Ik heb een Asus L4800 K en heb daar Redhat 7.3 op geinstalleerd.
De video-drivers werken prima. In deze laptop zit een Ati Radeon Mobility M6 in. Deze wordt door Redhat 7.3 prima ondersteund.
Als Geluidskaart zit er een ES1988 Allegro in. Deze wordt door Redhat 7.3 prima ondersteund.
Als netwerk-kaart zit er een Realtec ding in RTL-8193. Dit is een 10/100Mbit netwerk-kaartje en deze werkte zonder enige inspanning. Zelfs DHCP werkt.
PCMCIA kan ik niks over zeggen omdat ik geen PCMCIA kaartje gebruik. Maar als ik kijk naar de hardware info dan geeft hij wel aan dat hij er drivers voor heeft.
USB zou ook moeten werken, heb daar nog geen gebruik van gemaakt. Kan ik niks zinnig over zeggen.
Wel een opmerking: In de L4800 K die ik hier heb, zit een win-modem in. Als er bij de L4800 S ook een win-modem in zit kan ik je vast bij voorbaat vertellen dat dat modem dan NIET gaat werken. Linux ondersteuning van een win-modem is erg slecht. Eigenlijk zijn dit ook geen "echte" modems. Het is gewoon een dsp waarbij het os (windows) feitelijk alles voor het modempje moet doen.
Ik raad je dan ook aan, als je ook via een telefoonlijn iets wilt doen om dan een PCMCIA-kaart te halen en er een echte modem aanknopen.
Nu weet ik niet in hoeverre de L4800 S afwijkt van mijn machine. Ik zelf ben erg tevreden over mijn laptop. Het grote voordeel vondt ik, je krijgt er lekker GEEN windows bij.
Linux, althans Redhat 7.3 werkt er meteen op. Heb ook Suse 7.3 gebruikt, maar dan is de video-ondersteuning niet goed. Dan draait hij alleen in VESA-mode.
Heb ook QNX geprobeerd op mijn laptop maar dat gaat niet goed. Video ondersteuning is niet goed.
Beos kan ik je helaas ook niets over zeggen.
Nog een tip, voor ik afsluit. Let goed op. Als je hem koopt, of er wel ECHT de hardware inzit die ze bij MYCOM op het blaadje vertellen. Ik had hem uitgekozen op de hardware en geen windows. Sta je toch lullig te kijken als er in 1 keer een andere video-kaartje inzit. Daarom heb ik nog steeds moeite met QNX. erg jammer.
Voor Linux is het gezien de prijs een goede keuze.