486 win install prob -> cdrom niet herkend

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04 09:01
Ik heb laats een 486 ff heftig zitte modde om em als cdspeler te kunne gebruike, (ja ik weet het, LOL @ 486's :o ) maar nu wordt de cdrom niet herkend ofzow.
Als ik, ongeacht met welke opstart diskette opstart krijg ik achtereenvolgens de volgende meldingen: (sorry ik had geen zin om te typen (8> )

Afbeeldingslocatie: http://www.epskamp.tmfweb.nl/A1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.epskamp.tmfweb.nl/A2.jpg

de comp ziet er van binnen zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.epskamp.tmfweb.nl/A3.jpg

1: De cdrom zat hierop aangesloten.
2: Harde schijf
3: Floppy disk
4&5: moet de cdrom niet hierop? (al geprobeerd maarja)

of ligt het daar niet aan maar aan de drivers?

HELP!! ;(

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
hang je cdrom es slave aan je HD

miss dat dat wel werkt :)

• Splash
ik ga et prberen, maar volgens mij zit er geen master/slave jumpertje op die cdrom (hijs nogal oud, bovenop staat: manufactured in 1994 :) )

• Splash
Nee werkt niet :( Als ik et tweede stekkertje vanaf me hd erin prop start ie niet eens meer op.

• Sjadow_
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06-2024

Sjadow_

wassup?

Hmm... ik heb ook zo'n probleem maar ik heb een 386 >:), ja die heeeeleeee ouwe, maar daar heb ik zo'n soortgelijk probleem met floppy... hij gaat wel aan maar als ie opstart geeft ie foutmelding, maaruh heb je wel met opstart diskette geprobeerd, zodat ie drivers installt ofzo ?

• Octopus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2004

Octopus

Woei! Poeh hé!

Op maandag 24 juni 2002 21:02 schreef veldmuis het volgende:
hang je cdrom es slave aan je HD

miss dat dat wel werkt :)
Dat werkt zowieso niet. Die controllerkaartjes uit oude 486ers hebben geen CD-Rom support.

Hier hoort eigenlijk een leuke sig te staan...

• Octopus

Octopus

Woei! Poeh hé!

Het zou misschien idd wel aan de drivers kunnen liggen omdat dit via een CD-Rom controllerkaartje loopt.
Ik weet niet zeker, maar misschien verschilt dat met de standaard IDE-controller die er in zit :?

• Splash
Op maandag 24 juni 2002 21:18 schreef Sjadow_ het volgende:
Hmm... ik heb ook zo'n probleem maar ik heb een 386 >:), ja die heeeeleeee ouwe, maar daar heb ik zo'n soortgelijk probleem met floppy... hij gaat wel aan maar als ie opstart geeft ie foutmelding, maaruh heb je wel met opstart diskette geprobeerd, zodat ie drivers installt ofzo ?
ja, goed leze >:)
ongeacht met welke opstart diskette
zowel win 95 als win98 als een of andere vage die door een gast zelf gebouwd was...

Verwijderd

Ik heb dat probleem ook (een hele tijd geleden) gehad. De cdrom-speler die ik had moest aangesloten worden op ene speciaal controllerkaartje. Ondanks dat de connector hetzelfde (toch?) was als bij IDE, werkte de cdrom aangesloten op de flatkabel van de HD niet.

Als ik de cdrom op het controllerkaartje aansloot werkte de cdrom alleen wanneer er drivers geinstalleerde werden.

Je hebt heel grote kans dat een geleende moderne cdrom-drive op je IDE wél werkt. Daar installaar je Windows vanaf (doe trouwens maar liever 95 met 8 MB geheugen ipv. 98).

Als Windows er dan eenmaal opstaat kun je op je gemak op zoek gaan naar drivers.

• Splash
Op maandag 24 juni 2002 21:25 schreef abreemjathuis het volgende:
Ik heb dat probleem ook (een hele tijd geleden) gehad. De cdrom-speler die ik had moest aangesloten worden op ene speciaal controllerkaartje. Ondanks dat de connector hetzelfde (toch?) was als bij IDE, werkte de cdrom aangesloten op de flatkabel van de HD niet.

Als ik de cdrom op het controllerkaartje aansloot werkte de cdrom alleen wanneer er drivers geinstalleerde werden.

Je hebt heel grote kans dat een geleende moderne cdrom-drive op je IDE wél werkt. Daar installaar je Windows vanaf (doe trouwens maar liever 95 met 8 MB geheugen ipv. 98).

Als Windows er dan eenmaal opstaat kun je op je gemak op zoek gaan naar drivers.
Sorry, maar ik snap dit niet helemaal. (ja ik weet het, ik ben een n00b ;( ) moet ik gewoon een andere cdrom speler aansluiten op diezelfde kabel?

• Octopus

Octopus

Woei! Poeh hé!

Op maandag 24 juni 2002 21:25 schreef abreemjathuis het volgende:
Je hebt heel grote kans dat een geleende moderne cdrom-drive op je IDE wél werkt.
Nee hoor. Die oude IDE-kaartjes ondersteunen geen CD-Rom. Heb het pas nog geprobeert op 2 486 Mobo's (en AMD DX80) met 3 verschillende kaartjes met daarop een 32x CD-ROM speler. Werkte niet :(

Verwijderd

nope, een andere cdrom als slave op je IDE controller (da's dezelfde kabel als waar je harde schijf op zit)

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 21:30 schreef Octopus het volgende:

[..]

Nee hoor. Die oude IDE-kaartjes ondersteunen geen CD-Rom. Heb het pas nog geprobeert op 2 486 Mobo's (en AMD DX80) met 3 verschillende kaartjes met daarop een 32x CD-ROM speler. Werkte niet :(
Nou, da's lekker, dan heb ik mazzel gehad. Dan moet je dus op zoek naar de DOS-drivers voor deze kaart/controller, en die gebruiken wanneer je je machine wilt booten.

• Splash
Op maandag 24 juni 2002 21:30 schreef abreemjathuis het volgende:
nope, een andere cdrom als slave op je IDE controller (da's dezelfde kabel als waar je harde schijf op zit)
aha, tnx, maar die gast boven je zegt alweer dat het niet werkt :'(

Verwijderd

|:(
Heb je al gezocht naar een driver van de controllerkaart?
dan kan je een bootflop maken.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 21:32 schreef Splash het volgende:

[..]

Give it a try, niet geschoten en zo....

• Octopus

Octopus

Woei! Poeh hé!

Op maandag 24 juni 2002 21:32 schreef Splash het volgende:

[..]

Het werkt wel, als je de drivers voor je controllerkaart/CD-ROM hebt :)

• Splash
Op maandag 24 juni 2002 21:32 schreef abreemjathuis het volgende:

[..]

Nou, da's lekker, dan heb ik mazzel gehad. Dan moet je dus op zoek naar de DOS-drivers voor deze kaart/controller, en die gebruiken wanneer je je machine wilt booten.
Aha. Ik denk dat ik die drivers wel kan vinden, maar hoe gebruik ik die? (ja sorry, ik ben nog steeds een n00b ;( )

• Octopus

Octopus

Woei! Poeh hé!

Op maandag 24 juni 2002 21:34 schreef Splash het volgende:

[..]

Aha. Ik denk dat ik die drivers wel kan vinden, maar hoe gebruik ik die? (ja sorry, ik ben nog steeds een n00b ;( )
Installeren :+

edit:

Wel even van HD opstarten dan natuurlijk :)

• Splash
installeren? in DOS? sorry hoor, ik ben een Afbeeldingslocatie: http://www.epskamp.tmfweb.nl/B.jpg windows fanaat.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 15:06

tweakerbee

dus..?

Hang die HDD gewoon ff aan een andere PC en zet de 95 installatie files erop. Is < 100MB. Makkelijk zat.

Eventueel kun je ook wat kloten met een ZIP drive. Heb ik ook een keer gedaan op een 486 laptop zonder CD-ROM drive.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Bij die drivers zit vast een manual/readme. Als je een DOS-bootflop hebt, staat er vast in de bijgeleverde documentatie hoe je driver toevoegt.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 21:43 schreef tweakerbee het volgende:
Hang die HDD gewoon ff aan een andere PC en zet de 95 installatie files erop. Is < 100MB. Makkelijk zat.

Eventueel kun je ook wat kloten met een ZIP drive. Heb ik ook een keer gedaan op een 486 laptop zonder CD-ROM drive.
En das nog een veel slimmer idee!

• Splash
Op maandag 24 juni 2002 21:43 schreef tweakerbee het volgende:

Ga'k proberen. (maar nu niet meer, kga slapen :z ) bedankt voor alle hulp.

Verwijderd

Hmzz.. heb je de juiste device driver van je cd-rom geinstalleerd?

En post je config.sys en autoexec.bat eens

Kan goed zijn dat het daar fout gaat.. je moet drivers laden in dos voor je CD-rom.. werkt niet out of the box ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 15:06

tweakerbee

dus..?

Beetje vroeg om te gaan slapen :?

Ach, kun je morgen om 7.00 weer beginnen met tweaken :P

You can't have everything. Where would you put it?

• Splash
Ik moet elke morgen om 5:30 op om k*t krante te bezorge, daarom ga ik altijd vroeg :z .
Maar ff wat anders, ik heb dit:
gedaan, en nu heb ik windows (95) wel geinstalled, maar nu krijg ik de volgende melding tijdens het opstarten:

HIMEM.SYS ontbreekt.
Controleer of het bestand zich in de windows-directory bevindt.
en daarna zit ik weer eens keihard vast in DOS :(

Dit bestand staat zeker wel in de windows directory.
Ik heb al in wat andere topics gezocht, maar dit leverde geen oplossing op. Waarschijnlijk is het geheugen brak, want testen met een een of ander tester die met een bootflop werkte levert op dat een van die tests failt, waarop het programma vastloopt.

By the way, dit is mijn config.sys:
code:
1
2
device=C:\windows\command\display.sys con=(ega,,1)
country=031,850,C:\windows\command\country.sys

autoexec.bat:
code:
1
2
mode con codepage prepare((850)C:\windows\command\ega.cpi)
mode con codepage select=850

device=C:\windows\himem.sys heb ik al toegevoegd aan config om himem probleem op te lossen, werkte niet. :(

• Octopus

Octopus

Woei! Poeh hé!

Dat had ik ook om me AMD 486 80MHz maar dat kwam omdat de proc brak was. Toen ik er een Intel DX250 in deed, ging het gewoon goed :)

• Splash
lijkt me sterk dat dat bij mij gaat werken, HIMEM heeft namelijk in ieder geval met het geheugen te maken. Of heb je het over dat cdrom probleem :?

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:12

Killjoy

Klingon lawn products

Op maandag 24 juni 2002 21:18 schreef Octopus het volgende:
Dat werkt zowieso niet. Die controllerkaartjes uit oude 486ers hebben geen CD-Rom support.
Niet waar. Misschien geldt dit voor moderne IDE drives, maar ik heb toch alles tot en met 24x aan de praat gekregen op die controllers. Die 24x zelfs nog in een 386DX-40.
Op maandag 24 juni 2002 21:21 schreef Octopus het volgende:
Het zou misschien idd wel aan de drivers kunnen liggen omdat dit via een CD-Rom controllerkaartje loopt.
Ik weet niet zeker, maar misschien verschilt dat met de standaard IDE-controller die er in zit :?
Drivers heb je voor die controllers niet nodig. Gezien de fabricagedatum (1994) van deze drive, denk ik trouwens dat het een 2x (double-speed) is. Dit betekent dat deze drive geen IDE interface heeft, maar een panasonic, sony of mitsumi interface. De aansluiting ziet er echter hetzelfde uit. Daarom zitten er op de controllerkaart ook 3 aansluitingen. Bij elke aansluiting zal vermeld staan voor welk interface hij is bestemd.

Aangezien je de drive niet aan de praat krijgt op willekeurig elke aansluiting op de controller, zijn er volgens mij drie mogelijkheden:
1) de drive is kapot
2) de jumpersettings op de kaart kloppen niet
3) je gebruikt een standaard IDE driver (blijkt trouwens uit je screenshot.

In het laatste geval kan je het vergeten. deze drive heeft specifieke drivers nodig om te werken. Je kan natuurlijk even kijken wat de fabrikant is. Even uit m'n hoofd:
Goldstar = panasonic interface
Wearnes = sony interface
Creative 2x = sony interface
mitsumi = mitsumi interface :)
Op dinsdag 25 juni 2002 20:25 schreef Splash het volgende:
Maar ff wat anders, ik heb dit:
gedaan, en nu heb ik windows (95) wel geinstalled, maar nu krijg ik de volgende melding tijdens het opstarten:

HIMEM.SYS ontbreekt.
Controleer of het bestand zich in de windows-directory bevindt.
en daarna zit ik weer eens keihard vast in DOS :(
Die opmerking van Octopus over een brakke processor is nog niet eens zo gek; je praat namelijk wel over een 486DLC van Cyrix. Dit is een 486 die pincompatible is met een 386 en qua prestaties tussen een 386DX-40 en een 486DX-33 inzit. Ze worden (geen heatsink) bijzonder warm; ruim 50 graden. De zaak wordt bestuurd door een ALi (Acer) chipset die ook geen wonder van kwaliteit is.

Ik heb een tijdje zo'n bord gehad, maar een half jaar geleden weggegeven. Dat ding had een 'Panda' chipset. Gewoon een omgenoemde ALi dus. Er zaten Vesa Local Bus (VLB) sloten op, en ik kon er eventueel ook een 386 DX-40 op kwijt. Nu ik er aan denk, volgens mij heb ik er ook geen Win 95 (B) op weten te krijgen.

Geheugen is echter ook een mogelijkheid, maar ik vind die melding op je 1e screenshot nogal vreemd. de geheugenlijn (gate) A20 wordt door je keybord controller bestuurd. Die zou ook brak kunnen zijn.

Anyway; succes verder 8-)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Splash
Gezien de fabricagedatum (1994) van deze drive, denk ik trouwens dat het een 2x (double-speed) is. Dit betekent dat deze drive geen IDE interface heeft, maar een panasonic, sony of mitsumi interface. De aansluiting ziet er echter hetzelfde uit. Daarom zitten er op de controllerkaart ook 3 aansluitingen. Bij elke aansluiting zal vermeld staan voor welk interface hij is bestemd.

3) je gebruikt een standaard IDE driver (blijkt trouwens uit je screenshot.

In het laatste geval kan je het vergeten. deze drive heeft specifieke drivers nodig om te werken. Je kan natuurlijk even kijken wat de fabrikant is. Even uit m'n hoofd:
Goldstar = panasonic interface
Wearnes = sony interface
Creative 2x = sony interface
mitsumi = mitsumi interface :)
Dit klopt allemaal volledig (tnx superwhimpy, you're the man! ;) ), de cd-drive is van een nogal onbekend merk (sanyo), maar aangezien hij op de panasonic interface aangesloten zat denk ik dat hij die gebruikt. Weet iemand waar ik deze drivers op kan halen?

En aangezien ik em toch alleen als cd speler wil gebruiken heb ik besloten toch maar bij dos |:( te blijven. Weet iemand een cd speel programma voor dos?

Verder wil ik proberen of ik er mp3tjes op kan spele (gaat zeker niet lukken :? >:) ), weet iemand hier nog een prog voor?

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Ik heb net even m'n driverarchief afgestoft en kwam daar zowaar een driver voor een Goldstar 2x tegen. Je kan proberen of je je sanyo daarmee aan de praat krijgt. Stuur ff een mailtje naar whbrama@hetnet.nl en ik mail ze even naar je toe (290 kB)

Kreeg nog wel dit zoekresultaat in Google:
http://www.google.nl/search?as_q=&num=10&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF8&btnG=Google+zoeken&as_epq=sanyo+double+speed&as_oq=&as_eq=&lr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=

Link is dood :(. Zit me trouwens af te vragen of Everex (everex data systems?) nog wel bestaat. Jammer, want het is misschien wel de driver die je moet hebben. Ik twijfel alleen aan die opmerking 'IDE cdrom drive'

Verder kom ik op http://www.driverguide.com nog wel wat verwijzingen tegen, maar dan moet ik echt het typenummer of FCC-ID hebben om verder te kunnen zoeken. Trouwens, als je zelf wilt kijken op die site: username=drivers en password=all

Als CD-speler kan je die 486 DLC best gebruiken, maar als mp3 bak is 'ie toch echt te traag. Een 486DX4-100 is onder een microsoft OS toch wel het minimum. Als je belangstelling hebt, heb ik nog wel een DOS mp3 programma staan, geloof ik.

Afspeel utility voor CD's zit bij het goldstar driverpack.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op woensdag 26 juni 2002 22:05 schreef Splash het volgende:

[..]

Dit klopt allemaal volledig (tnx superwhimpy, you're the man! ;) ), de cd-drive is van een nogal onbekend merk (sanyo), maar aangezien hij op de panasonic interface aangesloten zat denk ik dat hij die gebruikt. Weet iemand waar ik deze drivers op kan halen?

En aangezien ik em toch alleen als cd speler wil gebruiken heb ik besloten toch maar bij dos |:( te blijven. Weet iemand een cd speel programma voor dos?

Verder wil ik proberen of ik er mp3tjes op kan spele (gaat zeker niet lukken :? >:) ), weet iemand hier nog een prog voor?
MP3 gaat niet lukken @33MHz :P
Op een P66 lukt het nét, maar dan heb je soms wel kwaliteitsverlies(beetje dof geluid ed.)

🖥️ | 🚗

• Vorkie
  • Niet online
oke ik hoor hier het woord mp3 vallen...en ik zie Windows 98 staan, en ik zie 7168Kb geheugen...

gaat nie samen werken denk ik :)

probeer trouwens eens een oudere CdRom driver te gebruiken.. soms pakken de nieuwste de oudere cdrom spelers nie...

maar please geen Win98 dat trekt ie niet @33Mhz en dan ook nog een mp3 pf :+ ;)

en dan komt er nog een verhaaltje achteraan...

zo te zien heb jij een externe cdrom kaart, nu zitten er leuk veeeeeeeel ide aansluitingen op, maaar vergeeeeeeet niet dat er in die tijd panasonic cd pioneer cd creative cd spelers waren en allemaal op een andere port moesten, zoals jij aanwijs 3,4 en 5..

Ik geef je weinig kans dat je hem zo kan instaleren. zoek de DOS drivers voor dit kaartje icm met cdrom speler... en vergeet uhh niet dos 6.22 te instaleren, anders kom je nog niet verder :)

• Splash
Het model nr van die cdrom is CDR-H94A, en het FCC ID is AFAH94A21.

Echter, ik heb dos 6.22 geinstalled, en daar krijg ik precies hetzelfde HIMEM probleem (nogal logisch mischien)!!! :( (tijdens het opstarten zegt ie dat himem ontbreekt terwijl dat niet zo is en terwijl er gewoon een verwijzing naar staat in de config)

Ik heb em ff opgestart zonder toetsenbord (ff in de BIOS op keyboard: [not installed] gezet), om dat A20 probleem te verhelpen, maar dan geeft hij hetzelfde himem probleem (dit had toch met elkaar te maken?) aan dat toetsenbord kan het dus niet liggen :? (of wel?)

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 21:18 schreef Octopus het volgende:

[..]

wel :)

ik heb hier nog winbond controllertjes single ide kaartjes liggen die kunnen het wel
en ook nog dual kaartjes die het ook kunnen :D

probeer die cdromspeler gewoon eens op je andere pc :) als die wel werkt dan is het een gewone IDE speler :D

• Splash
het HIMEM probleem heb ik opgelost (oplossing stond in de micro$ knowledge base) gewoon de switch /M:1 toegevoegd aan de regel device=C:\dos\himem.sys in de config.
Nu alleen die panasonic device driver voor die cdrom speler vinden (opgestuurd krijgen door superwhimpy ;) ), en dan ben ik weer klaar.

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Je drivere moet nu binnen zijn :). Verder alle zooi in deze post maar gewist. Is niet handig om een reply aan te maken en ondertussen 15 minuten niet te refreshen |:( Mooi dat je het probleem hebt opgelost. Die mogelijkheid van die switch heb ik geweten maar was ik al lang weer vergeten.

Kijk es aan. In Jargon's driver museum staat zowaar een driver voor de Sanyo:
page link: http://www.drivermuseum.com/files/drivers/cdrom_d.html

driver link:
http://www.drivermuseum.com/files/drivers/cdrom/sanyo/san_h94a.zip

Succes. En laat 't resultaat even weten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Um, is dit wel een Panasonic interface :? Ik heb ff op CDR-H94A gegoogled en het gebruikt onder Linux iig niet de sbcd driver die ik voor m'n Panasonic drive moet gebruiken, maar een aparte sjcd driver.

Ik heb hier iig DOS drivers ervoor gevonden :)

Oslik blyat! Oslik!

• Octopus

Octopus

Woei! Poeh hé!

Op donderdag 27 juni 2002 13:27 schreef Dannyke het volgende:

[..]

wel :)

ik heb hier nog winbond controllertjes single ide kaartjes liggen die kunnen het wel
en ook nog dual kaartjes die het ook kunnen :D

probeer die cdromspeler gewoon eens op je andere pc :) als die wel werkt dan is het een gewone IDE speler :D
Zijn dat wel ATAPI spelers die je gebruikt hebt?
Want ik heb hier een megaload met IDE-controllerkaartjes en een en een 32x Mitsumi. In DOS vind ie ze wel maar kan er niet van lezen. Maaaar 1x is het gelukt! Toen starte ie van de Win98 CD op maar dat was helaas eenmalig. Daarna werkte het niet meer :(

Verwijderd

Je moet volgens mij naar de device driver kijken ja...
BANANA ken ik niet eerlijk gezegd...dan zou je ergens banana.sys moeten hebben staan. Voor dos kan je ff op internet zoeken bijv.: cdrom.sys of oakcdrom.sys of iets dergelijks als je geen drivers bij je cdrom hebt. Dit zijn general drivers.

Verwijderd

Heb zelf dit probleem ook gehad. Mijn oplossing kwam door de Cd-Rom aan de geluidskaart te hangen(een soudblaster 16)

• Splash
Op vrijdag 28 juni 2002 14:24 schreef dion_b het volgende:
Um, is dit wel een Panasonic interface :? Ik heb ff op CDR-H94A gegoogled en het gebruikt onder Linux iig niet de sbcd driver die ik voor m'n Panasonic drive moet gebruiken, maar een aparte sjcd driver.

Ik heb hier iig DOS drivers ervoor gevonden :)
Mischien niet, maar hoe zou ik hem dan aan moeten sluiten, ik heb namelijk een controller/geluidskaartje met daarop alleen aansluitingen voor panasonic-sony en mitsumi interfaces :?

In ieder geval werkt die driver nog niet ;(
Ik heb de drivers geinstalled, maar tijdens het opstarten zegt ie dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
--- MS-DOS CD-ROM Extensions device driver (ver 1.03) ---
Copyright (C) Sanyo Electronics Co., ltd. 1988, 1990-1994

--- Not Installed CD-ROM Device Driver ---
Drive not found

Device driver nog found: 'MSD000'.
No valid CDROM device drivers selected

moet ik mischien ook nog drivers hebben voor die geluidskaart/controllerkaart? Ik kan nu even geen pics posten, maar het is een hele vage. Op de Chip staat:
UMC
UM8976F
9435S
423980
Hij heeft ook hele vage uitgangen, daar moeten van die tulp stekkertjes in :P

De driver heeft het volgende aan m'n config en autoexec toegevoegd:
config:DEVICE=C:\TRIGEM2X\SJCD102.SYS /D:MSCD000 /B:340
autoexec:@ECHO OFF
C:\TRIGEM2X\MSCDEX.EXE /D:MSCD000

voor wie er nog wat aan heeft, hier is de readme van die driver:
--------------------------------------------------------------------------
***** README.TXT *****

This README.TXT describes how to use the device driver .

1.Files

This diskette contains following programs and files.

MSCDEX.EXE : MS-DOS CD-ROM Extensions.
MSCDEX lets the operating system access the CD-ROM drive.

SJCD102.SYS : Device driver for CDR-H94A .
This program is a low level device driver
for the interface card.

INSTALL.BAT : CD-ROM driver installation program.

README.TXT : This text file.

CONFIG.CD : The file will be added to CONFIG.SYS.

AUTOEXEC.CD : The file will be added to AUTOEXEC.BAT.

2.The parameters of device drivers

Following is a list of the value of all parameters for the device
driver in the file CONFIG.SYS. These parameters should only be used by
those of you who already have good experience with computers. Wrong entries
can cause malfunctions and even damage!

The general form of the control line for entering the device driver in the
file CONFIG.SYS is:
DEVICE = [Path]Device_driver_name /D:Device_name [/B:Base address]
Note : The entries in square brackets are not always necessary.

The parameters have the following significance:

/D:Device name
Defines the name of the CD-ROM drive. Usually the name MSCD000 is
used as the device name. The name must be identical with the device
name used in the MSCDEX line in the file AUTOEXEC.BAT.

/B:Base address
Gives the base address of CD-ROM interface card used for the data
transmission between computer and CD-ROM drive as hexadecimal value.
The default is 340H which matches the default of the sound card.

Example:
DEVICE = C:\TRIGEM2X\SJCD102.SYS /D:MSCD000 /B:340

where: /D:MSCD000 identifies the drive name as MSCD000.
/B:340 I/O Base Address is 340h.

If you need to use a different I/O address, you will need to modify the
CONFIG.SYS file using a text editor such as DOS EDIT. The I/O address is
contained in two lines, the one described above, plus the line that begins:
C:\SOUND16\CDSETUP.SYS
The sound card will allow addresses 320, 330, 340, or 360 to be used.

3.The parameters of MSCDEX.EXE

Following is a list of the values of all parameters for entering the device
driver in the file AUTOEXEC.BAT. These parameters should only be used by
those of you who already have good experience with computers. Wrong entries
can cause malfunctions and even damage!

The general form of the command line for entering the device driver in the
file AUTOEXEC.BAT is:
[Path]MSCDEX /D:Device_name [/E /L:drive_letter /K /S /M:value /V]
Note : The entries in square brakets are not always necessary.

The parameters have following significance:

/D:Device name
Tells MSCDEX.EXE where to find the device driver.

/E
Tells MSCDEX.EXE to use expanded memory if your system
is using expanded memory.
(This switch requires LIM3.2 or greater)

/L:(drive letter)
MSCDEX.EXE assigns this drive letter to the CD-ROM.

/K
Tells MSCDEX.EXE to use any Kanji (Japanese) file structures,if present,
rather than the default of standard alphanumeric file structures.

/S
Instructs MSCDEX.EXE to patch DOS to allow sharing of CD-ROM drives
on MS-NET based network servers.

/M:(value)
Tells MSCDEX.EXE how much memory to allocate for CD-ROM caching.

/V
Provides memory usage statistics, such as how much memory is used
by buffers, resident data, resident code.

Example:
C:\TRIGEM2X\MSCDEX.EXE /D:MSCD000 /M:4 /L:E

where: /D:MSCD000 identifies the drive name as MSCD000.
/M:4 Memory caching is set for 8 kilobytes.
/L:E the CD-ROM drive letter is E.

When these modifications are completed, it will be necessary to reboot
your system (by pressing Ctrl+Alt+Del). This will reconfigure your system
based on the modified AUTOEXEC.BAT and CONFIG.SYS files.

3.How to Install

Switch to the A:(B:) drive and type INSTALL, then press ENTER.

Copyright(C) SANYO Electric Co., Ltd. 1994
MS-DOS and MS-DOS CD-ROM Extensions are the registered trademark of
Microsoft Corporation.

• Splash
[oeps]

• Splash
iemand?