Toon posts:

7/12 Dual Voltage Switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_bicolor.jpg

Heb deze opzet net gebouwd maar als ik hem ga testen doet de fan het in 1 stand wel (12 volt) maar als ik hem dan in de 7 volt stand wil zetten(ik heb aan de rode voedings draad, een draad door gelust naar links boven van de switch, mijn rode draad bestaat dus uit 2 delen :))gaat het op de connectie punt van die 2 delen branden.

Weet iemand hier de oplossing voor? Heb mijn opzet al helemaal gecontroleerd maar hij is precies volgens het schema. Misschien dat ik een verkeerde weerstand heb?

Verwijderd

welke weerstand heb je gebruikt?

en heb je bicolor leds gebruikt zoals op het schema staat? (3 ppotjes, 2 kleuren)

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 21:12
...als ik hem dan in de 7 volt stand wil zetten gaat het op de connectie punt van die 2 delen branden.
:?
kan je iets specifieker zijn ?

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bi-color led met 3 pootjes en 2 kleuren idd. Van de weerstand zou ik het echt niet weten. Ik heb nu eentje met een bruine, rode streep in het midden gebruikt. Ik had er twee gekocht, heb nu alleen geen idee welke 470 Ohm is. Die andere heeft goude, rode, groene, rode streep in het midden.

Die laatste weerstand heb ik al een keer gebruikt en toen deed de bi-led het wel(groen) + fan alleen als ik dan weer schakelde zag je een flits rood en kreeg kortsluiting, maar de voeding kan dat gelukkig aan dus.....maargoed, met de weerstand van de bruine en rode streep in het midden(zie probleem eerste post :P) doet de led het dus ook niet, alleen de fan :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 20:10 schreef MoodSwing het volgende:

[..]

:?
kan je iets specifieker zijn ?
Op het schema zie je de rode 5 volts draad als 1 geheel. Mijn 'rode' draad bestaat uit 2 delen. En op dat punt waar ze die 2 draden samen gaan ging het fout, oftewel het ging branden, gloeien, roken

• Virtox
op http://webhome.idirect.com/~jadams/electronics/resist/resist_calc.htm

Kan je weerstand waarden bepalen aan de hand van de kleurcodes.
Een weerstand heeft in principe 4 banden
3 kleuren en 1 gouden of zilveren band, hou dan goud of zilver rechts en lees de kleuren van links naar rechts.

edit :

Ok, heu ik wist niet hoe ik dat branden op moest vatten :)

Ehm even voor de duidelijkheid, doet je bi-led het wel als je ehm omschakelt ?
Zoniet heb je de pinout van de schakelaar misschien verkeerd opgevat ?

Als het zo is dat de middelste twee schakelen naar de onderste 2 en in de andere stand naar de bovenste 2 dan klopt je schema. Dan heb je dus of iets verkeerd aangesloten of je voeding trekt het niet.
Misschien dat ik een verkeerde weerstand heb?
In principe is het led gedeelte gescheiden van het fan gedeelte, dan zal een foute weerstand geen invloed hebben op het branden van de rode draad.

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 20:19 schreef MoodSwing het volgende:
Als het zo is dat de middelste twee schakelen naar de onderste 2 en in de andere stand naar de bovenste 2 dan klopt je schema. Dan heb je dus of iets verkeerd aangesloten of je voeding trekt het niet.
Dit snap ik niet helemaal :?
In principe is het led gedeelte gescheiden van het fan gedeelte, dan zal een foute weerstand geen invloed hebben op het branden van de rode draad.
Ok, ik heb even gekeken op die site en hij dus maar 420 Ohm. Een 470 Ohm is dus: geel, paars, bruin, goud.

Morgen maar even nieuwe kopen dus :)

• Virtox
Op maandag 24 juni 2002 20:32 schreef sistex het volgende:
Dit snap ik niet helemaal :?
Op je tekening heb je 6 contacten in de schakelaar getekend.
code:
1
2
3
4
5
1   2

3   4

5   6

Meestal is in stand 1 dan de verbinding als volgt :
1 met 3 en 2 met 4
in stand 2 dan
3 met 5 en 4 met 6.

Echter zijn er ook schakelaars waarbij het anders in elkaar steekt, dat moet je dan even checken.
Ok, ik heb even gekeken op die site en hij dus maar 420 Ohm. Een 470 Ohm is dus: geel, paars, bruin, goud.

Morgen maar even nieuwe kopen dus :)
Je hebt ehm aangesloten op 12 volt, dan heb je een stroom
van ongeveer (12-0.7)/420=27 mA. (0.7 is de spanningsval over een led)
met 470 Ohm is dit 24 mA.

Lijkt mij beide een beetje veel, maar kan op zich wel.

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 20:44 schreef MoodSwing het volgende:
Op je tekening heb je 6 contacten in de schakelaar getekend.
code:
1
2
3
4
5
1   2

3   4

5   6

Meestal is in stand 1 dan de verbinding als volgt :
1 met 3 en 2 met 4
in stand 2 dan
3 met 5 en 4 met 6.

Echter zijn er ook schakelaars waarbij het anders in elkaar steekt, dat moet je dan even checken.
Hm, hoe moet ik dat gaan controleren? De boel andersom aansluiten?:
code:
1
2
3
4
5
5   6

3   4

1   2

Zoiets :+?

• Virtox
doormeten met een multimeter, of met een battery en een ledje

Anything goes !!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 6 draden op ie switch zitten, welke moeten dan voor het testen naar het ledje en welke naar de batterij?

• Virtox
Hmja, een beetje zelf proberen kan geen kwaad hoor, maar probeer eens of ie aan de standaard configuratie voldoet, dus check of
code:
1
2
3
4
5
1   2

3   4

5   6

Stand 1 :
1 met 3 en 2 met 4
in stand 2 dan
3 met 5 en 4 met 6
voldoet, kijk dus gewoon welke pin met welke verbonden is, evt door alle mogelijkheden na te gaan.

Dus de plus van de batterij bv naar pen 1 en de led (goed om en met weerstand) dan tussen pen 3 en de min van de batterij.

Anything goes !!

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:57
kleuren op weerstand
0 zwart
1 bruin
2 rood
3 oranje
4 geel
5 groen
6 blauw
7 violet (paars)
8 grijs
9 wit

enkele voorbeelden :

470ohm :

4 kleurbanden :
geel - paars - bruin ---- goud = (5% tollerantie)
4 -- 7 -- 1x nul

5 of 6 kleurbanden :
geel - paars - zwart - zwart ----- rood = (2% tollerantie)
4 -- 7 --- 0 --- 0xnul

5de of 6de band kan temperatuurs coëfficent zijn

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
Het kan ook gewoon weg zo zijn dat je fans niet werken op 7V dat heb ik ook met drie fans. kijk eens of dat toevallig op 't stikkertje staat ofzo...

dude... wait... what...

Verwijderd

Als jouw rode draden gaan roken op het connectiepunt is A: je connectiepunt niet goed want je hebt overgangsweerstand en B: je hebt een potentiaal verschil, dwz op beide draden staat niet dezelfde spanning.
Zou ik toch nog es nameten.
Misschien dat het foutje inderdaad in je schakelaar zit, want verder is het schema eigenlijk te simpel om het over te hebben. :)
Pagina: 1