en dan nu even de kenner die de kabels trekt (bij getronics)
waar je eerst over na moet denken is of je wel een gigaspeed (1000 mbit) verbinding wilt gaan gebruiken deze kabel is duur en maar de vraag of je dit nodig hebt als ik het zo eens lees (alleen wat jij zelf schrijft de rest heb ik niet gelezen) wil je niet zo veel geld uitgeven anders kom je niet met de vraag of je lan en telefoon over een kabel kan stuuren
het andwoord hierop kun je niet echt zeggen meestal werkt het wel maar als de kabel lang word en er komt een belsignaal (60 volt wisselspanning) en heb je nogal wat reflectie meestal resulteerd dit in het even wegvallen van de netwerkverbinding en is er niets aan de hand maar het systeem kan eer instabiel van worden (als het langer als 6 seconden duurd voordat de telefoon word opgenomen je mag ook niet te hard praten en een modem erop aansluiten is HELEMAAL uit de booze)
voor thuis gaat het beter omdat de kabels bijna nooit langer zijn als 10-15 meter en niet bij de 230 volt instalatie liggen (dit geeft ook nogal wat storing)
ofwel dit is eigenlijk niet zo'n goede oplossing, mijn baas schiet mij neer als ik dit doe
als je vanplan bent een gigabit verbinding te gaan gebruiken gaat heel het feestje zoizoo niet op gigaspeed gebruikt namelijk WEL alle aders het is ook niet echt 1 gigabit verbinding, die kunnen we niet over koper maken., niet bij die afstanden iniedergeval.
het is een 250mhz full duplex verbinding dit wil zeggen dat je 4 aderparen hebt die ieder 250 mbit die duplex zijn zowel upload OF!! download niet allebij tegelijk dus (dit vergeten de mensen wel eens).
als je de kabels zelf gaat leggen neem maar van mij aan of je er nu 1 of 20 legt als het tegelijk gebeurt maakt het niet zoveel uit
Een andere optie is dan ook nog om voor de telefoonie gewoon goedkope 1*4 te leggen (gewoone telefoon draad)
maar let dan wel op of je analoge of digitale telefoons gaat gebruiken de nieuwe analoge telefoons nemen genoegen met een 2 draads verbinding voor door te verbinden maar de oude analoge hebben er 3 nodig (aarde) bij het 2e geval moet kpn de aarde ook doorzetten in de centrale (bij kpn)
de nieuwe digitale telefoons hebben ook wel eens probleemen met 1*4 op langere afstanden dus dan is het ook beter om deze over utp te zetten voor korte afstanden volstaat de oude telefoondraat weer (deze MOET dan wel 4 aderig zijn)
laat het maar eens bezinken en ik hoor nog wel (woensdag ga ik op vakantie dus kan ik geen hulp meer bieden)
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven maar vergeef me als het te veel is of onduidelijk (ik ben geen verkoper)
veel succes Ronald