-5Volt mobo is -5,5 Volt ???

Pagina: 1
Acties:

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:50

KneoK

Not in a million lightyears

Topicstarter
Als ik mijn processor verder OC dan dat 'ie nu staat (1725MHz) dan krijg ik af en toe een BIOS warning. Dan ga ik in me BIOS kijken en dan komt mijn -5 Volt waarde op -5,5 Volt. Ook vastlopers zijn dan vaak het gevolg.

Die vastlopers, zijn die nou het gevolg van te weinig spanning naar de CPU (core loopt al op 1,85V) omdat ik ook wat fans op me moederbord heb aangesloten ?
Zou mijn systeem stabieler gaan lopen als ik die waarde wat stabieler krijg ?

Is die waarde trouwens wat mijn moederbord levert of wat de voeding zelf levert ???

Misschien nog wat nuttige (stroomvretende) info:

Asus A7M266 moederbord
Athlon XP1800+ @ 1725MHz
GeForce 4 Ti4200
LiteOn 32x12x48 brander
SB!Live 512
Netwerkkaartje
30GB Maxtor HDD
3,5" Diskettestation

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die waarde komt direct van de voeding af en wordt berekend door de sensoren op de moederbord. -5,5V kan mijns inziens weinig kwaad.. Waar je juist op moet letten is dat de waarde stabiel blijft en dus niet fluctureert :)

Wat voor een BIOS Warning krijg je? Wat voor een melding krijg je? Wat zijn de temperaturen? Als het goed is kun je de BIOS alarm opties ook gewoon uitschakelen in de BIOS.

Probeer verder je beestje terug te klokken of beter te koelen. 1,85V is best wel een grote verhoging voor zo'n kleine overklok. Anders kan het ook zijn dat een van je PCI kaarten het niet meer trekt (vooral netwerkkaart/geluidskaart). Probeer in dit geval alle PCI kaarten eruit te trekken en ze dan verder een voor een te testen :)

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Ik kreeg de FSB van de processor niet hoger dan 141MHz. Daarom heb ik het voltage ff wat opgeschroeft (0,10V hoger), nu haal ik dus 150MHz.

De kaartjes moeten de OC wel trekken want ik had hiervoor een Celeron 800 met dezelfde PCI kaartjes en had een FSB van 124MHz. Das dus 24MHz hoger dan origineel, PCI liep op 41MHz ofzo. PCI loopt nu op 36MHz dacht ik...

Voltage is wel stabiel, alleen is het zo dat nu het Voltage stabiel op -5,45V loopt en als ik verder OC op -5,5V komt te staan.

Temp is goed (vorige week kwam 'ie met dat warme weer niet boven de 51,5 graden stressed uit).

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 24 juni 2002 11:49 schreef BioWEB het volgende:
Voltage is wel stabiel, alleen is het zo dat nu het Voltage stabiel op -5,45V loopt en als ik verder OC op -5,5V komt te staan.
Lijkt me toch wel een brakke voeding. De Athlons vergen nogal veel van de 5V lijn, zeker in combinatie met een opgefokte GeForce. Wat voor een voeding heb je? Je zou eventueel een kwaliteitsvoeding van minimaal 300W moeten nemen :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
De negatieve voltages moet je niet te moeilijk over doen..
Sowieso worden ze al niet gebruikt door de chipset e.d., en vaak ook verkeerd gemeten..
('t zijn eigenlijk erfenissen uit een ver verleden die op de io-poorten gebruikt werden!)

• KneoK

KneoK

Topicstarter
Is een 300Watter van toen 120 piekies, dus die is zeker nog goed...

Maar negatieve waardes dus gewoon negeren wat dus inhoud dat ik de grens van me processor gevonden heb ?
Pagina: 1