Toon posts:

Zelf hostprovider worden...

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet wat de mogelijkheden zijn om zelf hostprovider te worden.

Waar kan ik hier meer informatie over vinden, of heeft iemand ervaring met het opzetten van een kleinschalig hostbedrijf.

Ik ben op zoek naar verschillende soorten informatie:
- Welke technische infrastructuur is benodigd en wat zijn de kosten hiervan.
- Bij wat voor stichtingen dien je je aan te melden (NIC) en wat zijn de kosten hiervan.
- Welke kennis is noodzakelijk?

Op zich zou ik de boel dan draaien op gratis producten, zoals PHP, MySQL Shareware (Mag dat?), etc...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je vergeet de webserver.
MySQL shareware bestaat niet (en shareware is niet gratis).
MySQL is open source en gratis te gebruiken (in ieder geval voor niet-professionele doeleinden).

Verwijderd

Topicstarter
De webserver ben ik zeker niet vergeten. Dat valt onder het kopje etc. (en natuurlijk technische infrastructuur: hardware en software).
Hiervoor is Apache het meest logisch.

Verder bestaat er wel degelijk een shareware versie van MySQL. Die draai ik hier namelijk locaal :)

• Mr. Right 1
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08-2023

Mr. Right 1

Do I need to say more?

Je hoeft je nergens aan te melden. Het enige dat je nodig hebt is een (vast) IP bij een bestaande provider en een machine.

Daar kun je alles op draaien...mail, www, ftp, etc.

Vindt alleen maar eens een provider die dat toestaat. Mij is het wel gelukt en ik mag zelfs in zijn DNS records wijzigen om domeinen te laten wijzen naar mijn machine. Maar ja, niet iedereen heeft die mazzl....oh ja, en dat nog wel met een 2 Mbit lijntje!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

bij www.widexs.nl kan je voor F175,- per maand je eigen server plaatsen.
(bedenk dat hij waarschijnlijk in een 19" behuizing moet)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Aaargh!
Ik ga zeker nog wat dieper in deze stof bijten :)

Hoeveel zullen deze servers kosten?
www.allset-it.nl/inet.htm

BTW: hoe zit dat met backups, voor als er iets mis gaat met je server...

Verwijderd

Als je echt over een seieuze 19" server gaat praten zal dat al gauw in de tienduizenden guldens gaan lopen. Vooral als je met SCSI gaat werken lopen de prijzen snel op.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, da's wel erg veel. En gewoon een volledig configureerbaar deel van een server huren, hoeveel ben je daarvoor kwijt.
Want dat is dan wellicht een beter optie!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Of plaats je eigen webserver bij UUNet en je zit op de backbone...

http://www.uunet.nl/producten/uuhost/webservers/

Verwijderd

Of je koopt een cobalt RAQ server. Voor een RAQ 3 met 128Mb, 15Gb hdd enzo ben je iets van 4500,- kwijt.

Die dingen zijn dan volledig geinstalleerd (Linux). Heb er zelf ook enkele en het werkt snel en betrouwbaar.

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 17:49 schreef Xs2You het volgende:
Of je koopt een cobalt RAQ server. Voor een RAQ 3 met 128Mb, 15Gb hdd enzo ben je iets van 4500,- kwijt.[/quote]Waar heb je die dingen dan staan? Dit is in ieder geval al een stuk aantrekkelijker dan 10 duizenden guldens!

Maar is het vooral geschikt om eigen pagina's op te hosten, of ook voor externe klanten van je...

Verwijderd

Op een Cobalt kun je met gemak 200 sites hosten op 1 enkel IP adres.

Het enigste wat je zelf op de dingen moet
installeren is Mysql als je dat wil.

Mijn servers staan in het netwerk van Superior Hosting bij InterXion.
Info: www.swhosting.nl. Op hun site staat
nix over deze oplossing, maar als je mailt
kunnen ze je er alles over vertellen.
Je kunt via hun ook je cobalt bestellen.

Voor de duidelijkheid: Ik heb niks met
Superior te maken ;)

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 02:23
Als je een beetje kennis hebt van linux gewoon een linux bakje met een PIII en een zooi geheugen en b.v. IDE-Raid ofzo.. Ben je mooi goedkoop uit en kan je makkelijk later weer upgraden. Als je geen service nodig hebt plaats je hem bij widexs, als je wel wat service wilt b.v. bij level3.

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 oktober 2000 22:55 schreef Xs2You het volgende:
Op een Cobalt kun je met gemak 200 sites hosten op 1 enkel IP adres.

Het enigste wat je zelf op de dingen moet
installeren is Mysql als je dat wil.

Mijn servers staan in het netwerk van Superior Hosting bij InterXion.
Info: www.swhosting.nl. Op hun site staat
nix over deze oplossing, maar als je mailt
kunnen ze je er alles over vertellen.
Je kunt via hun ook je cobalt bestellen.

Voor de duidelijkheid: Ik heb niks met
Superior te maken ;)[/quote]Dus als ik het goed begrijp, zet je zelf een server neer bij Superior.
Deze server heb je in eigen beheer, je kunt dus zonder tussenkomst avn Superior spullen erop installeren.
Moeten de servers die je bij Superior aan bepaalde eisen voldoen of niet?
En wat kost het maandelijks om de server bij Superior te plaatsen.
Euh ja, ik loop nu te vissen naar het totale kostenplaatje?

BTW: als je je server daar plaatst, is het dan lastig om spullen er op te installeren (que afstand naar Superior, toegankelijkheid). En als je je server daar neerzet, geven ze dan op een of andere wijze support?

Tot nu toe i.i.g. erg bedankt!

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je echt over een seieuze 19" server gaat praten zal dat al gauw in de tienduizenden guldens gaan lopen.[/quote]Onzin. Wij gaan een server bij widexs neerpleuren, zelf geinstalleerd, zelf aangeschaft. Dat ding koste 6000,- en dan nog wel met ingebouwd filter systeem. Zegt mij weinig, ben niet echt hardware freak (:)) maar het schijnt duur te zijn..
Voor een gemiddelde server (PIII, 256MB, 10 gig HD) ben je ongeveer 4000,- kwijt schat ik (mem is duur dit moment).

En je kunt veel meer dan 200 sites hosten, in principe unlimited op 1 IP, ligt er maar net aan hoe snel je server is en hoe zwaar die sites zijn.

Ik heb die bak dus zelf compleet geinstalleerd met PHP, MySQL, SSL, SSH, sendmail en FTP. Zo'n zelfde config kun je ook door WideXS zelf laten doen voor, ik dacht, 250,-. Je kunt ook een dedicated server huren bij widexs. Je betaald dan 700,- per maand en je leent dus een server bij ze. Die server is dan compleet geinstalleerd, en onderhoud wordt door widexs gedaan. Die doos kun je verder 100% inrichten zoals jij het wilt, maar da's dus een tikkie duurder..

WideXS heeft trouwens een 34Mbit lijn, ik dacht nu zelfs 2x34Mbit vanwege C&W.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een server kan dus al vanaf zo'n vierduizend gulden. En de benodigde software hoeft niets te kosten, als je voor de juiste producten kiest.

Hoeveel ben je dan nog maandelijks kwijt?
Ik heb het dan over een eigen server die bij een andere hostprovider is geplaatst.

Graag zoveel mogelijk ervaringen. Waar betaal je hoeveel per maand voor wat...
Dus ook, wat je er voor terug krijgt (bv. service).

Verwijderd

Bij widexs kost dat dus 175,- per maand, en dan moet je alles dus ZELF doen... zij kijken niet naar je servertje om als dat ding staat te roken :)

Je kunt dan tijdens kantooruren gratis lanskomen (op afspraak) of snachts en da's niet gratis..

Voor die 700,- voor een dedicated server doen zij alles, laatste updates, problemen oplossen, enz. Tenminste, mag je hopen.. een icq-kennis heeft ook een dedicated doos, en die rebooten ze pas als dat ding al 10 uur legt te slapen en er al 20 mailtjes en telefoontjes zijn gepleegd..

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 oktober 2000 14:37 schreef [nielsonline] het volgende:
Bij widexs kost dat dus 175,- per maand, en dan moet je alles dus ZELF doen... zij kijken niet naar je servertje om als dat ding staat te roken :)

Voor die 700,- voor een dedicated server doen zij alles, laatste updates, problemen oplossen, enz. Tenminste, mag je hopen.. een icq-kennis heeft ook een dedicated doos, en die rebooten ze pas als dat ding al 10 uur legt te slapen en er al 20 mailtjes en telefoontjes zijn gepleegd..[/quote]Bedankt! 'k Had dit ook zelf kunnen vinden (www.widexs.nl/eigended.html/) *Stom*.

Uitgaande van het feit dat je server niet wekelijks down is, en je dus voornamelijk voor updates aan de slag moet bij bv. Widex, is 525 gulden minder per maand niet verkeerd :)

Voordat ik over ga op een eigen server, zal ik echter wel wat meer klanten moeten hebben. Zodat ik de kosten eruit haal. Eventueel wordt registratie bij www.nic.nl/tarieven.html dan ook aantrekkelijk. Doen andere hostproviders dat eigenlijk wel, dat jij een domeinnaam registreerd en die vervolgens (direct) naar jouw server laten verwijzen.

[nielsonline]:
Hoe backup je, voor als je harde schijf het onverhoopt begeeft?

Verwijderd

reggen op hun DNS.

Backuppen als je schijf overhoopt legt, wordt moeilijk, als je maar 1 HD hebt :). Bij een ded. server zou widexs moeten backuppen, als je een eigen server neemt kun je het beste 2 HD's gebruiken, en bijvoorbeeld elke nacht de belangrijkste files backuppen (bijvoorbeeld /home en /etc) naar een tar.gz naar de andere schijf, ofzo..

Verwijderd

Topicstarter
Xs2You, [nielsonline] en anderen,
Wat is jullie server configuratie?

Verwijderd

Ja........
Kom ik er met een domme vraag tussendoor fietsen...........

Weten jullie of er ook mogelijkheden zijn om ergens een server te huren/ neer te zetten voor het hosten van online race-games ?
Deze games vereisen een dermate hoge bandbreedte dat je zelf veel te weinig mensen kan hosten om het leuk te maken. Een dedicated server is dus de oplossing ?

Kan dit, en zo ja, waar ?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Xs2You, [nielsonline] en anderen,
Wat is jullie server configuratie?[/quote]Intel PII 500
128 MB mem
20 gig HD
3COM nic [moet van widexs]
19' kast [moet van widexs]
Intern filter en koeling systeem..

Ik ben overigens nogal hardware leek, ding heb ik dus niet zelf in elkaar geschroeft, wel geinstalled/configged..

Verwijderd

Topicstarter
En jij maakt geen dagelijkse backups? Ik zie namelijk maar een harde schijf staan!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:41
mh. bumperklever.. dat vinnik interessante stof :)

wie weet daar meer van ?

Have a wheelie good weekend!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:33
Ik was net van plan om zo'n topic te openen.. maar dan maar hierin:

kheb dit topic gelezen maar toch nog wat vragen:

- jullie hebben het over meerdere sites hosten op 1 IP adres. Hoe werkt dat? Op dit moment hebben al mijn sites hun eigen uniek IP adres. Ik zie ook niet in hoe dat anders kan.

- ik heb nu al mijn klanten ondergebracht bij een resellers pakket waar ik dmv een config menu o.a. het volgende kan, ruimte verdelen, mail-adressen instellen, scripts installeren, etc. Echter als ik een nieuwe klant aanmeld dan wordt voor mij zijn site erbij gezet en alles met de DNS wordt ook geregeld. Hoe gaat dat in zijn werk bij een dedicated server? Moet je dan ECHT alles zelf doen? Dus heb je je eigen beheermenu waarin je alles kunt instellen of met dat allemaal vanaf de commandline? Zodat de provider (waar je server staat) echt helemaal niets doet!

- weet iemand goed info URL's hierover hoe dit allemaal in zijn werk gaat en die me verder op weg helpen

- hoe zit het met licentiekosten (bv realmedia).

- wat zijn de kosten? Heb je een vast bedrag en that's it. Of moet je ook bijbetalen voor extra IP adressen of dataverkeer.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En jij maakt geen dagelijkse backups? Ik zie namelijk maar een harde schijf staan![/quote]Op onze server komen maar een stuk of 10/12 sites te draaien.. af en toe een backupje downloaden is wel genoeg, en ik heb een extra partitie waar ik elke nacht backups op ga draaien.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>- jullie hebben het over meerdere sites hosten op 1 IP adres. Hoe werkt dat? Op dit moment hebben al mijn sites hun eigen uniek IP adres. Ik zie ook niet in hoe dat anders kan.[/quote]Je kunt gebruik maken van virtual hosts. In het geval van een eigen server bij widexs reg je dus een domain bij widexs, zei gooien het in de DNS met het IP van jouw server. Via de virtualhosts in apache kun je dan elke domain (of subdomain) een andere doc-root geven, e.d.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hoe gaat dat in zijn werk bij een dedicated server? Moet je dan ECHT alles zelf doen? Dus heb je je eigen beheermenu waarin je alles kunt instellen of met dat allemaal vanaf de commandline? Zodat de provider (waar je server staat) echt helemaal niets doet![/quote]Ik heb geen ervaring met dedicated servers..<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>- wat zijn de kosten? Heb je een vast bedrag en that's it. Of moet je ook bijbetalen voor extra IP adressen of dataverkeer.[/quote]Bij widexs betaal je voor een eigen server 175 excl. per maand, en dan krijg je 10 IP-adressen, meer dan genoeg. Je krijgt er dan 20 gig traffic bij, als je over die 20 gig gaat moet je traffic bij betalen. Als je extra gb's vooraf inkoopt komt dat uit op ongeveer 60,- per gig (belachelijk duur :()

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 09 oktober 2000 20:07 schreef Sibash het volgende:
De webserver ben ik zeker niet vergeten. Dat valt onder het kopje etc. (en natuurlijk technische infrastructuur: hardware en software).
Hiervoor is Apache het meest logisch.

Verder bestaat er wel degelijk een shareware versie van MySQL. Die draai ik hier namelijk locaal :)[/quote]Raar, waar kan ik de website van MySQL shareware vinden dan?

Verwijderd

Kan je niet gewoon een dubbel dedicated ISDN lijntje laten leggen naar je huis zodat je gewoon je server thuis kunt laten staan? Maar ja dan zit je weer met telefoonkosten/provider kosten en natuurlijk de aanschaf van een isdn router :(

Mysql: www.mysql.com

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 oktober 2000 13:27 schreef OlafvdSpek het volgende:
Raar, waar kan ik de website van MySQL shareware vinden dan?[/quote]Deze gebruik ik. MAar da's dan wel een Windows versie. Of er voor andere platforms ook shareware versies zijn weet ik niet.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:38

McMiGHtY

- burp -

Dedicated ISDN Lijnte neerleggen is geen optie hoor. Dan heb je maar een 128kb uplink (als ze er niet uitliggen) en ik denk dat je per maand meer kwijt bent aan telefoonkosten dan 175 pietermannen.

Als je zelf een dedicated server wilt gaan gebruiken zijn er wel meer oplossingen dan WideXs.

Wil je meer informatie stuur dan eens een mailtje naar bijvoorbeeld Xs4All of Demon, Vuurwerk heb je ook nog, Hubris moeten we niet vergeten.

En als je een eigen server hebt staan zul je inderdaad veel moeten doen. Dus niet standaard van die webbased dingetjes om DNS te veranderen en dergelijke. Of je moet ze natuurljk zelf bouwen.

Als je een servert bouwt en die plaatst, denk dan van te voren na wat je er alleemaal mee wilt doen, en bij bijvoorbeeld een tapedrive in. Er zijn vast wel afspraken te maken (oke kost extra geld) met de hostingbedrijven waar je hem neer zet)om te bakuppen. En als je zelf een redelijke internetverbinding hebt, af en toe eens een image maken en die naar je eigen systeem lurken.

• Martin Sturm
  • Laatst online: 13-08 12:34
Tot voor kort was voor windows alleen de Mysql-shareware versie gratis. En als je hem commercieel wilde gebruiken moest je lappen. Sinds MySQL GPL is, is er geen (nieuwe versie van) de shareware, alles is nu dus gratis. Ook commercieel. alleen ze vragen of je toch wil betalen, zodat ze door kunnen gaan met ontwikkelen, en je ontvangt dan support.

Verwijderd

Topicstarter
Da's dus alleen maar harstikke mooi :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wil je meer informatie stuur dan eens een mailtje naar bijvoorbeeld Xs4All of Demon, Vuurwerk heb je ook nog, Hubris moeten we niet vergeten.[/quote]Die zijn allemaal duurder dan WideXS, xs4all is dus overdreven duur. 20 gig traffic voor 175,- p.m. krijg je bijna nergens.

Hoewel, tijdje terug kwam ik Luna.nl tegen, waar je voor 150,- ook 20 gig traffic krijgt.. elke extra MB kost volgens webhosters.nl FL. 0,1 per MB... schijnen niet slecht te zijn.. hmmm..

Verwijderd

Ok back2basic.

Zelf hostprovider worden......

Ten eerste heb je een server nodig en het beste kun je een dedicated nemen en geen virtual dedicated zoals dutchwebhosting en netbuy ze aanbieden.
Kijk even op www.webgeneral en zie dat een server met onbeperkte traffic daar maar 275,= per maand kost. (Setup kosten 975,=)

Terwijl de server wordt opgezet moet je de primaire en secondairy dns registreren bij networksolutions.

Dus ns1.naampje.nl op ip xxx.xxx.xxx.xxx
en ns2.naampje.nl op ip xxx.xxx.xxx.xxx

Meldt je aan bij SIDN zodat je zelf NL namen mag registreren. Om dit te "mogen" doen ben je 400,= per kwartaal kwijt.

Per domeinregistratie betaal je 15,= en per domein betaal je per kwartaal 5,= voor de instandhouding.

Verder voor com,net en org domeinen ga je naar www.joker.com waar je de dns'en ook registreert en dan kan je de com,net en org domeinen voor $8 per jaar registreren.

Installeer een webbased interface als je niet met telnet o.i.d. virtuele domeinen en users wil aanmaken. Een prima proggie is te vinden op www.webmin.nl (en nog gratis ook)

Globaal met setupkosten heb je dan een eigen webserver voor 275+(975/12) 356,25 per maand

Dan nog de kosten om nl-domeinen te "mogen" registreren 400/3=133,33 per maand.

Dus voor nog geen 500,= per maand ben je dus een van de vele hostproviders.

Als je nou de prijzen van bv Vuurwerk pakt dan zit je met 10 klanten op break even.

Das dan de zolderkamerprijs want je wilt natuurlijk ook iets op gaan bouwen.

Voordeel is dat als je je best doet en klanten lopen niet weg dat volgend jaar een nieuwe aanmelding bij het huidige klantenbestand komt.

Stel je hebt 1 klant per dag (das eigenlijk een slechte zaak) dan heb je aan het einde van de maand 30 klanten (1500,=/maand) de maand erop 60 klanten (3000,=/maand) en dus na een jaar toch zeker 360 klanten (18000,=/maand) en dan wordt het eens leuk om eens na te gaan denken om uit te gaan breiden.

Allemaal rozegeur en maneschijn en je groeit gewoon hard, dus de bedrijfskosten zitten binnen no-time gewoon hoog.

Afijn zo ben ik ook begonnen en met een beetje inspanning en wat hulp van tweakers verdien je in ieder geval een leuk centje bij.

Greetzzzzzzz

• The Source
Nu heb ik bij BWN het mainpakket. Daarvoor betaal ik 225,= p/m + 35 p/m per extra IP (virtual host). Dus met 10 sites betaal je elke maand 575,= voor de sites. Daar komen nog de kosten bij voor de domeinnamen. En in het begin de eenmalige setupkosten. Trouwens over BWN ben ik HEEL ERG tevreden, perfect gewoon. Ik draai daar genoeg sites om uit de kosten te komen maar ik wil mijn kosten gaan verlagen zodat de prijs voor mijn klanten ook lager kan. Daarom wil ik als ik wat winst op de server draai een dedicated server gaan huren.

Maar wat komt daar bij kijken, zo'n dedicated webserver. Je moet eerst het bedrijf, de server configuratie en het pakket wat je wilt hebben kiezen. Voor mij staat al vast dat ik Linux/Apache ga draaien. Welke hardware kan ik dan het beste kiezen? En hoeveel geheugen moet zo'n server minimaal hebben als die aan een 155 megabit netwerk hangt. 64/128/256?

Maar ok. Dan heb ik zo'n server en daar kan ik op inloggen. Maar dan? Moet ik MySQL/PHP etc. zelf installeren. En een soort grafisch beheermenu waarmee ik simpel alles kan overzien ook? En wat mbt de e-mail server? Moet ik er die ook zelf installeren en configureren? en hoe zit het met licenties...

Ok.. ik ben dit allemaal pas over een half jaar / jaar van plan maar daarom ben ik nu al alles aan het uitzoeken.

En weet iemand URL's waar meer over dit soort zaken te vinden is.

Ennh... [nielsonline] nog bedankt voor je antwoorden he!

en waar staat btw de info over dedicated servers op de nieuwe vuurwerk site?

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

ehm net noemde iemand de naam Webgeneral, waren geloof ik laatst wat negatieve threads over geweest in het webdesign forum. maareh weet niet zeker, zal iig voor je 500,- per maand aan die gasten gaat dokken nog even de search gebruiken en die threads opvissen.

Verwijderd

Klopt Tom, hij is zelfs al een tijdje failiet verklaart. Grappig om te weten: die meneer is er bij WideXS een tijdje geleden uitgetrapt omdat ie z'n rekeningen niet betaalde, en dat deed hij daarna nog steeds niet, t'is dus gewoon een oplichter.

Verwijderd

Yep de Webluitenant is wellicht geen goede keus maar het was alleen maar om aan te geven wat je nodig hebt om hostprovider te worden.

Trouwens Niels you never guess who I am.

En inderdaad Widexs heeft ook servers

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Trouwens Niels you never guess who I am.[/quote]Dunno? Wijsneus? ;)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[Quote]Maar wat komt daar bij kijken, zo'n dedicated webserver. Je moet eerst het bedrijf, de server configuratie en het pakket wat je wilt hebben kiezen. Voor mij staat al vast dat ik Linux/Apache ga draaien. Welke hardware kan ik dan het beste kiezen? En hoeveel geheugen moet zo'n server minimaal hebben als die aan een 155 megabit netwerk hangt. 64/128/256?
[/Qoute]

Intern geheugen wat je erni moet zetten hangt niet echt af van de snelheid waarmee je aan internet hangt.

Ligt er meer aan wat je erop draait en hoeveelsite's. Heb je bijvoorbeeld 10 site's die veel hits hebben en database drivven zijn dan zal de load erg omhoog gaan. Dan is veel geheugen aan te raden. Geloof dat ik laatst gehoord heb dat de nieuwe T.N database server een dual 933 wordt met 1 Gb intern geheugen.

Conclusie: Zware load door de database --> Veel geheugen. Serv je eigenlijk alleen maar statische pagina's dan kun je met minder geheugen af.

[Qoute]
Maar ok. Dan heb ik zo'n server en daar kan ik op inloggen. Maar dan? Moet ik MySQL/PHP etc. zelf installeren. En een soort grafisch beheermenu waarmee ik simpel alles kan overzien ook? En wat mbt de e-mail server? Moet ik er die ook zelf installeren en configureren? en hoe zit het met licenties...
[/Qoute]

Als die server van jouw is dan zul je alles zelf moeten installeren en configureren. lijkt me logisch toch? :) Ook dat simpele grafische beheer menu.

En licenties, je zegt zelf dat je Linux/Apache gaat draaien, die vallen allebei onder GPL (GNU Public License geloof ik) wat betekent dat je er geen licentie kosten voor hebt. Wil je je klanten op deze machine dan toch de mogelijkheid aanbieden om Active Server Pages te draaien dan kom je uit op ChilliSoft ASP, en de licentie die daar op zit is niet goedkoop.

Dan wil je natuurlijk nog een database, lijkt me logisch. Dan komt MySQL om de hoek kijken en die is volgens mij ook gratis.
Aan een Database alleen heb je niks, je zult ook nog iets nodig hebben waarmee je informatie uit je database kan halen. Hiervoor pak je dan PHP, iets wat wederom gratis is.

Als je toch besluit om Dedicated te gaan, zorg dat je genoeg kennis van je hardware hebt, en koop goed spul. Dus geen PC Chips moederbordje oid. Maar de betere merken.

Qua software heb ik je dus enige mogelijkheden geboden, zorg dat je van deze ook de nodige kennis krijgt of zorg datje mensen om je heen hebt die het wel hebben

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ben wat vergeten merk ik, je wilde ook nog weten wat voor hardware je moest nemen.

Ik gaf als voorbeeld dat T.N zo'n zware dual 933 ging halen. Dit lijkt me voor jouw een redelijke overkill.

De hardware die je moet gaan halen is natuurlijk gebaseerd op wat er op moet gaan draaien.

In de reactie hierboven heb ik al gezegd dat je voor goed spul moet gaan.

Als je redelijk klein wilt beginnen en door wil groeien zou ik wel inversteren in de hardware. Neem een zware en je kunt even doorgaan en hoeft niet gelijk na een jaar te upgraden.

Wat ik zou halen is het volgende:

(Ik ga nog steeds voor Intel omdat AMD zich voor mij nog niet bewezen heeft als Server platform)

Moederbord: Supermicro 370 DLE (http://www.supermicro.com...rBoards/RCC_LE/370dle.htm )
CPU's : 2x 733 (op 133Mhz bussnelheid)
Geheugen: 512 Mb ECC 133Mhz (KingSton)
Hd's: Ik zou (en da's natuurlijk persoonlijk) het OS en de opslag gescheiden houden, hierbij denk ik aan een 9,1 u160 SCSI-schijf op een Adaptec Controller.
Voor de opslag zou ik IDE gebruiken, en Raid als je het niet erg vinden. Welke raidcontroller is nog even de vraag omdat je dan moet kijken of er drivers voor zijn voor Linux. Ga niet lopen kloten met zijn omgebouwde PCI IDE kaart, want dat is zeker iets wat je niet in een server wil hebben.

Op deze IDE Raid kaart zou ik 2 niet al te grote maar wel snelle Hd's zetten. Denk hierbij aan de grote van 15Gb per stuk op 7200 toeren en een lage seektime.

Videokaart: Om hem te installeren is een videokaart wel makkelijk, als die eenmaal geplaatst is niet. Gebruik hier dus een goedkoop kaartje voor die wel ondersteund word onder Linux. Daarna rok je hem eruit en zet van te voren even in de bios uit [Hold on all Errors] anders start die namelijk niet meer op :(

Geluidskaart: Die wil je niet eens in je server dus die koop je niet.

Om hem te installeren gebruik je gewoon even je toetsenbord die je normaal ook gebruikt.

netwerkkaart: Ik zou hier gaan voor een 3Com905C, goeie kaartjes of een goeie intel ServerNic.

Installeer je Linux en diverse programma's kijk dan ook even welke versie's je hebt en upgrade zonodig. Van de versies zijn namelijk bugreports en bugfixes bekent. Misschien is www.immunix.org wel wat voor je.

Hopelijk heb ik zo genoeg getypt en help het je een beetje.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik vergeet een backupmogelijkheid, als je een dedicated plaatst kan het voorkomen dat je een account krijgt op een backup server. Dus dmv van een CRON job back je wat up op een speciale server daar in het netwerk. Kan ook voorkomen dat je daar een apart abbo voor af moet sluiten.

De andere mogelijkheid is om zelf een backup te draaien dmv een backup mogelijkheid in je systeem. De tapjes zullen dan nog wel gewisseld moeten worden. Of de firma waar je je bak neerzet dit doet is nog maar de vraag.

Denk van te voren na wat je wilt backuppen.

Een andere mogelijkheid die bestaat als je zelf een redelijk snelle internetverbinding hebt is om de inifiles en andere belangrijke bestanden van je server over te pompen naar je pc thuis en ze dan even te branden.

• The Source
Thanx McMiGHtY het was interessante informatie.

De meeste sites zijn gewoon statische sites voor het MKB, je kent het wel. Er zuller echter ook enkele e-commerce winkels tussen zitten. Ik ga zo'n dedicated server pas over een halfjaar/jaar huren dus dan ga ik pas bekijken stand qua hardware is. Dus de hardware ga ik zelf niet aanschaffen maar huur ik ook. Als ik echter zoiets op dit moment zou gaan huren dat denk ik aan een P500, 128 MB Linux/Apache/PHP/MySQL config. Hoeveel sites erop komen weet ik dan niet maar dat zijn er > 20. (en tegen die tijd veel meer)

Ik denk dat we hier met z'n alle wat termen door elkaar gooien. Volgens mij is het:
-virtual webserver: zo'n ding wat je huurt voor 1 website
-dedicated webserver: je huurt de hardware en hebt alleen toegang via internet. OS en webserver zijn al installed
-colocated webserver: bouw zelf je 19" kast en config alles zelf. Op bepaalde tijden mag je er ook bij.
correct me if im wrong

Dat proggie http://www.webmin.nl is perfect. Hetzelfde wordt ook gebruikt op mijn virtual servers alleen heb ik niet de volledige mogelijkheden die het programma bied.

Nog wat vragen:
- Welke mailserver (evt. met webmail access)
- Welke FTP server

Ik denk dat ik dit alles een tijd op een linux bak ga proefdraaien zodat ik er meer ervaring meer krijg. Ik moet straks natuurlijk ook problemen voor mijn klaten kunnen oplossen.

[erg blij mode]
kicke!! ik ga afstuderen bij Ilse Media BV :)
[/erg blij mode]

Verwijderd

Does ff vertellen wijsneus! :)

Verwijderd

Meerdere websites op een ip hosten is heel makkelijk met Apache.. je kan gewoon ieder domain naar een andere homedir laten verwijzen.. zal onder IIS ook goed te doen zijn.

Bij een dedicated server heb je eigen beheer en ben je natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor je eigen systeem..

Bij Cybercomm kan je een server plaatsen voor 250,- per maand. (is bij InterXion in Amsterdam) Dit is inclusief 20gb datatraffic. Uiteraard zijn er ook nog andere mogelijkheden (vaste bandbreedte, etc) De uplinks zijn 2x 155mbit van MCI en Versatel en nog 1x 155 mbit naar de AMSiX met 50+ peerings.

Voor meer info kan je ook effe mailen naar beheer@cybercomm.nl

Gr, Leon de Rooy
CyberComm / GlobalXS

Verwijderd

Yes.

Als je een server huurt let dan goed op wat er in de voorwaarden staat.

Netbuy verhuurt namelijk virtuele dedicated servers, wat niet meer wil zeggen dat er op 1 computersysteem diverse partities van 4 GB zijn aangemaakt met extra dns'en.

Dit is dus geen dedicated server maar te vergelijken met webspace met een eigen nameserver. (Nameservers zijn ook maar IP-nummers van 50$/cent die in de SOA records van de hoofdserver staan).

Een eigen dedicated is gewoon een eigen "doos", netjes in een 19" rack geplaatst aan liefst een switch (geen hubs) gekoppeld aan de backbone.

Het aanmaken en beheren van domeinen (virtuele webspace) gebeurt simpel door in de httpd file virtual hosts toe te kennen.

Een hoop doen er geheimzinnig over maar het is gewoon super simpel, over het algemeen deel je een IP-adres met vele andere.

Kijk naar terrabyte,nlservers,dutchservers,netbuy,dutchwebhosting,eigendomein.

Allemaal een IP, maakt ook niet uit want een geregistreerde naam heeft een primaire en secundaire adres toegekend, Tik je de url van de domeinnaam in dan wordt in feitte een database aangesproken om te zien op welk ip-nummer het domein zich bevindt.

Eenmaal op dat adres aangekomen dan wordt de zonefile opengetrokken en gekeken of de naam wordt geadverteerd (aanwezig is).

Zo ja, open dan wordt de httpd.conf opengetrokken en hier staat het pad van de ruimte op de HD, tevens staat in de httpd.conf wat de eigenaar van dat stukkie ruimte wel en niet mag.

Het beheer is echt niet moeilijk, php3,ldp
msql,wap,perl of weet ik wat voor modules allemaal het stelt niets voor.

Je kan thuis in principe op een netwerkje droogtrainen en ik wil daar best bij helpen. De voorkeur geeef ik aan Redhat 6.x met Apache 1.X en webmin.

De modules voor msql,chilli(ASP),php, frontpage enz enz is zo geinstalleerd.

Een rpm'tje draaien en het is geinstalleerd.

Greetzz.

Verwijderd

Topicstarter
Was het weekend weg!
Toch nog even de topic opgezocht. En gelukkig maar, want dit is zeer nuttige info!
Bedankt.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dus als ik het goed begrijp, zet je zelf een server neer bij Superior.
Deze server heb je in eigen beheer, je kunt dus zonder tussenkomst avn Superior spullen erop installeren.[/quote]Correct<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Moeten de servers die je bij Superior aan bepaalde eisen voldoen of niet?[/quote]Heb zelf alleen ervaring met de RAQ's van
Cobalt, maar die geven geen problemen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En wat kost het maandelijks om de server bij Superior te plaatsen.
Euh ja, ik loop nu te vissen naar het totale kostenplaatje?[/quote]Dat kost Fl. 250,- per maand ex btw,
en eenmalig Fl. 250,- opzetkosten.
Je krijgt dan 25Gb dataverkeer erbij.
Extra verkeer kost bij vooruitbestellen
Fl. 150,- ex btw per 20Gb en bij nacalculatie
Fl. 300,- ex btw per 20gb.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>BTW: als je je server daar plaatst, is het dan lastig om spullen er op te installeren (que afstand naar Superior, toegankelijkheid). En als je je server daar neerzet, geven ze dan op een of andere wijze support?[/quote]Als je met Linux werkt werk je gewoon met
een Telnet of SSH verbinding met je server.
Onder NT zou ik iets als PCAnywhere gebruiken.

De support van Superior is overgens
perfect.
Pagina: 1