Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein
ten eerste.. voeding passief koelen kan uberhaupt nietOp maandag 24 juni 2002 21:56 schreef violator_ het volgende:
Ik heb hier een minitowertje van een 386 omgebouwd tot P1-233. Nou komt deze als server te staan in een woonkamer/slaapkamer en moet ie zo stil mogelijk worden.
Nou wil ik es proberen de voedingsfan af te koppelen en hem een tijdje in de gaten houden met evt. een temperatuur meter.
Ik ga de koeler dus niet vervangen voor een passieve koeler oid.
De CPU cooler laat ik erop zitten .. mischien ga ik em wel een stukje underclocken en dan kan die er later ook af.
Iemand ervaring met dergelijk geknutsel en evt. een slechte ervaring ermee ?
De PC heeft 1 5400RPM harddisk, een PCI videokaart en 2 PCI netwerkkaarten. Geen verdere hardware (dus ook geen floppy drive/cdrom).
Naar mijn mening moet het geen probleem zijn .. de trafo die in deze voeding zit is niet erg verschillend dan die van een versterker, en die worden ook zelden gekoeld (de trafo/voeding dan).
Uw mening?
en ik zou ZEKER NIET die fan weghalen... je voeding houd het dan net 5 minuten vol ofzo
Die p1 kan iig wel passief gekoelt worden. Heb ook een jaar of 3 een passief gekoelde cel. 266 gehad en dat is ook altijd goed gegaan..
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Verwijderd
Kan ie in ieder geval zijn warmte kwijt EN met die snelheid hoor je hem echt niet.
aub gegronde meningen hier heb ik niks aan. T is geen athlon cpu, maar een trafo en een zooi weerstandjes en condensators. Dat loopt wel los dus.Op maandag 24 juni 2002 21:58 schreef sKitZo het volgende:
[..]
ten eerste.. voeding passief koelen kan uberhaupt niet
en ik zou ZEKER NIET die fan weghalen... je voeding houd het dan net 5 minuten vol ofzo
Maar inderdaad moet de case denk ik wel enigzins luchtcirculatie hebben om t een beetje af te voeren.
Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein
Kijk, das een goeieOp maandag 24 juni 2002 21:59 schreef Tinusz het volgende:
waarom zet je de voedingfan niet gewoon op 5v of 7v?
Kan ie in ieder geval zijn warmte kwijt EN met die snelheid hoor je hem echt niet.
Nee hehehOp maandag 24 juni 2002 22:13 schreef amdrulezzz het volgende:
Gewoon een papst fan inzetten. Heb ik ook gedaan (wel die stilste) werkt perfect.
Verwijderd
Edit:
Ohwjah over het geld: temp controlled zooi - 73 cent
Edit 2:
Gooi ook die vidkaart eruit, ook proberen alles zo zuinig mogelijk te houden. Ik weet niet wat zuiniger is ISA of PCI maar ga daarop over. Ook heb ik geen 3com netwerkkaarten gepakt want die processortjes die daarop zitten vreten meer stroom.
Jij slaat zomaar één van de beste opmerkingen in de wind. Die voedingsfan zit er echt niet alleen om warmte van je processor af te voeren. Als je je voeding loshaalt dan zie je dat daar ook een stuk of twee koelribben opzitten. Die moet de voedingsfan koelen.Op maandag 24 juni 2002 22:02 schreef violator_ het volgende:
[..]
aub gegronde meningen hier heb ik niks aan. T is geen athlon cpu, maar een trafo en een zooi weerstandjes en condensators. Dat loopt wel los dus.
Maar inderdaad moet de case denk ik wel enigzins luchtcirculatie hebben om t een beetje af te voeren.
Ik heb zelf ook een AT voeding en die koelribben worden echt gloeiend heet. En ik wed dat dat vast niet de enige voeding is.
De reden dat de voeding ook heet wordt is wat lastig. Een trafo zet een spanning om van de ene spanning naar een andere. Als de spanning afneemt, neemt de stroomsterkte toe, want de weerstand die het transformatorblok heeft, verandert niet.
Als je niet veel verstand van elektronica hebt, stel je dan een elektriceitsdraad voor als een waterslang. De stroomsterkte is dan het aantal deeltjes water wat voorbij komt. De spanning is het drukverschil wat staat over het begin en het eind van een draad. Als er een kink in de waterslang ligt, dan is de weerstand groot en met de formule spanning = stroomsterkte * weerstand (U=I*R) zie je dat ook de spanning over die kink toeneemt.
Om terug te komen op je vraag: schakel de voedingsfan niet zomaar uit, maar zet hem op 7v (verbind de +12v- lijn met de plus en de +5V met de min en het spanningsverschil is +7V).
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Ik zou zeggen, probeer het eens gewoon...
* MaNdM vergat te vermelden dat de voeding nog steeds werkt
To be determined...
Verwijderd
Zou jij ff dat schemaatje kunnen posten? Ben wel geintresseerd. Heb al heel wat temp controlled zooi (zoals jij dat zo lekker noemt) voorbij zien komen. Maar voor 73 centOhwjah over het geld: temp controlled zooi - 73 cent
Verwijderd
iddOp maandag 24 juni 2002 22:32 schreef Tinusz het volgende:
[..]
Zou jij ff dat schemaatje kunnen posten? Ben wel geintresseerd. Heb al heel wat temp controlled zooi (zoals jij dat zo lekker noemt) voorbij zien komen. Maar voor 73 cent
Verwijderd
ligt er dus aan, hij gaat hem als server gebruiken...Op maandag 24 juni 2002 21:58 schreef Phydomir het volgende:
probeer het gewoon zou ik zeggen...
Die p1 kan iig wel passief gekoelt worden. Heb ook een jaar of 3 een passief gekoelde cel. 266 gehad en dat is ook altijd goed gegaan..
nikszolekkeralss.exe
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
tvw
als je maar zorgt voor wat ruimte om de pc om de warmte een beetje af te voeren.
t was btw een p133@166
Officiëel bikkel'n in #bikkels
Campzone Veld C FieldAdmin
De Veld C site!
hoe wil je dat doen? de pc wilt niet booten zonder zijn vidkaart, en volgens mij crasht de pc als je de videokaart er uitrukt als hij nog aanstaat.Op maandag 24 juni 2002 22:24 schreef Thorry het volgende:
<knip>
Edit 2:
Gooi ook die vidkaart eruit, ook proberen alles zo zuinig mogelijk te houden.
</knip>
Ok op zich hoefde je me niet uit te leggen hoe een trafo werkt (ik heb ze vroeger zelf gebouwd voor wat zwaardere toepassingen). Kijk dat die koellichamen dan flink heet worden ging ik al vanuit. Maar de onderdelen die in de voeding zitten kunnen best een hogere temp. aan.Op maandag 24 juni 2002 22:25 schreef Japie_17 het volgende:
[..]
Jij slaat zomaar één van de beste opmerkingen in de wind. Die voedingsfan zit er echt niet alleen om warmte van je processor af te voeren. Als je je voeding loshaalt dan zie je dat daar ook een stuk of twee koelribben opzitten. Die moet de voedingsfan koelen.
Ik heb zelf ook een AT voeding en die koelribben worden echt gloeiend heet. En ik wed dat dat vast niet de enige voeding is.
De reden dat de voeding ook heet wordt is wat lastig. Een trafo zet een spanning om van de ene spanning naar een andere. Als de spanning afneemt, neemt de stroomsterkte toe, want de weerstand die het transformatorblok heeft, verandert niet.
Als je niet veel verstand van elektronica hebt, stel je dan een elektriceitsdraad voor als een waterslang. De stroomsterkte is dan het aantal deeltjes water wat voorbij komt. De spanning is het drukverschil wat staat over het begin en het eind van een draad. Als er een kink in de waterslang ligt, dan is de weerstand groot en met de formule spanning = stroomsterkte * weerstand (U=I*R) zie je dat ook de spanning over die kink toeneemt.
Om terug te komen op je vraag: schakel de voedingsfan niet zomaar uit, maar zet hem op 7v (verbind de +12v- lijn met de plus en de +5V met de min en het spanningsverschil is +7V).
Zoals die voedingen standaard geleverd worden hebben ze bij verbruik een behoorlijk lage temperatuur, dat is heel fijn om warmte ontwikkeling in een computer te voorkomen, maar niet cruciaal voor de voeding zelf
Ja, jammer genoeg kan dit moederbord ook niet booten zonder videokaart. maargoed die zal in console mode denk ik niet veel vretenOp dinsdag 25 juni 2002 01:16 schreef miniK0bo het volgende:
[..]
hoe wil je dat doen? de pc wilt niet booten zonder zijn vidkaart, en volgens mij crasht de pc als je de videokaart er uitrukt als hij nog aanstaat.
Verwijderd
Maar check ook ff mijn post hierboven ergens, wat je dus moet doen is alles wat stroom vreet eruit gooien (hdd dus) zodat je voeding nix meer te doen heeft en dan je fan temprature controlled maken zodat ie uit staat bij kamer temp. Superstil en toch veilig.
Verwijderd
Wil ik wel wat mer van weten...
Thorry reageert niet echt heh. Eerst mooie verhalen ophangen van temp controller van 73 cent en vervolgens niet met data komen...
HDD eruit is geen optie. Hij wordt aan een 100 Mbit lijntje gekoppeld en werkt dus logischerwijs meteen als webserver, ftp , samba , mysql en php. Dus niet alleen een routertjeOp dinsdag 25 juni 2002 08:01 schreef Thorry het volgende:
Das baluh, bij de meeste moederborden kan je in de bios gewoon instellen dat ie geen vidkaart heeft of halt on errors: none zetten en dan wil ie wel. Maar als het niet lukt is het balen.
Maar check ook ff mijn post hierboven ergens, wat je dus moet doen is alles wat stroom vreet eruit gooien (hdd dus) zodat je voeding nix meer te doen heeft en dan je fan temprature controlled maken zodat ie uit staat bij kamer temp. Superstil en toch veilig.
MAareh .. hij loopt nu al 8 uur zonder fan in de voeding en alles loopt eigenlijk nog steeds op een heel normale temp
Verwijderd
Is niet zo lastig, je moet een temperatuurafhankelijke weerstand tussen een van de kabels hangen. Das alles. Het is echter wel een gedoe om de juiste weerstand te vinden. Is afhankelijk hoe hard je hem wilt laten draaien bij welke temperatuur.Op dinsdag 25 juni 2002 08:15 schreef Tinusz het volgende:
Thorry, Kan jij ff wat data posten over die temp controller van je (van 73 cent)?
Wil ik wel wat mer van weten...
edit:
Thorry reageert niet echt heh. Eerst mooie verhalen ophangen van temp controller van 73 cent en vervolgens niet met data komen...
Verwijderd
Maar het schiet niet echt op heh...
Verwijderd
Edit:

(ff searchen kan je zelf natuurlijk ook?)
O ja, en probeer te experimenteren met minder sterke voedingen, die worden wat minder heet.
Verwijderd
Deze schakeling zorgt ervoor dat bij een tempratuur van 25 graden de fan's 7 volts krijgen en dus stil gaan draaien, hoe warmer hoe meer volt (tot 12 volt natuurlijk) hoe koeler hoe minder volt. Op kamertemp (20 a 21 graden) staan de fans dus uit (meeste fans starten pas bij 7 volts, uitzonderingen daargelaten)
Verwijderd
gek is datOp dinsdag 25 juni 2002 00:16 schreef joshuasioso het volgende:
Ik had gister 10 min een miniatuurvliegtuigje (tja had niks anders) tussen mijn voedingsfan gedouwd. Na die 10 min zag ik wel dat mijn 5 Volt een beetje naar 4,4 Volt daalde dus ik haalde het miniatuurvliegtuigje er weer uit. En tering man, die lucht uit de voeding was heet! Dus niet zomaar voedingfan eruitslopen
.
Duh, dat snap ik ook welOp woensdag 26 juni 2002 23:14 schreef Thorry het volgende:
Neej dat begrijp je niet goed, als je ze op 7 volt wilt krijgen moet je gewoon 12v aan de + doen en 5v aan de min (Rode van de fan aan de gele van de voeding, zwarte van de fan aan de rode van de voeding)
Deze schakeling zorgt ervoor dat bij een tempratuur van 25 graden de fan's 7 volts krijgen en dus stil gaan draaien, hoe warmer hoe meer volt (tot 12 volt natuurlijk) hoe koeler hoe minder volt. Op kamertemp (20 a 21 graden) staan de fans dus uit (meeste fans starten pas bij 7 volts, uitzonderingen daargelaten)
Maar mijn ervaring is met mijn fans dat die op 5 volt allemaal gewoon nog starten. En zoveel koeling heb ik niet nodig. Dus vandaar hoe zorg ik ervoor dat de minimale snelheid op 5 volt tot 12 volt. Want 5 volt is nog altijd een stuk stiller als 7 volt