Linux server, windows clients

Pagina: 1
Acties:

• VIsje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 12:38

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
Op me werk is gevraagd om een opstelling te bedenken zodat alle werknemers op elk systeem zijn eigen programma's kan gebruiken, dus met profiles werken en de software op de server installeren (hoewel ik word en excel op de clients zelf installeer en nog 1 programma).

Nu d8 ik zelf aan windows 2000 Server en alle clients windows 2000 prof.
Heb offerte en alles aangevraagd maar nu vindt me baas het een beetje te duur.

Toen vroeg hij of het ook met linux kan (dus linux op de server en windows als clients), Mij lijkt dat beetje lastig omdat je dan met wine gaat draaien, of kan ik met samba de map sharen en dan op de windows clients het programma opstarten (dan wel op de clients het register aanpassen enzo)

Heeft iemand hiermee ervaring?

Het is een netwerk van 14 clients.
Waaronder 7 hebben er windows 98SE.
6 hebben er windows 2000 prof
en 1 heeft er windows XP

(ja ik weet het een heel scala aan OS'en maar zo raak je niet uit of date met een OS ;) )

I'm proudly present you: www.bertverbeek.nl
Wie dit leest is ......
specs.
En keeper van s.v. de Glind 2

• VIsje

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
Nu zit ik me wat te bedenken (jaja ;) )
Ik kan gewoon een redhat server opzetten met veel HD space
Dan met samba de hardeschijven delen.
Dan de clients helemaal kaal installeren. En op elke pc Ms office installeren (en andere programma) met als station de server (dus netwerkverbinding). Zo zit je dan ook niet te kloten met je registery maar dan moet je op elke pc alle programma's installeren.
Ik kan geen image files maken omdat het allemaal verschillende pc's zijn :(

Alleen zit je dan ff met die policies te klooien (of ik moet de samba howto nog ff goed lezen ;) )

Denk ik zo goed of zeggen jullie damed you are crazy :P

edit:

Volgens mij moet ik maar de howto goed lezen. Staat al voor een heel groot gedeelte alles in. |:(

Wie dit leest is ......
specs.

Verwijderd

9x/NT policies kunnen wel met Samba, 2k AD policies niet afaik.

Verwijderd

voor zover ik weet is het mogelijk ja, gebruik wel de nieuwste samba en lees ff goed de docs door dan kom je al een heel eind :)

succes

• VIsje

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
ga het es proberen.
Volgens mij moet het ook wel lukken alleen zit met 1 probleem en dat is het register van de clients.
Dus moet ik alles op 1 client installeren, dan de mappen weggooien op de server en dan naar de volgende client gaan.
Das het enige 'minder fijne' ;) werk.

BTW als het goed is wordt dit de server:

Intell Pentium 4 1,7ghz in miditower ATX kast (wat volgens mij een bigtower wordt)
moederbord:Elite met S478 socket.
processor:Intell Pentium 4 1,7ghz
intern geheugen:1ghz
video kaart:32mb AGP
cd-rom speler:52 speed ide LG
diskdrive:1.44 Mb
harddisken:2x 73GB SCSI 10000 rpm (mirrored)
muis, tb:logitech wheel mouse, cherry toetsenbord
scsi controller:tekram DC-390
netwerkkaart:10/100mbps dual speed

Alleen is een 100 mbit netwerk voldoende voor 15 pc's?(daar heb ik dus ff geen verstand van). We hebben nu hubs :( maar dat moeten switchen worden (3com).

Wie dit leest is ......
specs.

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 24 juni 2002 18:24 schreef VIsje het volgende:

Intell Pentium 4 1,7ghz in miditower ATX kast (wat volgens mij een bigtower wordt)
(...)
Eh, als dat ding alleen maar Internet gaat delen, beetje voor web- en mailserver gaat spelen, en wat schrijfruimte gaat delen dan is dit wel lichte overkill hoor! :o . Een goedkope Duron voldoet dan ook prima! Ik heb het dan wel over Linux, voor Windows heb ik (gelukkig ;) ) geen idee.

Verwijderd

Alleen is een 100 mbit netwerk voldoende voor 15 pc's?(daar heb ik dus ff geen verstand van). We hebben nu hubs :( maar dat moeten switchen worden (3com).
Vraag ik me af... Op zich zou ik denken dat een gigabit/s netwerkkaart in de server geen slecht idee zou zijn, met eengigabit hub (of switch). De clients mogen gewoon 100 Mbit/s zijn.

• VIsje

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 18:33 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Vraag ik me af... Op zich zou ik denken dat een gigabit/s netwerkkaart in de server geen slecht idee zou zijn, met eengigabit hub (of switch). De clients mogen gewoon 100 Mbit/s zijn.
Daar zit ik dus ook mee :( Maar de kosten mogen niet al te hoog zijn.
Iemand die hiero meer ervaring mee heeft?

En banaan-x het is niet om internet te delen ;). Lees maar ff het draadje :)

Wie dit leest is ......
specs.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:46
ga het es proberen.
Volgens mij moet het ook wel lukken alleen zit met 1 probleem en dat is het register van de clients.
Dus moet ik alles op 1 client installeren, dan de mappen weggooien op de server en dan naar de volgende client gaan.
Das het enige 'minder fijne' ;) werk.

moederbord:Elite met S478 socket.
processor:Intell Pentium 4 1,7ghz
intern geheugen:1ghz
video kaart:32mb AGP
cd-rom speler:52 speed ide LG
diskdrive:1.44 Mb
harddisken:2x 73GB SCSI 10000 rpm (mirrored)
muis, tb:logitech wheel mouse, cherry toetsenbord
scsi controller:tekram DC-390
netwerkkaart:10/100mbps dual speed

geheugen: 1gb neem ik aan of geheugen met een snelheid van 1ghz????

• VIsje

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 18:50 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

Volgens mij 1gb (heb offerte aangevraagd en kreeg dit)
Is me nog geneens opgevallen

Wie dit leest is ......
specs.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op maandag 24 juni 2002 18:50 schreef robbertkrebbers het volgende:

[..]

wat denk je :? 1 gb bedoeltie |:(

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:46
Op maandag 24 juni 2002 18:54 schreef happy3736 het volgende:

[..]

wat denk je :? 1 gb bedoeltie |:(
dat begrijp ik maar vond dat ik deze offtopic reactie moest maken toen ik die fout zag |:( |:(

Verwijderd

Beheer zelf een netwerk met +/- 45 pc's. Hangt allemaal aan drie 3COM Switches (3300 MM & 3300 XM). Werkt prima. Performance is goed. Neem echter wel 1 MM en de rest XM (of net andersom). Punt is dat de 3300 een aparte uplink aansluiting heeft voor de switches i.p.v een crosskabel. Op deze manier heb je als het goed is een 1Gbit uplink tussen de switches.

Wat betreft de profielen. Weet waar je aan begint met W2K en roaming Profiles. Ik heb gehoord dat de pc's zoveel mogelijk identiek moeten zijn. Zo wordt o.a. je beeldscherm resolutie hierin opgeslagen. Fijn als je net achter een PC met 19" scherm hebt gewerkt en je gaat achter een PC met 15" zitten. :(
Als je echt op alle pc's met dezelfde software e.d. wilt werken raad ik je een Win2K terminal server aan.

Suc6.

• VIsje

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
volgens mij moet het zo wel lukken
Ga ff een test netwerk opzetten en kijken of ik alles kan draaien enzo.
Wat betreft resolutie maakt niet veel uit omdat we maar 1 19'' hebben en de rest 17

Alleen weet iemand een makkelijke optie om het register te updaten (het zijn wel allemaal verschillende pc's)?

Wie dit leest is ......
specs.

Verwijderd

Ik zou een P2-500/Celeron of idd een Duron voor Linux server gebruiken, 64 of 128 MB erin maar wel minimaal een 10 Giga HD.

Je werkstations zou ik zeker allen updaten naar Windows 2000, omdat Windows98 gewoon slecht is voor professioneel gebruik in een netwerk, en heel gemakkelijk om zeep te helpen. Ook omdat je dan niet zit te klootten dat het bij de ene wel werkt en bij de andere niet, of geheel anders werkt. Tevens voorkom je daardoor een hoop vervuiling op je clients omdat je dan mbv gebruikers gaat werken, en alleen zelf het Administrator recht behoudt (en dus (de-)installeren programma's enz.)

100 mbit is zeker genoeg, wij hebben hier 55pc's en 4 (dedicated) servers op 100 mbit draaien. Alleen thuis heb ik wel eens ...., maar dat komt doordat ik regelmatig mijn schijven over 5 pc's organiseer, en regelmatig 10 Giga over de lijn pomp.

• VIsje

VIsje

keeper s.v. de Glind 2

Topicstarter
Nou op 1 of andere manier lukt het niet met windows 98.
Moet me baas maar overal windows 2000 aanschaffen of gewoon bij het brakke windows 98 blijven.

En dan een windows 2000 server nemen :)
Maarja baas vindt het teveel kosten :(

allemaal bedankt

Wie dit leest is ......
specs.

Pagina: 1