Hoe zit het tegenwoordig met de wetgeving van aankopen? Ik heb ergens gelezen dat er nu op electronica minimaal 2 jaar garantie moet zitten en dat bij alle online aankopen een inruiltermijn van 3 weken is. Klopt dat? Is iemand op de hoogte van de wetgeving?
Er geldt de normale consumentenbescherming die je ook in de winkel krijgt. Daarnaast geldt voor natuurlijke personen die prive aankopen doen dat zij verplicht een 'no questions asked' inruiltermijn krijgen, maar de lengte van die termijn weet ik niet uit mijn hoofd. Over het algemeen staat alles trouwens gewoon in de Algemene Voorwaarden.Op dinsdag 25 juni 2002 00:42 schreef KrezieBite het volgende:
Hoe zit het tegenwoordig met de wetgeving van aankopen? Ik heb ergens gelezen dat er nu op electronica minimaal 2 jaar garantie moet zitten en dat bij alle online aankopen een inruiltermijn van 3 weken is. Klopt dat? Is iemand op de hoogte van de wetgeving?
In de EU is het aldus redelijk geregeld, maar voor de rest van de wereld zou ik maar gewoon eens nagaan of de desbetreffende verkoper een goede naam heeft.
Misschien heb je hier wat aan:
Ik kon echter niks vinden over garantie.
Meer info hier onderaan.de wet kopen op afstand
De meesten weten niet eens dat deze wet bestaat
Status
Sinds 1 februari 2001 is de wet kopen op afstand van kracht. Voluit heeft de wet 'bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten'. De wet waarborgt niet alleen de rechtspositie van webshoppers, maar ook van consumenten die goederen en diensten kopen via telefoon, post of televisie.
Ik kon echter niks vinden over garantie.
hmmz
Het eerste klopt, dat online aankopen hetzelfde geldt als voor aankopen in een winkel.Op dinsdag 25 juni 2002 00:48 schreef jochemd het volgende:
[..]
Er geldt de normale consumentenbescherming die je ook in de winkel krijgt. Daarnaast geldt voor natuurlijke personen die prive aankopen doen dat zij verplicht een 'no questions asked' inruiltermijn krijgen, maar de lengte van die termijn weet ik niet uit mijn hoofd. Over het algemeen staat alles trouwens gewoon in de Algemene Voorwaarden.
In de EU is het aldus redelijk geregeld, maar voor de rest van de wereld zou ik maar gewoon eens nagaan of de desbetreffende verkoper een goede naam heeft.
Het tweede ben ik het niet mee eens. Een 'no questions asked' termijn geldt alleen als de zodanige colportagewet van toepassing is (dit is soms van toepassing op online aankopen). Dit betekent dat men binnen ik geloof 7 dagen het recht heeft de koop alsnog te ontbinden. Buiten die 7 dagen is 'ruilen' slechts een dienst van de winkel en geen verplichting. Je kan dan alleen evt. geld terugkrijgen als je gekochte product niet voldoet aan redelijke verwachtingen.
Het laaste ben ik het ook niet mee eens
Even terug op de vraag... als je dus online wat koopt, kan je dus een zelfde koopovereenkomst verwachten als een fysieke winkel.
GullyTM is protected by copyright laws since 1978.
Er geldt idd een "afkoelingsperiode" voor impulsieve online aankopen.
Deze is uit mijn hoofd dacht ik 8 dagen.
Maar ja als jij het produkt al 8 dagen gebruikt hebt, dan kun je natuurlijk naar je geld fluiten.
IMO geldt dat dus alleen als de produkten in de originele ongeopende verpakking zitten.
Maar ja als jij het produkt al 8 dagen gebruikt hebt, dan kun je natuurlijk naar je geld fluiten.
IMO geldt dat dus alleen als de produkten in de originele ongeopende verpakking zitten.
Niet helemaal... de verkoper biedt bepaalde verwachtingen. Als nou blijkt dat het product niet aan deze verwachtingen voldoet (dus ook al heb je hem gebruikt) dan heb je recht op een product dat wel aan de gestelde verwachtingen voldoet of je geld terug.Op dinsdag 25 juni 2002 09:47 schreef KillerAce_NL het volgende:
Er geldt idd een "afkoelingsperiode" voor impulsieve online aankopen.
GullyTM is protected by copyright laws since 1978.
Pagina: 1