Toon posts:

[speaker] zelf magnetisch afschermen?

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een mooie 63cm philips tv, die ik leuk op de oude plek wilde neerzetten. Nou komt deze door de afmeting dichter bij mijn zelfbouwspeakers te staan dan bij mijn oude 37cm tv(tje).

Dat merkte ik direct door de mooie gekleurde vlekken in het beeldscherm.. Paar uurtjes uit laten staan, paar keer degaussen en dat is wel over. Alleen nou moet ik mijn speaker verplaatsen.

In mijn kleine woonkamertje is niet veel andere plaats voor mijn 100x34x30 (hxdxb) cm speakers dan naast mn tv. Daar zou ik hem ook het liefst hebben.

Mijn vraag is dan ook: Kan ik zelf speakers magnetisch afschermen? en hoe moet ik dat doen? wat heb ik er voor nodig?

btw. speaker kan volledig open aan achterpaneel dus modificaties aan binnenkant zijn geen probleem. De bassconus die het probleem veroorzaakt heeft een diameter van 20 cm.

Verwijderd

1 cm lood aan de binnen kant of zo.

Verwijderd

Hoi,

Degausen werkt maar half, onderdelen van je tv worden langzaam aan permanent magnetisch, en dat geeft blijvende schade.
Afgeschermde speakers heb je dus nodig en het is verstandig dit zo snel mogelijk te doen.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:17
www.speakerland.nl heeft volgens mij wel afscherm setjes... maar tis niet goedkoop.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 11:18 schreef chefke het volgende:
jij bent echt grappig :O

reken mee: 100cm x 34cm x 1cm = 3400cm3 lood

lood= 11,3 gr/cm3 dus 3400x11,3= 38520 gram = 38,5 KG

plus die 22 kg die hij al weegt is dus: 60,4 kg..

wordt leuk bij verhuizen.. ander idee dus..

en dat is maar 1 kant!

als ik de hele speaker van binnen bekleed: 181,72 kg...
2x mijn gewicht dus

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Kipppengaas om je magneet heen. Dat werkt niet ideaal, maar geeft al een stuk minder magnetismestraling dan zonder. Dat heb ik ook gedaan met mijn zelfgebouwde monitors naast mijn pc monitor. Voldoende voor bescherming.

Erg geleidend hoeft de afscherming zelf in ieder geval niet te zijn, evenmin als helemaal dicht.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heb ik zelf ook gehad met mijn speakers (zie homepage )

Ik heb dan zelfbouwspeakers dus ik wist hoe alles exact in elkaar zat. Wat ik gedaan heb is rondom de drivers (woofer & tweeter) een stuk plaatstaal van ca 1,5-2mm dikte plakken. Nu geen last meer en is nog goedkoop ook.

wat voor soort speakers zijn het? merk/type grootte aantal drivers..

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 19:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op maandag 24 juni 2002 11:18 schreef chefke het volgende:
Het is maar een magneet, geen radioactieve bron ofzo..

Alleen kippegaas of alluminiumfolie aan de binnenkant van je box is al genoeg om het magnetisch veld binnen te houden.. Maar aan de andere kant.. Natuurkunde is voor mij ook alweer wat jaartjes terug... Mischien moet je anders bij google maar ff naar boxen in combinatie met faraday cage zoeken voor meer info.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 11:30 schreef ionize het volgende:

[..]

jij bent echt grappig :O

reken mee: 100cm x 34cm x 1cm = 3400cm3 lood

lood= 11,3 gr/cm3 dus 3400x11,3= 38520 gram = 38,5 KG

plus die 22 kg die hij al weegt is dus: 60,4 kg..

wordt leuk bij verhuizen.. ander idee dus..

en dat is maar 1 kant!

als ik de hele speaker van binnen bekleed: 181,72 kg...
2x mijn gewicht dus
hij is dan goed afgeschermt. mag ook met dunner spul. een plaatstalen of alu plaat van een paar mm dik

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40

charrel

Cortisol4life..

lol, dat lood moet natuurlijk wel alleen om je magneten in je box :P niet inbouwen in de hele speaker :D

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 12:25 schreef charrel het volgende:
lol, dat lood moet natuurlijk wel alleen om je magneten in je box :P niet inbouwen in de hele speaker :D
ooit gedacht aan de klankkleur die hierdoor drastisch word verslechterd! Dat wil ik dus niet! maarrehh.. die alufolie binnenin, werkt dat echt? (moek eerst al het dempingsschuim weer loshalen :( )

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Normaal gesproken bestaat de afscherming uit een dikke ring van ferriet die over de magneet wordt geschoven. Aluminium zal helemaal niks tegenhouden (net als alle andere non-ferro metalen), maar een ijzeren plaat wel, echter waarschijnlijk niet genoeg.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Topicstarter
dit las ik net op t.net:
Wat is magnetisch afschermen?
Magnesche velden bestaan uit "krachtlijnen" en zo'n bundel noemen men flux. Flux verplaatst moeizaam in de lucht, maar 100 tot 1000000 beter in metalen. Oplossing, metalen kapje rond de ventilator zetten, alle flux dat de lucht in wilt, heeft nu voorkeur om door het metaal te gaan. Flux wilt altijd van noord-naar-zuid gaan. Magnetisch afschermen heeft een handige/nuttige neveneffect, het houdt ook flux van buitenaf weg van hetgene dat binnen in het metalen kapje zit.
betekent dit dat ik met een metalen kap, die de magneet geheel omsluit, de speaker magnetisch kan afschermen?

zodra die kap de magneet zou raken (net als die ferriet-ring) uit de vorige post, zou de kap toch net zo magnetisch worden en fungeren als een verlengstuk van die magneet?

Verwijderd

Ik denk dat een compensatiemagneet, passen ze ook bij afgeschermde units toe, een voor de klank betere optie is dan extra platen inbouwen die ook geluid kunnen reflecteren.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 13:48 schreef Taco het volgende:
Ik denk dat een compensatiemagneet, passen ze ook bij afgeschermde units toe, een voor de klank betere optie is dan extra platen inbouwen die ook geluid kunnen reflecteren.
wat is het principe, waar zijn die te krijgen, wat kosten die, hoe te monteren? website? more info plz..

Verwijderd

Het principe van Magnetische afscherming van www.bwspeakers.com
Magnetic shielding

The permanent magnets used in the motor systems of moving coil drivers cause stray magnetic fields that can extend at significant strength beyond the walls of the cabinet. If the speaker is placed close to a normal TV set or computer monitor (not a plasma or LCD screen), these stray fields can distort the picture on the screen.

To prevent this happening, the individual magnets of each driver must be shielded. In the most common type of structure, using a ring magnet, this involves glueing an extra magnet on the backplate of the main magnet, magnetised in the opposite polarity. A steel cup is placed over the whole magnet structure, the inside of the base being glued to the rear of the second magnet and the sides extending close to the top plate.

Unfortunately there are currently no effective standards that govern how well shielded a speaker should be, or how immune a screen should be. Certainly the Lucasfilm THX requirement that the stray flux at the boundaries of the speaker cabinet should be no more than 3 gauss is woefully inadequate. The B&W standard for a shielded speaker is 1.5 gauss, about twice the strength of the earth's natural magnetic field.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 14:42 schreef ionize het volgende:

[..]

wat is het principe, waar zijn die te krijgen, wat kosten die, hoe te monteren? website? more info plz..
bij www.speakerenco.nl kan je het kopen. Universele magneten voor op je units.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 20:59 schreef Taco het volgende:

[..]

bij www.speakerenco.nl kan je het kopen. Universele magneten voor op je units.
aan jou heb ik wat!

thx mate..
Pagina: 1