Toon posts:

Vallen en valsnelheid.

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Stel je staat op een soort plateau en je laat je eigen van een hoogte van ca 20 meter naar beneden vallen.
Het plateau waar je opstaat heeft de zelfde valsnlheid als jij (zodat je hier op kan blijven staan) en net voordat je de grond raakt (zeg 1-2 meter erboven) spring je in een hoek van +/- 45 graden omhoog.
Wat ik mij nu afvraag wat zal er dan met je gebeuren.

1: Zou het niets uitmaken en raak je de grond net zo hard als waneer je was blijven staan.

2: Zou je door de sprong zodanig afgeremt worden dat het lijkt alsof je maar vanaf die 1-2 meter valt.

3: wat anders.

Verwijderd

Je snelheid neemt iets af, en de snelheid van het plateau neemt iets toe.

Hoeveel dat gaat uitmaken? Pak de formules

F = m·a

en

Ukin = 1/2m·v2

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 19:31 schreef Cheatah het volgende:
Je snelheid neemt iets af, en de snelheid van het plateau neemt iets toe.

Hoeveel dat gaat uitmaken? Pak de formules

F = m·a

en

Ukin = 1/2m·v2
Het gaat erom dat de afsprong in een hoek van 45 graden is (ongeveer) die formules zeggen mij niet zoveel.

Verwijderd

Je duwt toch in principe die plateau verder weg? Zelf blijf je met dezelfde snelheid vallen (denk ik). Of is dit veels te kortzichtig van mij? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 19:44 schreef BaseLine het volgende:
Je duwt toch in principe die plateau verder weg? Zelf blijf je met dezelfde snelheid vallen (denk ik). Of is dit veels te kortzichtig van mij? :)
Dat geld waarschijnlijk als je recht omhoog zou springen wat hier niet het geval is.

Verwijderd

Niet echt W&L niveau...

Zonder wrijving duurt je val in totaal zo'n 2,0 seconden. Na 1,9 seconden ben je op die twee meter van de grond. een tiende seconde later ben je pap...of je nu springt of niet, het verschil is te verwaarlozen.

Verwijderd

[quote]Op dinsdag 25 juni 2002 19:47 schreef Babsbunny het volgende:

[..]

Dat geld waarschijnlijk als je recht omhoog zou springen wat hier niet het geval is.
[/quote

kwa valsnelheid maakt het heus niet uit of dat je recht omhoog spring of onder een boogje hoor :?

Verwijderd

Stel je staat op een soort plateau en je laat je eigen van een hoogte van ca 20 meter naar beneden vallen.
Het plateau waar je opstaat heeft de zelfde valsnlheid als jij (zodat je hier op kan blijven staan) en net voordat je de grond raakt (zeg 1-2 meter erboven) spring je in een hoek van +/- 45 graden omhoog.
Wat ik mij nu afvraag wat zal er dan met je gebeuren.

1: Zou het niets uitmaken en raak je de grond net zo hard als waneer je was blijven staan.

2: Zou je door de sprong zodanig afgeremt worden dat het lijkt alsof je maar vanaf die 1-2 meter valt.

3: wat anders.
Het hangt er maar net vanaf hoe hard (lees: met welke versnelling) je omhoog springt. Theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn om zo hard af te zetten dat je de snelheid die je op dat moment hebt, compenseert, hoewel je daardoor wel een behoorlijk hoge horizontale snelheid (namelijk de snelheid die je eerst vertikaal had) krijgt omdat je afzet in een hoek van 45 graden. In de praktijk kan geen mens dat en val je vrijwel net zo hard te pletter als wanneer je je niet afzet.

Maar dit topic gaat dicht. Er zal geen discussie uit ontstaan (er is maar 1 goed antwoord, als je dat aan wilt vechten: Probeer het uit :) ), en het antwoord is gegeven. Bovendien voldoet de startpost niet aan de eisen die we daaraan stellen op W&L (zoals argumentatie en stellingname). Zie voor onze policy het sticky topic bovenaan de topiclijst).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.