Het mooiste is om met een 7805 een referentie spanning te maken van 5 volt en die te gebruiken om een pulsbreedte signaal te maken waar mee je de 12 volt schakelt.
Ik heb een een schematje op klad getekend, maar moet even een tekenpakketje vinden waar mee ik het netjes kan maken om hier neer te zetten.
Kort de werking wat ik bedoel.
een LM7805 5 volt regulator als referentie spanning voor de 5 volt aan de uitgang.
een zaagtand generator met een frequentie rond te 10 kHz.gebouwd met 2 opamps
De topspanning van de zaagtand ligt op op de 12volt. En word naar een comparator gestuurd.
Deze stuurt als de spanning van de zaagtand lager is dan de referentie spanning wordt er een Darlington transistor of een powerFET opengestuurd voor ongeveer 5/12 van de tijd.
Eventueel zou je nog een 4e opamp kunnen gebruiken om een terugkoppeling te maken om je spanning bij te sturen als de stroom groter wordt. Het voordeel is dan dat je Condensator niet boven de 5Volt komt als je de belasting er uit haalt. Je puls breedte wordt dan terug geregeld naar 0% pulsbreedte. Als je meer stroom gaat verbruiken wordt de pulsbreedte breeder en duikt je spanning niet te ver omlaag.
Ik zal zo snel mogelijk een keer proberen om even een net schema te maken. Als ik heeeeeeeel veel tijd over heb in de komende week zal ik kijken of ik thuis nog wat dingen in huis heb om een prototype op te bouwen. Anders zal ik kijken of ik het gesimuleerd krijg.
Moet eerst even me hobby kamer en het werk blad weer opruimen