ja zover ik me kan herinneren, maar je kan ze ook paralel schakelenOp dinsdag 25 juni 2002 12:05 schreef fuxxe het volgende:
kan ik 2 fans in serie aansluiten op 12 v???
dan krijgen ze toch ongeveer allebei 6v???
[This space is for rent]
Kan op zich gewoon..
Maar er zijn wel dingen om rekening mee te houden zoals: Draaien de fan's wel op 6V..
Zijn het dezelfde fans? Als het namelijk verschillende fans zijn, kan het best wel zo zijn dat 1 fan veel meer dan 6V krijgt, en de andere veel minder.
Verder zal 1 van de rpm-meters sowieso niet meer werken..
Maar er zijn wel dingen om rekening mee te houden zoals: Draaien de fan's wel op 6V..
Zijn het dezelfde fans? Als het namelijk verschillende fans zijn, kan het best wel zo zijn dat 1 fan veel meer dan 6V krijgt, en de andere veel minder.
Verwijderd
Welke?Op dinsdag 25 juni 2002 12:11 schreef Twynn het volgende:
Verwijderd
Waarom zou 1 rpm meter niet werken dan?
Volgens mij kan dat prima.
Die rpm heeft hoeft alleen maar naar je moederboard. De ground hoeft dan niet percee op mb volgens mij.
Die rpm heeft hoeft alleen maar naar je moederboard. De ground hoeft dan niet percee op mb volgens mij.
Dit moet je alleen doen als de fans identiek zijn aan elkaar. Zo niet heb je fans met verschillende vermogens, wat ten koste gaat aan de prestatie van andere fans.
U zijt gewaarschuwd!
U zijt gewaarschuwd!
De ground van 1 van de fan's zal dan op 6V liggen.. (de laatste dus).Op dinsdag 25 juni 2002 12:17 schreef Darkice het volgende:
Waarom zou 1 rpm meter niet werken dan?
RPM signaal wordt dus geschakeld tussen 12V en 6V. Dan krijg je precies hetzelfde probleem als bij een fan op 7V..
thanx allemaal het zijn de zelfde fans duz ik ga ze in serie schakelen en ik doen ze gewoon op een molex conn..
Verwijderd
Mmmm, zo dramatisch is het nu ook weer niet hoor, en bovendien had Twynn het ook al genoemd.Op dinsdag 25 juni 2002 12:27 schreef SONiCB00M het volgende:
Dit moet je alleen doen als de fans identiek zijn aan elkaar. Zo niet heb je fans met verschillende vermogens, wat ten koste gaat aan de prestatie van andere fans.
U zijt gewaarschuwd!
hey moet ik dan rood aan rood verbinden??of rood aan zwart
like rood fan zwart>rood fan zwart
of hoe anders en waar moet ik mijn schakelaartje tussen zetten?
waarmee ik ze te gelijk uit zet of tegelijk aan.
like rood fan zwart>rood fan zwart
of hoe anders en waar moet ik mijn schakelaartje tussen zetten?
waarmee ik ze te gelijk uit zet of tegelijk aan.
Je kan ook gewoon de 2x 5 volt pakken van de fans... En dus parralel...
En dan heb je geen probleem...
En als je ze wil regelen (harden/zachter) dan zet je er een schakeling voor ofzo
En dan heb je geen probleem...
En als je ze wil regelen (harden/zachter) dan zet je er een schakeling voor ofzo
Pcies! Er is kans zelfs dat 1 fan niet zal draaien, en de andere welOp dinsdag 25 juni 2002 12:27 schreef SONiCB00M het volgende:
U zijt gewaarschuwd!
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
Verwijderd
Nog een klein tipje: Plaats een elco'tje tussen de twee fans en de aardedraad. Het helpt met het verminderen van vibraties vd fans veroorzaakt door de pulsvormige stroomafname.
[Poging tot schematisch overzichtje]
.
. +12V--- +Fan1- --|Elco(naar ground)|--- +Fan2- --- Ground
.
[/Einde poging pfff - Respect to ASCII-artists]
OK, schema mislukt steeds (moet nog eens effe uitvogelen - zodra ik ZIN heb
) Enniewee, elco moet dus met '+'-kant tussen beide fans (als een T-splitsing dus), en met de '-'-kant aan ground(aarde).
Neem voor de elco het "rated voltage" voldoende hoog: 25V-50V; Capaciteit hoeft niet zo hoog te zijn - 47uF was bij mij al hoog zat.
Nogmaals: Let wel op de plaatsing (mbt polariteit) vd eclo -negatieve/min/'-' naar aarde dus
- Anders: Pfff...Pats
[Poging tot schematisch overzichtje]
.
. +12V--- +Fan1- --|Elco(naar ground)|--- +Fan2- --- Ground
.
[/Einde poging pfff - Respect to ASCII-artists]
OK, schema mislukt steeds (moet nog eens effe uitvogelen - zodra ik ZIN heb
Neem voor de elco het "rated voltage" voldoende hoog: 25V-50V; Capaciteit hoeft niet zo hoog te zijn - 47uF was bij mij al hoog zat.
Nogmaals: Let wel op de plaatsing (mbt polariteit) vd eclo -negatieve/min/'-' naar aarde dus
Pagina: 1