Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] dubbele bios (Bios backup)

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik heb deze week een DIL gezien die je onder je bios kan zetten, daar zat nog een printplaatje op waarop een kleine SMD-Eeprom zat.
Met een schakelaar kan je tussen je Bios en de andere eeprom schakelen.
Dit lijkt mij super handig omdat ik regelmatig met verschillende bios-versies en bioschanges lig te klooien.
En aangezien ik op dit moment geen manier heb om mijn bios in geval van verkooien te herstellen is dit een goede manier van werken.

Heeft iemand een schema voor deze Eeprom schakelaar, of weet iemand hoe je zoiets in elkaar kan zetten?

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-10 14:15
Op dinsdag 25 juni 2002 12:34 schreef equinoxe het volgende:
Ik heb deze week een DIL gezien die je onder je bios kan zetten, daar zat nog een printplaatje op waarop een kleine SMD-Eeprom zat.
Met een schakelaar kan je tussen je Bios en de andere eeprom schakelen.
Dit lijkt mij super handig omdat ik regelmatig met verschillende bios-versies en bioschanges lig te klooien.
En aangezien ik op dit moment geen manier heb om mijn bios in geval van verkooien te herstellen is dit een goede manier van werken.

Heeft iemand een schema voor deze Eeprom schakelaar, of weet iemand hoe je zoiets in elkaar kan zetten?
bij de regenboog ligt zo'n prul...

maybe kopen daar.. snel namaken en weer geld terug vrage?

oja: en nu niet weer geile op mijn icoon ;)
Meer?

• equinoxe
Daar had ik hem ook zien liggen :)

[offtopic]
Dala, Komt jou donderdagavond goed uit?
[offtopic]

• equinoxe
Kan je een eeprom schakelen op deze wijze?
code:
1
2
3
4
5
6
7
        CE bios2 -------  /------- CE Bios1
 CE DilSocket Mobo --------/ Switch 1a ----------|
                                 |
       Vcc bios2 -------  /------- Vcc Bios1   |
VCC DilSocket Mobo --------/ Switch 1b ----------|

Alle andere lijnen lopen van mobo naar beide Eeproms.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:32

Snow_King

Konijn is stoer!

ik weet wel dat Gigabyte mobo's uitbrengt met dualbios..

maar ik moet dit voorstellen als een eprom die je ipv je echt bios er in prikt en die is doorgelust met een printplaat waar twee biossen op kunnen?

• equinoxe
Afbeeldingslocatie: http://liquid2k.com/equinoxe/bios.jpg

het is een dilsocket waar al op pcb een smd-eeprom zit, op deze socket kan je je originele bios plaatsen.

Hij bestaat ook voor ander formaat bios-es

• equinoxe
Ik ben vandaag terug gegaan naar de regenboog om een blik te werpen op hun schakeling. Helaas hadden ze niets op voorraad.
Wel heb ik van hen een bios-chip gekregen van een sloop mobo(voor niks!).

Zo gauw als ik weet hoe ik tussen 2 chips kan schakelen kan ik verdergaan. Dus als iemand het weet:
laat maar komen die tips...

• Dala
Op dinsdag 25 juni 2002 12:57 schreef equinoxe het volgende:
Daar had ik hem ook zien liggen :)

[offtopic]
Dala, Komt jou donderdagavond goed uit?
[offtopic]
dan ben ik bij paul..

je kunt wel voor 7 uur langskome?

• equinoxe
Voor 19:00 bij Paul= ok..

Had gisteren geprobeert om die regenboog-eeprom te flashen.
met awdflash gaat ie door het proces heen maar na het flashen start de PC niet meer op :(

Kan aan die eeprom liggen en aan het flashprogramma (originele bios-chip is een 29C020, en de nieuwe bioschip een 29F002)

heb de originele bioschip weer teruggezet en hij starte weer op, dus heb ik gelukkig geen schade opgelopen.

• Dala
Op woensdag 26 juni 2002 09:59 schreef equinoxe het volgende:
Voor 19:00 bij Paul= ok..

Had gisteren geprobeert om die regenboog-eeprom te flashen.
met awdflash gaat ie door het proces heen maar na het flashen start de PC niet meer op :(

Kan aan die eeprom liggen en aan het flashprogramma (originele bios-chip is een 29C020, en de nieuwe bioschip een 29F002)

heb de originele bioschip weer teruggezet en hij starte weer op, dus heb ik gelukkig geen schade opgelopen.
bel me gewoon? :)

want na 19:00 ben ik bij paulk en ik ben nu thuis...

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Je moet toch echt een BIOS hebben van hetzelfde type, al is een C type cmos en dus niet te 'flashen', vant daar heb je een F type voor nodig.

Zodra je twee gelijke chips hebt is het heel eenvoudig om te schakelen, ik heb ooit ook zo iets gemaakt namelijk.
Gewoon de chips op elkaar solderen, pootje op pootje, maar de Chip-select pootjes moeten niet op elkaar. Deze twee pootjes verbind je met een pull-up weerstand (weerstand van 10K naar Vcc). Verder verbind je de pootjes via een wisselschakelaar met de desbetreffende CS pin op het moederbord. Gebruik je creativiteit. Het komt er op neer dat je het CS signaal voor de BIOS chip op het moederbord kunt schakelen tussen de twee BIOS chips.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 11:22 schreef koffercomputer het volgende:
Je moet toch echt een BIOS hebben van hetzelfde type, al is een C type cmos en dus niet te 'flashen', vant daar heb je een F type voor nodig.

Zodra je twee gelijke chips hebt is het heel eenvoudig om te schakelen, ik heb ooit ook zo iets gemaakt namelijk.
Gewoon de chips op elkaar solderen, pootje op pootje, maar de Chip-select pootjes moeten niet op elkaar. Deze twee pootjes verbind je met een pull-up weerstand (weerstand van 10K naar Vcc). Verder verbind je de pootjes via een wisselschakelaar met de desbetreffende CS pin op het moederbord. Gebruik je creativiteit. Het komt er op neer dat je het CS signaal voor de BIOS chip op het moederbord kunt schakelen tussen de twee BIOS chips.
Zie quote :P Simpel, goedkoop en zeer grote kans dat het werkt.

• equinoxe
Hmmz..
Dus jij bedoelt dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
        /o--CS#a-----[10k]--Vcc
CS#mobo --/
         o--CS#b-----[10K]--Vcc
      S1

R=R en de rest 1 op 1
e=e
s=s
t=t

Waarbij CS#a en CS#b tot identieke roms behoren !

Nu zit ik zat met het volgende:
Die 29C02029EE020 is mijn originele Bioschip, die heb ik in het verleden al geflashed (OEM-logo, OEM info etc.) het lukt me echter niet om de 29F002 te flashen, ik gebruik awdflash, hij start, flasht en geeft geen foutmeldingen, echter bij herstart blijft het scherm zwart..
Welk programma moet ik gebruiken om een 29F002 te flashen?

edit:

Na zoeken op google heb ik het volgende gevonden:
K7T Pro 2-A V1.9 BIOS Release:
This BIOS fixes the following problems of the previous version:
-Support Hyundai 29f002 flash ROM.

dus progje gedownload, de msi file gewist en mijn bin-file ervoor in de plaats gezet.
Daarna heb ik de 29f002 geflashed.

:) nu werken de 29C02029EE020 en de 29F002 beiden (nu nog afzonderlijk) op mijn mobo met hetzelfde bios :)
die CS#-switch werkt waarschijnlijk niet met 2 verschillende eeprom-types. Of wel?

Goede ideeen zijn welkom

• equinoxe
Koffercomputer, Zotty
dat met die CS*- schakelaar werkt niet.Ik heb aan beide rom's een 10K gehangen aan pin 22 (CE-volgens Google) en zo aangesloten volgens bovenstaand schema.

Zijn er nog andere manieren om van Rom te schakelen?

*Chip select en Chip enable zijn toch hetzelfde, of niet?
Pagina: 1