Zend Studio

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008

• SAiKO
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-04 15:25

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Ik kwam op http://www.zend.com/store/products/zend-studio.php iets tegen van Zend Studio. Hiermee zou je dus PHP mee kunnen ontwikkelen en debuggen. Is er iemand die hier al eens mee heeft gewerkt?

Verwijderd

Toevallig ben ik er vandaag mee begonnen op m'n werk.

Ik denk dat het nadat je eraan gewent ben er erg veel tijd mee wint.
Maarjah, ik ben dan ook al een anderhalf jaar EditPlus gewent, en daar moet je echt alles zelf doen.
De Zend Studio helpt je een beetje bij het coden.

Wat ik je iig wel kan vertellen dat het de beste in zijn soort is.

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Wat moet ik me er van voorstellen? Want voor een code-highlighter ga ik geen $250 neerleggen. Wat kan ik wel en niet van Zend Studio verwachten?

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 21:27 schreef KrezieBite het volgende:
Wat moet ik me er van voorstellen? Want voor een code-highlighter ga ik geen $250 neerleggen. Wat kan ik wel en niet van Zend Studio verwachten?
http://www.zend.com/store/evaluation.php?pid=77 ff proberen misschien :Z

Verwijderd

Ik heb hem ook geprobeerd, en vond het maar niks.
Net een pakket fluo-stiften, met al die kleuren ...

Geef mij maar gewoon HomeSite of iets dergelijks.

Verwijderd

Stel, je php't voor je werk, en maakt ingewikkelde dingen, dan kunnen die kleurtjes wel een heel verduidelijkend werken :P.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op maandag 24 juni 2002 21:46 schreef NextGeneration het volgende:
Stel, je php't voor je werk, en maakt ingewikkelde dingen, dan kunnen die kleurtjes wel een heel verduidelijkend werken :P.
des te ingewikkelder het wordt des te minder kleurtjes je krijgt hoor :)

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 21:46 schreef NextGeneration het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, maar in het geval van Zend vond ik dit helemaal niet opgaan ... het werd er echt niet duidelijker door.

Voor Java gebruiken wij op 't werk IntelliJ IDEA, nu dat is pas een IDE om u tegen te zeggen en waar de kleuren ook effectief het lezen en schrijven van code verbeteren ...

Verwijderd

Ik blijf bij PHPEdit , dies echt een stuk beter dan homesite of editplus, ik weet al die fancy namen er niet voor maar:

als je een op een ( { [ ] } of ) staat zie je het bijbehorende open of sluit haakje, vrij handig als je er ergens 1 vergeten bent dus

als je begint met typen krijg je een soort popupje met alle functies die met die letter beginnen, doe je er een letter bij worden het er minder etc, (ook eigen functies of al gedeclareerde variabelen)

als je in een functie zit zie je de parameters die op die plaats moeten staan, doe je dan een , dan wordt de volgende parameter dik gedrukt etc

verder heeft het alle normale functies zoals syntax highlighting (geen felle kleuren maar gewoon goed leesbaar), regelnummering, regexp replace etc.

Ik werk daar nu een half jaartje in en het gaat iig een stuk sneller dan met editplus, het is wel even wennen dat als je bijvoorbeeld een haakje opent hij er meteen (achter de cursor)een sluithaakje bijzet dus voor bijvoorbeeld: ($a["i"]) hoef je 3 toetsen minder in te drukken en gaat het dus sowieso al een stuk sneller, verder is dit natuurlijk ook allemaal uit te zetten

het grootste voordeel is nog wel dattet gratis is natuurlijk

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
Doet het ook nog meer behalve code-highlighting? Ik heb eens wat zitten lezen erover en ik zie dat ze ook een server-versie ervan hebben. Wat is daar de functie van? Ervaringen?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40
Die server versie kun je hem toch gelijk executen ofzo :?

Verwijderd

Zend Studio is echt een top programma!!!

Het heeft oa. Code completion, watches, etc. Ik vind het veel weg hebben van de Borland ontwikkelstudio's (Delphi 6, JBuilder, etc)

Alles wat een echte ontwikkelstudio nodig heeft, heeft Zend Studio. En wat betreft die kleuren; Als je wat meer ervaring hebt, kom je er wel achter dat die kleuren wel eens handig kunnen zijn. Je zou maar eens een ; vergeten........

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 25 juni 2002 10:38 schreef ridde100 het volgende:
[...]
Als je wat meer ervaring hebt, kom je er wel achter dat die kleuren wel eens handig kunnen zijn. Je zou maar eens een ; vergeten........
maar van de andere kant, als je die ervaring hebt, vergeet je dat soort dingen over 't algemeen écht niet meer...

maar ik ga 'm iig toch even uitproberen, was toch net van plan om 'n nieuw usericon te gaan maken, dus dat komt mooi uit :)

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-03 23:10
Op dinsdag 25 juni 2002 10:42 schreef Flat© het volgende:

[..]

maar van de andere kant, als je die ervaring hebt, vergeet je dat soort dingen over 't algemeen écht niet meer...

maar ik ga 'm iig toch even uitproberen, was toch net van plan om 'n nieuw usericon te gaan maken, dus dat komt mooi uit :)
Probeer dan ook nog even de Komodo IDE. Die ziet er ook goed uit en heeft dezelfde functionaliteit (maar is niet in Java geschreven).

Verwijderd

Op dinsdag 25 juni 2002 10:42 schreef Flat© het volgende:
Dit is natuurlijk puur hypotetisch bedoeld. Iedereen kan een keer een domme fout maken :)

Succes met het testen van het programma! :7

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 10:26
Ik heb allerlei tooltjes geprobeerd, maar ben uiteindelijk toch altijd weer bij Homesite uitgekomen. Makkelijk, snel en direct op de ftp server werken.

Bovendien kun je voor alles shortcuts aanmaken op de toolbar.

• snoopy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-03 13:28
Ik heb sinds kort de Zend Studio Personal Ed. 2.0.1 en ik ben er hartstikke tevreden over. Ik vindt het makkelijker werken dan de programma's die ik tot nu toe gebruikt heb (Kladblok & TextPad). Vooral handig is de debug-functie, daarmee zie je gelijk wat er fout is in je code

Karst

• _.Luke._
  • Laatst online: 26-07-2021
Kun je ook breakpoints opgeven???

Trying is the first step towards faillure...

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 14:38

Apache

amateur software devver

(jarig!)
Op woensdag 26 juni 2002 09:11 schreef _.Luke._ het volgende:
Kun je ook breakpoints opgeven???
Ja, k'vind het een enorm leuke ide voor php, maakt vooral het debuggen vaak eenvoudiger omdat ze alle features van een echte ide hebben :)

k'heb de Zend Server Center ook draaien maar die gebruik ik eigenlijk nooit :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 22:39 schreef zellufs het volgende:
Ik blijf bij PHPEdit , dies echt een stuk beter dan homesite of editplus, ik weet al die fancy namen er niet voor maar:

als je een op een ( { [ ] } of ) staat zie je het bijbehorende open of sluit haakje, vrij handig als je er ergens 1 vergeten bent dus
Ga in EditPlus maar eens op zo'n teken staan en druk p CTR+SHIFT+ { bijv.. krijg je ook een leuke selectie :)

• Soultaker
  • Laatst online: 02-05 01:32
Als je op zoek bent naar een PHP IDE (met debugger, breakpoints, variable watching, enzovoorts), kun je ook naar ActiveState Komodo kijken. Ik vond het zelf niet prettig werken (veel te traag) maar als je een beetje moderne computer hebt, zou het beter moeten gaan. Ik ken in ieder geval mensen die zweren bij Komodo als 't om ontwikkelen in PHP (en Perl, Python en TCL trouwens) gaat.

• Nick|IA
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-03-2018
Toevallig... ik heb gisteren ook Zend Studio gedownload. Leuk programma, ik vind vooral de directe links naar de manual erg lekker. Zend Studio onthoudt ook, zoals volgens mij al eerder is gezegd, hoe ver hij moet inspringen, en dat heeft ervoor gezorgd dat ik nóóit meer een accolade vergeet.

Ik vind 'm wel een beetje traag, vooral met opstarten en het openen van bijvoorbeeld het configuratiescherm.

Weet iemand wat je met het tabblad 'Variables' rechtsonderin het beeldscherm kan doen? Bij mij voert 't op het moment namelijk weinig uit.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op dinsdag 25 juni 2002 15:47 schreef pietje63 het volgende:
http://www.zend.com/store/products/zend-studio-personal.php is wel gratis (als ik het goed begrijp)
Leuk....

Kan hem alleen niet downloaden...

Firewall staat alleen port 80 toe ... :(

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• SAiKO

SAiKO

Grote Smurf

Topicstarter
maar met de personal mis je wel een boel, ik weet niet of dat erg is...>>

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/061602/zendstudio.gif

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 13:54
EditPlus highlight ook PHP code, code nu ook al zo'n 1 1/2-2 jaar in EditPlus, bevalt me echt goed. En debug heb je error_reporting(); voor.

zeroxcool.net - curity.eu

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Op zaterdag 29 juni 2002 16:18 schreef ZeRoXcOoL het volgende:
EditPlus highlight ook PHP code, code nu ook al zo'n 1 1/2-2 jaar in EditPlus, bevalt me echt goed. En debug heb je error_reporting(); voor.
Als je een bug hebt die een waarde verkeerd maakt (plus ipv min ofzo), dan ga je er alleen met error_reporting niet komen, daar komen zo'n debuggers goed van pas.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:21

TweakBoy

---

Op zaterdag 29 juni 2002 16:32 schreef Bart Coppens het volgende:

[..]

Als je een bug hebt die een waarde verkeerd maakt (plus ipv min ofzo), dan ga je er alleen met error_reporting niet komen, daar komen zo'n debuggers goed van pas.
haha.. diehard PHP-ers met Notepad of VIM hebben dat niet nodig!

---

Verwijderd

Op woensdag 26 juni 2002 12:12 schreef Apache het volgende:

k'heb de Zend Server Center ook draaien maar die gebruik ik eigenlijk nooit :)
Toevallig ook net geinstalleerd. Maar ik kan helaas geen connectie ernaar maken. Toevallig ook problemen mee gehad?

Gebruik je ook MySQL, zo ja hoe kan je dan daar ook gebruik van maken als je niet met de server center werkt?

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Op zaterdag 29 juni 2002 16:51 schreef TweakBoy het volgende:

[..]

Dat weet ik ook wel, ik heb nl. geen geld (en tijd ;)) om dat pakket te kopen.

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Room42
  • Niet online
Tiz zelfs nederlands!

Koop al mijn ads!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 19:19

TheDane

1.618

ik heb die zend meuk net gedownload en geinstalleerd, maar ik word nu al ziek van de traagheid ervan, nog meer latency als dat ik via ssh op mn server in amerika in vi dingetjes in ga zitten rammelen.

jammer hoor ;(

Verwijderd

Op zaterdag 29 juni 2002 16:51 schreef TweakBoy het volgende:
[..]
Nee, die-hard PHPers blijven dagen lang met een probleem klooien terwijl iedereen om hem heen lekker met een debugger aan het debuggen is. Maar oh, wat zijn ze diehard :z

Verwijderd

Waar ik nou naar op zoek ben is een programma waarmee je zowel PHP als javascript kan debuggen.

In IE wordt 9 van de 10 keer alleen het juiste regel nummer gegeven, maar niet het juiste bestand. Als je dan 10 bestanden geinclude hebt, loopt dat aardig uit de klauwen wat werk betreft.

PHP debugger is natuurlijk altijd handig :)

Laatste wens is een lijst met alle functies die in dat bestand zijn gedefinieerd, waardoor je snel kan navigeren (ook weer: liefst zowel javascript als PHP functies).

Iemand een idee welke editor aan deze eisen voldoet? (ook editors waarvoor betaald moet worden zijn welkom).

Verwijderd

Nu ik een week erg intensief met Zend Studio heb gewerkt, kan ik maar tot 1 conclusie komen: "Het ROELEERT";

• Vigory
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 10:26
Waarom? Wat zijn de voordelen ten opzichte van bijv. Homesite?

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 30 juni 2002 14:01 schreef Vigory het volgende:
Waarom? Wat zijn de voordelen ten opzichte van bijv. Homesite?
debuggen.
Ik hoop 'm maandag te hebben, een collega heeft 'm gekocht, en hij neemt 'm voor mij mee :)

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
Misschien ben ik heel kortzichtig en is dit totaal geen nuttige reactie, ik gebruik Zend Studio nu een tijdje en het blijft trager werken als in VIM. Maar dat is niet al te belangrijk.

Ik mis, het kunnen deployen van code die je lokaal maakt en test naar een remote server. Er zijn idd wel wat ftp/sftp instellingen waardoor je direct remote kan werken, maar dat wil je niet.(Fouten maken op een produktie machine waar klanten last van hebben is erg, terwijl een fout maken op een lokale centrale testserver is niet erg)

Het debuggen van code is een leuke feature, maar niet erg praktisch... als je dit via de lokale php-versie van de Zend Studio doet. Denk bijvoorbeeld eens aan het verschil tussen de client desktop en de server desktop. Op de client machine hoeft PEAR niet geinstalleerd te staan omdat je altijd centraal op de server werkt, tevens hoeven er bepaalde console tools niet geinstalleerd te zijn.

Nu kunnen jullie natuurlijk zeggen, jaja maar Zend heeft ook een server omgeving waardoor je remote kan debuggen maar dan ben nog meer geld kwijt om het centraal te kunnen regelen. Leuk zo'n IDE waar je kan lokaal kan debuggen, terwijl je met meerdere developers aan 1 project toch op 1 centrale plaats werkt.

Natuurlijk zijn er een aantal fijne features, zoals de code analyzer, de completion en de code snippets, integratie van phpDocumenter commentaar bij de code completion, enzovoorts. Het enige dat ik hiervan nog nergens anders ben tegengekomen is de code analyzer & de integratie van phpDocumenter commentaar bij de code completion. En ik moet toegeven dat dit 2 hele handige functies zijn, voor de rest is de editor het in mijn ogen net niet.

(Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een script/php-progsel te debuggen waarin
code:
1
2
3
4
5
6
if( @$_SERVER[ 'PHP_AUTH_USER' ] !== 'Piet' && @$_SERVER[ 'PHP_AUTH_PW' ] !== 'test' )
{
   header( 'WWW-authenticate: basic realm="Piet"' );
   header( 'HTTP/1.1 401 Unauthorized' );
   exit;
}

gebruikt wordt. Iets wat me erg dwarszit.

Natuurlijk zijn er ook andere omgevingen, zoals komodo & enginsite welke ook kunnen debuggen op de server. Iets waar ik nu naar aan het kijken ben. Iets wat idd ook mogelijk is via de Zend Studio, echter is er daarvoor Zend Server nodig welke in mijn optiek nodeloos geld kost.

[ Voor 26% gewijzigd door 0528973 op 14-07-2005 15:27 ]

Pascal

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Beetje zinloos om een 3 jaar oud topic omhoog te schoppen, alleen maar om te ranten op een stukje software. Op slot dus.

Trouwens:
Leuk zo'n IDE waar je kan lokaal kan debuggen, terwijl je met meerdere developers aan 1 project toch op 1 centrale plaats werkt.
Nooit van versiebeheersoftware gehoord? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.