1 UTP Lijn 2 Connecties ?

Pagina: 1
Acties:

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Nou gaat mijn broer verhuizen voor tijd naar een appartament vlak bij huis. Eigenlijk er aan vast.
Nu heeft hij een laptop en een desktop pc. Is het mogelijk om 1 lijn te trekken en vervolgens aan het einde van die lijn een soort kastje te zetten waar je 2 poortjes heb.
Dus laptop en Desktop op aan kan sluiten ?

Gelieve geen optie geven voor 2e kabel omdat afstand groot is.. 50m ofzo

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:57
Ja dat kan. Als je even zoekt zal je meer info hierover vinden.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

je kan aan beide kanten een hub zetten.
Deze verbinden (aan 1 kant) met de uplink poort van de hub en dan heb je een verbinding.

ActueleWind

• Friedchicken
Zonder hub het liefst want dat zijn onodige kosten...
Dus alleen een splitter waarmee 2 pc tegelijk online kunnen zijn... ?? !!

Das toch mogelijk?

Waar splitter te kopen ?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja zoiets heet een hub |:(

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

cue

Je kan gewoon de kabel splitten, UTP heeft maar 4 anders nodig, je hebt er "waarschijnlijk 8" dus als je aan alle twee de kanten 2 connector knijpt ben je klaar.

:)

Verwijderd

zelf maken, je NIC maakt maar gebruik van 4 aders van de 8, moet je ff searchen, is al vaak langs geweest

• Friedchicken
En als ik zeg dat een hub te duur is !! En ik gewoon een simpel kastje op de muur wil ! :)

• Friedchicken
Hoe zit dat met de bandbreedte ? gedeeld door twee neem ik aan ? En van laptop naar desktop kan ook gewoon ? Want die zitten op dezelfde kabel !

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

cue

je hebt natuurlijk als je meer dan twee computers met elkaar wilt verbinden zoiezo een hub nodig.

Anders is het zoiets als; Ik wil in een auto rijden maar ene auto vind ik te duur :?

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

dat is ook niet een ideale oplossing. Dat gaat volgens mij zwaar ten koste van je snelheid die je haalt. Als het voor internet is is dat natuurlijk niet zo'n probleem maar anders anders zou ik niet zo'n oplossing doen... Je moet toch altijd als je zo'n oplossing doet een stuk kabel untwisten en dat gaat altijd ten koste van de betrouwbaarheid van het signaal.

ActueleWind

• Friedchicken
Ja die hub heb ik wel aan 1 kant zeg maar eh !
Maar ik vind het niet zo noodzakkelijk om mijn broer een tweede hub aan te laten schaffen..

Aan die hub ontkom je niet met meer dan 2 pc's ! :)

Niet iemand gewoon een adres en een plaatje waar ik een simpele splitter kan halen?

Is het ook echt noodzakelijk om te gaan knippen?

Niet klik in doosje en voila twee poortjes ?

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Op dinsdag 25 juni 2002 14:29 schreef Friedchicken het volgende:
Hoe zit dat met de bandbreedte ? gedeeld door twee neem ik aan ? En van laptop naar desktop kan ook gewoon ? Want die zitten op dezelfde kabel !
De bandbreedte zit wel oke. Als je allebei tegelijk gaat senden met volle snelheid dan word het natuurlijk iets minder. Van laptop -> desktop is gewoon mogelijk als je het oplost met een hub ja. ze zitten beide op dezelfde hub en de hub verbind hun met het andere deel van het netwerk (jou kant). Dus je kan gewoon van desktop naar laptop enzo

ActueleWind

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

tsjeezus, een beetje basic netwerk dit hoor.

Gewoon hubje huis/apartement en in apaprtement hubje laptop/desktop. Heel veel simpeler kan het niet, en ja een 2 poorts hub (wandcontactdoos) kost zeker € 10,00 netwerkkaart erbij € 9,00

leef je uit zou ik zeggen...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Wat jij wil hebben is gewoon een passieve hub. Ik weet niet of die in zo'n kastje voor weinig te koop zijn. Je zou het zelf kunnen maken. gewoon kabeltjes aan elkaar maken. Dat is wat een passieve hub is..

ActueleWind

Verwijderd

Wat je kan doen, is 1 utp kabel trekken.

dan moet je aan allebei de kanten 2 aderparen pakken, en daar 2 stekkertjes op zetten.

bijv. oranje-groen als verb. 1 en blauw-bruin als verb. 2

zorg wel dat je de goede pinnetjes pakt. (1,2 en 3,6)

voor een precies schema, check the FAQ.

• Friedchicken
Okay thanks voor deze berichten. Kheb er een hoop aan en sommige mensen vind ik een beetje best reageren. >:)

Nogmaals bedankt.

Zoiets dan ?

Afbeeldingslocatie: http://www.telecomwereld.nl/pic/techniek/isdn/sbsplit.jpg
UTP-Wandcontactdoos

Nu nog ffe zoeken waar te koop :)

• edgar108
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 15:21

edgar108

www.dune.de

je kan ook in de deesktop pc 2 netwerkkaartjes prikken en vervolgens die 2de verbinden via een crosscable naar je laptoppie! :7

inderdaad AAD

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik bedoelde eigenlijk zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.krone.com/images/germany/productssolutions/premisnet/kupferverkabelung/anschlussdosen/dose_cat5e.jpg
ook in opbouw gewoon bij de GAMMA.... dat zeg ik ... GAMMA

• FatalError
Sorry, maar wat een onzin hier weer.
Spot heeft de goede oplossing! Gefeliciteerd Spot :)
En nee, je bandbreedte gaat niet door 2-en.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Friedchicken
Ja daarom vind ik ook dat het topic dicht mag...

Mod ?! :)

• FatalError
Je kan:
-bij Blackbox bijvoorbeeld een speciaal kastje hiervoor halen (duur!)
-2 stekkers aan iedere kant knijpen (zoals Spot zei)
-aan iedere kant n wanddoos zetten, en dan 4 aderen naar de ene connector en 4 naar de andere.

Verwijderd

www.inmac.nl

artikelnummer DCA4490

Eddie

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
er zijn ook gewoon losse splittertjes te koop ik heb ze hier ook ergens in een la liggen voor als ik ze is ergens nodig heb maar het werkt perfect ik weet zeker dat die dingen voor een paar euro te koop zijn

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
damn wat een geknutsel allemaal weer zeg...kan er niet gewoon een beetje standaard worden gebruikt??? Als een hub te duur is (wat ik me bijna niet voor kan stellen...die dingen koop je op 5 poorts voor een scheet en 2 knikkers) dan moet je het wat mij betreft maar met 1 aansluiting doen hoor....anders wordt t zo een gepiel waar later nooit meer iemand wijs uit wordt..........maja, t gaat natuurlijk wel op die andere manieren werken...maar niet echt netjes...ik zou het zelf nooit vanmn leven zo aanleggen

iRacing Profiel

• FatalError
dat werkt prima hoor, de kabel is zelfs gemaakt om dit soort dingen te kunnen doen!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 18:10
http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetstraightthru.html

kan je zien welke pinnen nodig zijn.

Nou en dan gewoon in de ene wit oranje gebruiken met wit groen en in de andere wit blauw met wit bruin (wel aan beide zijde van de kabel zelfde volgorde aanhouden...

Hier werkt het......

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op dinsdag 25 juni 2002 14:47 schreef FatalError het volgende:
En nee, je bandbreedte gaat niet door 2-en.
De bandbreedte van het interne newerk gaat idd niet door 2-en om dat je in feite 2 losse UTP kabels gebruikt (in 1 omhulsel) maar de bandbreedte van je internetverbinding word dus wel verdeeld over 3 computers.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

kan nog lomper. ik heb zelf een splitter gemaakt :)
gewoon aan alle draadjes nog een draadje geknubbeld >:)

sneldheid is onderhand gehalveerd, en je kunt natuurlijk maar met 1 pc te gelijk werken maar het werkt wel :)

(ik weet dat het niet sjiek is, maar het is maar dat ik af en toe met me laptop in de huiskamer/tuin kan werken :))

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Er zijn ook van die spittertjes met 1 ingang en maar 2 uitgangen hoor. :)
Die hebben ze geloof ik wel bij 06Software.

Nog ff een vraag van mijn kant:

Als je een inkomende DSL verbinding in de eene NIC van een PC douwt en dan een andere PC ook wil verbinden via een tweede NIC in die PC waarop DSL binnenkomt,
moet de kabel tussen de DSL-PC en de 2e PC dan een cross zijn of een gewone UTP ?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

Verwijderd

zonder hub/switch?

cross

met hub/switch?

str8

net als alllleeee andere netwerk verbindingen tussen twee pcs dus. adsl maakt dan niet uit.
je kan ook fiber of coax nemen... ;)
Pagina: 1