[cm/el]Superklok

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:53

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Topicstarter
we hebben hier bij de studie vereniging een soort grote klok hangen.
hier wat plaatjes van het gevaarte

http://shorty.vhware.org/cu2/plaatjes/pic00001.jpg
dit is de achterkant
http://shorty.vhware.org/cu2/plaatjes/pic00002.jpg
dit is een detail op name van een printje
http://shorty.vhware.org/cu2/plaatjes/pic00003.jpg
de voorkant

nu is mijn vraag wat vinden jullie hiervan
en we hebben een probleem. het ding wordt aangestuurd door een pc. we moeten om de zoveel tijd het mobo vervangen, de serieele port overlijdt aan de klok.

het gaat eerst goed, na een bepaald aantal maaanden kapt hij er dan weer mee. en das niet zo leuk, dus weten jullie hier wat op<hr color=red>Adminbreak: Volgende keer ff wat kleinere plaatjes graag.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[off-topic]
Hoe zit het met de knightrider lampjes?
[/off-topic]

Verwijderd

Heej THR-er.
Beetje oud heh die klok...
Die hangt er al heel wat jaren.

Verwijderd

De plaatjes resizen is geen overbodige luxe

en het moederbord krijgt me misschien te veel stroom of iets in die trand waardoor hij kapot gaat?

Verwijderd

werk met een lichtbrug

Verwijderd

wel grappig gedaan ;)

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 19:06
Op maandag 24 juni 2002 14:37 schreef virus.elektro het volgende:
en we hebben een probleem. het ding wordt aangestuurd door een pc. we moeten om de zoveel tijd het mobo vervangen, de serieele port overlijdt aan de klok.
opto-coupler ertussen... is het mobo electrisch gezien gescheiden van de clock.

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Verwijderd

mmmz ja dat is een spannend woord voor wat ik ook zei :P

• virus.elektro

virus.elektro

Topicstarter
nee de lampjes trekken teveel stroom. en ja inderdaad thr
offtopic:
ga nu het knigtrider topic omhoogf kicken met een nieuw printje en een vraag

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

je moet die klok aan een apartje voeding hangen en het circuit scheiden van het mobo mete en opto-coupler

dan is er gewoon geen mogelijkheid dat het mobo kapot gaat door de klok

• Martkrui
Dat zeg ik.... :P

Verwijderd

niet dat zei ik eerder :+

• virus.elektro

virus.elektro

Topicstarter
hoe kan het dan dat hij het eerst wele doet en pas na een tijdje niet meer. oh ja het bestuurings systeem (MSDOS) wordt niet instabiel, hij doet bijna niks, alleen 4 keer per seconde een 128 bitjes versturen serieel

• Martkrui
Op maandag 24 juni 2002 15:14 schreef virus.elektro het volgende:
hoe kan het dan dat hij het eerst wele doet en pas na een tijdje niet meer.
Gewoon te zwaar belast oid....
Hardware begeeft het dan na een tijdje...
Tenzij je de negatieve spanning van je voeding molt, want dan werken je com's ook niet meer.

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
* equinoxe The EquinoXe vraagt zich af waarom voor zo'n project een PC wordt gebruikt

't is een grote klok, maar de pc is mijns insziens overbodig, d'r zijn toch goedkopere en eenvoudigere manieren om een aantal 7-sigment LED's aan te sturen als klok.

Ik denk aan een microcontroller

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Hmmz, ombouwen tot multimeter ;)
Hebbie ook geen PC meer nodig :D

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Omega schrijf je toch zonder H????? (welke opleiding is da?) :P

• virus.elektro

virus.elektro

Topicstarter
het wordt met een pc gedaan(is die groene plaat op plaatje 1) omdat we dan op de 7 segmentsdisplay kunnen zeten wat we maar willen. in principe staat alleen de tijd er op. maar om de 30 seconde komt ook de datum in beeld. als er een nieuw uur begint zien we dat ook 5 minuten van te voren.
hij wordt aangestuurd door een progje.

als het met een microcontroller kan, hoe weet tie dan hoe laat het isen welke datum. ben nog niet zo thuis in microcontrollers.

virus.elektro zal volgende keer kleinere plaatjes poosten hoor kaj(denkt aan zijn notes)| :(

omega is inderdaad zonder h maar de studie vereninging van elektrotechniek heet OHMEGA dus van daar

Verwijderd

het antwoord is al genoemd...

• Martkrui
Op maandag 24 juni 2002 16:50 schreef willempiet het volgende:
het antwoord is al genoemd...
zei ik toch :+

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor de elektrische scheiding hoef je geen kunstgrepen uit te voeren, serieele kaarten met een optische of galvanische scheiding zijn gewoon te koop, kijk maar eens op www.moxa.com

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 15:54 schreef Overdrive_AMD het volgende:
Omega schrijf je toch zonder H????? (welke opleiding is da?) :P
wil je hier een serieus antwoord op..... nee denk het niet... duhhh!! ohmega is niet omega... snappie.. studievereniging heet ohmega.

Denk je nou echt dan wij, van Hts elektrotechniek niet weten hoe je omega schrijft... |:(

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:40 schreef Tinusz het volgende:
Heej THR-er.
Beetje oud heh die klok...
Die hangt er al heel wat jaren.
kijk een mede THR-er... kan jij niet effe die klok maken...

/me kan ons een oud mobo schenken, dit is al de 3e geloof ik die verrot is, toch jarl?

Ik ben trouwens nog steeds voor een likje verf voor op de klok. maar goed, ik heb er geen zin in.. en de rest ook niet dusss.... euh vrijwilligers die niets te doen hebben??

ja had effe edit moeten gebruiken

Verwijderd

Nou nee, misschien dat je Mark Ketel kan benaderen. Die is volgens mij ook een tijd bezig geweest met die klok. Heeft in het bestuur van Omega gezeten.

• virus.elektro

virus.elektro

Topicstarter
dat klopt, dit is inderdaad al het 3e moederbord. als iemand een nieuwe heeft. er moet minimaal een 486 op dus dat is niet al te hoog.

mark ketel is hellaas al van school af. ik heb het er inderdaad met hem een keer over gehad en ik weet nu wel hoe de klok werkt.

Verwijderd

niemand luistert :P

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Je moet gewoon eens wat meer moeite doen en het geheel overzetten naar een microcontroller aansturing. En een likkie verf misstaat idd niet. (die lampen die jullie hebben in dat hok zijn al wel erg leuk)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:19
als er een nieuw uur begint zien we dat ook 5 minuten van te voren
ROFL :+

Maar goed, ik durf het beijna niet te zeggen..... opto-coupler.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• virus.elektro

virus.elektro

Topicstarter
offtopic:
lampen in ons hok. ik weet van niks. voorlopig hangt er alleen een gekleurde gekleurde TL, gesponsert door mij.

ik vindom eerlijk te zijn een mobo een stuk makkelijker

ik zal eens kijken voor die optocoupers bij groenendaal

Verwijderd

hehe eindelijk :Z :P

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Je mag je seriele bus niet belasten!! Dat staat in de officiele specs van intel....

Je moet het dus optisch scheiding (wat altijd moet als je andere voeding hebt, oftewel verplicht is :))

en zeker zorgen dat je voor het bord een aparte voeding hebt. Ook zou ik toch nog ffe het bordje doormeten op een sluiting.. Kan misschien ook een oorzaak zijn.

Je moet dan vooral letten op dingen die je tegelijk aan kan sturen en daardoor sluiting veroorzaken. Het zou dus daardoor mogelijk zijn dat er door een fout in de communicatie kortsluiting ontstaat en je mobo dood gaat :+

Wat je sowiso als oplossing kan doen is tussen de stekker en het mobo een optokoppler zetten. die heb je tegenwoordig al standaard bij de electroboer in rs232 formaat :D
Pagina: 1