Toon posts:

[GENTOO] Temp van emerge weg halen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is me nu eindelijk gelukt om gentoo te installeren.
Dus ik wil als eerst Midnight Commander op men systeem hebben.
Dus ik: "emerge mc".
Doet het niet.
Ik navragen in IRC channel. Staat onder gnome-extra/mc.
Dus ik: "emerge gnome-extra".
Werkt en begint eerst Xfree+Gnome te installeren.
Na 5 uur een error.
Maar nu is men hardeschijf ineens 40% voller.

Waar kan ik die temp files weg halen die hij gemaakt heeft bij de installatie.
Of waar kan ik die bestanden weghalen die hij heeft gedownload.

• phreggle
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Op dinsdag 25 juni 2002 21:35 schreef tasker het volgende:
[...]
Waar kan ik die temp files weg halen die hij gemaakt heeft bij de installatie.
Of waar kan ik die bestanden weghalen die hij heeft gedownload.
/var/tmp/portage
/usr/portage/distfiles

Overigens kan je X uit je USE variabele verwijderen zodat je mc kan installeren zonder X te installeren. :)
(Tenminste, dat denk ik; want het is wel vreemd dat ie onder gnome-extra staat)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt.... *D

eh die use variable staat natuurlijk in de mc file.....

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ehm.. en in het vervolg gewoon emerge gnome-extra/mc (dus dir/progname) doen. Niet de dir, ben bang dat je dan een paar dozijn aan progjes gaat emergen :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• phreggle
  • Niet online
Op dinsdag 25 juni 2002 21:45 schreef tasker het volgende:
bedankt.... *D

eh die use variable staat natuurlijk in de mc file.....
Die use staat in /etc/make.profile/make.defaults (of in /etc/make.conf als je een oude gentoo installatie hebt). Hierin kan je system-wide opgeven wat je wil gebruiken. Dus geen X voor een server bijvoorbeeld. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 21:47 schreef athlonkmf het volgende:
ehm.. en in het vervolg gewoon emerge gnome-extra/mc (dus dir/progname) doen. Niet de dir, ben bang dat je dan een paar dozijn aan progjes gaat emergen :P
Ik had gnome-extra/mc gedaan alleen fout gescrheven hierboven. Maar hij begon wel Xfree te compilen.
Maar je kunt in een ebuild wel de DEPAND veranderen.
Daar staat Xfree ook bij. Ik denk als ik deze ebuild dan zo aanpas zou hij het moeten doen. Of messchien heeft MC wel Xfree nodig. Het staat er niet voor niets.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Op dinsdag 25 juni 2002 22:06 schreef phreggle het volgende:

[..]

Die use staat in /etc/make.profile/make.defaults (of in /etc/make.conf als je een oude gentoo installatie hebt). Hierin kan je system-wide opgeven wat je wil gebruiken. Dus geen X voor een server bijvoorbeeld. :)
Je kan toch beter /etc/make.conf veranderen. Wordt /etc/make.profile/make.defaults niet overschreven elke 'emerge rsync'?
Je kan X uitzetten door achter USE '-X'. De '-' zet de optie uit. Check de manuals op de gentoo website. Om te kunnen draaien heeft mc zeker geen X nodig, maar gmc (filemanager) heeft wel X nodig en misschien is er gesharede code?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:41
Moet je eerst ff intypen 'emerge --pretend <pakketje>', dan kun je de deps zien en weet je wat 'ie allemaal gaat installeren.

Trouwens, die directories met temp-files en gedownloade bestanden kun je gewoon lompweg leeggooien (zolang de dirs zelf maar blijven bestaan).

Als je nog eens een (te) volle harddisk hebt maar geen idee waar precies zo belachelijk veel ruimte wordt gebruikt, probeer dan eens dit commando:

du -k / | sort -nr | head -n 30

dan zie je de 30 grootste dirs die op je harddisk gevonden werden. Uiteraard is '/' zelf altijd de grootste, maar daaronder zie je dan dus weer de grootste boosdoeners uitgesplitst.

Kan wel even duren trouwens, dat commando :P

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
Op woensdag 26 juni 2002 00:28 schreef Wilke het volgende:
..
du -k / | sort -nr | head -n 30
..
of 'du -m **directory** --max-depth=1 | sort -g', krijg je de groottes van alle subdirs van een bepaalde dir in megabytes gesorteerd voor je neus.

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 00:26 schreef balk het volgende:

[..]

Je kan toch beter /etc/make.conf veranderen. Wordt /etc/make.profile/make.defaults niet overschreven elke 'emerge rsync'?
Je kan X uitzetten door achter USE '-X'. De '-' zet de optie uit. Check de manuals op de gentoo website. Om te kunnen draaien heeft mc zeker geen X nodig, maar gmc (filemanager) heeft wel X nodig en misschien is er gesharede code?
Sterker nog je moet het in /etc/make.conf doen wil je het netjes doen ;)

De waardes uit make.defaults worden automatisch meegenomen, als diezelfde variabelen niet in make.conf herdefinieerd worden. In make.dafaults staan dus al een zooitje standaard USE-waardes en in make.conf voeg je extra waardes toe of haal je ze weg (-flag voor een waarde)

• phreggle
  • Niet online
Op woensdag 26 juni 2002 01:01 schreef Nelske het volgende:

[..]

Sterker nog je moet het in /etc/make.conf doen wil je het netjes doen ;)

De waardes uit make.defaults worden automatisch meegenomen, als diezelfde variabelen niet in make.conf herdefinieerd worden. In make.dafaults staan dus al een zooitje standaard USE-waardes en in make.conf voeg je extra waardes toe of haal je ze weg (-flag voor een waarde)
Oeps je hebt gelijk :o Ik moet toegeven dat ik na 1.0r6 TFM ook niet echt meer heb ge-Read :+
Pagina: 1