Waarom zet water uit als het bevriest???

Pagina: 1
Acties:
  • 620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10819

Topicstarter
Okee wie het weet mag het zeggen.....
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

komt 'ie...

In ijs zitten de watermoleculen in een kristalrooster waarin ze door H-bruggen op hun plaats gehouden worden. Hierbij zijn er grote open ruimten tussen de moleculen. In vloeibaar water van lage temperatuur zijn zoveel van die H-bruggen verbroken dat de watermoleculen dichter op elkaar zitten dan in het rooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12707

Niet dat ik snap wat hier net werd uitgelgd maar een scheikundige heeft mij verteld dat dat komt omdat de twee H atomen een hoek maken, en dus niet in een rechte lijn liggen met de O in het midden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

Het verhaal van Captain proton klopt helemaal naar mijn weten. Het is trouwens gewoon middelbare school stof.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee mijn beste vriend Jag het is niet gewoon middelbare schoolstof en het is ook een vrij ingewikkeld verhaal waar nog bijna niemand het over eens is....
Tenminste ik kon geen leraar vinden bij ons die het wist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

nou, zo ingewikkeld en moeilijk is het nou ook weer niet, en bij mij valt het ook onder de middelbare school stof. misschien zegt dat dan meer over jouw school/leraren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11

Is de dichtheid van water niet het grootst bij 4 graden celsius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

was bij mij ook gewoon middelbare schoolstof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9200

Dat hangt er van af wat voor middelbare school je hebt gedaan. Op de MAVO lijkt het me sterk dat ze dit zo uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:14

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee mijn beste vriend Jag het is niet gewoon middelbare schoolstof en het is ook een vrij ingewikkeld verhaal waar nog bijna niemand het over eens is....[/quote]Het was niet bedoeld om te denigreren ofzo. Ik heb het wel op de middelbare school gehad iig (gymnasium met scheikunde), maar of iedereen het heeft kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Maar het lijkt me wel dat het bekend is, of het is zo dat wat mij verteld al achterhaald of op z'n minst dubieus is.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7982

Jeany--> Ja bij precies vier graden is de dichtheid het grootst, boven of onder die temp. heeft water een kleinere massa per liter.

Voorzover ik weet is het ook het enigste element dat uitzet bij zowel kou als warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12020

sorry, kan het niet laten hoor.
ik kwam de oplossing van het mysterie net in m'n 4e(!)klas boek tegen. dit zegt genoeg lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja kerel, 4e klas boek ja??
netjes dan en het is zeker niet ingewikkeld he, och eitje, iedereen had het kunnen verzinnen. Daarom blijf ik hier nog steeds hele hardnekkige 'geruchten'horen dat die verklaring nog lang niet door iedereen is aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Het is wel degelijk gewone middelbare schoolstof.

Ik weet nog dat er in de 4e klas een hoofdstuk in mijn Scheikundeboek "Waterstofbruggen" heette.

Hierin staat dus dat de eerder beschreven verbindingen tussen H-atomen, maar ook tussen bijv H-atomen en F-atomen (zou ook Fl kunenn zijn, week nie meer) zorgen voor een bepaalde molekuulstructuur. Deze zorgt ervoor dat de boel een beetje ruimer is opgezet en de dichtheid dus afneemt.

Dit is helemaal geen dubieus goedje maar een algemeen geaccepteerd iets in de scheikunde.

En als hier mensen zijn die docenten hebben die daar nog nooit van gehoord hebben dan ligt het waarscijnlijk aan vraagstelling/docent/school.

Tip: Stel de vraag wel aan je docent Scheikunde of Natuurkunde, en niet aan je leraar Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kerel ik weet wel wat waterstofbruggen zijn ja. Maar ik weet toch zeker dat bij de lesstof die wij over waterstofbruggen hebben gehad, niet stond dat de dichtheid van water bij 4 graden celcius het grootste is omdat er iets wazigs gebeurd met waterstofbruggen.
Waterstofbruggen komen ook gewoon in water van 20 graden voor. Minder misschien ja maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kerel ik weet wel wat waterstofbruggen zijn ja. Maar ik weet toch zeker dat bij de lesstof die wij over waterstofbruggen hebben gehad, niet stond dat de dichtheid van water bij 4 graden celcius het grootste is omdat er iets wazigs gebeurd met waterstofbruggen.
Waterstofbruggen komen ook gewoon in water van 20 graden voor. Minder misschien ja maar toch.[/quote]OK, kerel: Ik zal het je nog eens uitleggen.

hier is niks wazigs aan kerel... We beginnen met ijs, dat nog niet smelt. (T < 0 graden C) Hierin zitten alle watermoleculen in een kristalrooster. omdat in water de atomen niet op 1 lijn zitten (ga naar het hoofdstuk in je scheikundeboek over electronenwolken en je zal wel zien waarom, kerel) en H-bruggen bij voorkeur zo gevormd worden dat de OH van het ene watermolecuul recht naar een van de vrije electronenparen op het O-atoom van een ander watermolecuul wijst, komt er als "beste" (= toestand van laagste energie) toestand vanzelf een kristalrooster met grote open gaten naar voren. zie het plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.its.caltech.edu/~atomic/snowcrystals/primer/iceicf.gif

Nu gaan we het ijs smelten. Wat gebeurt er? juist, kerel, H-bruggen worden verbroken. En natuurlijk blijven er nog heel veel H-bruggen over, maar een aantal wordt verbroken, met als gevolg dat de tussenruimten tussen de watermoleculen kleiner worden. Dit effect kan niet geheel gecompenseerd worden door de toegenomen kinetiche energie van de watermoleculen. (waardoor in normale stoffen de stof uitzet bij het smelten) Met andere woorden, de dichtheid neemt toe.
Dit kan natuurlijk niet door blijven gaan. Op een gegeven moment is het uitzeteffect van de toegenomen kinetiche energie (=temperatuur) groter dan die van het verbreken van nog meer H-bruggen. Dit omslagpunt ligt ongeveer bij 4 graden C. Vanaf daar zet water weer uit, ook al zijn dan nog lang niet alle H-bruggen verbroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Captain proton KEREL :)

Je had het niet duidelijker kunnen vertellen, zelfs ik snap het nu :o)

Het heeft id met de hoek van de waterstof moleculen te maken ja... goh, ik krijg zowaar flashbacks van mijn module organische chemie... ;)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojo70
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 21:21
Waarom zet water uit als het bevriest???
Omdat er anders geen leven is. Dus water moet wel uitzetten.

De beredenering:
Water op de noordpool bevriest en wordt ijs (zet niet uit maar krimpt)
\/
ijs zakt naar de bodem (er komt geen isolerende laag dus het ijs blijft naar de bodem zakken)
\/
hele aarde bevriest
\/
geen leven

otherweb // the other place on the web

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hmmmm is dat niet net de zaak omdraaien? Ik denkt dat er al water en ijs waren voor er leven was. En dat ijs niet bij zichzelf 'bedacht' heeft dat het maar beter is om te drijven omdat anders het arme leven het zo moeilijk zou hebben.

Ik ben het met je eens dat het leven zoals we dat nu kennen geen kans zou hebben op aarde als ijs zou zinken. Maar je hebt een dikke kans dat er dan wel ander leven zou kunnen ontstaan

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1