Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Je kan niet het directe signaal gebruiken, maar als je het buffert met een LM324 oid, dan moet dat goed te doen zijn.
Anything goes !!
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Tnx voor de info, kan ik het eens gaan proberen...Op maandag 24 juni 2002 23:27 schreef MoodSwing het volgende:
Cool idee !
Je kan niet het directe signaal gebruiken, maar als je het buffert met een LM324 oid, dan moet dat goed te doen zijn.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Blaten is dat klinkt errrrug koel!
AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)
Verwijderd
Het lijkt me idd vrij moeilijk om een led meer dan 5000 keer per min te laten flitsen.Op dinsdag 25 juni 2002 10:46 schreef daNpy het volgende:
Als je zulke snelle LEDs aan kan komen..
Tja... dan een 10-deler er tussen misschien?Op dinsdag 25 juni 2002 10:48 schreef _knight_ het volgende:
[..]
Het lijkt me idd vrij moeilijk om een led meer dan 5000 keer per min te laten flitsen.
Verwijderd
alhoewel de je strobe led natuurlijk ook veel langzamer kunt laten knipperen, gewoon evenredig aan het rpm laten knipperen.
Verwijderd
Ik denk dat het effect ver weg is als je minder dan 2-3 keer per sec laat flitsen.Op dinsdag 25 juni 2002 10:50 schreef Demoniac het volgende:
Tja... dan een 10-deler er tussen misschien?
Alleen je ogen zien geen knipperlicht meer bij zulke hoge frequenties.
Stroboscoop effecten kan je bij die frequentie echter gewoon nog maken.
Powered bij meergranenbrood.
Verwijderd
Precies, het effect is dus gewoon weg omdat de LED niet zo snel is (ij kan het wel aan, maar dooft te langzaam) en zie je dus gewoon licht...Op dinsdag 25 juni 2002 10:55 schreef picobyte het volgende:
Die leds hebben echt geen problemen met 5KHz
5 kHz wordt het trouwens niet, want het aantal toeren is per minuut, dus die 5000 (mijn 120 mm fans komen niet boven de 2500 dus da's nog lager) moet je eerst nog door 60 delen... Kom je uit op een frequentie van 83 Hz, en dat kan die LED volgens mij best welOp dinsdag 25 juni 2002 10:55 schreef picobyte het volgende:
Die leds hebben echt geen problemen met 5KHz
Verwijderd
bovenstaande klopt niet..Op dinsdag 25 juni 2002 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Precies, het effect is dus gewoon weg omdat de LED niet zo snel is (ij kan het wel aan, maar dooft te langzaam) en zie je dus gewoon licht...
je ziet het niet omdat je ogen te traag zijn....
de led knippert netjes met 5kHz.
ik gebruik hier zelfs leds op 38kHz
ps. 5000 rpm = 83 omwentelingen per seconde! dus niet 5kHz!!!
/edit
hmmm... ik moet sneller leren typen...
Verwijderd
Volgens mij niet hoor... die rotaties gaan zo snel dat als je 1 keer per rotatie een flits geeft het nog steeds lijkt of die stil staat...Op dinsdag 25 juni 2002 11:09 schreef daNpy het volgende:
Wil je het laten lijken of de fan stil staat moet je het aantal rpm weer delen door het aantal bladen anders klopt er nog geen zak van
Verwijderd
Nope, doordat je 'onregelmatig' flitst tov de rotatie, krijg je geen mooi stil staand beeldOp dinsdag 25 juni 2002 11:13 schreef Demoniac het volgende:
[..]
Volgens mij niet hoor... die rotaties gaan zo snel dat als je 1 keer per rotatie een flits geeft het nog steeds lijkt of die stil staat...
En je kunt het beste je bufer 1 klok achter laten lopen, anders kopt het weer niet.
Verwijderd
pcies, je moet het volgens mij wel heel erg precies afstellen wil je laten lijken dat de fan stil staat. Ik denk eigenlijk ook niet dat dat met een led gaat lukken.Op dinsdag 25 juni 2002 11:16 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nope, doordat je 'onregelmatig' flitst tov de rotatie, krijg je geen mooi stil staand beeld
En je kunt het beste je bufer 1 klok achter laten lopen, anders kopt het weer niet.
Op deze manier lijkt het mij logischer dat het lijkt of de fan heel erg langzaam draait.
Als het wel lukt, dan is het een heel mooi dingske
Als je beter leest gaat het ook gecontrolled worden aan de hand van de snelheid, die variabel kan zijnOp dinsdag 25 juni 2002 11:20 schreef _knight_ het volgende:
[..]
pcies, je moet het volgens mij wel heel erg precies afstellen wil je laten lijken dat de fan stil staat. Ik denk eigenlijk ook niet dat dat met een led gaat lukken.
Op deze manier lijkt het mij logischer dat het lijkt of de fan heel erg langzaam draait.
Als het wel lukt, dan is het een heel mooi dingske
Verwijderd
Dat heb ik gelezen, maar dan ga je er vanuit dat je mobo de juiste waarde aangeeft. Op het moment dat de waarde b.v. een fout heeft die schommelt tussen de 5 en 10 rpm, dan klopt er niets meer van je schakeling.Op dinsdag 25 juni 2002 11:26 schreef E-Mile het volgende:
[..]
Als je beter leest gaat het ook gecontrolled worden aan de hand van de snelheid, die variabel kan zijn
Verwijderd
De fan geeft altijd de juiste waarde aan, dit is namelijk 1 puls per omwentelingOp dinsdag 25 juni 2002 11:30 schreef _knight_ het volgende:
[..]
Dan heb ik gelezen, maar dan ga je er vanuit dat de fan precies de juiste waarde aangeeft. Op het moment dat de waarde b.v. een fout van 5 tot 10 rpm heeft, dan klopt er niets meer van je schakeling.
Het ligt aan je mobo of deze het goed uitleest
De fan heeft zelf geen benul hoe hard hij draait, hij geeft gewoon bij elke omwenteling een puls.Op dinsdag 25 juni 2002 11:30 schreef _knight_ het volgende:
[..]
Dat heb ik gelezen, maar dan ga je er vanuit dat de fan precies de juiste waarde aangeeft. Op het moment dat de waarde b.v. een fout van 5 tot 10 rpm heeft, dan klopt er niets meer van je schakeling.
In een oude elektuur of elex heeft een keer een stroboscoop gestaan om de ontsteking van de auto mee af te stellen.
Deze geeft bij elke puls van de ontsteking (fan) een korte puls van ruim 100ma aan de led.
En als je bij elk blad flitst, dan is de totale lichtopbrengst wat groter.
Je kan de LED evt. ook iets meer stroom geven. Hij zal niet doorbranden omdat ie genoeg tijd heeft om weer af te koelen.
Je kan een lichtsluisje maken en op elk blad een wit puntje maken. Met een extra transistor kan je dan de LEDs voeden.
Zeer vet idee trouwens! En ook goed te maken door elektro n00bs. Gaat ik ook maar eens maken!
Jah, die heb ik nog wel ergens. Volgens mij ging het toen om een motor ipv auto, maar zeker weten doe ik het ook niet...Op dinsdag 25 juni 2002 11:35 schreef Part het volgende:
In een oude elektuur of elex heeft een keer een stroboscoop gestaan om de ontsteking van de auto mee af te stellen.
Deze geeft bij elke puls van de ontsteking (fan) een korte puls van ruim 100ma aan de led.
Laat het even weten als je weet welk numer dit was.Op dinsdag 25 juni 2002 11:50 schreef Osiris het volgende:
[..]
Jah, die heb ik nog wel ergens. Volgens mij ging het toen om een motor ipv auto, maar zeker weten doe ik het ook niet...
Ga direct ff zoekenOp dinsdag 25 juni 2002 11:52 schreef Part het volgende:
[..]
Laat het even weten als je weet welk numer dit was.
Kan nog wel eens uit een juli/augustus-nummer zijn van jaren geleden...
Sorry, niet gevonden...Op dinsdag 25 juni 2002 11:54 schreef Osiris het volgende:
[..]
Ga direct ff zoeken
Kan nog wel eens uit een juli/augustus-nummer zijn van jaren geleden...
Zeker net dat nummer dat ik niet kan vinden...
Maar ZO moeilijk is het toch niet te maken???
Ik heb nl wel een andere LED-stroboscoop gezien en die werd gewoon door een 555 en decimale teller (voor deling van de freqentie) en een wat groter als normaal torretje aangestuurd...
En dat waren direct een stuk of 10 LED's ofzow, dus voor ditte hier heb je slechts een torretje, LED en decimale 10-teller nodig...
* Osiris zal ff tekeningetje maken...
Stroboscoop voor motorfietsen
Die mis ik dusOp dinsdag 25 juni 2002 12:03 schreef Part het volgende:
Halfgeleidergids 1996 (juli/aug) blz96
Stroboscoop voor motorfietsen
Naja, een deler moet er sowieso niet tussen, duh. Juist een of ander ding dat de frequentie maal het aantal bladen doet, toch???
Als die LED's het toch aankunnen, krijg je dan het mooiste resultaat volgens mij...
LEDs zijn supersnel. Je kan ze heel snel laten knipperen. (IR)LEDs worden ook vaak voor dataoverdracht gebruikt.
Maak gewoon een wit vlakje op elk blad en zet er een reflectiesensor bij (= fototransistor + IRED). Laat het signaaltje van je fototransistor naar een andere (BC548) transitor lopen, sluit de LED op de transistor aan en je bent klaar.
Ik denk dat je beter 1 puls per omwenteling kan doen.Op dinsdag 25 juni 2002 12:13 schreef Osiris het volgende:
[..]
Die mis ik dus...
Naja, een deler moet er sowieso niet tussen, duh. Juist een of ander ding dat de frequentie maal het aantal bladen doet, toch???
Als die LED's het toch aankunnen, krijg je dan het mooiste resultaat volgens mij...
Als je een puls per blad doet dan lijkt het net of de bladen stil staan en het midden nog draait.
Bij de schakeling uit de elektuur geven ze een puls van ongeveer 30uS en dat bij 30mA.
Dat zeg je wel vaker of niet?Op dinsdag 25 juni 2002 14:00 schreef idriaan het volgende:
ja dat zo ik ook zo gedaan hebben
kijk maar
En nog een
* Demo werd een beetje nieuwschierig naar de andere posts van deze user:
Alweer een
Er is geen ophouden aan!
Het lijkt wel een invasie
...
...
...
...
...
...
Nu hou ik maar op met zoeken... breng ff een bezoekje aan [SM]
Verwijderd
http://www.bit-tech.net/article/80/
Ook welOp dinsdag 25 juni 2002 14:48 schreef Helox-in-a-box het volgende:
offuh een LED opstelling van 6/8 leds in een cirkel die ronddraait met het aantal RPMs vd fan met een divider drtussen van 1000 () ofzo
Heb er ook wel eens aan zitten denken om LEDs rond om m'n fans te plaatsen en dan een looplichtje er aan
Behalve dan, dat de topicstarter het graag aan de toerensensor zou willen hebbenOp dinsdag 25 juni 2002 15:11 schreef NoTo het volgende:
dat stroboscoop idee is al helemaal uitgewerkt
Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op
Nou naar aanleiding van dat artikel kwam ik ook op het idee van de strobo, maar omdat deze een vaste pulssnelheid heeft en ik de bladen eigenlijk stil wil laten staan, wilde ik het signaal van de fan zelf gebruiken.Op dinsdag 25 juni 2002 15:11 schreef NoTo het volgende:
dat stroboscoop idee is al helemaal uitgewerkt
Het is toch trouwens ook mogelijk om met een 555 ICtje één puls met een vaste lengte te geven?
Verwijderd
en dan moet hij ook een schommel functie hebben, dus van groen naar blauw, deste sneller hij draait, deste sneller het schommelen gaat.
Dat kan met een ne555:Op woensdag 26 juni 2002 15:11 schreef Demoniac het volgende:
[..]
.........
Het is toch trouwens ook mogelijk om met een 555 ICtje één puls met een vaste lengte te geven?
http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Timing/555mono.htm
Nadeel van een vaste puls lengte is dat hoe harder de fan draait des te feller de led gaat branden.
Bij de elektuur schakeling hebben ze dit opgelost door de pulslengte afhankelijk van het toerental te maken. Dus laag toerental een langere puls en hoog toerental een kortere puls.
Maar voor een fan met een redelijk vast toerental lijkt me dit niet echt nodig.
- stil laten staan
- achteruit laten draaien
- langzaam vooruit laten draaien
- en alles wat er tussen zit.
Lijkt me simpel!
Da's precies de bedoeling van deze schakeling, alleen als je het met LEDs maakt kan je ze in de rand van je fans bouwen dus heb je niet zo'n lelijke strobo in je kastOp woensdag 26 juni 2002 22:43 schreef Verdicampo het volgende:
als je nou gewoon bij je elec boer een stroboscoopje haalt voor 15 uiros, beetje modden, flitsregelaar voor in je pctje bouwen, stroboscoopje zelf in je case bouwen? Je kunt de fan dan (voor et oog)
- stil laten staan
Lijkt me simpel!
Probleem is dat een strobo van 15 euro geen 83hz haalt. max 15-20 denk ikOp woensdag 26 juni 2002 22:43 schreef Verdicampo het volgende:
als je nou gewoon bij je elec boer een stroboscoopje haalt voor 15 uiros, beetje modden, flitsregelaar voor in je pctje bouwen, stroboscoopje zelf in je case bouwen? Je kunt de fan dan (voor et oog)
- stil laten staan
Lijkt me simpel!
Dan deel je het klok signaal door 4..Op maandag 08 juli 2002 00:55 schreef insan1ty het volgende:
[..]
Probleem is dat een strobo van 15 euro geen 83hz haalt. max 15-20 denk ik
Anything goes !!
Wisselstroom is hier in NL 50Hz dus alle TL buizen enzo knipperen ook op 50Hz
50Hz is 3000RPM
dus als je een 3000rpm fan neemt en iets wat op wisselstroon "loopt" is het net of de fan stilstaat
er is alleen 1 probleem: een tl buis is niet mooi in je kast en ik weet niet of er leds zijn die 230V wel leuk vinden.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
LEDs die op 230V lopen kan je zelf wel maken dmv een dikke weerstand, alleen de spanning van het elektriciteitsnet is sinus vormig dus de led gaat harder en zachter ipv aan en weer uit... dat werkt dus niet.Op maandag 08 juli 2002 12:39 schreef MBrulez het volgende:
Ik heb misschien een id waar jullie wat aan hebben (misschien ook niet)
Wisselstroom is hier in NL 50Hz dus alle TL buizen enzo knipperen ook op 50Hz
50Hz is 3000RPM
dus als je een 3000rpm fan neemt en iets wat op wisselstroon "loopt" is het net of de fan stilstaat
er is alleen 1 probleem: een tl buis is niet mooi in je kast en ik weet niet of er leds zijn die 230V wel leuk vinden.
De randen van de fan-bladen zullen dan wazig worden, maar voor de rest werkt het wel hoor. Zeker als je bedenkt dat een LED een diode is en dus maar halve perioden zal branden. Je hebt dus steeds een halve periode aan, en een halve periode uit. Genoeg tijd om de bladen van een ventilator stil te zetten hoor, al zul je altijd wazig de draaiende bladen kunnen zien.Op maandag 08 juli 2002 22:18 schreef Demoniac het volgende:
alleen de spanning van het elektriciteitsnet is sinus vormig dus de led gaat harder en zachter ipv aan en weer uit... dat werkt dus niet.
Verder: het is niet verstandig om een LED met een weerstand op 230 volt te zetten: kost veel te veel vermogen -> warmte ontwikkeling! Het is beter om een condensator te gebruiken.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
Verwijderd
idd. het gaat zo snel dat ze gewoon brandenOp dinsdag 25 juni 2002 10:46 schreef daNpy het volgende:
Als je zulke snelle LEDs aan kan komen..
Aargh... LEES dan ookOp dinsdag 09 juli 2002 02:13 schreef Egberttheone het volgende:
[..]
idd. het gaat zo snel dat ze gewoon brandenen wat voo effect wil je dan want zoon fannetje draait bijna stbiel dus het word een irritant geknipper dat zo snel gata dat het gewoon brand
De bedoeling is dus dat je een soort flitser op je fans laat schijnen en dat het daardoor in het donker lijkt of je fans stil staan... Dat het geknipper niet zichtbaar is weet ik ook wel...
Verwijderd