elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Verwijderd
en het moederbord krijgt me misschien te veel stroom of iets in die trand waardoor hij kapot gaat?
opto-coupler ertussen... is het mobo electrisch gezien gescheiden van de clock.Op maandag 24 juni 2002 14:37 schreef virus.elektro het volgende:
en we hebben een probleem. het ding wordt aangestuurd door een pc. we moeten om de zoveel tijd het mobo vervangen, de serieele port overlijdt aan de klok.
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
ga nu het knigtrider topic omhoogf kicken met een nieuw printje en een vraag
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Verwijderd
dan is er gewoon geen mogelijkheid dat het mobo kapot gaat door de klok
Gewoon te zwaar belast oid....Op maandag 24 juni 2002 15:14 schreef virus.elektro het volgende:
hoe kan het dan dat hij het eerst wele doet en pas na een tijdje niet meer.
Hardware begeeft het dan na een tijdje...
Tenzij je de negatieve spanning van je voeding molt, want dan werken je com's ook niet meer.
't is een grote klok, maar de pc is mijns insziens overbodig, d'r zijn toch goedkopere en eenvoudigere manieren om een aantal 7-sigment LED's aan te sturen als klok.
Ik denk aan een microcontroller
Hebbie ook geen PC meer nodig
Powered bij meergranenbrood.
hij wordt aangestuurd door een progje.
als het met een microcontroller kan, hoe weet tie dan hoe laat het isen welke datum. ben nog niet zo thuis in microcontrollers.
virus.elektro zal volgende keer kleinere plaatjes poosten hoor kaj(denkt aan zijn notes)|
omega is inderdaad zonder h maar de studie vereninging van elektrotechniek heet OHMEGA dus van daar
zei ik tochOp maandag 24 juni 2002 16:50 schreef willempiet het volgende:
het antwoord is al genoemd...
Verwijderd
wil je hier een serieus antwoord op..... nee denk het niet... duhhh!! ohmega is niet omega... snappie.. studievereniging heet ohmega.Op maandag 24 juni 2002 15:54 schreef Overdrive_AMD het volgende:
Omega schrijf je toch zonder H????? (welke opleiding is da?)
Denk je nou echt dan wij, van Hts elektrotechniek niet weten hoe je omega schrijft...
Verwijderd
kijk een mede THR-er... kan jij niet effe die klok maken...Op maandag 24 juni 2002 14:40 schreef Tinusz het volgende:
Heej THR-er.
Beetje oud heh die klok...
Die hangt er al heel wat jaren.
/me kan ons een oud mobo schenken, dit is al de 3e geloof ik die verrot is, toch jarl?
Ik ben trouwens nog steeds voor een likje verf voor op de klok. maar goed, ik heb er geen zin in.. en de rest ook niet dusss.... euh vrijwilligers die niets te doen hebben??
ja had effe edit moeten gebruiken
Verwijderd
mark ketel is hellaas al van school af. ik heb het er inderdaad met hem een keer over gehad en ik weet nu wel hoe de klok werkt.
ROFLals er een nieuw uur begint zien we dat ook 5 minuten van te voren
Maar goed, ik durf het beijna niet te zeggen..... opto-coupler.
lampen in ons hok. ik weet van niks. voorlopig hangt er alleen een gekleurde gekleurde TL, gesponsert door mij.
ik vindom eerlijk te zijn een mobo een stuk makkelijker
ik zal eens kijken voor die optocoupers bij groenendaal
Je moet het dus optisch scheiding (wat altijd moet als je andere voeding hebt, oftewel verplicht is
en zeker zorgen dat je voor het bord een aparte voeding hebt. Ook zou ik toch nog ffe het bordje doormeten op een sluiting.. Kan misschien ook een oorzaak zijn.
Je moet dan vooral letten op dingen die je tegelijk aan kan sturen en daardoor sluiting veroorzaken. Het zou dus daardoor mogelijk zijn dat er door een fout in de communicatie kortsluiting ontstaat en je mobo dood gaat
Wat je sowiso als oplossing kan doen is tussen de stekker en het mobo een optokoppler zetten. die heb je tegenwoordig al standaard bij de electroboer in rs232 formaat