[dns] secundaire dns updaten vanaf primaire dns

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
de situtatie is als volgd:

een vriend van mij heeft een domein geregistreerd en is zelf primaire DNS, nu ben ik voor heb secundaire DNS en dat werkt allemaal. Maar is het mogelijk dat de secundaire gesincroniseerd wordt met de primaire? want als hij bijvoorbeeld een nieuw subdomein maakt moet ik dat ook gaan toevoegen.

de primaire dns is een Windows server ik dacht 2000 maar kan ook nt 4.0 zijn, ik draai linux debian met bind.

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Als het goed is sync jij als secondary zowieso de records met de primary alleen al om het feit dat jij secondary bent...

Of bedoel je dat je automatisch nieuwe domeinen op de primary ook wil syncen als secondary zonder dat je die eerst handmatig moet toevoegen?

• x-force
nou hij heeft bla.com nu maakt hij een nieuw record aan mail.bla.com dan is het de bedoeling dat hij dat automatich door geeft aan mij of ik check door middel van een cron elke dag als er veranderingen zijn.

maar nu doet hij geen updates

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Verwijderd

Op een W2K DNS server moet je een optie aanzetten zodat de DNS servers in de "name servers"-tab automatisch ge-notified worden als er records veranderen.

En die name-servers zijn dan natuurlijk de secondary name servers, dus ook jouw ip moet daar tussen staan.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Je kan instellen om de hoeveel tijd hij moet gaan kijken of repliceren... maar waar.. tsja....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• x-force
maar dit moet dus allemaal op de primaire worden gedaan?

Verwijderd

Niet perse. Als jij toegang hebt tot de DNS records van de primary dns server dan kan jou secondary dns servertje dus wel zien of er veranderingen zijn door dit te schedulen.

Kost wel meer bandreedte enzo... bovenste oplossing is wel wat netter denk ik.

• x-force
dan zal ik hem maar effe mailen en vragen als hij dit wil doen want ik zelf heb geen toegang tot de server

Verwijderd

Zo zou het moeten werken met bind. Zet het in named.boot:
code:
1
"secondary" "domein.nl" "ip-nummer primary"  "hosts.domein.nl"

Let er wel op dat je de haakjes niet meeneemt. Is bijgezet voor duidelijkheid.

• x-force
ik heb geen bind.boot :?

Pagina: 1