Op maandag 24 juni 2002 21:18 schreef Octopus het volgende:
Dat werkt zowieso niet. Die controllerkaartjes uit oude 486ers hebben geen CD-Rom support.
Niet waar. Misschien geldt dit voor moderne IDE drives, maar ik heb toch alles tot en met 24x aan de praat gekregen op die controllers. Die 24x zelfs nog in een 386DX-40.
Op maandag 24 juni 2002 21:21 schreef Octopus het volgende:
Het zou misschien idd wel aan de drivers kunnen liggen omdat dit via een CD-Rom controllerkaartje loopt.
Ik weet niet zeker, maar misschien verschilt dat met de standaard IDE-controller die er in zit

Drivers heb je voor die controllers niet nodig. Gezien de fabricagedatum (1994) van deze drive, denk ik trouwens dat het een 2x (double-speed) is. Dit betekent dat deze drive geen IDE interface heeft, maar een panasonic, sony of mitsumi interface. De aansluiting ziet er echter hetzelfde uit. Daarom zitten er op de controllerkaart ook 3 aansluitingen. Bij elke aansluiting zal vermeld staan voor welk interface hij is bestemd.
Aangezien je de drive niet aan de praat krijgt op willekeurig elke aansluiting op de controller, zijn er volgens mij drie mogelijkheden:
1) de drive is kapot
2) de jumpersettings op de kaart kloppen niet
3) je gebruikt een standaard IDE driver (blijkt trouwens uit je screenshot.
In het laatste geval kan je het vergeten. deze drive heeft specifieke drivers nodig om te werken. Je kan natuurlijk even kijken wat de fabrikant is. Even uit m'n hoofd:
Goldstar = panasonic interface
Wearnes = sony interface
Creative 2x = sony interface
mitsumi = mitsumi interface

Op dinsdag 25 juni 2002 20:25 schreef Splash het volgende:
Maar ff wat anders, ik heb dit:
gedaan, en nu heb ik windows (95) wel geinstalled, maar nu krijg ik de volgende melding tijdens het opstarten:
HIMEM.SYS ontbreekt.
Controleer of het bestand zich in de windows-directory bevindt.
en daarna zit ik weer eens keihard vast in DOS

Die opmerking van Octopus over een brakke processor is nog niet eens zo gek; je praat namelijk wel over een 486DLC van Cyrix. Dit is een 486 die pincompatible is met een 386 en qua prestaties tussen een 386DX-40 en een 486DX-33 inzit. Ze worden (geen heatsink) bijzonder warm; ruim 50 graden. De zaak wordt bestuurd door een ALi (Acer) chipset die ook geen wonder van kwaliteit is.
Ik heb een tijdje zo'n bord gehad, maar een half jaar geleden weggegeven. Dat ding had een 'Panda' chipset. Gewoon een omgenoemde ALi dus. Er zaten Vesa Local Bus (VLB) sloten op, en ik kon er eventueel ook een 386 DX-40 op kwijt. Nu ik er aan denk, volgens mij heb ik er ook geen Win 95 (

op weten te krijgen.
Geheugen is echter ook een mogelijkheid, maar ik vind die melding op je 1e screenshot nogal vreemd. de geheugenlijn (gate) A20 wordt door je keybord controller bestuurd. Die zou ook brak kunnen zijn.
Anyway; succes verder
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.