Toon posts:

Problemen met mijn raid??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een k7t 266 pro2 RU, met zon promise 'lite' RAID geval. En ik heb nu 2 80 gig maxtors erop gedaan en raid0 gedaan. Maar nu heb ik als ik dingen kopieer dat mijn pc af en toe onder het kopieren 'hangt', ik kan dan af en toe niet met mijn muis bewegen maar als ik wat in tik pakt mijn pc dat nog wel. Dat doet ie dus voor een paar seconden en daarna doet hij weer normaal om over een paar minuten weer raar te doen.

Maar wat nog enger is, ik had zonet errors gekregen dat ik niet meer kon lezen + schrijven op mijn hd's (ff rebooten hielp, maar toch scrok me dood :))

nog ff mijn hardware op een rijtje:
MSI k7t 266 pro2 RU
2x Maxtor 80 gig, van die liquid dingen
Windows XP
4.38(2)a VIA drivers
van de readme die bij mijn promise drivers kwamen:
Microsoft Windows XP miniport driver 2.00.09 (Build 10)

Iemand enig id waardoor dit komt ??

Verwijderd

Dit klinkt een beetje als de VIA latency bug. Kijk eens op de frontpage en dan bij de driver updates daar vind je de patch zou het verholpen moeten zijn.

BTW: Ik ben het slachtoffer geweest van 4 dode IBM's en 2 dode Maxtors, allemaal op raid 0. Misschien wil je dit niet en dan zou ik raid 1 gebruiken. Ik had een promise Fasttrack 100 TX2 in die tijd nu niet meer en het werkt allemaal gelukkig nog perfect. Moraal, kijk uit met RAID is misschien niet helemaal wat je zoekt of ik heb gewoon altijd pech :'(

Verwijderd

Topicstarter
hmm maar zit die 'patch' dan niet in de nieuwere VIA drivers ??

en ff voor de duidelijkheid, is dit de patch waar je het over had??
http://www.tweakers.net/meuktracker/1653

Verwijderd

Topicstarter
hmm die patch helpt dus ook niet, als ik nu mp3's speel of divx filmpjes, hakt dat als nog af en toe :(

Verwijderd

Topicstarter
niemand anders die er toevallig iets van af weet ofzo ? :/
of iemand die wel goeie ervaringen heeft ?

Verwijderd

*KICK*

Ik heb ook dit probleem sinds ik weer RAID-0 heb.
Ik heb bij mijn weten alles al geprobeerd (Andere IDE-Kabel, Andere Drivers. Zelfs onder W98 zonder drivers heeft hij dit probleem)

Mijn config is:
Asus A7V133 met een Promise U100 "Lite" Onboard
2x Maxtor 80GB 7200 rpm.

Ik heb de standaard BIOS erin zitten en gebruik de standaard drivers.

Heeft iemand misschien een idee waar dit aan kan liggen?
Ik ben ten einde raad.

(Onder DOS kan ik volgens mij zonder problemen kopieren op de HDD maar zelfs bij Scandisk tijdens het booten van WXP geeft hij deze problemen.

PS. Ik heb momenteel niet 24/7 de beschikking tot internet omdat ik verhuist ben dus als ik niet direct reageer kan dat komen omdat de eigenaar van de PC er achter zit ;)

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 23:01

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb ook een K7T266pro2RU met de VIA-patch, ik gebruik alleen een tweak-bios 3.3 full raid en promise driver 20018.
Ik heb twee array's, allemaal MAXTOR schijven, 2x80Gb raid 0 en 2x10Gb raid 0 en het werkt perfect.
Kan het niet wezen dat je er een slechte flatcable tussen hebt zitten?
Misschien een domme vraag; je gebruikt toch wel ATA100 kabels?

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Verwijderd

ja bios updateje mischien

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 23:01

Borry

prutsen is mijn leven

Ga met de K7T266Pro2RU nooit hoger dan Bios 3.3 want 3.4 en 3.5 werken niet lekker met Raid.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Verwijderd

Kan ook gewoon zijn dat 1 schijf niet goed functioneert.

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:53
Op de MSI site www.msi.com.tw staat een nieuwe versie van de Bios.

Deze is versie 3.6 en heeft specifieke ondersteuning van de RAID met 160 GB (2 x 80)

Misschien dat dat helpt, maar ik weet het niet zeker en of de bios stabiel is weet ik al helemaal niet al helemaal niet.

Ik heb op dit moment een MSI K7T266A Pro-2 RU

Verwijderd

Mocht dit alles hierboven nou niet werken, check je bekabeling eens...

Dus de drives aansluiten op de master connector (de laatste) op je ide kabel.

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 23:13 schreef Zieke_meeuw het volgende:
Mocht dit alles hierboven nou niet werken, check je bekabeling eens...

Dus de drives aansluiten op de master connector (de laatste) op je ide kabel.
Dat is alleen van toepassing als je ook slave gebruikt, wat niet verstandig is bij RAID (tenzij je een spare gebruikt, maar dan raad ik echt scsi aan).

Verwijderd

Op dinsdag 09 juli 2002 23:23 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Dat is alleen van toepassing als je ook slave gebruikt, wat niet verstandig is bij RAID (tenzij je een spare gebruikt, maar dan raad ik echt scsi aan).
waarom SCSI als je met een spare drive wilt werken??? ik zie daar de logica niet van in

Verwijderd

Het meeste van de reacties zijn van toepassing op het MSI-Board.

Zoals jullie kunnen hebben lezen bezit ik een Asus A7V133 en ook daarbij heb ik dezelfde problemen als de topicstarter had met zijn MSI board.

Ik krijg dan het idee dat het probleem niet beperkt is tot het MSI-Board maar wellicht een probleem is met de Promise-Controller/VIA-chipset o.i.d.

Windows '98 geeft deze problemen ook (zelfs wanneer de drivers niet zijn geinstalleerd)

Het lijkt zelfs alsof de Promise-BIOS de ene keer de drives sneller herkent als de andere keer.

Beide harde schijven geven geen fouten weer.
Het probleem is dus enkel dat de PC om de paar seconden stil staat. (Zelfs een film kijken vanaf CD word lastig :()

Ik hoop dat iemand nog goede ideeen heeft anders zit er niets anders op dan een format en diverse BIOS/Driver-config's uitproberen.

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 10:13 schreef laureijs het volgende:

[..]

waarom SCSI als je met een spare drive wilt werken??? ik zie daar de logica niet van in
Omdat bij IDE er nogal wat beperkingen op zitten en bij SCSI niet.

Verwijderd

Hmmz,
Volgens mij ben ik de eerste non-n00b ter wereld die erin slaagt de jumpers van de hdd's verkeerd in te stellen.
Ik kwam daar achter toen ik een van de schijven aan de standaard IDE-controller aansloot en hij hem als slave zag.
De Promise-controller en WXP zien de schijven wel maar dat is dus wat het probleem was.

Ik ben in in ieder geval dolgelukkig dat ik mijn systeem weer goed aan het lopen heb :)

Ik denk dat het volgende wel op zijn plaats is:

|:( |:( |:( |:( |:( |:(

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 21:53 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Omdat bij IDE er nogal wat beperkingen op zitten en bij SCSI niet.
SCSI is idd vele malen flexibeler dan IDE.
Jammer genoeg ook veel duurder en dat vind ik het niet waard.

Jongens, allemaal bedankt voor jullie reacties.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op dinsdag 09 juli 2002 23:23 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Dat zeg je nou, maar ik daar toch mijn bedenkingen over. Heb hier weer zo'n IBM kastje (p166) en daar zit aan de primairy kabel een HDD aangesloten op de middelste connector. En wat blijkt ?

Als Master gejumpert ZIET de IBM-controller ehm niet :?
Als Slave dus WEL ! En dan werkt het ook naar behoren.

Wat ik wel weet is dat je dus nooit de slave aan het einde moet hangen. Sommige zeggen het maakt niks uit, maar ik neem toch het zekere voor het onzekere ...

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Op woensdag 10 juli 2002 23:56 schreef Madrox het volgende:

[..]

Dat zeg je nou, maar ik daar toch mijn bedenkingen over. Heb hier weer zo'n IBM kastje (p166) en daar zit aan de primairy kabel een HDD aangesloten op de middelste connector. En wat blijkt ?

Als Master gejumpert ZIET de IBM-controller ehm niet :?
Als Slave dus WEL ! En dan werkt het ook naar behoren.
Hoeft niet direct iets met de kabel te maken te hebben hoor, das bij sommige compaq deskpro's ook.
Wat ik wel weet is dat je dus nooit de slave aan het einde moet hangen. Sommige zeggen het maakt niks uit, maar ik neem toch het zekere voor het onzekere ...
Slave moet je niet aan het einde hangen, nee, maar als je 1 hdd op een kabel hebt zitten, maakt het niet uit waar die zit, zolang de master maar als laatste op de kabel zit.
Pagina: 1