Problemen met de installatie van SuSe 8.0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na veel positieve verhalen over linux gehoord te hebben werd ik wel erg nieuwsgierig. Ik las in een computerblad dat SuSE 8.0 net uit is en de installatie vrij eenvoudig gaat. Ik dacht dus: laat ik me er dan toch maar eens aan wagen.

Dus ik dowload de iso en brand dit op cd. Ik boot en de installatie start vanzelf. Alles ging vrij simpel en binnen nog geen half uur kreeg ik voor het eerst mijn linux desktopje te zien. Al m'n hardware netjes herkend en binnen 2 minuten online. Helaas blijkt er iets niet goed gegaan te zijn tijdens de installatie. Ik wilde een bestand downloaden. Toen ik dit deed kreeg ik de meldig dat ik geen vrije schijfruimte meer had. Wat bleek: tijdens de installatie zijn er geen partities aangemaakt. Dit wil dus ook zeggen dat ik na een herstart opnieuw moet "installeren" vanaf de cd. Ik heb het meerdere malen geprobeerd met verschillende schijven, maar vertikt het. Volgens de beschrijving op suse.com moet hij automatisch partitische aanmaken.

In de readme kwam ik dit tegen:

If the installation program does'nt find enough free disk space your
configuration will not be saved. This means, you'll have to go through the
setup procedure every time you boot this CD.

Hoe voorkom ik dit? Ik gebruik een lege schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Kijk nog eens even goed waar je SuSE hebt gedownload. Van SuSE 8.0 zijn naar mijn weten geen volledige iso's te downloaden. Jij hebt waarschijnlijk een test / trial gedownload.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Haha :D Sorry :)

SuSE biedt geen ISOs van haar distro aan. SuSE moet je installeren via ftp (bootflops downen en dan downloadt de installer de benodigde data van de SuSE ftp), of je moet het SuSE pakket kopen in de winkel.

Wat SuSE wel als ISO te download aanbiedt is een 'live-eval' versie. Deze draait van CDrom en installeert zich niet op je HD (kan wel een file op je HD aanmaken voor instellingen iirc).

Jij hebt dus vrij duidelijk deze live-eval gedownload. Hij is opzich wel grappig om mee te spelen zonder dat er met partities gerommeld wordt op je HD, maar als je echt wil installeren heb je toch iets anders nodig :)

Ik weet niet of SuSE 8.0 al via ftp te installeren is, dat zul je even moeten uitzoeken. Hoe je via ftp installeert staat in de installatie-review van SuSE die in een sticky topic bovenaan NWOS te vinden is.

Als SuSE 8.0 nog niet via ftp te installeren is, dan kun je het pakket in de winkel kopen, of je downloadt de ISO van een andere distributie die wel ISOs te download aanbiedt.
Voor eventuele vragen over welke andere distributie je dan zou moeten kiezen verwijs ik je door naar [topic=152316/1/25].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Suse 8.0 kun je (sinds kort) keurig via ftp installeren. Je kunt m van ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/8.0 downloaden. Daar staat een iso van een paar MB. Die brand je op CD, en vervolgens heb je een keurige installatie voor je neus die de pakketten van Internet haalt. Let op: er wordt wel ongeveer 2GB gedownload voor een standaard installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 18:11
Bij o.a Linux Land kan je SuSE 8.0 kopen... dan heb je gelijk boekjes e.d... maar het kan bijvoorbeeld ook bij de eerste de beste boekhandel (alhtans hier in r'dam bij Donner). ;)

My weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

Wok

Dakloos...

Op dinsdag 25 juni 2002 16:53 schreef deadinspace het volgende:
[..]

Ik weet niet of SuSE 8.0 al via ftp te installeren is, dat zul je even moeten uitzoeken. Hoe je via ftp installeert staat in de installatie-review van SuSE die in een sticky topic bovenaan NWOS te vinden is.

[..]
SuSE 8.0 is al wel via FTP te installeren. Ik heb het zelf een week of twee geleden gedaan. Werkt prima!

Wel moet ik vermelden dat de manier van installeren via FTP afwijkt van hetgeen beschreven in de eerder genoemde review. Bij het installeren via FTP is het noodzakelijk dat je het IP-adres weet van de FTP server en ook in welke directory op de FTP-server de bestanden staan. Deze moet je dus eerst even achterhalen. Als je deze gegevens invult tijdens de installatie, loopt het verder vanzelf.
Op dinsdag 25 juni 2002 16:59 schreef banaan-X het volgende:
Suse 8.0 kun je (sinds kort) keurig via ftp installeren. Je kunt m van ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/8.0 downloaden. Daar staat een iso van een paar MB. Die brand je op CD, en vervolgens heb je een keurige installatie voor je neus die de pakketten van Internet haalt. Let op: er wordt wel ongeveer 2GB gedownload voor een standaard installatie!
Dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd! :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 20:58

duronbug

Step on it.....!

Heb hem hier ook geinstalleerd. Eerst die iso van ong 18mb gedownload. Op cd gebrand en daarna geboot vanaf die cd. Netwerk module laden, netwerk instellen en hopla installeren de boel :)
It's a simple
Pagina: 1