Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] 12 naar 5 volt omzetten bij 1.5 A

Pagina: 1
Acties:
  • 2.100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een robot aan het bouwen en die doet het nu vrij goed.
Alleen heb ik een draadloos netwerk zend/ontvanger die 5V met 1.5A wil. De accu's die onder de robot hangen zijn 12V 5AH.
Nu zoek ik dus een oplossing die zelf zo min mogelijk energie verbruikt om 12 volt om te zetten naar 5 volt.

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:44
Je kan ook een weerstand van r=7v proberen op een printje?

Verwijderd

Kun je de accu niet opsplitsen in 2 accuŽs van 6 volt? (kan niet als het loodaccuŽs zijn maar nicad-accuŽs zijn goed uit elkaar te halen). met een 7805 spanningstabilisator kun je wel mooi 5 volt maken maar de verschilspanning wordt omgezet in warmte(7volt x 1,5 ampere dus) DaŽs dus niet efficient.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Op maandag 24 juni 2002 12:26 schreef SuperKevin het volgende:
Een weerstand van 7 volt. Da's de beste die ik in lange tijd heb gehoord... Als je het al op die manier zou willen doen, dan is de juiste waarde:

R=U/I, U=12-5=7 volt, I=1.5A Dit geeft een waarde voor R=4.7 ohm (standaard waarde). De weestand zal een vermogen van 7x1.5=10.5 watt verstoken. Da's best warm

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 juni 2002 12:26 schreef SuperKevin het volgende:
Dat is dus NIET slim. Die verstookt meer dan 10 Watt en wordt dus loeiheet. Dat is meer dan zijn hele ontvanger gebruikt. Die is maar 7.5 Watt. Een rendement van maar 42%

Je moet een geschakkelde voeding hebben. Een 'chopper', dat is een soort electronische schakelaar die aan en uit gaat. Als je dat in een lekker hoog tempo doet, bv met 10 KHz en de aan/uit verhouding is 5/12 dan komt daar gemiddeld 5 volt uit. Maar dan wel als blokgolf van 10 KHz. Een condensator van 1000 micro Farad zal dat prima afvlakken en je rendement zal rond de 95% of meer hangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2024

GreeTz

took the red pill

7805

Alleen:           DE GROETJES

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

7805 kan geen 1,5A aan.. moet je de 78S05 hebben :)
En goed koelen

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 juni 2002 12:46 schreef Kaj. het volgende:
7805 kan geen 1,5A aan.. moet je de 78S05 hebben :)
En goed koelen
Ja en dat is geen spat beter dan een weerstand. Je bent zo alle vermogen om aan het zetten in warmte. Je zal echt moeten schakelen

Verwijderd

Topicstarter
Kan je zon chopper ook zelf maken ?
of zijn die zo in de winkel te koop ?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 12:42 schreef Ortep het volgende:

[..]

Dat is dus NIET slim. Die verstookt meer dan 10 Watt en wordt dus loeiheet. Dat is meer dan zijn hele ontvanger gebruikt. Die is maar 7.5 Watt. Een rendement van maar 42%

Je moet een geschakkelde voeding hebben. Een 'chopper', dat is een soort electronische schakelaar die aan en uit gaat. Als je dat in een lekker hoog tempo doet, bv met 10 KHz en de aan/uit verhouding is 5/12 dan komt daar gemiddeld 5 volt uit. Maar dan wel als blokgolf van 10 KHz. Een condensator van 1000 micro Farad zal dat prima afvlakken en je rendement zal rond de 95% of meer hangen.
Aan uit schakelen in een verhouding van 5/12 geeft geen 5 volt. De elco laat zich gewoon op tot 12 volt bij het aanschakelen en dat is dan ook de spanning die op de uitgang komt. Er zal op minstens en spoel tussen moeten en de aan uit verhouding is afhankelijk van de belasting.

In de elektuur hebben regelmatig schakelende voedingen gestaan die dit werk prima aan kunnen. Meestal bestaan ze uit maar 1 IC een spoel en nog wat onderdelen. Deze schakelende voedingen halen met gemak een rendement van 85%.

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Schakelende voedingen zijn beetje duur, he?
in een keer je robot 4x zo duur...

Eat the bugs, live in a pod

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 13:16 schreef HMC het volgende:
in een keer je robot 4x zo duur...
Conrad heeft compleet gebouwde regelaars voor 25,54 euro (14 70 36-60)
Deze hebben een rendement van 85%.
Als je ze zelf bouwt zal het ongeveer de helft kosten aan onderdelen.

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

je hebt van die spanningregelaars...

een hoger vermogen versie van de 7805 :)

nietzo moelijk toch?

Electronics development

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:28
http://www.national.com/ds/LM/LM2576.pdf
is een step-down voltage regulator, en er is zo te zien een 12v-5v versie van die 3A kan leveren met 77% effientie.

Conrad heeft helaas alleen de LM 2575T-05, die gaat maar tot 1A, maar kost slechts 6,62 euro, dus zal een betere versie niet zo heel veel meer kosten.

Anything goes !!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 24 juni 2002 13:16 schreef HMC het volgende:
Je hebt geen hele schakelende voeding nodig. Gewoon een flipflopje en een power FET zijn al voldoende. Je begint immers al met een stabiele spanning. Je hoeft hem alleen in stukjes te hakken, niet te stabiliseren.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 13:51 schreef Ortep het volgende:

[..]

Je hebt geen hele schakelende voeding nodig. Gewoon een flipflopje en een power FET zijn al voldoende. Je begint immers al met een stabiele spanning. Je hoeft hem alleen in stukjes te hakken, niet te stabiliseren.
Spanning in stukjes hakken???? :?

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 07:36
Op maandag 24 juni 2002 13:53 schreef Part het volgende:

[..]

Spanning in stukjes hakken???? :?
Ja, dus als je zeg in dit geval van 12 V naar 5 Volt terug wilt. Dan maak je een blokgolf/wat voor golf je wilt direct achter de voeding van 12 Volt en met een condensator vlak je dat af, zodat je praktisch weer gelijkspanning hebt, maar dan met lager voltage.

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 17:24
Op maandag 24 juni 2002 14:20 schreef Dash2in1 het volgende:

[..]

Ja, dus als je zeg in dit geval van 12 V naar 5 Volt terug wilt. Dan maak je een blokgolf/wat voor golf je wilt direct achter de voeding van 12 Volt en met een condensator vlak je dat af, zodat je praktisch weer gelijkspanning hebt, maar dan met lager voltage.
Maar hoe wil je dan ervoor zorgen dat het ook echt 5V wordt? Als je een blokspanning met condensator gebruikt krijg je volgens mij een behoorlijk ingewikkelde integraal formule voor de uiteindelijke Ueff
Je zou dan iets met de frequentie en een comparator moeten doen ofzo. In het nederlands: moeilijk en duur doen :P

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 14:20 schreef Dash2in1 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder aan gaf werkt dat niet.
Zodra de spanning 12 volt is laat de condensator zich op tot deze 12 volt. Als de spanning van deze blokgolf weer 0 volt is staat er over de condensator nog die 12 volt.

Er zal een weerstand of een spoel voor moeten om te voorkomen dat de condensator zich tot de 12 volt kan op laden.
Ook is de uitgangs spanning dan heel afhankelijk van de belasting. Namelijk meer belasting zal de condensator sneller doen ontladen en dus een lagere spanning. Dat de ingangspanning stabiel is staat er geheel los van.

Een schakelende voeding heeft altijd een terug koppeling nodig om de uitgangs spanning stabiel te houden onder verschillende belastingen.

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:28
Op maandag 24 juni 2002 14:37 schreef Part het volgende:
Zodra de spanning 12 volt is laat de condensator zich op tot deze 12 volt. Als de spanning van deze blokgolf weer 0 volt is staat er over de condensator nog die 12 volt.

Er zal een weerstand of een spoel voor moeten om te voorkomen dat de condensator zich tot de 12 volt kan op laden.
Ook is de uitgangs spanning dan heel afhankelijk van de belasting. Namelijk meer belasting zal de condensator sneller doen ontladen en dus een lagere spanning. Dat de ingangspanning stabiel is staat er geheel los van.
Ach er zijn ook simpele voedinkjes met een enkelzijdige gelijkrichting van een wisselspanning, die voldoen toch ook prima, stabiliseren kan wel met een zener. Maar de efficientie zal wel tegenvallen denk ik.

Ik zou als eerste optie toch even kijken naar de bovengenoemde step-down regelaars.

Anything goes !!

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 07:36

[..]

Een schakelende voeding heeft altijd een terug koppeling nodig om de uitgangs spanning stabiel te houden onder verschillende belastingen.
Je hebt gelijk. Had beter me mond kunnen houden, is eigenlijk al wat te lang geleden voor me :)

• bramseltje
Hmm, terugkoppelen... *ratelratel*
Je ZOU iets met een standaard comparator/opamp kunnen doen... Even denken hoor... Spanningsdeler (evt temp gecompenseerde zener) op de + ingang, de uitgang aan de basis van een tor (als je hoge spanningen nodig hebt). de load aan de emitter (k*twoord ;)) en dan een weerstand en de massa. Bovenkant van de weerstand terug koppelen naar de - ingang van de opamp...
Hmm *hoofdpijn*... zal ff schemaatje proberen te fixen.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je zou gelijk hebben als de voeding onbelast was. Maar dat is hij niet. Er wordt 1.5 Ampere uit die voeding getrokken. Dus bij het 'aan' gaan van de schakelaar loopt hij niet op tot 12 volt. Daar heeft hij geen tijd voor. En tijdens het 'uitgaan' van de schakelaar loopt de condensator leeg. Je hebt wel gelijk dat je de 'juiste' condensator moet kiezen. De spanning zal dan om de 5 volt flucturen. Door de juiste keuze van de condensator zal dat echter een minimale variatie zijn. Ik heb meer dan één keer zoiets gedaan om een lagere spanning te krijgen.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 15:00 schreef Bramseltje het volgende:
Hmm, terugkoppelen... *ratelratel*
Je ZOU iets met een standaard comparator/opamp kunnen doen... Even denken hoor... Spanningsdeler (evt temp gecompenseerde zener) op de + ingang, de uitgang aan de basis van een tor (als je hoge spanningen nodig hebt). de load aan de emitter (k*twoord ;)) en dan een weerstand en de massa. Bovenkant van de weerstand terug koppelen naar de - ingang van de opamp...
Hmm *hoofdpijn*... zal ff schemaatje proberen te fixen.
Of gebruik een 4047 met een RC netwerkje. Deze geeft dan een blokgolf met een duty cycle van ongeveer 50% bij elke gewenste frequentie. Door de reset ingang kan de duty cycle tot 0 verkort worden. De comparator/opamp gebruik je dan om de 4047 te resetten als het de gewenste spanning bereikt is.

Alleen denk ik dat het ongeveer net zoveel gaat kosten als een compleet IC waar alles al ingebakken zit.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 15:07 schreef Ortep het volgende:

[..]

Je zou gelijk hebben als de voeding onbelast was. Maar dat is hij niet. Er wordt 1.5 Ampere uit die voeding getrokken. Dus bij het 'aan' gaan van de schakelaar loopt hij niet op tot 12 volt. Daar heeft hij geen tijd voor. En tijdens het 'uitgaan' van de schakelaar loopt de condensator leeg. Je hebt wel gelijk dat je de 'juiste' condensator moet kiezen. De spanning zal dan om de 5 volt flucturen. Door de juiste keuze van de condensator zal dat echter een minimale variatie zijn. Ik heb meer dan één keer zoiets gedaan om een lagere spanning te krijgen.
Hoe snel de elco op 12 volt zit is afhankelijk van de stroom die de voeding(accu) kan leveren.
En een lood accu kan al snel meer als 50amp leveren.

De vertragende faktor hierin zijn de weerstand van de kabels, transistor of FET, accus en de inwendige weerstand van de elco.
Door de frequentie heel hoog te maken kun je het uitgangs voltage wel verlagen maar stook je wel de elco en de accu warm. De elco gaat na verloop van tijd lekken of ploft door de warmte waar hij niet op berekend is en de accus houden het over het algemeen ook niet lang uit met een degelijke belasting.
Je kan dit voorkomen met een weerstand of een spoel ertussen. Maar zoals je al aangaf is de uitgangspanning heel afhankelijk van de belasting namelijk:
12 volt bij geen of lage belasting en een lager voltage bv 5 volt bij hogere belasting.

Ook is de uitgangsspanning dan heel afhankelijk van de conditie van de accu. Als de accu vrijwel leeg is kan hij minder stroom leveren en laat de condensator ook minder op. De uitgang spanning zak dan behoorlijk in.

Verwijderd

Topicstarter
Dus een geschakelde voeding is de enige goede mogelijkheid als ik zo lees ?

• bramseltje
Neuh, valt wel mee. Als je in het onderstaande schema een powertor gebruikt kun je er makkelijk 1.5A uit trekken. Ik weet niet helemaal zeker of het werkt, maar ik heb dit schema in een aantal versies in gebruik gezien, dus volgens mij werkt het wel. De enige vraag is of je opamp voldoende basis stroom kan leveren. Anders een darlington tor gebruiken ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/regulated.jpg

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 16:27 schreef Bramseltje het volgende:
Neuh, valt wel mee. Als je in het onderstaande schema een powertor gebruikt kun je er makkelijk 1.5A uit trekken. Ik weet niet helemaal zeker of het werkt, maar ik heb dit schema in een aantal versies in gebruik gezien, dus volgens mij werkt het wel. De enige vraag is of je opamp voldoende basis stroom kan leveren. Anders een darlington tor gebruiken ofzo?

Afbeeldingslocatie: http://62.163.146.217/images/regulated.jpg
R5 is met zijn 1k een beetje aan de hoge kant voor 1,5amp.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Al die manieren verstoken onnodig vermogen. Maxim heeft geintegreerde step-up en step-down converters die met hoog rendement spanningen om kunnen zetten. Kijk maar eens op de homepage van maxim en dan gewoon de componenten afdeling.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• bramseltje
Op maandag 24 juni 2002 16:31 schreef Part het volgende:

[..]

R5 is met zijn 1k een beetje aan de hoge kant voor 1,5amp.
die R5 is alleen maar om de schakeling even te kunnen simuleren. Maar idd, als daar 1.5A door heen moet.
De bedoeling is dat je gewoon je schakeling paralel aan de weerstand aansluit, dan loopt die 1.5A niet door de weerstand, maar door je schakeling, en door de weerstand nog steeds maar 5/1k = 5mA. die mag ook wel hoger zijn hoor, als je minder rust-stroom wil hebben.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 24 juni 2002 16:40 schreef Bramseltje het volgende:

[..]

die R5 is alleen maar om de schakeling even te kunnen simuleren. Maar idd, als daar 1.5A door heen moet.
De bedoeling is dat je gewoon je schakeling paralel aan de weerstand aansluit, dan loopt die 1.5A niet door de weerstand, maar door je schakeling, en door de weerstand nog steeds maar 5/1k = 5mA. die mag ook wel hoger zijn hoor, als je minder rust-stroom wil hebben.
Volgens mij heb je het hier over R6 en niet over R5.
R5 moet denk ik ongeveer 0,33 tot 2,2 Ohm zijn.

• bramseltje
Op maandag 24 juni 2002 17:02 schreef Part het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het hier over R6 en niet over R5.
R5 moet denk ik ongeveer 0,33 tot 2,2 Ohm zijn.
D**n, you're right. Ik denk zelfs dat je R5 helemaal weg kunt laten. Aan de andere kant, als je niet teveel vermogen in je tor wil verstoken zou ik em zo kiezen dat bij 1,5A er nog maar een 2 volt ofzo over de tor staat.
Dan valt er dus 5V over de weerstand, bij 1,5A das dus 3Ohm idd.

Verwijderd

Ik heb precies de zelfde vraag, maar t schematje is weg.
Zou iemand hem mischien nog even op kunnen zoeken.

ik heb dit nodig voor een gettoblaster.
en nou heb ik ook een vraagje over de hoeveelheid ampere.
op op de cd speler (uit een computer daarom 12v en 5v) staat: 5v - 1.0A en 12V - 1.5A
hoeveel ampere is het nou?? of trekt de 5v 1A en de 12v 1.5A, want zo komen mijn berekeningen niet uit.
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b148/minthoofd/schema_01.jpg
alvast bedankt

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2005 @ 20:52:
Ik heb precies de zelfde vraag, maar t schematje is weg.
Zou iemand hem mischien nog even op kunnen zoeken.

ik heb dit nodig voor een gettoblaster.
en nou heb ik ook een vraagje over de hoeveelheid ampere.
op op de cd speler (uit een computer daarom 12v en 5v) staat: 5v - 1.0A en 12V - 1.5A
hoeveel ampere is het nou?? of trekt de 5v 1A en de 12v 1.5A, want zo komen mijn berekeningen niet uit.
[afbeelding]
alvast bedankt
Zoals je dat op het laatst zegt zo moet je dat lezen. Deze kunnen echter wel varrieren bijvoorbeeld gebruikt de lade motor niet continu stroom ;)

btw. ti.com heeft ook mooie voedings printjes zoek maar eens op PTN78060WAH (sample)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:04

Cheezus

Luiaard

Ik weet niet of 1.4A ook genoeg is maar anders kun je bijvoorbeeld de lt1940 gebruiken:
http://www.ortodoxism.ro/...neartechnology/1940fa.pdf

Volgens mij claimen ze een rendement van iets rond de 90%

• bredend
  • Laatst online: 22-11 12:25
Ik begrijp niet waarom zo'n chopper ofzo niet werkt. 230V~ met een gelijkrichter en een condensator geeft een enigzins gelijke spanning.
Ook een fan kan je met PWM aansturen.

Als je de 0/12V verhouding 50/50 maakt zou je met een condensator toch ook 6V moeten kunnen krijgen. Waarom is dat dan toch niet zo? B)

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

bredend schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:18:
Ik begrijp niet waarom zo'n chopper ofzo niet werkt. 230V~ met een gelijkrichter en een condensator geeft een enigzins gelijke spanning.
Ook een fan kan je met PWM aansturen.

Als je de 0/12V verhouding 50/50 maakt zou je met een condensator toch ook 6V moeten kunnen krijgen. Waarom is dat dan toch niet zo? B)
230~ transformeer je eerst naar een gewenste spanning en die richt je vervolgens gelijk en vlak je af met een condensator.

Die 12 volt van de TS is al gelijkspanning en kan dus niet net als 230~ naar de gewenste spanning worden getransformeerd.

Edit:

En die fan staat dan gewoon even uit/aan uit/aan .. dat is niet de bedoeling van die robot lijkt me :)
Waarom de 0/12V 50/50 verhouding niet werkt is al uitgelegd.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheezus op 14-07-2005 13:25 ]

• bredend
  • Laatst online: 22-11 12:25
Als je het aan/uit schakelen op 10kHz doet lijkt me dat een condensator als batterij wel even 1/10000ste van een seconde als voeding kan werken. Net als de afvlakcondensator dat 1/50ste van een seconde voor een gelijkgerichte sinus kan.

Mijn punt is waarom het wel met een gelijkgerichte sinus kan maar niet met een blokgolf :)

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

bredend schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 13:30:
Als je het aan/uit schakelen op 10kHz doet lijkt me dat een condensator als batterij wel even 1/10000ste van een seconde als voeding kan werken. Net als de afvlakcondensator dat 1/50ste van een seconde voor een gelijkgerichte sinus kan.

Mijn punt is waarom het wel met een gelijkgerichte sinus kan maar niet met een blokgolf :)
Het kan wel met een blokgolf maar die blokgolf is dus 12V.

Verwijderd

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/pt6212.html. Ongeveer 20 seconden parametric search @ ti.com! Hmm, nvm, oude koeien, imo had je beter een nieuw topic kunnen starten.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2005 16:41 ]

Verwijderd

Het mooiste is om met een 7805 een referentie spanning te maken van 5 volt en die te gebruiken om een pulsbreedte signaal te maken waar mee je de 12 volt schakelt.

Ik heb een een schematje op klad getekend, maar moet even een tekenpakketje vinden waar mee ik het netjes kan maken om hier neer te zetten.

Kort de werking wat ik bedoel.

een LM7805 5 volt regulator als referentie spanning voor de 5 volt aan de uitgang.
een zaagtand generator met een frequentie rond te 10 kHz.gebouwd met 2 opamps
De topspanning van de zaagtand ligt op op de 12volt. En word naar een comparator gestuurd.
Deze stuurt als de spanning van de zaagtand lager is dan de referentie spanning wordt er een Darlington transistor of een powerFET opengestuurd voor ongeveer 5/12 van de tijd.

Eventueel zou je nog een 4e opamp kunnen gebruiken om een terugkoppeling te maken om je spanning bij te sturen als de stroom groter wordt. Het voordeel is dan dat je Condensator niet boven de 5Volt komt als je de belasting er uit haalt. Je puls breedte wordt dan terug geregeld naar 0% pulsbreedte. Als je meer stroom gaat verbruiken wordt de pulsbreedte breeder en duikt je spanning niet te ver omlaag.

Ik zal zo snel mogelijk een keer proberen om even een net schema te maken. Als ik heeeeeeeel veel tijd over heb in de komende week zal ik kijken of ik thuis nog wat dingen in huis heb om een prototype op te bouwen. Anders zal ik kijken of ik het gesimuleerd krijg.

Moet eerst even me hobby kamer en het werk blad weer opruimen :D

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2005 @ 19:12:
een LM7805 5 volt regulator als referentie spanning voor de 5 volt aan de uitgang.
een zaagtand generator met een frequentie rond te 10 kHz.gebouwd met 2 opamps
De topspanning van de zaagtand ligt op op de 12volt. En word naar een comparator gestuurd.
Deze stuurt als de spanning van de zaagtand lager is dan de referentie spanning wordt er een Darlington transistor of een powerFET opengestuurd voor ongeveer 5/12 van de tijd.

Eventueel zou je nog een 4e opamp kunnen gebruiken om een terugkoppeling te maken om je spanning bij te sturen als de stroom groter wordt. Het voordeel is dan dat je Condensator niet boven de 5Volt komt als je de belasting er uit haalt. Je puls breedte wordt dan terug geregeld naar 0% pulsbreedte. Als je meer stroom gaat verbruiken wordt de pulsbreedte breeder en duikt je spanning niet te ver omlaag.
Volgens mij beschrijf je nu een switched-capacitor voeding. Kan inderdaad wel maar ik dacht dat die niet geschikt waren voor grote stromen.

www.madwizard.org

Verwijderd

Het werkt perfect met een 7805.
Wel met een koelblokje eraan want anders verbrand het. maar nu doet het het prachtig.
Pagina: 1