[Delphi] Modal form doet OK bij enter in textvak

Pagina: 1
Acties:

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
Ik heb een form met daarop enkele TEdit velden, 2 comboboxen, een TDateTimePicker en 2 knoppen: OK en Cancel.

Het is een modal form en de OK button heeft als ModalResult MrOK en de cancel uiteraard MrCancel.

Nu vertoont het Form de rare feature dat als ik in een edit vak iets invult en op enter druk hij meteen met een MrOK het form afsluit. En dit wil ik dus niet. Ik neem aan dat het een instelling van het form of van het tekstvak is maar ik zoek me nu al een paar uur (inclusief afgelopen vrijdag) de $%#&@#$ en ik kan maar niets vinden.

Anyone?

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-09 22:24

rik

In TEdit kan je afvangen op welke toets er gedrukt is (onkeydown). Eventueel kan je dan daarop reageren.

In jouw geval kan je de ENTER afvangen, en omzetten in een TAB bijvoorbeeld.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40
Hij doet dat omdat de 'default' property van die Ok Button op True zal staan.

Als die property op True staat, wil dat zeggen dat bij een enter in die form, de OnClick van die form aangeroepen wordt.

https://fgheysels.github.io/

• PostbodeSiemen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08-2024
whoami.......... ik ben er stil van.

Zo simpel en toch zo doeltreffend!!!!

Thanx!

Ik programeer pas een week in Delphi en weet dus nog niet alles te vinden.
Ik vind tot nu toe het voordeel van Delphi, dat er al een heleboel voorgebakken is, opzich wel makkelijk. Maar meteen is dit voor mij het grootste nadeel omdat ik alle properties van alle componenten nog niet ken. Ik weet dus meestal wel wat ik wil maar weet absoluut niet waar ik het kan vinden.

Ik ben in ieder geval weer een stuk verder... Wordt het toch nog een mooie maandag.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je in de editor zit, en je tikt de naam in van je object, zet er een . (punt) achter, je wacht ff (of drukt op CTRL+SPATIE) komen alle methods en properties van dat object te voorschijn.

Of ga naar de help, index, typ de naam in van je Object (bijv. TEdit) en tada.. een help page met de complete uitleg van dat Object (alle methods, events, properties etc.)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:40
Op maandag 24 juni 2002 10:05 schreef PostbodeSiemen het volgende:
Ik vind tot nu toe het voordeel van Delphi, dat er al een heleboel voorgebakken is, opzich wel makkelijk. Maar meteen is dit voor mij het grootste nadeel omdat ik alle properties van alle componenten nog niet ken. Ik weet dus meestal wel wat ik wil maar weet absoluut niet waar ik het kan vinden.
Tja, bij dit probleem zou je idd verwachten dat het te maken heeft met een property van de Form of de Edit control, en denk je in eerste instantie niet aan die Button. Een button heeft ook nog een 'Cancel' property die hetzelfde effect heeft als de 'default' property, maar die werkt dan niet met de enter-toets maar met escape.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1