Xp1700+ heet! en winkel zegt maakt niet uit !?!

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:58

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Zie signature voor specs, moederbord maakt gebruik van ABS II (Anti Burn Shield II (die naar zeggen de interne temp van de cpu meet) en zichzelf uitschakelt @ 90 graden (na biosflash).

Ik zie hier allemaal temperaturen van 45 en 51 graden enzo, is dit de interne temp van de cpu of extern gemeten, want de betreffende winkel zegt dat 75graden normaal is intern en dat al de waardes hier extern zijn en dus niks met de interne temp waarde te doen hebben...

ff Mail quoten:
Hallo G,

Waarom doe je niet gewoon wat ik vraag en les je de faq. Dit kost onnodig
veel tijd.

De abs II maakt gebruik van de interne cpu temperatuur uitlezing. Al die
waardes die jij op Tnet ziet zijn de EXTERNE waardes die hebben hoegenaamd
NIETS met de interne temp van doen. Het kan dan ook voorkomen dat de externe
waarde 49 graden aangeedr maar dat de interne waarde opklimt naar 80 graden
. Als de absII dan ingesteld staat op de 75 graden zal je PC de eerste de
beste keer dat je de cpu belast in de reset gaan.....

Mvgr,
winkel
----- Original Message -----
From: "G
To: <>
Sent: Tuesday, June 25, 2002 10:03 AM
Subject: Re: Vraag

> Ok bedankt, maar toch vind ik die temperatuur, van 75graden bij 15min sof2
> spelen ed, way to high (ook volgens vele mensen op Gathering of Tweakers,
> stressed temp zou eerder max 55 graden moeten zijn). Is die cooler nou zo
> slecht(Coolmaster: DP5-7H53F-OL), zoja als ik een nieuwe cooler koop en
hem
> dan zelf wil monteren hoe zit het dan met eventuele garantie?
> Afsluitend met een quote van jullie FAQ:
> "We gaan daar binnenkort wat dieper op in. Het is echter niet voor
iedereen
> weggelegd. Voor nu moet de conclusie zijn: de temperatuur is belangrijk.
Hij
> moet laag blijven (onder de 62 graden stressed!) daarvoor zul je moeten
> koelen."
>
> Mvg,
> G

edit: ff gemeld zie sign voor specs.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Zet gewoon je shutdown temp op 70. De proc kan max 90 graden aan, dus als je rekening houd met een +10 voor afwijking MB en nog eens een 10 graden voor eventueele verschillen in je extern-intern waar je het over had, zit je op 90 graden. Dus goed.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Zou handig zijn als we weten wat voor mobo je hebt.

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 10:30 schreef Four het volgende:
Zet gewoon je shutdown temp op 70. De proc kan max 90 graden aan, dus als je rekening houd met een +10 voor afwijking MB en nog eens een 10 graden voor eventueele verschillen in je extern-intern waar je het over had, zit je op 90 graden. Dus goed.
Hun zeggen dus die cpu kan 95max aan (before getting toast)
Dus zet shutdown temp maar op 90graden, nu staat ie op 75 en das te laag...

en wbt welk mobo, er staat zie in me sign link (alleen niet duidelijk in de tekst vermeld) :P Mobo: soltek sl 75 drv5

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• internetinfo
  • Laatst online: 22:24
Mag ik vragen om wat voor winkel dit gaat?
Waarom doe je niet gewoon wat ik vraag en les je de faq. Dit kost onnodig
veel tijd.
Vind ik behoorlijk onbeschoft tegenover een klant :{

Overgins kan je proc die temp wel hebben, maar het slaat nergens op. Ik bedoel ik heb hier ook een computer staan met een 2100+ en die komt zelfs niet op de 60.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Okee, en wat voor probleem heb je nou dan met de computer ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Ik heb een XP2100+ met een Zalman 6000CU. In idle met de zalman fan op 1400rpms (allerlaagst dus) haal ik 60 graadjes idle. Zodra ik de fan op zijn hoogst laat draaien haal ik ong. 35-40 graden idle. Dit is zonder casefans etc. :)

Na een tijdje wordt bij mij de boel wel warm omdat ik momenteel slechte airflow heb.

• internetinfo
  • Laatst online: 22:24
Op dinsdag 25 juni 2002 10:41 schreef Cobra_Lup het volgende:
Het hoeft geen probleem te zijn, maar als mijn proc zo warm zou worden zou ik er ook achteraan gaan hoor.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ben benieuwd hoe ABS de interne temperatuur van de CPU meet. Er zit altijd iets tussen: lucht, of de verpakking ofzo. Compenseren is daarom nooit betrouwbaar. Je zou eigenlijk een temp.sensor op de CPU zelf moeten plakken tegen de core aan, en zien wat die aangeeft.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik zou toch eens een andere koeler gaan halen.
75 graden intern gemeten is nog TE hoog, hij gaat wel niet direct kaduk maar hij is wel aan de hooge kant, en dat vinden ze over het algemeen niet zo lekker.

wat je ook kan proberen is deze koeler eraf halen en die witte sticker (want d8 dat die coolermasters die hadden) erafhalen, en articsilver2 of 3 erop doen als koelpasta

suc6

• Luppie
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Op dinsdag 25 juni 2002 10:44 schreef internetinfo het volgende:

[..]

Het hoeft geen probleem te zijn, maar als mijn proc zo warm zou worden zou ik er ook achteraan gaan hoor.
Kan wel begrijpen, maar als AMD in zijn specs zet dat een AMD proc operationeel max 95C kan/mag worden kan ik me best voorstellen dat een winkel zoiets heeft van, als die proc binnen de grens blijft is er niks aan de hand met de proc, mobo of cooling.

Trouwens ik ben het wel met een ieder eens dat die betreffende winkel niet echt veel tact heeft en zijn klant wel heel schofterig behandeld. Waarschijnlijk is het nog niet tot ze doorgedrongen dat e-mail ook een vorm van zakelijke communicatie is.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Croga
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

Als die winkel beweerd dat dat mobo de temp IN de proc meet, dan zitten ze ronduit te liegen. De AMD procs hebben namelijk helemaal geen mogelijkheden om de core temp te meten!

Het beste wat ze kunnen doen is, net als alle andere borden, een sensor aan de binnenkant op de proc plakken. Je meet dan de externe core temp, en die is gemiddeld ongeveer 20 graden onder interne core temp. Dit betekend dus dat als je sensor 75 graden aangeeft, die core op 95!! zit, en dat is dus wel degelijk veel te veel!

Het kan ook zijn dat ze een sensor op de externe core hebben, en daarna compenseren voor het externe, en een schatting geven van de interne temp. Dat is natuurlijk heel erg slim, aangezien je dan nooit kunt vergelijken met anderen!...

Al met al klinkt dit als een raar verhaal.....

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13
Op dinsdag 25 juni 2002 10:51 schreef Croga het volgende:
Als die winkel beweerd dat dat mobo de temp IN de proc meet, dan zitten ze ronduit te liegen. De AMD procs hebben namelijk helemaal geen mogelijkheden om de core temp te meten!
De XP dus wel.... |:(

• Vorkie
  • Niet online
opzich is dit niet warm, mijnes is hier op een heette zolder zonder casefans in een midikast tegenwoordig ineens :? 55 idle en nu is hij naar 60 graden stressed gegaan, maar maak me nergens druk om, vind ut wel lekker warm bij me voetjes...

Maar dit is niet echt erg, maar Burn2k ffies draaien en je zal zien... stijgt ie boven de 85 ofzow.. dan is er iets niet goed

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

de Interne Diodide is ook niet alles hoor, daarentegen lopen ze bij Intel voorop

anyway, mijn CPU met }:O is 52c stressed met dit weer + Case Fans, op een Thermaltake Volcano koeler, misschien eens pasta eronder smeren AS of andere pasta

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 10:41 schreef Cobra_Lup het volgende:
Nog geen, op uitslaan na, want na bios update verholpen moet zijn.
Op dinsdag 25 juni 2002 10:44 schreef Microkid het volgende:
Ik ben benieuwd hoe ABS de interne temperatuur van de CPU meet. Er zit altijd iets tussen: lucht, of de verpakking ofzo. Compenseren is daarom nooit betrouwbaar. Je zou eigenlijk een temp.sensor op de CPU zelf moeten plakken tegen de core aan, en zien wat die aangeeft.
Ik neem aan dat de koeler er dan ff afmoet??
En daar heb ik geen zin in (eerste ervaring met athlons en hun core wil ik niet beschadigen) en als ik iets xtra's er in plaats en de cpu mocht daarna doorbranden of beschadigt raken, omdat ie te lang op bv. 85 draait weet ik niet hoe ze reageren mbt garantie...

(let aub niet op me zinsopbouw heb weinig geslapen :P ;) )

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mjah dit draadje mag best ff richting het email adres van meneer winkel lijkt me :P
  • mailtje is niet netjes, meer ronduit onbeleefd
  • typo's in mailtjes kunnen niet...ziet er echt slordig uit, vooral als het over dit zinnetje gaat: Waarom doe je niet gewoon wat ik vraag en les je de faq.
  • er staat geblaat in over externe temps op Tnet (het heet GoT hier hoor :+), gewoon bullshit :o
coolermaster coolertjes koelen niet perfect, maar moeten de temp zeker lager kunnen houden.

en verder vraag ik me best af welke winkel het is, denk dat je die best mag posten, en niet alleen hier maar ook even in de shopsurvey...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Dit is zeker een onbeschofte opmerking :{ Daarenboven kennen ze hun feiten niet: een XP 1700+ mag intern max 90o C worden (scheelt maar 5, maar als ze toch gaan zeiken ;) ). Hoe dan ook, 75o is te hoog, ondanks de andere manier van meten. Sowieso zijn de diverse XP meetmethode's tamelijk onbetrouwbaar (meten temperatuur veranderingen niet goed/snel genoeg of er zit een enorme standaardmeetfout in). Toevallig wordt de meetmethode van deze Soltek behandeld in de c't van deze maand en het is geen lofzang. Anyway, kijk naar de standaard zaken als airflow en de manier waarop de heatsink is bevestigd (ook thermal grease, niet teveel).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Als dit dus de interne temp meet moet ik er dus een graad of 15a20 vanaf halen om te vergelijken met jullie waardes

Winkel naam geef ik pas als me cpu het begeeft en ze moeilijk gaan doen...woorden zijn alleen woorden dat boeit me niet (ja ben vrij makkelijk tot zekere hoogte)

Flash straks me bios wel en dan kijken tot welke temp hij doorloopt tijdens spelen van spelletjes enzo dan zien we wel verder!

ps In de handleiding van me mobo staat niks over welke wijze van temp meting wordt gebruikt...

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Nou weten we nog steeds niet over welke winkel
dit gaat... :+

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 11:33 schreef Abbadon het volgende:
Dit is zeker een onbeschofte opmerking :{ Daarenboven kennen ze hun feiten niet: een XP 1700+ mag intern max 90o C worden (scheelt maar 5, maar als ze toch gaan zeiken ;) ). Hoe dan ook, 75o is te hoog, ondanks de andere manier van meten. Sowieso zijn de diverse XP meetmethode's tamelijk onbetrouwbaar (meten temperatuur veranderingen niet goed/snel genoeg of er zit een enorme standaardmeetfout in). Toevallig wordt de meetmethode van deze Soltek behandeld in de c't van deze maand en het is geen lofzang. Anyway, kijk naar de standaard zaken als airflow en de manier waarop de heatsink is bevestigd (ook thermal grease, niet teveel).
Heb jij die c't bijdehand en zou je hem eventueel kunnen inscannen (dat artikel dus :+ )
Alvast bedankt!!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Tjonge tjonge, bij winkels die dat soort opmerkingen over een FAQ maken tegen over een klant, zou ik nooooooit meer iets kopen.
Echt vet onbeschoft..
Welke winkel is dat ?

• Abbadon
  • Laatst online: 23:05
c't ligt thuis en ik zit op het werk. Daarnaast weet ik geen eens of m'n scanner het doet want die ligt al twee jaar stof te happen in een kast ergens. Als je vanavond nog niks hebt zal ik wel even zien wat ik kan doen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
Ik zou zeggen, probeer eens een andere koeler, als de temp te hoog vind. (ik vind 'm redelijk hoog, maar ja, wie ben ik).

Als dat probs zou geven met de garantie waarschijnlijk wel, ivm evt core damage, kan je ook een aantal casefans erin bouwen. 1 of 2 intake, en 2 out. Dat scheelt ook een hoop, jammer genoeg ook met het geluid wat je kassie produceerd. Je kan er evt switches tussen zetten, 3 standen, 7v, uit, 12v.

En check de airflow in je kast.

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 12:37 schreef Dino78 het volgende:
Ik zou zeggen, probeer eens een andere koeler, als de temp te hoog vind. (ik vind 'm redelijk hoog, maar ja, wie ben ik).

Als dat probs zou geven met de garantie waarschijnlijk wel, ivm evt core damage, kan je ook een aantal casefans erin bouwen. 1 of 2 intake, en 2 out. Dat scheelt ook een hoop, jammer genoeg ook met het geluid wat je kassie produceerd. Je kan er evt switches tussen zetten, 3 standen, 7v, uit, 12v.

En check de airflow in je kast.
Casefans wil ik ook zeker gaan plaatsen deze zomer :)
denk aan een 92mm voor onderin (blaast in de kast), 80mm op de cpu gemikt (moet ie op de cpu blazen of eruit zuigen :? :? :? ) en dan een 120mm boven op me kast laten zuigen.

Zal ook graag zo'n baybus willen, maar me elektro kennis en soldeervaardigheiden zijn nog slechter als die van een drol :P :+ (aka kut dus )

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
Op dinsdag 25 juni 2002 12:42 schreef Canon23 het volgende:

[..]

Casefans wil ik ook zeker gaan plaatsen deze zomer :)
denk aan een 92mm voor onderin (blaast in de kast), 80mm op de cpu gemikt (moet ie op de cpu blazen of eruit zuigen :? :? :? ) en dan een 120mm boven op me kast laten zuigen.

Zal ook graag zo'n baybus willen, maar me elektro kennis en soldeervaardigheiden zijn nog slechter als die van een drol :P :+ (aka kut dus )
Jij gaat dus lekker modden! :)

Maar een baybus met switches, dus geen1 met potmeters, is niet zo heel complex hoor. En er zijn genoeg goede schema's voor te vinden.

De richting van die op de cpu hangt af van je proc cooler (lijkt me, want als de ene zuigt, en de andere blaast, blijft er een beetje weinig lucht over tussen de twee fans.). Ik zou ze in de zelfde richting laten blazen.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

Mijn XP 1700+ wordt maximaal zo'n 55C onder full load. Dat met een Spire FridgeRock met Arctic Silver II.

Je koeler is toch wel goed bevestigd en er zit toch wel goede koelprut tussen? Dat kan een wereld van verschil maken!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Ik word lekker heet :)

• itsme
  • Niet online
Zelfs mijn ASUS A7V (die bekend staat om zn hoge temperatuur afwijking) meet bij mij maar 55 graden, bij very hot buiten temperaturen.

Nee 75 is echt NIET normaal.

De temperatuur kan overigens alleen met een externe sensor worden gemeten, bij de A7V zit deze onder de cpu socket, bij soltek dacht ik ook.

In elk geval, die winkel liegt.

Als je er problemen mee hebt moet je de pc gewoon terug brengen ter reperatie.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Op dinsdag 25 juni 2002 14:02 schreef its_me het volgende:
De temperatuur kan overigens alleen met een externe sensor worden gemeten, bij de A7V zit deze onder de cpu socket, bij soltek dacht ik ook.
Dat is niet correct. De XP processors hebben een interne diode :) Deze meet de temperatuur dan ipv het sensortje in de socket :)

Dat is ook de reden dat bij oudere processoren lui allemaal aankwamen met 30 graden stressed etc. :) Puur omdat de sensor niet genoeg in de buurt zit bij de processor om exact te meten.

Tevens zul je met een monitoring programma merken dat je temperatuur heel snel heel erg schommelt. Komt puur omdat die interne diode exact meet tov de externe sensor. :)

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
nu met me kast open, heb een een interne temp van 66graden en volgens die winkel een externe (zoals jullie) temp van 46...dat zal netjes zijn :)

Alleen toen net met me kast dicht sloeg me comp ook uit vanwege warmte denk dat ik moet op schieten met casefans...

• Croga
  • Laatst online: 16-08 13:10

Croga

The Unreasonable Man

hmmm.... lijkt me dat goeie casefans dit inderdaad op kunnen lossen... Mijn Fujitsu-Siemens 1800+ zat zonder casfans op 65 stressed. Kast open: 63 stressed....

2 casefans toegevoegd (8*8, 1 intake, 1 outtake), gaat ie plots naar 45 stressed......

• itsme
  • Niet online
Op dinsdag 25 juni 2002 14:04 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Dat is niet correct. De XP processors hebben een interne diode :) Deze meet de temperatuur dan ipv het sensortje in de socket :)

Dat is ook de reden dat bij oudere processoren lui allemaal aankwamen met 30 graden stressed etc. :) Puur omdat de sensor niet genoeg in de buurt zit bij de processor om exact te meten.

Tevens zul je met een monitoring programma merken dat je temperatuur heel snel heel erg schommelt. Komt puur omdat die interne diode exact meet tov de externe sensor. :)
Volgens mij niet waar, er zit een diode in voor autoshutdown, maar die kun je niet uitlezen.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

Op dinsdag 25 juni 2002 15:19 schreef its_me het volgende:
Volgens mij niet waar, er zit een diode in voor autoshutdown, maar die kun je niet uitlezen.
Serieus hoor :D Het is zelfs bevestigd door AMD op dat AMDBD forum :) Zo'n externe diode kan ook nooit zo precies schommelingen in temperatuur zo precies en zo snel meten :)

• Canon23

Canon23

>>MY<< world

Topicstarter
Abbadon als je het artikel kan inscannen graag...
Me comp heeft nu alleen nog het probleem dat ie bij een interne temp van 65 zich zelf uitgooit. Morgen ff mailen of ik die shutdown uitkan zetten en kan vertrouwen op de critical shutdown van dat abs op 90graden

Verwijderd

Ik heb ook een Xp1800+ met een soltek sl75drv 5
mijn abs II meet ook 75 graden stressed (idle 65 graden of zo)
gewone coolermaster met 1 casefan out ter hoogte van mijn cpu cooler

kan toch niet gezond zijn?

• kutkip
  • Laatst online: 25-03 23:04
Met het programma Aida32 kun je duidelijk het verschil zien tussen Intern en extern. Als er 1 cpu temp is heb je alleen extern, en als er een interne is staat het erbij. Probeer maar ff.

Het kan idd ook dat de interne niet is uit te lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door kutkip op 15-10-2003 10:12 ]

• Termy
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

ik dacht eerst, ik reageer maar niet maar aangezien er verder niks gebeurt... het is zeg maar een topic van meer dan een jaar oud....

hup modje, doe je werk >:)

i rest my case :P

[ Voor 17% gewijzigd door Termy op 15-10-2003 10:14 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Touch of Evil, kijk eens voor de lol in de FAQ van dit subforum :)
Searchen is prima, maar het is echt niet nodig om oude topics uit de sloot te halen ;)

Lees verder ook eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) door om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.