Toon posts:

[NTSC & PAL] Beide afspeelbaar met DVD Speler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aopen 1648 dvd speler gekocht en ik vroeg mij nu af of ik zowel DVD Pal als DVD NTSC kan afspelen op mijn monitor en via de tv-out.

ik weet namenlijk niet precies of dat kan en wat het verschil is (behalve dat NTSC voor USA en PAL voor europa is).

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Die Aopen ken ik niet, maar met mijn Creative (5x oud ding) kon ik zowel NTSC als PAL afspelen.
Het verschil (simpel gezegd zonder in verre details over 4,43Mhz en andere zaken te treden) zit hem in het feit dat NTSC 29.97 beelden (dus zeg maar 2*30 halfbeelden) per seconden heeft en PAL 25 beelden (2*25 halfbeelden).
Zoals je misschien weet wordt bij PAL televisie signaal eerst alle oneven lijnen geschreven dan springt het electronen kanon terug en schrijft het 2e field (halfbeeld) de even lijnen dus.

Als je NTSC kijkt op een PAL televisie wordt dit vaak omgezet naar PAL-60 (dus wel PAL signaal echter met 30 (29.97) beelden per seconde.

Ik denk dat het wel kan, nogmaals ik ken de Aopen niet, misschien dat iemand met die Aopen je dat kan vertellen.
Het kan ook zijn dat je hem nog even regiovrij moet maken, PAL is regio 2 (Uk NL etc) en NTSC is regio 1 (VS, Canada etc.)

Er zijn meerdere regios (ik geloof 6 of 7) plaatjes hiervan zijn wel te vinden.

Succes...

• Kiki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-03 11:37
Op je monitor maakt de ntsc/pal verhaal niks uit omdat je videokaart een rgb signaal aan de monitor geeft. Het is afhankleijk wat voor tv uitgang je videokaart heeft. Meeste zijn een s-video uitgang en daar heb je wel een probleem bij je tv. Als je tv ntsc ondersteunt dan zal er geen probleem. Wanneer je tv geen ntsc ondersteunt dan krijg je alleen maar een zwart wit beeld.

Bij rgb krijg je altijd kleurenbeeld denk aan playstation e.d. (daar moest je altijd een rgb scart kabel hebben dan was je van de probleem af)

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-02 08:11

Acid_Burn

uhuh

Als je de TVout van je videokaart gebruikt maakt het niks uit voor welk systeem de DVD is gecodeerd omdat je videokaart zelf de output bepaald (PAL normaal geproken). Alleen als je een Hollywood+ of Dxr3 of iets dergelijks zou hebben zou dat uitmaken, maar die kan je ook dwingen om gewoon PAL uit te sturen.

Het enige waar je op moet letten als je DVD's uit (bijvoorbeeld) America wilt afspelen is dat je Aopen regiovrij moet zijn anders zit je na 5 regiowissels vast aan de laatst gekozen regio.

Verschil NTSC en PAL"
PAL: 25 beeldjes per seconde (eigenlijk 50 halve beelden @ 50hz)
NTSC: 29.97 beeldjes (eigenlijk 59,94 halve beelden @ 60hz)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site