Toon posts:

ARGH! net nieuwe tv naast speaker gezet!

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
resultaat dus: kleuren in hoeken en zijkant iets vervormt.. de speaker heeft maar 2 minuten daar gestaan ofzow..

ik dacht dus: uitzetten, uitlaten en 12 uur later aan zetten zodattie kan degaussen.. ik hoor ook geen echte degauss klik ofzo. dit werkt dus niet echt en de strepen staan er nog steeds.

wat nu? moet ik het professioneel laten doen? en 100 piek betalen voor een goochemerd die er in 1 minuut een degauss coil overheenhaald? zonder vant geld d8 ik zo..

is er nog een andere oplossing?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op school ging het vanzelf weg na een week. >:)

Verwijderd

misschien effe stekker tijdje uit stopcontact?
Op maandag 24 juni 2002 19:39 schreef Cubix het volgende:
Op school ging het vanzelf weg na een week. >:)
haha o je bent er zo één, magneten meenemen naar school... vroeger in mijn tijd (2 jaar terug ofzo) hadden we nog horloges met afstandbediening.. kan je een leraar ook goed gek mee maken... B-)

Verwijderd

ff op standby en dan de sterker eruit of zo.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:34

spacy

+++

met een magneet het effect weer wegpoetsen ;)
(op eigen risisco)

dat werkte bij oude tv's goed die ook van die vlekken gingen vertonen na een aantal jaar

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 19:41 schreef chefke het volgende:
ff op standby en dan de sterker eruit of zo.
dat lost dus geen ene reet op, het "gaatjesmasker" achter het scherm heeft een magnetische lading, door alleen de stekker eruit te trekken gaat die lading niet weg (heel langzaam ja..). Een tv heeft een ingebouwde degausser die die lading weg zou moeten halen.. dat doettie dus niet, of te weinig

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel eens gehoord dat je je crt monitor ertegenaan kunt houden (beeldbuis tegen Beeldbuis) en dan degaussen met je crt. heeft iemand hier ervaring mee?

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Als ie nieuw is kan je toch ff naar de winkel waarvan je het gekocht hebt, gewoon zeggen dat er wat mis is met het tv :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Op maandag 24 juni 2002 20:03 schreef B0MBACI het volgende:
Als ie nieuw is kan je toch ff naar de winkel waarvan je het gekocht hebt, gewoon zeggen dat er wat mis is met het tv :)
Lijkt me een beetje dom :), van ohj meneer kijk mijn tv nou :+.
Verkoper : Dan had u er maar geen magneet moeten bijhouden... >:).

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

een TV heeft in vergelijking tot een monitor maar een hele zwakke degause...

Als je hem gewoon uitzet en na een œ tot 1 uur weer aan dan degauset ie (stand-by is geen optie, want dan doet ie het niet, iig bij de meeste merken)

Als je dat een keer of 10 a 20 gedaan hebt en er is nog geen verbetering dan zou ik idd eens gaan denken over die 'dure' behandeling.

na 10 a 20 keer zal de plek, als ie groot is, nog niet minder zijn maar wel veel kleiner dan de eerste keer dan dat je hem zag.

die tussen tijd is nodig om het thermische elementje dat de degause 'triggert' af te laten koelen. ('t is wel heel simplistisch zo uitgelegt, maar ik wil niet vier of vijf schermen vol kletsen)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Idd gewoon stekker d'r uit halen en wachten ;). Niet standby laten staan.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 20:39 schreef Termi het volgende:

[..]

Lijkt me een beetje dom :), van ohj meneer kijk mijn tv nou :+.
Verkoper : Dan had u er maar geen magneet moeten bijhouden... >:).
dat moet je er ook niet bij vertellen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 20:48 schreef Duur het volgende:
een TV heeft in vergelijking tot een monitor maar een hele zwakke degause...

Als je hem gewoon uitzet en na een œ tot 1 uur weer aan dan degauset ie (stand-by is geen optie, want dan doet ie het niet, iig bij de meeste merken)

Als je dat een keer of 10 a 20 gedaan hebt en er is nog geen verbetering dan zou ik idd eens gaan denken over die 'dure' behandeling.

na 10 a 20 keer zal de plek, als ie groot is, nog niet minder zijn maar wel veel kleiner dan de eerste keer dan dat je hem zag.

die tussen tijd is nodig om het thermische elementje dat de degause 'triggert' af te laten koelen. ('t is wel heel simplistisch zo uitgelegt, maar ik wil niet vier of vijf schermen vol kletsen)
dit heb ik nu het meest gehoord en komt mij het meest realistisch over. Heb net mn eerste DVD gekeken (jaja.. ook nieuw) en het viel me al op dat het iets minder was.. alleen die schermafbuiging is een beetje irritant.

Deze behandeling ga ik dus uitvoeren. Ik hoop dat het werkt en zal het resultaat iig even posten zodat mensen met het zelfde probleem nog wat aan dit topic hebben. (als ze de search tenminste gebruiken >:) )

btw, dit is de tv zoals ie hoort: ............ en als ie is:

Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/assets/products/25pv815_l.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r-hermans/25pv815_l.jpg

63 cm beeldbuis

gekregen! >:)

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

ik zou de tv gewoon een paar dagen laten staan en kijken of het werkt, heb het wel een keer met een crt scherm gehad (zo'n hele oude, een van de eerste vga schermen) en na een paar dagen waren de vlekken weg

Verwijderd

Topicstarter
net mn eerste duidelijke degauss gehoord! ik heb de stekker 1 uur uitgetrokken totdat het thermisch element koel was. Na het insteken hoorde ik direct Dzoeggggh!

mooi geluid! :)

resultaat: vlekken nog wel aanwezig maar veeeel minder!

tijd voor de volgende keer!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Op dinsdag 25 juni 2002 00:11 schreef ionize het volgende:
...Dzoeggggh!...
Wat? :)
Hahaha, nou ff een paar keer volhouden en je TV doet het dan weer prima...
Mocht het je niet lukken dan zijn er nog van die bedrijven die TV's repareren, vaak hebben ze een demagnetiseur (ofzow), is een soort Mega degauzzzz.
Die halen ze voor de beeldbuis langs en... hopelijk probleem opgelost en hoeft niet veel te kosten.
Ik ken een zaakje in Maarssen (bij Utrecht) genaamd Monitron (http://www.monitron.nl/)... Misschien kunnen zij je helpen. Er staat op de site dat ze computermonitoren repareren, maar ze repareren (dacht ik) alles waar een beeldbuis in zit.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Op maandag 24 juni 2002 19:40 schreef kaasie het volgende:
misschien effe stekker tijdje uit stopcontact?
[..]

haha o je bent er zo één, magneten meenemen naar school... vroeger in mijn tijd (2 jaar terug ofzo) hadden we nog horloges met afstandbediening.. kan je een leraar ook goed gek mee maken... B-)
-ff offtopic maar wel grappig-
Kan nog gekker:
Vroeger in -mijn- tijd (= nog langer geleden), had je de eerste auto's die "draadloos" open gingen, dat ging dus met infra-rood op de sleutel of losse zender (net als met afstandsbedieningen van nu).
Ik had zo'n HP pocket computer met infrarood interface en wat software gemaakt, die kon "leren" van een andere infrarood zender en weer sturen wat ie daarvoor had geleerd.
Echt lache... hahaha :D Kheb heel wat auto gebruikers de stuipen op het lijf gejaagd (inclusief pap's) door:
-de auto op slot te doen toen ze erin zaten en mij niet zagen
-de auto open maken voordat de gebruiker op het knopje op de sleutel drukt en de deur voor ze openhouden *D
-of gewoon 25x auto open en dicht, met de gebruiker die ernaast staat 8-)
-nog veel meer rotgeintjes uitgehaald.
-nooit (uit) een auto gestolen, zo ben ik niet, dan gooi ik wel ouderwets een ruit in. :)
Wat een lol was dat zeg haha, kan nu niet zo makkelijk meer. :(

Alles kan stuk.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ook last van een vlek in mijn nieuwe tv. Hij is nu terug naar de winkel, want het ging ook niet echt over. Schuiven met speakers in huis had geen enkel effect, dus...

Gaar, maar ik hoop op een goed exemplaar straks..

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20

RUFFNECK

Poentje

Zow... ik wist nooit dat dat niet mocht.. (speaker naast tv) :?

• remco_k

remco_k

Op dinsdag 25 juni 2002 12:39 schreef RUFFNECK het volgende:
Zow... ik wist nooit dat dat niet mocht.. (speaker naast tv) :?
Dat is ook niet verboden, je mag een speaker best wel naast of op je TV zetten maar hij moet WEL magnetisch af zijn geschermd anders krijg je dezelfde problemen als hierboven beschreven worden.
Kijk maar eens naar mensen met een dolby pro logic of een 5.1 set in huis.
De center speaker ligt 9 van de 10x op de TV of staat/hangt heel dicht in de buurt van de TV (bij mij ligt ie op de TV).

Alles kan stuk.

Verwijderd

Alleen als de speaker of tv magnetisch afgeschermd zijn he, dan mag het wel.

B-)

Verwijderd

Op dinsdag 25 juni 2002 12:52 schreef remco_k het volgende:

[..]

Dat is ook niet verboden, je mag een speaker best wel naast of op je TV zetten maar hij moet WEL magnetisch af zijn geschermd anders krijg je dezelfde problemen als hierboven beschreven worden.
Kijk maar eens naar mensen met een dolby pro logic of een 5.1 set in huis.
De center speaker ligt 9 van de 10x op de TV of staat/hangt heel dicht in de buurt van de TV (bij mij ligt ie op de TV).
En elke tv heeft een ingebouwde speaker..... 0 cm ernaast

:Z

Verwijderd

Topicstarter
heb ook een goeie site gevonden om spul te bestellen om je speakers magnetisch af te schermen als ze dat nog niet zijn. ga ik misschien nog doen, zoveel kost het niet eens

is misschien nuttig voor iedereen die zn niet afgeschermde (zelfbouw zoals ik) boxen wel naast de tv wil hebben:

www.speakerenco.nl

Verwijderd

Topicstarter
ehrm.. ik heb net een tip van iemand geprobeerd:
houd je monitor van je pc er tegenaan en zet die aan zodat die degaussed..

dat veranderde de boel wel een beetje ja!
DE VLEKKEN ZIJN GROTER GEWORDEN!!!!

moraal: niet doen dus...

• violator_
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 01:18
Zo te zien is de fosforlaag in je beeldscherm flink naar de fillestijnen. Als ik jou was zou ik als een speer terug gaan naar de winkel (binnen 10 dagen na aankoop) en je geld terug vragen of ze wijsmaken dat ie dit 'out of the box' deed.

Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim Universum bin ich mir nicht ganz sicher. -Albert Einstein

Verwijderd

Das niet zo erg!!!!!!
een beeldbuis die gemagneetiseerd is kan men demagnitiseren!

das geen probleem!
ga naar de lokale hifi hersteller , en vraag of je zijn 'demagnitisatie-spoel" mag lenen.
Daarmee kan je over je beeld 'stralen' en de kleuren komen terug!
Ik heb dat ook gehad om mijn 1maand oude TV.
Ik heb eerst geprobeerd met enkele keren aan-uit te schakelen , maar dat hielp niet!

Succes gegarandeerd!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
heeft een vriend van mij ook een keer meegemaakt je moet gewoon een tijd wachten (het duurde 8 dagen voordat het weer normaal was bij hem) soms wel 1 a 2 weken....................

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb mijn eigen TV gewoon weer bijgebracht met creatief gebruik van een andere speaker, best grappig om zo'n vlek heen en weer te zien trekken over je beeld... Voor de tv, erachter, en alle zijkanten, en dan ook verschillende hoeken maken, en op een gegeven moment was hij weer prima...

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 14:31
Paar weekjes wachten, en als het dan nog niet weg is ff naar de lokale hifi boer gaan. Die hebben daar een of andere spoel voor die je over je beeldscherm moet halen, waarna die het weer goed zou moeten doen :)

[removed]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 14:25

Dennahz

Life feels like hell should.

hierzo staat de box gewoon op de tv, ik weet niet of hij magnetisch afgeschemrd is.. dat zal dan wel zo zijn denk ik. :)

Twitter

Verwijderd

Of breng de TV naar Correct in Rotterdam, is altijd goed :)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
heb ik al eens gezien bij een monitor, gewoon weggehaald met een magneet

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51
Op woensdag 26 juni 2002 07:00 schreef Kippenijzer het volgende:
Ik heb mijn eigen TV gewoon weer bijgebracht met creatief gebruik van een andere speaker, best grappig om zo'n vlek heen en weer te zien trekken over je beeld... Voor de tv, erachter, en alle zijkanten, en dan ook verschillende hoeken maken, en op een gegeven moment was hij weer prima...
dat gaat idd prima, doe ik ook altijd. maar je moet wel voorzichtig zijn, je kan de boel er ook goed mee verkloten.

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 09:43
Op dinsdag 25 juni 2002 22:31 schreef ionize het volgende:
ehrm.. ik heb net een tip van iemand geprobeerd:
houd je monitor van je pc er tegenaan en zet die aan zodat die degaussed..

dat veranderde de boel wel een beetje ja!
DE VLEKKEN ZIJN GROTER GEWORDEN!!!!

moraal: niet doen dus...
Jij gaat fijn met je cadeautjes om :P
Maar even serieus, degaussen met een monitor er tegen aan is inderdaad geen slim idee. De techniek zoals eerder besproken en uitgevoerd door jou zou het beste moeten werken.

Ik kom het resultaat wel even bekijken van de week. :)

A.k.a. basjes

Verwijderd

Ff een uitleg over hoe je tv werkt:

3 kanonnen schieten door een vacuum electronen door een rooster naar een laag fosfor (kan ook wat anders zijn hoor) die daardoor heel ff oplicht (ongeveer 1/45 ste van een sec)
Er zijn 3 lagen, de rood, de groen en de blauw. Doordat die vlak langs elkaar zitten worden ze door voor ons (omdat we op een afstandje zitten) gemengt en kun je dus alle kleuren krijgen. Maar het electronen kanon schiet alleen maar rechtdoor, wat ze dus gedaan hebben is een 4 tal spoelen vlak na het kanon gezet, die spoelen kunnen door stroom erdoorheen te laten lopen een magnetisch veld vormen en daardoor de electronen afbuigen en daardoor dus de electronen op de goede plaats door het rooster heen krijgen om op de juiste plaats het fosfor te laten oplichten.

Alleen (vooral bij monitoren door de hogere refreshrate) blijft er in de spoelen een soort na-effect door de magnetische velden (net als je een magneet tegen een schroevendraaier aanwrijft dat ie daarna zelf ook een beetje magnetisch is)

Dit effect bouwt zich steeds verder op waardoor op een gegeven moment de electronen niet meer door de gaten in het rooster gaan maar erlangs, hierdoor kan het zijn dat de rood of de groen of de blauw wegvallen uit een pixel en dus het beeld niet meer klopt (vlekken dus)
Nou zitten er op de meeste monitoren en tv's een degause functie die in een keer een hoge stroomstoot door de spoelen heenjagen waardoor het effect ineens verdwenen is. (Het bekende djoeng geluidje)

Nou kan het zijn dat de spoelen door een sterke magneet zoals bijvoorbeeld een speaker een flinke afwijking krijgen, een degaus is dan de oplossing. Heb je de pech dat je TV geen degaus heeft dan kan je:

- een tijdje wachten totdat de vlekken vanzelf verdwijnen
- de TV aan en uit zetten (dat je telkens hoort dat ie degaust (alle tv's hebben een zwakke degaus))
- door een vakman em laten degausen (maar dat kost dus geld)
Pagina: 1