Toon posts:

Geluidskaart en TV op stereo aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om de geluidskaart en de TV aan te sluiten op mijn stereo toren.

Wat betreft de geluidskaart, kan dat dan gewoon door een kabel te laten lopen van de speakers out naar een tulp ingang op de versterker van de stereo toren of moet er daarvoor een speciale lineout op de geluidskaart zitten?? (Ik heb wel wat gehoord over dat het signaal wel/niet versterkt moet zijn als je het in je Stereo leidt, en ik wil niet mijn stereo 'opblazen' :) )

Wat betreft de TV, hoe doe ik dat? Ik koop binnenkort een nieuwe Videokaart MET TV out dus wil ook mijn computer op mijn video kunnen aansluiten.

Nu dus geluidskaart op stereo, tv op stereo.
Over een tijdje geluidskaart op stereo, tv op stereo, videokaart op tv.

Hoe kan ik dat voor de TV het beste aanpakken? Er zit wel een scart aansluiting op de TV, maar volgens mij heb ik die nodig voor de TV Out van de videokaart???

Graag een reactie

Bedankt

Wouter

Verwijderd

hoi,
zelf heb ik alleen een verbinding van mn soundblaster tot mn stereo.
als je dit wil moet je gewoon een 2x 3,5-cm plug kabel hebben of 2x tulp-kabel of een combi-hiervan. de ene helft sluit je op de lineout van je sb of andere geluidskaart aan (verdeler is handy als je niet 2 uitgangne hebt) en de andere kant prop je in je AUX-ingang van je stereo. Evt. kan je ook de phono-ingang maar dan heb je nog een extra signaalverzwakker nodig, die bij de meeste zich zelf respecterende audio-tweak-zaken te koop zijn :)

(dus AUX kan je direct aansluiten)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik zou een 3.5 mm plug nemen, die past wat beter ;).

Neem liever niet een speaker out, oftewel een versterkte uitgang, da's namelijk hetzelfde als de speakerkabel uit je speakers halen, er rca (tulpjes) pluggen op te zetten, en in een line in van een andere versterker steken. Dat kan wel (misschien krijg je wel ellende met verkeerde impedanties, maar dat zou ik ff niet weten), maar dan moet je erg oppassen met de volume slider van de mixer op je pc, anders fry je je ingang.

Wat betreft je tv, als ie een audio uitgang heeft (female rca) dan is het simpel, anders wat lastiger. Je moet dan een scart aansluiting gebruiken die ook als uitgang fungeert, en daar de audio uitgangen van gebruiken, daar heb je gelukkig wel blokjes voor waarbij de juiste pinnetjes zijn aangesloten (da's universeel). Helaas kost je dat wel een scart aansluiting, en ik weet niet hoeveel je er hebt, maar misschien ga je er één nodig hebben voor de tv out. Anders kan je ook kijken of je zo'n gele rca socket hebt, die wordt namelijk gebruikt voor composite video in (of evt uit), die kan je ook gebruiken voor je tv out.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk sluit ik de geluidskaart niet direct aan op mijn versterker, maar op een mengpaneel. Maakt dat nog wat uit?

En uit je antwoord begrijp ik niet echt hoe het nou zit met het wel of niet versterkte signaal.. Volgens mij is een line out iets anders dan een speaker out (op mijn huidige geluidskaart zit alleen een speaker out).

• Jag

Jag

Tja, het was een beetje een ingewikkelde uitleg. Het verschil is dat bij de ene uitgang er alleen een pre-amplifier voor zit, en bij een speaker out zit er ook een power amplifier (eindversterker in Nederlands) voor.
Een mengpaneel ertussen haalt niet uit, alleen geldt hetzelfde als voor de versterker, versterk het signaal teveel, en je zou wel eens een ingang kapot kunnen maken.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Aha.. Nu begrijp ik het. Een versterkt geluidssignaal kan, mits je het geluid niet te hard zet. Ik kan dus beter een geluidskaart aanschaffen met een echte line out. Welke geluidskaarten hebben zo'n line out? Ik was van plan om een SB 128 PCI te kopen (die zijn nog geen Fl 60). Heeft deze kaart een Line Out?

Ik heb verder mijn TV eens onderzocht.
Er zit 1 blauwe scart aansluiting achterop. Verder zit er nog een ingang op de achterkant. Er staat een rondje naast waarin een pijltje ligt. Er past geen koptelefoon in dus het is niet zo'n ingang. Er pas ook geen tulpaansluiting in. Verder zit er op de voorkant van de TV een Headphones aansluiting en nog 2 aansluitingen waar resp. AUDIO en VIDEO bij staat. Wat voor een soort ingang het is kan ik niet uitvinden...

Verwijderd

S-Video misschien ???
dat zal wel mooi zijn als je een videokaart hebt met S-Video

ziet eruit als een PS/2 poort.

Een streepie met stipjes erom heen.

• Jag

Jag

Je kan inderdaad beter een kaart kopen met line out, en een sb128 heeft er 98% zeker weten één.
Wat die ingang op je tv is weet ik niet.
Die ingangen die je gevonden hebt, zijn waarschijnlijk voor een camcorder. Maar daar kan je ook je tv out op aansluiten, maar mooi is anders (als die aansluiting op de voorkant zit). Van die scart aansluiting moet je ff controleren of dat ook een uitgang is (zal wel), staat wel in het boekje van de tv.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Nee, helaas geen S-Video. De ingang op de achterkant en de ingang van AUDIO en VIDEO op de voorkant lijken op een ingang van bijv een koptelefoonplug (zo'n kleine), alleen er past geen koptelefoon plug in.

Wouter
PS Is de SB 128 pci voorzien van een Line Out (dus naast de speakers out), want die kaart kan ik misschien goedkoop van iemand overkopen...

• Jag

Jag

Die sb128 heeft zal echt wel een line out hebben, dat had zelfs mijn sb16 al. En misschien dat iemand die een sb128 heeft hier ff uitsluitsel geven.

S-video? Wie had het over s-video?

Je kan dus geen tulpjes in die audio/video aansluitingen steken:?

Jag

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 15:47

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

als je je tv met een scart aan je video hebt gekoppeld, kun je een splitser kopen die en een verbinding heeft naar je video en twee tulp stekkers voor audio (en maybe nog 1 voor video (geel)en die laatste 2 dus in je stereo pluggen. Verder kun je alle uitgaande lijnen van een geluidskaart naar je stereo pluggen. Heb je geen top kaart met tulp connectoren, dan heb je daar ook weer splitsers voor die een koptelefoon plug aan de ene en 2 tulp stekkers aan de andere kant heeft. Joh, zoveel mogelijkheden!

makkie ;)

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
mijn sb128 retail heeft geen line out, alleen een line in, microfoon in en speaker out.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Bij alle SB(en trouwens ook van andere merken)geluidskaarten die ik heb gezien en dat zijn er nogal wat :),heb ik nog nooit een versterkte uitgang gezien.
Je kan dus gerust die speakerout=lineout uitgang pakken van je SB 128/64.

Jur

• Jag

Jag

Kijk, da's ook nog een mogelijkheid, dat de speaker out stiekum een line out is. Mijn sb16 had een line out én een speaker out, dan is hetverschil duidelijk. Dat creative labs daarna hun line out speaker out is gaan noemen op de sb128 vind ik eigenlijk nogal verwarren en een domme actie. Maar goed, het is in ieder geval geen probleem omdat het dan geen versterkte uitgang is.

Jag
Pagina: 1