Aarde: een biosfeer die zich voortplant...

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Ik las laatst iets bijzonder aannemelijks in een boek:

Wat zou je ervan denken als je er achter zou komen dat onze planeet en haar biosfeer zichzelf wilde voortplanten?

aanwijzingen:

Mede dankzij 't feit dat we zo intelligent zijn (t.o.v. andere dieren) vinden we steeds meer dingen uit.. we worden ons bewust van onze planeet en het universum waar we in leven.

Ziektes en uitsterven van soorten bestaat om zo de soorten op aarde sterker te maken. Wij zijn de afgelopen 200 jaar bezig met een oplossing te vinden tegen alle ziektes die de natuur op ons los kan laten.

Al met al worden we in feite door de biosfeer (en dus ook de planeet zelf) gestimuleerd om slimmer te worden.. we ontdekken manieren om onszelf te beschermen tegen aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, overstromingen, etc, etc..

Wij zijn nu op een punt gekomen waar we beginnen onze planeet te verlaten (permanente maanbasis, basis op mars, etc, etc.). Over een paar honderd jaar hebben we mischien de kennis in huis om de grondstoffen uit asteroïden te halen, en om te beginnen met het terraformen van Mars zodat we daar een kopie van de biosfeer van Aarde kunnen op zien bloeien.

De Aarde, Mars, de maan.. allemaal plekken hier in ons zonnestelsel waar de mens zou kunnen leven in 2150.. mischien wel eerder. We zouden onszelf over 100 jaar ook kunnen aanpassen in plaats van een planeet aanpassen naar onze perfecte leefomstandigheden.. waarom niet? over 100 jaar kan het mischien...

Kijk eens even 500 jaar in de toekomst, als je durft.. ik ben optimistisch, want ik zie de mensheid en haar biologische erfenins in de vorm van een complete biosfeer verspreiden richting andere planeten. Sterreschepen..

Mischien niet zoals in StarTrek, maar meer zoals zaadjes.. met het DNA van ALLE levensvormen op aarde, die andere planeten 'bevruchten' met leven.. net als in Titan AE bijvoorbeeld...

wie weet is het al niet een keer eerder gebeurd?

Waar het mij in deze thread om gaat is dat we op het punt staan om een belangrijke stap te maken voor de biologische evolutie hier op aarde.. wij zijn de eerst diersoort op aarde die de know-how hebben om het leven zoals wij dat kennen te verspreiden door het universum.

Het klinkt mischien nu allemaal nog wat ongeloofwaardig, maar als jij in de middeleeuwen had gezegd dat we naar de maan gingen reizen, zelfstandig werkende en communicerende rekenaars (satalieten, onbemande ruimteschepen) richting de planeten gingen sturen, en dat we met iedereen op de planeet zouden kunnen praten binnen een paar seconden, het zij door spraak of schrift, ziekenhuizen, tv's, computers, telefoons, dvds, muziek, mp3s, kernenergie, chemie, en noem-nog-maar-wat-op zouden uitvinden.. dan hadden ze je direct op de brandstapel gedonderd :)

hoe denken jullie hier over?

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

Hmm. Interessant ja. Ik heb al wel eens gedacht dat het erop begint te lijken dat de mens z'n eigen evolutie in gang heeft gezet. Uiteraard hebben we nog heel veel zwakke punten (waaronder niet in het minst onszelf, met al onze debiele oorlogen en shit), maar het gaat steeds harder. Hoelang duurt het nog voordat we 130 kunnen worden en elke cel in ons lichaam kunnen namaken/vervangen? Wanneer zullen we op een zo efficiente manier aan onze energie kunnen komen (bijv. dmv kernfusie) dat we er geen planeet meer voor hoeven te verwoesten?

Dat de aarde met alles erop & eraan (z'n biosfeer dus inderdaad) zichzelf wil voortplanen, hmm. Wel een interessante gedachte. Wat de mens betreft als ras vraag ik me soms wel eens af of individualiteit geen illusie is, dat de mens in feite tot 1 levend iets behoort met een collectief bewustzijn, waarvan alleen de onderdelen (individuele mensen) nog een niet zo hoog bewustzijn hebben ontwikkeld. Als een soort cellen in een lichaam. En wie weet inderdaad geldt dit zelfs wel voor niet alleen de mensheid, maar uberhaupt het hele zooitje aan levende prut op aarde.

En heh, tja, wie weet is het al eens eerder gebeurd. Is het verhaal van de annunaki (of hoe heetten die freaks ook weer) dan toch waar? :)

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 00:49 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
... Wat de mens betreft als ras vraag ik me soms wel eens af of individualiteit geen illusie is, dat de mens in feite tot 1 levend iets behoort met een collectief bewustzijn, waarvan alleen de onderdelen (individuele mensen) nog een niet zo hoog bewustzijn hebben ontwikkeld. Als een soort cellen in een lichaam. En wie weet inderdaad geldt dit zelfs wel voor niet alleen de mensheid, maar uberhaupt het hele zooitje aan levende prut op aarde...
Hmm... dat stond er inderdaad ook in.. in feite is het ook zo natuurlijk. Wij zijn gewoon een heel efficient organisme, omdat wij de enigen zijn die gebruik kunnen maken van grondstoffen.

Ik denk helaas wel dat de aarde ook bezig is om ons er af te krijgen, net als een vogel-moeder die d'r jongen uit 't nest duwt om ze te forceren om te vliegen.. De laatste paar honderd jaren 'krijgen' we zoveel van de natuur door onze eigen evolutie.. 't lijkt haast wel op planetery-scale borstvoeding :)

Nog effe en dan moeten we verkassen omdat de vrucht Aarde rot is, en de zaadjes het universum ingaan om zich ergens anders te planten, en om zo het biologische erfgoed te verspreiden door andere planeten te bevruchten :D

Mischien bedoelde de slang dat wel met die appel aan de boom van kennis.. (de Adam en Eva bullshit waar ik normaal gezien niet in geloof) Ze mocht de vrucht niet plukken.. maar dat deed ze toch, en zo verloor ze het paradijs.. zie aarde.. als we nog 2000 jaar waren doorgegaan met god aanbidden en lekker ignorant waren gebleven, dan was de natuur niet verstoord, maar zaten we hier nog steeds...

nou weet ik niet wat erger is.. verhuizen, of verbouwen.. verhuizen is zo lekker makkelijk.. en net als wij mensen nogal lui zijn, zo gaat het er in de toekomst ook aan toe.. we verhuizen nog liever naar een andere planeet dan dat we deze shitdump gaan opruimen.. (perfecte manier van verspreiding van het organisme Aarde).. damn.. we may not like it, but we're pretty efficient organisms..

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 20:53
Dat de mensheid ooit in sterreschepen het melkwegstelsel afreist zou natuurlijk kunnen, maar ik denk niet dat we daartoe gedreven worden door onze biosfeer.
Alhoewel het in de aard van evolutie ligt om complexe systemen te laten onstaan en het misschien wel normaal is dat daaruit uiteindelijk een intelligente soort ontstaat, denk ik niet dat er ook maar iets van dat alles met een bepaald vooropgesteld doel gebeurd.
Omdat de biosfeer zo een complex systeem is, is het aanlokkelijk om daar een zekere intelligentie of hogere macht in te zoeken (zoals veel religies dat ook doen), maar dat je zoiets kan bedenken maakt het natuurlijk niet gelijk waar.

Heb je wel eens gehoord van de Gaiahypothese? Ik denk dat je dat ook wel interessant zal vinden. Hier is een googlezoek: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=gaia+hypothesis+lovelock

Welk boek was het eigenlijk?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
De oude soemeriers schreven in hun scheppingsepos het verhaal van de schepping van het verhaal. Dit verhaal hadden zij ontvangen van een ras dat zij de Annunaki noemden. Deze 'godenzonen' (ik geloof dat Annunaki daar ook voor staat) of 'kinderen van de sterren'.

Meer:
[topic=529308/1/25]

De gedachte over een zichzelf voorplantende biosfeer vind ik net zo interessant als de theorie dat het heelal leven heeft voortgebracht als instrument om zichzelf te kunnen onderzoeken.

In de geschiedenis van de aarde bestaan vele legendes en verhalen over kinderen van de sterren. Het is de zogenaamde Paleo-SETI theorie die er van uitgaat dat de evolutie van de apen een stapje vooruit geholpen is door buitenaardsen.

Vanuit de UFOlogie komt een theorie over een menselijke rijk van mensachtigen dat zich in ergens in Orion ophoudt en de aarde in het begin actief begeleid heeft (dat is althans wat ontvoerden beweren te hebben gehoord van deze wezens). Deze federatie heeft de aarde afgesloten van de rest van het heelal met een grid dat voorkomt dat communicatie e.d. tussen planeten de aarde bereikt. Men bereidt ons echter langzaam voor op de onvermijdelijke ontmoeting met andere wezens. Volgens deze theorieen werken enkele overheden hieraan mee. Zo zijn een groot aantal series die op TV over dit onderwerp verhandelen bedoeld om de mens te laten wennen aan de gedachte dat overheden niet altijd even eerlijk (kunnen!) zijn en dat er buitenaards leven bestaat.

In principe is een dergelijke federatie opgebouwd uit vele beschavingen die al lange tijd bestaan. Ze hebben zichzelf niet vernietigd en kennen dus kennelijk een vrij vreedzame cultuur/natuur. Als hun hele wezen gericht was op vernietiging, dan zouden ze zelf nooit zover gekomen zijn. Dergelijke beschavingen kunnen best andere jonge beschavingen helpen om uiteindelijk ook in een heelal dat krioelt van het leven te bestaan. Ook het hele idee van een soort schild om de aarde dat communicatie en ander bewijs van ons afschermd is niet vreemd. Ook het feit dat ontvoerden alleen na regressie (hoe twijfelachtig dat ook is als bewijsmiddel) kunnen herinneren wat er gebeurd is geeft aan dat deze wezens heel secuur te werk gaan.

Het is een interessante theorie.

Verwijderd

Op dinsdag 25 juni 2002 11:15 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Dergelijke beschavingen kunnen best andere jonge beschavingen helpen om uiteindelijk ook in een heelal dat krioelt van het leven te bestaan. Ook het hele idee van een soort schild om de aarde dat communicatie en ander bewijs van ons afschermd is niet vreemd. Ook het feit dat ontvoerden alleen na regressie (hoe twijfelachtig dat ook is als bewijsmiddel) kunnen herinneren wat er gebeurd is geeft aan dat deze wezens heel secuur te werk gaan.

Het is een interessante theorie.
Inderdaad een leuke theorie. Sluit ook wel redelijk aan bij het 'waar zijn ze? verhaal (dat buitenaardse wezens al lang hier hadden moeten zijn omdat sommigen miljoenen tot miljarden jaren langer de tijd hebben gehad om zich te ontwikkelen). Op zich houdt ik het niet voor onmogelijk, maar ik denk dat de huidige wereldbevolking niet echt tegen zulk soort nieuws zou zijn opgewassen.

Enigzins meer on-topic, vaak wordt een grens getrokken tussen levende wezens en technologie, maar aangezien de ontwikkeling van technologie door natuurlijk ontstane levensvormen is gedaan zou je het als een deel van de natuur kunnen zien. Het is wel wat verstrekkend maar misschien is het een beetje te vergelijken met het aan land gaan van leven, nadat het in de zee was ontstaan. Er werd als het ware een compleet nieuwe weg ingeslagen, misschien doet de natuur dat nu weer.

Verwijderd

James Lovelock heeft hier een theorie (in boekvorm) over geschreven: (de nieuwe en herziene versie)

Ages Of Gaia

hij stelt dat de aarde 1 organisme is (en de mens mogelijk voortplantingscellen)

Heeel erg interresant! (heb er een werkstuk over gemaakt)

Verwijderd

Zeer interessant moet ik zeggen.

Het feit dat de biosfeer ons test en ons sterker probeert te maken kan ik me wel in vinden. Ik zou de aarde zien als een intentiteit die bewust is van wat er gebeurt. Wij als mensen zijn onderdelen van zijn leven, alleen zijn wij niet echt het beste wat hem is overkomen. Mensen zijn een plaag voor de aarde, we strijken ergens neer verbruiken alles in een regio en gaan weer verder.
Iedere keer onstaat er nieuwe virussen en rampen tegen ons en ik zou het niet vreemd vinden als dit een soort afweersysteem is van de planeet zelf om de plaag (wij mensen) tegen te gaan. Maar zo leert de planeet ons ook om tegenslagen tegen te gaan en om kennis op te doen. Want kennis komt altijd naar voren wanneer het het meest nodig is. Als je na gaat worden de grootste technologische vooruit gangen geboekt tijdens rampen of oorlogen. Nieuwe dingen worden bedacht omdat het nodig is. De aarde is onze moeder die ons leert te leven als ware. Zie haar als een vogel die net jonkies heeft. We zijn verzorgt en gevoed in onze jeugd nu moeten we leren met vallen en opstaan. En uiteindelijke bereid ze ons voor op onze eerste vlucht.

Binnen aanzienlijke tijd zullen ook de natuurlijke brandstoffen op zijn en zullen we ergens anders moeten gaan zoeken naar nieuwe oplossingen. Dit wordt een grote motivatie voor nieuwe techonologieen, zo heb ik ooit eens een docu gezien over stroom winnen uit de golven van de zee. Dit is dan nog energie op aarde maar brandstoffen uit de ruimte zijn aanlokkender. Ook groeit het aantal mensen met de dag. Er zal een moment komen dat er te veel mensen zijn en dan verwacht ik dat er rampen komen om het mensen aantal in te dammen. Misschien wil de aarde wel dat we weg gaan, dat we andere planeten koloniseren, dit maal niet over zee maar via de ruimte. Uitvliegen als een jong vogeltje.

Persoonlijk denk ik dat we nu al in staat zijn om een ruimteschip te ontwikkelen en verder te gaan dan ooit te voren het probleem is alleen dat we nog geen kunstmatige biosfeer zoals de aarde kunnen creeren. Dat is het grote probleem. Wij kunnen de aarde niet namaken daarom denk ik ook sterk dat de biosfeer leeft, het past zich steeds aan en is zo complex dat het moeilijk te doorgronden is. Het kan gemaakt zijn om ons te laten leren maar ook om ons uiteindelijk uit te drijven. Je kan niet altijd in het warme nestje blijven.

De dino's zijn lang geleden uitgestorven maar het recht van de sterkste gelde toen en nu ook. Sommige soorten hebben het overleeft.

Misschien wouden de dino's niet uitvliegen en vernietigde moeder het nest maar. Ik hoop dat wij slim genoeg zijn om wel uit te vliegen.

Wat betreft de ET theorie om ons te zogen als weeskindjes en ons voor te bereiden. Ja dat zou kunnen het zou dingen verklaren zoals waarom we de enige schijnen te zijn in het heelal. Maar dan zou ik het eerder zien dat zij de biosfeer hebben aangebracht om ons te beschermen maar ook om ons te beperken. Als je wil dat je lab experiment sterk wordt dan moet het ook testen ondergaan. Dan zou je die biosfeer moeten zien als een kooi. Die ons beschermt tegen de buitenwereld maar ons tegelijker tijd ook test en verwondt om ons te laten groeien. Af en toe komen wij buiten deze kooi en is het mogelijk voor ons een kijkje in de buitenwereld te wagen maar altijd zitten we met een navelstreng vast aan de aarde. Altijd zullen we terug keren om ons weer te voeden en te rusten. Ik weet niet of de aarde ons wel laat gaan, wij zijn zo aangepast op het klimaat dat hier heerst dat we er niet lang zonder kunnen.

Verwijderd

Ik ben van mening dat wij op een gegeven moment daadwerkelijk bezig zullen zijn met terravorming zoals we in sf series zien, op andere planeten dat is. Of we nou gedwongen worden door een catastrofe of een collapse van het equilibrium van onze heimat planee. Of dat we gewoon het gaan doen omdat het mogelijk is en niet makkelijk: het komt op hetzelfde neer: we zijn niet van plan om het hierbij te laten. (Maar hoe je het noemt, dat wij als kinderen verder moeten gaan zoeken.... ik denk dat je hierbij alleen een beeldspraak probeert te schetsen. Wat niet verkeerd is, maar je kan het op zoveel manieren doen)

Alleen het koloniseren weet ik niet hoe het zal verlopen. Ik denk dat we eerst een afgesloten beperkte ruimte gaan creeeren op een van de te koloniseren planeten. Dan pas, na een uitvoerig onderzoek de moed vinden om eindelijk met terraforming te beginnen.

Het is misschien een zieke gedachte, maar ik denk dat er een goede, stevige oorlog moet komen om dit op zijn pootjes te zetten.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb d'r ook wel eens over nagedacht. Zoals jij en ik ons DNA hebben dat eigenlijk maar 1 doel heeft (voortplanten, vooral in de zomer merk je dat :)) zal de aarde misschien ook zoiets hebben.

Ik heb het volgens mij ook een keer in een film gezien zoiets. Weet alleen niet meer welke film.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1