Ik zag in het krantje van blokker een koelbox staan van 39.99. Hij werkt gewoon op 12v dus makkelijk aan te sluiten op een voeding. Mijn idee was dus de volgende opstelling: koelbox met pomp -> waterblok -> radiator -> koelbox. Zo is het water dat de koelbox ingaat niet te warm en zal ie dus niet al te veel worden belast. Goed idee of niet?
Verwijderd
Bwa, kdenk niet dat zo'n boxje veel meer dan 10A verbruikt. Moet je hem gewoon aan een aparte AT-voeding hangen ofzo.
En is zeker een goed idee ja
En is zeker een goed idee ja
Ik denk dat je nog beter gewoon de peltier uit die koelbox kan slopen en in je resevoir kan hangen met 2 heatsinks eraan. Is al een ergens gedaan, 1 hetasink op de kouwe kant en 1 heatdink+fan op de warme kant. Dan de heatsink op de kouwe kant in je koelwater hangen als koelelement. Dat werkt denkik een stuk efficienter dan het water in een koele omgeving bewaren. Voordat een lauw biertje koud word in een koelkast...
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ja dat zou ook kunnen maar dan kank net zo goed een losse pelt kopuh. En zo kank ook nog me zuipuh koud houdenOp dinsdag 25 juni 2002 13:30 schreef Devil het volgende:
Ik denk dat je nog beter gewoon de peltier uit die koelbox kan slopen en in je resevoir kan hangen met 2 heatsinks eraan. Is al een ergens gedaan, 1 hetasink op de kouwe kant en 1 heatdink+fan op de warme kant. Dan de heatsink op de kouwe kant in je koelwater hangen als koelelement. Dat werkt denkik een stuk efficienter dan het water in een koele omgeving bewaren. Voordat een lauw biertje koud word in een koelkast...
Je moet sowieso een apparte voeding hebben, want d ekoelbox werkt op 12V en je computer trekt dat vermogen dat hij heeft echt niet.Op dinsdag 25 juni 2002 13:40 schreef ajampaniki het volgende:
[..]
Ja dat zou ook kunnen maar dan kank net zo goed een losse pelt kopuh. En zo kank ook nog me zuipuh koud houden. En als ik de pelt eruit wil halen moet ik ook een aparte voeding hebben of die er ook uit slopen.
En volgens mij kan je inderdaad beter een losse peltier kopen. Maar dan kan je inderdaad niet je bier koud houden
Na alsk dat ding op een aparte at voeding gooi moet ie het dacht ik wel trekken hoor. Moet best wel lukken.Op dinsdag 25 juni 2002 13:46 schreef Devil het volgende:
[..]
Je moet sowieso een apparte voeding hebben, want d ekoelbox werkt op 12V en je computer trekt dat vermogen dat hij heeft echt niet.
En volgens mij kan je inderdaad beter een losse peltier kopen. Maar dan kan je inderdaad niet je bier koud houden
Mjah, ik denk niet dat het veel nut zal hebben..
Als je het water echt wilt koelen, zul je het vermogen wat je processor uitspuugt ook weer moeten kunnen afvoeren. En daar heeft zo'n koelbox simpelweg te weinig capaciteit voor..
Als je het water echt wilt koelen, zul je het vermogen wat je processor uitspuugt ook weer moeten kunnen afvoeren. En daar heeft zo'n koelbox simpelweg te weinig capaciteit voor..
Inderdaad. Er zijn al be-hoorlijk veel topics geweest waarin iemand met dit idee op de proppen kwam. Die 12v-koelboxen maken gebruik van een klein peltier-element (hoeveel vermogen weet ik niet, maar _zeker_ geen 150 of 172 watt) en zullen zeker niet in staat om de warmte die je cpu produceert af te voeren. Sterker nog: je water zal alleen maar warmer worden. Stel, je cpu produceert 80 watt, en en de koelbox weet 40 watt af te voeren aan de buitenlucht. Dan zit je dus met 40 watt overschot, wat heel fijntjes in je water gaat zitten omdat die koelbox ook zo prima isoleert.Op dinsdag 25 juni 2002 14:58 schreef Twynn het volgende:
Mjah, ik denk niet dat het veel nut zal hebben..
edit: dom dom, ik las even niet dat je een radiator erbij wil zetten. Dan zal het wel een beetje helpen, maar ik verwacht zelf geen schokkende resultaten. Die koelboxen hebben echt belachelijk weinig vermogen: ze zijn immers niet ontworpen om een warmtebron te koelen.
I reject your reality, and substitute my own.
Verwijderd
Geen goed idee. Het vermogen van die koelboxen is zodanig laag dat het nog geen graad zal schelen.
Overigens is dit onderwerp vaker langsgekomen..
Ja maar dan werd het water vaak rechtstreeks van de cpu de koelbox/kast ingeleid en niet eerst voor een deel afgekoelt door een radiator.Op dinsdag 25 juni 2002 16:20 schreef DaBit het volgende:
Geen goed idee. Het vermogen van die koelboxen is zodanig laag dat het nog geen graad zal schelen.
ik denk dat het wel iets zal schelen maar te weinig voor die 40 eur...
Waarom koop je dan geen gewoon peltier met een hoger wattage?
Waarom koop je dan geen gewoon peltier met een hoger wattage?
Verwijderd
Weet ik, anders had ik 'm wel op slot gegooid als zijnde een searchvraagOp dinsdag 25 juni 2002 17:18 schreef ajampaniki het volgende:
Ja maar dan werd het water vaak rechtstreeks van de cpu de koelbox/kast ingeleid en niet eerst voor een deel afgekoelt door een radiator.
Maar jouw koelkastje heeft nauwlijks voldoende vermogen om het water na de rad ook maar een graad kouder te krijgen. Je rad doet dus 99% van het werk, en je koelkastje misschien 1%. En daarvoor vind ik 'm net te duur.
Maar: proberen mag altijd natuurlijk. Graag zelfs.
Ja gezien de prijs kan ik beter een pelt kopen met een losse voeding maar tleek me opzich wel een leuk idee.Op dinsdag 25 juni 2002 17:37 schreef DaBit het volgende:
[..]
Weet ik, anders had ik 'm wel op slot gegooid als zijnde een searchvraag
Maar jouw koelkastje heeft nauwlijks voldoende vermogen om het water na de rad ook maar een graad kouder te krijgen. Je rad doet dus 99% van het werk, en je koelkastje misschien 1%. En daarvoor vind ik 'm net te duur.
Maar: proberen mag altijd natuurlijk. Graag zelfs.
Mag een slotje op.
Een pelt hoeft niet op een losse voeding, die kan namelijk op die at voeding die je voor die koelkast wilde gebruiken.Op dinsdag 25 juni 2002 17:44 schreef ajampaniki het volgende:
[..]
Ja gezien de prijs kan ik beter een pelt kopen met een losse voeding maar tleek me opzich wel een leuk idee.
Mag een slotje op.
Of je koopt gewoon een erg sterke voeding 
Topicstarter: euh, lijkt me wel duidelijk he? Iig denk ik dat je het meeste effect krijgt van een peltier op je proc, vervolgens 1 in je koelreservoir, en het minste effect wanneer je de slangen gaat koelen. Daar loopt het water nou eenmaal vrij snel doorheen, net zoals dat het water dat van je proc komt ook niet gelijk 40 graden is
tenminste, niet het water dat van MIJN proc afkomt
Topicstarter: euh, lijkt me wel duidelijk he? Iig denk ik dat je het meeste effect krijgt van een peltier op je proc, vervolgens 1 in je koelreservoir, en het minste effect wanneer je de slangen gaat koelen. Daar loopt het water nou eenmaal vrij snel doorheen, net zoals dat het water dat van je proc komt ook niet gelijk 40 graden is
tenminste, niet het water dat van MIJN proc afkomt
Verwijderd
Is 't ook, alleen weet ik voor 99% zeker dat het nauwelijks iets uit gaat halen.Op dinsdag 25 juni 2002 17:44 schreef ajampaniki het volgende:
Ja gezien de prijs kan ik beter een pelt kopen met een
losse voeding maar tleek me opzich wel een leuk idee.
Nope. Laat 'm maar wegzakken. Het topic kan ooit nog nuttig zijn.Mag een slotje op.
ok, hier dan iemand met ervaring:
ik heb een 54 watt koelbox, een 20 liter reservoir en twee radiatoren,
-1 met een 120 mm papst fan gewoon in de "buitenlucht"
-1 in de koelbox in een laag water
de opstelling was
CPU--rad1---koelboxrad--reservoir--
en ik kan je zeggen: het haalt absoluut niets uit, echt noppes, nada
dus ik heb er nu gewoon twee radiatoren aanhangen, ook leuk
ik heb een 54 watt koelbox, een 20 liter reservoir en twee radiatoren,
-1 met een 120 mm papst fan gewoon in de "buitenlucht"
-1 in de koelbox in een laag water
de opstelling was
CPU--rad1---koelboxrad--reservoir--
en ik kan je zeggen: het haalt absoluut niets uit, echt noppes, nada
dus ik heb er nu gewoon twee radiatoren aanhangen, ook leuk
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Effe over het vermogen...Ding van mij trekt 4aH (ampere uur) en ik d8 +-45 watt.
Maar nee, het mag echt niks uitmaken, want bij een koelbox vol doet ie minstens 1,5 uur om het echt koel te krijgen (vanuit kamertemperatuur).
De koelbox is trouwens wel perfect voor op campzone!!!
Maar nee, het mag echt niks uitmaken, want bij een koelbox vol doet ie minstens 1,5 uur om het echt koel te krijgen (vanuit kamertemperatuur).
De koelbox is trouwens wel perfect voor op campzone!!!
Tog lijkt het me zo dat een peltier in bv je resevoir wel degelijk zal werken. Als je bv een 50 watt peltier gebruikt en je processor verstookt 120 watt dan hoeft je rad nog maar 70 watt uit het water te halen om het water niet in temperatuur te laten stijgen.
Eigenlijk komt er dus per seconde minder energie in het water, waardoor de temperatuur waarbij het geheel in evenwicht is (evenveel warmte erin als eruit) lager ligt dan ervoor. En waarschijnlijk fiks lager want op deze manier hoeft je rad ongeveer nog maar de helft van de warmte eruit te halen die hij er eerst uit haalde.
Ver onder kamertemperatuur zul je wel niet komen, maar ik denk dat water van een graadje of 25 bij full stressed goed te doen is.
Eigenlijk komt er dus per seconde minder energie in het water, waardoor de temperatuur waarbij het geheel in evenwicht is (evenveel warmte erin als eruit) lager ligt dan ervoor. En waarschijnlijk fiks lager want op deze manier hoeft je rad ongeveer nog maar de helft van de warmte eruit te halen die hij er eerst uit haalde.
Ver onder kamertemperatuur zul je wel niet komen, maar ik denk dat water van een graadje of 25 bij full stressed goed te doen is.
Verwijderd
Heb je opzich wel gelijk in, maar vergeet niet dat het water in een WC systeem al nauwelijks echt warm word met een rad erbij (pure WC, dus geen peltier). Dus als je een graad of 1-2 wint, dan mag je blij zijn. En dat vind ik wel een erg magere winst om er zo'n lomp ding neer te gooien.
Tja, 1 a 2 graden is inderdaad bijna niks.Op woensdag 26 juni 2002 10:09 schreef DaBit het volgende:
Heb je opzich wel gelijk in, maar vergeet niet dat het water in een WC systeem al nauwelijks echt warm word met een rad erbij (pure WC, dus geen peltier). Dus als je een graad of 1-2 wint, dan mag je blij zijn. En dat vind ik wel een erg magere winst om er zo'n lomp ding neer te gooien.
Het lijkt me wel leuk om wat te experimenteren met een peltier, om te kijken of het echt zo weinig uitmaakt.
Pagina: 1