Toon posts:

[OC]Hoe werkt die MP overschakeling nou precies?

Pagina: 1
Acties:
  • 21 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Van een AMD Thunderbird naar een AMD XP...

dus als ik mijn 1@1,33Ghz TB vervang voor een XP.. ik weet niet hoe dat dan met de MP zit als ik er een XP in zet...

ik bedoel, een TB is gewoon simpel. Ik heb me 1 @ 133Mhz FSB en multiplier 10 lopen en logisch dat ik dan 1,33Ghz TB heb, maar hoe zit dat dan met een AMD XP :?

ps. met MP in deze topic bedoel ik dus multiplier :o

Verwijderd

de mp setting zit in de proc. dus dat neemt je mobo over

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 12:22 schreef Juggernaut het volgende:
de mp setting zit in de proc. dus dat neemt je mobo over
en wat is die dan bij de XP's :?

Ik zou niet weten wat ik zou moeten instellen (qua jumpers) op me mobo als ik een XP ipv me TB nu op me huidige mobo zet (na bios-update) :*

Verwijderd

is verschillend naar gelang wat voor een proc je hebt.

10,5 x 133
11 x 133
11,5 x 133

enz.
je hoeft niets in te stellen want de mp is standaard gelocked op de juiste waarde door amd

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 12:24 schreef Juggernaut het volgende:
is verschillend naar gelang wat voor een proc je hebt.

10,5 x 133
11 x 133
11,5 x 133

enz.
je hoeft niets in te stellen want de mp is standaard gelocked op de juiste waarde door amd
er vanuitgaande dat ik 133Mhz FSB heb ingesteld, das hun default dan :?

Verwijderd

ligt er aan. Ik startte mijn epox + xp1600+ op en die liep eerst 10,5 x 100

ff in de bios de fsb op 133 gezet en dan loopt ie 10,5 x 133
en dat is de goede instelling voor een xp1600+

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 12:30 schreef Juggernaut het volgende:
ligt er aan. Ik startte mijn epox + xp1600+ op en die liep eerst 10,5 x 100

ff in de bios de fsb op 133 gezet en dan loopt ie 10,5 x 133
en dat is de goede instelling voor een xp1600+
mmm ok en is MP-overklokken aantrekkelijk of is het unlocken een heel gedoe en levert het uiteindelijk (zelfs met goede koeling, wat ik wel altijd heb) niet veel op :?

ps. probleem is dat FSB-overklokken er voor mij niet echt inzit (domme FSB-stappen, non-merk geheugen en pci-bus die snel oploopt :()

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 12:39 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

mmm ok en is MP-overklokken aantrekkelijk of is het unlocken een heel gedoe en levert het uiteindelijk (zelfs met goede koeling, wat ik wel altijd heb) niet veel op :?

ps. probleem is dat FSB-overklokken er voor mij niet echt inzit (domme FSB-stappen, non-merk geheugen en pci-bus die snel oploopt :()
sjah.. reken maar uit. voor het gemak gaan we uit van een mp van 10
10x133 is 1333 mhz
zet je je fsb op een max van 140 omdat anders de rest het niet meer trekt dan wordt dat
10x140 = 1400 mhz

unlock je de zooi dan kun je
11x140 = 1540 mhz instellen

kortom, de stappen omhoog zijn veel groter dan bij fsb overclocken. Het is trouwens niet gegarandeerd dat je proc. ook daadwerkelijk die snelheid stabiel zal halen

edit:
en met het overclocken van je fsb wordt je hele computer sneller. was ik ff vergeten :P

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Op maandag 24 juni 2002 12:39 schreef Locutus-of-Borg het volgende:

[..]

De mp werkt op exact dezelfde manier als op je oude thunderbird hoor. Let er alleen op dat " xp1800+" dus niet betekend dat de proc op 1800 mhz loopt, hij loopt gewoon nog op 1533 mhz (dus een mp van 11.5).

MP overklokken levert ook meer prestaties op, maar minder dan via de fsb. Als je perse wilt overklokken, gewoon unlocken en gaan ervoor, maar als je het niet echt wilt/niet nodig hebt, niet doen. Het "kan" misgaan en dan ben je redelijk ver van huis ;)

• BlueByte
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11-2025

BlueByte

Toxic hypoxic

ik geloof dat je de laaste 2 L5 bruggen moest verbinden, dan is het smp ook daadwerkelijk ingeschakeld. Kijk maar even bij www.2cpu.com Maar aangezien het om de multiplier gaat en niet om de athlon mp houd ik bij deze wijzelijk mijn mond. :D

No wind no waves, no waves no surfing, no surfing no babes!

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 13:10 schreef BlueByte het volgende:
ik geloof dat je de laaste 2 L5 bruggen moest verbinden, dan is het smp ook daadwerkelijk ingeschakeld. Kijk maar even bij www.2cpu.com Maar aangezien het om de multiplier gaat en niet om de athlon mp houd ik bij deze wijzelijk mijn mond. :D
kan wezen dat het aan mij ligt maar waarom zet je het er neer dan?

Verwijderd

Topicstarter
Dan nog 1 laatste vraagje en dat is hoe ik dan MP kan overklokken als de MP niet meer overeen komt met die van m'n TB :? In het boekje staat dan misschien 11.5, maar bij een AMD XP is dat natuurlijk hoger... (anders zou dat betekenen dat ik maar max @ 133Mhz FSB x 12,5 MP = 1,66Ghz = 2000+ zou kunnen gebruiken en dit heb ik eerder nagevraagd, dat is niet het geval).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 18:03 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Dan nog 1 laatste vraagje en dat is hoe ik dan MP kan overklokken als de MP niet meer overeen komt met die van m'n TB :? In het boekje staat dan misschien 11.5, maar bij een AMD XP is dat natuurlijk hoger... (anders zou dat betekenen dat ik maar max @ 133Mhz FSB x 12,5 MP = 1,66Ghz = 2000+ zou kunnen gebruiken en dit heb ik eerder nagevraagd, dat is niet het geval).
Iemand :?

Verwijderd

je kunt je fsb nog omhooggooien
dan krijg je 12,5 x 150 mhz of weet ik wat je haalt

en wat maakt het uit dat de mp van je tb en xp niet overeenkomen?
de mp van je tb is door amd vastgesteld op een bepaald getal dus dat neemt je mobo over.
Druk je xp er in --> mobo kijkt wat voor een mp ingesteld is en gebruikt die als default.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 25 juni 2002 16:32 schreef Juggernaut het volgende:
je kunt je fsb nog omhooggooien
dan krijg je 12,5 x 150 mhz of weet ik wat je haalt

en wat maakt het uit dat de mp van je tb en xp niet overeenkomen?
de mp van je tb is door amd vastgesteld op een bepaald getal dus dat neemt je mobo over.
Druk je xp er in --> mobo kijkt wat voor een mp ingesteld is en gebruikt die als default.
Je snapt het niet, mijn moederbord heeft @ TB niet zoveel overklok mogelijkheden. Als je even terug las heb ik al uitgelegd waarom FSB-overklokken niet echt aantrekkelijk is (wil lukken) met mijn hardware en aangezien @ een TB me MP maar max 12,5 kan, vraag ik me nu gewoon af of ik direct ook een 2200+ XP erin kan stoppen, zonder dat die maar max @ 2000+ ofzo kan lopen :?

Verwijderd

Nou een XP loopt natuurlijk niet de snelheid dat ie is he? Maar probeer het gewoon ff het ene moederbord accepteert de nieuwe mp een ander niet. Maar een XP 2200+ loopt ongeveer op 1800 mhz ofzo, dus moet je ff checken hoeveel ie echt loopt.

Verwijderd

Vrij veel searchvragen, en wat er dan nog overblijft is wel heel basic..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.