemaal niet kan. Even in de gaten houden de eerste sessie.

Je moet die baskist op 80 Hz lowpass filteren, wat dus een redelijk dik filter betekent. Reken op 15 euro voor de spoel alleen. Daar komt ook nog een dikke condensator bij. Andere speakers zal je dan 80 Hz high pass moeten filteren, hetgeen ook een dik belegd filter betekent=niet goedkoop.

Dit en het feit, dat kist en gewone speakers nou eenmaal niet aangeraden wordt in trimode, omdat die speakers met weinig vermogen reeds behoorlijk spelen, maar je baskist eigenlijk wel twee tot vier keer zoveel vermogen lust om op hetzelfde niveau bij te benen, kan ik je trimode eigenlijk gerust afraden met deze opzet. Zet die baskist op je versterker gebrugd en sluit je speakers op je headunit aan.

• Animal
Op woensdag 26 juni 2002 23:00 schreef Wekkel het volgende:
Als je versterker 2 Ohm aankan, kan je trimode eigenlijk gewoon proberen. Het een staat niet gelijk met het ander, maar je versterker ligt niet meteen te branden als het allemaal niet kan. Even in de gaten houden de eerste sessie.

Je moet die baskist op 80 Hz lowpass filteren, wat dus een redelijk dik filter betekent. Reken op 15 euro voor de spoel alleen. Daar komt ook nog een dikke condensator bij. Andere speakers zal je dan 80 Hz high pass moeten filteren, hetgeen ook een dik belegd filter betekent=niet goedkoop.

Dit en het feit, dat kist en gewone speakers nou eenmaal niet aangeraden wordt in trimode, omdat die speakers met weinig vermogen reeds behoorlijk spelen, maar je baskist eigenlijk wel twee tot vier keer zoveel vermogen lust om op hetzelfde niveau bij te benen, kan ik je trimode eigenlijk gerust afraden met deze opzet. Zet die baskist op je versterker gebrugd en sluit je speakers op je headunit aan.
We hebben dit dus net gedaan.

Nog niet niet eens gebrugt en speakers op de versterker.

Nu is het Hoedeplankspeakers op frontunit en baskist op versterker.
Helaas nog niet alles naar wens maar goed.
Morgen weer verder kijken en proberen.
Pagina: 1