Dell XGA schermen 1600x1200?

Pagina: 1
Acties:

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Hi!

Ik zit er sterk over na te denken om een Dell laptopje aan te schaffen. Vooral de Inspiron 4100 serie spreekt me erg aan. Enige probleem is dat al die 14.1" XGA schermen in die serie op het moment 1600x1200 als resolutie gebruiken. Ben ik nou gek of kan niemand iets lezen met 1600x1200 op een 14" scherm? Kan je dat verzetten of niet? Ik heb gehoord dat het wel mogelijk is om een lagere resolutie te gebruiken, maar daarbij zou wel een sterke vervaging optreden.

edit:

Het gaat dus over de:
14,1'' TFT UXGA Kleurenscherm (1600*1200)

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 19:44

Dr C

met C en CK

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat DELL niet zomaar zo'n scherm "erbij" levert. Dat is behoorlijk kostbaar spul, dus zullen ze er wel over nagedacht hebben. 2 puntjes:
- als ik kijk naar een 14" TFT scherm van een vriend van mij, dan zie ik alleen maar pixels. Zo'n scherm is natuurlijk veel scharper dan een CRT scherm.
- Een 14" scherm komt natuurlijk niet overeen met een 14" CRT , maar meer in de richting van 16-16,6" ong.

Je kan de Font in Windows in stellen op 125%. Door de cleartype heb je ontzettend scherpe fonts te pakken. Zo'n scherm is verder ontwikkeld voor grafische toepassingen.
suc6

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Bijna al die laptops hebben zo'n UXGA scherm. Misschien dat ik die U er meteen had moeten bij vermelden, en dat een XGA scherm iets zeer professioneels is of zo? Dat grote fonts instellen kan natuurlijk wel, maar bijvoorbeeld fokzine en dergelijke zijn dan volgens mij echt niet meer te lezen, met die kleine fonts.

• Funk414
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Ik vind dat ook nog steeds maar vaag, die hoge resoluties van de Dell laptop schermen. Zelf ben ik van plan ook zo'n ding aan te schaffen, maar ik wil eerst wel eens zien hoe dat er nou uitziet. Wel ga ik er vanuit dat Dell geen schermen verkoopt waar geen letter op te lezen is en dat die uxga dingen kennelijk zo scherp zijn dat alles duidelijk te zien is. Wat me ook een nadeel lijkt is dat zo'n hoge resolutie wel wat meer vraagt van de over het algemeen toch al niet geweldige videokaarten in die laptops. Ben benieuwd of iemand die zelf zo'n ding heeft hier meer over kan vertellen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 24 juni 2002 23:03 schreef Funk het volgende:
Ik vind dat ook nog steeds maar vaag, die hoge resoluties van de Dell laptop schermen. Zelf ben ik van plan ook zo'n ding aan te schaffen, maar ik wil eerst wel eens zien hoe dat er nou uitziet. Wel ga ik er vanuit dat Dell geen schermen verkoopt waar geen letter op te lezen is en dat die uxga dingen kennelijk zo scherp zijn dat alles duidelijk te zien is. Wat me ook een nadeel lijkt is dat zo'n hoge resolutie wel wat meer vraagt van de over het algemeen toch al niet geweldige videokaarten in die laptops. Ben benieuwd of iemand die zelf zo'n ding heeft hier meer over kan vertellen.
vergeet niet dat TFT en UXGA zo ongelovelijk scherp zijn, dat alles er heel duidelijk op is (kijk oa naar de sony's met 10" scherm, en toch iets van 1400*1050 draaien).
verder is het zo dat de videokaart er niet zo heel veel moeite mee zal hebben.
1600*1200*32bits heeft ongeveer 7.5 MB ruimte nodig van het videogeheugen. tegenwoordig is dit vrijwel 16MB of meer, dus dat is geen probleem.

Verwijderd

Ik heb achter de 8200 serie gewerkt en het bevalt me erg goed. Lekker veel overzicht, maar je moet de resolutie niet verlagen want dan ziet het er niet meer uit vond ik.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op dinsdag 25 juni 2002 00:02 schreef MasterP het volgende:
Ik heb achter de 8200 serie gewerkt en het bevalt me erg goed. Lekker veel overzicht, maar je moet de resolutie niet verlagen want dan ziet het er niet meer uit vond ik.
klopt, omdat TFT schermen gemaakt zijn op bepaalde resoluties krijg je behoorlijk brak beeld bij het wijzigen ervan.
daarom zijn ze dus ook fixed resolution.

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:49

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik heb hier wel ervaring mee. Sterker nog het is de reden waarom we geen 150 laptops van Dell hebben aangeschaft.
Het beeld is prima hoor, in 1600x1200. In iedere andere resolutie is het letterlijk om te huilen, zo onscherp.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 09:04
Op dinsdag 25 juni 2002 08:50 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Ik heb hier wel ervaring mee. Sterker nog het is de reden waarom we geen 150 laptops van Dell hebben aangeschaft.
Het beeld is prima hoor, in 1600x1200. In iedere andere resolutie is het letterlijk om te huilen, zo onscherp.
TFT's zijn gemaakt voor 1 resolutie, als je ze lager wilt, moet je niet zo'n scherm kopen.

Ik heb de dell inspiron met 1400*1050 scherm :'( die 1600 was enkele weken niet te krijgen.

Maar de schermen zijn allebei haarscherp, waar letterlijk geen enkele CRT aan kan tippen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op dinsdag 25 juni 2002 08:50 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Ik zei toch al dat TFT's een fixed resolution hebben.
heb hier ook last van met mijn vaio, wordt alles blokkerig :(

• Oscar the Grouch

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op dinsdag 25 juni 2002 12:37 schreef Terw_Dan het volgende:
Ik zei toch al dat TFT's een fixed resolution hebben.
heb hier ook last van met mijn vaio, wordt alles blokkerig :(
Dat weet ik ook wel. :)
Maar maak mijn users hier maar eens duidelijk dat ze zonder vergrootglas hun Word-docs niet meer kunnen lezen :P

MOVE OH >> VB

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

moved VB >> OH

• Oscar the Grouch

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Huh? Sint? Niet in VB?
Explain please :)

Pagina: 1