Toon posts:

[FreeBSD] Welke notebook?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo aan de 'dawn of a new schoolyear' sta ik op het punt een notebook te kopen. Nu draai ik tot mijn (meer dan) volle tevredenheid op mijn desktop computer FreeBSD (nu 4.6). Dit werkt onwijs lekker.

Ik wil dus ook FreeBSD, met alle functionaliteit gaan draaien op die (nog aan te schaffen notebook).

Nu moet ik dus kijken welke notebook, met welke hardware ik wil gaan gebruiken.

Nu had ik graag van mijn medetweakers/freebsd gebruikers gehoord welk (recent?) notebook zij freebsd op geinstalleerd hebben, maar vooral wat hun ervaringen met deze notebook & FreeBSD zijn.

note: Ik weet dat ik in de hardware compatibiliteitslijst kan kijken op freebsd.org, maar ik wil ook graag de ervaringen weten van de gebruikers.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
een tippie :P , bij veel notebooks MOET je windows kopen...en dan betaal je dus veel te veel aan iets waar je nix mee doet...spreek het van tevoren dus GOED af met de verkoper! :Y)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Mijn ervaringen met *nix op notebooks zijn niet bijzonder goed. Ik ben een groot voorstander van het open source en free (as in beer _and_ as in speech) software gebeuren.

Bedenkt je goed voordat je aan dit soort dingen begint dat moderne notebooks (zoals die van mij) al niet eens 100% willen werken met linux, laat staan met freebsd. Notebookfabrikanten noemen _vergelijkbare_ notebooks vaak hetzelfde, zodat je bijvoorbeeld (in mijn geval) twee notebooks kunt hebben die HP XE3L (of zoiets) heten, maar compleet anders zijn. Het zoeken van de juiste drivers / modules voor die dingen is dus een ramp.

Met andere woorden: de hardwareondersteuning voor notebookspecifieke componenten is matig. En als dat onder linux al zo is, zal het onder freebsd zéker niet beter zijn. Eerder slechter. FreeBSD is namelijk (meer nog dan linux) een server OS. Servers staan nu eenmaal niet op notebooks, dus heeft de hardwareondersteuning voor notebooks een zéér lage prioriteit.

Je kunt het proberen, maar ik geef je eerlijk gezegd niet veel kans een notebook compleet werkend te krijgen met freebsd. Persoonlijk zou ik dat de uitdaging vinden, maar aan de andere kant: waarom zou je ook? Je moet werken op dat ding. Geen server draaien.

Maar goed, wat jij wilt. Succes ermee.

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 09:00 schreef veldmuis het volgende:
een tippie :P , bij veel notebooks MOET je windows kopen...en dan betaal je dus veel te veel aan iets waar je nix mee doet...spreek het van tevoren dus GOED af met de verkoper! :Y)
Je kan Windows gewoon terugsturen naar M$ en dan krijg je je geld terug.Het is ff moeite doen, maar dan krijg je je notebook uiteindelijk wel voor 100+ euro goedkoper *D

Verwijderd

Algemeen kun je zeggen dat als linux erop past, dat je dan al een redelijk voorschot hebt op fatsoenlijke freeBSD support.

Eerst eens over je wensen - wat voor notebook wil je eigenlijk? Niet zozeer qua speed, maar heb je een modem nodig? LAN? WLAN? IR? USB? firewire? etc.

Over HD/DVD/CD/floppy support hoef je je geen zorgen te maken, het gaat over het algemeen mis met de hardware die je hierboven hebt. Als je even oplepelt welke daarvan je nodig hebt, dan weten we waarop we moeten letten.

Verwijderd

Topicstarter
Met andere woorden: de hardwareondersteuning voor notebookspecifieke componenten is matig. En als dat onder linux al zo is, zal het onder freebsd zéker niet beter zijn. Eerder slechter. FreeBSD is namelijk (meer nog dan linux) een server OS. Servers staan nu eenmaal niet op notebooks, dus heeft de hardwareondersteuning voor notebooks een zéér lage prioriteit.
Dat FreeBSD alleen een server OS is ben ik niet met je eens, waarom zouden ze dan al die moeite doen voor al die ports (die over het algemeen totaal niet op server gebruik gericht zijn).

Afijn... op de FreeBSD site lees je dat er een grote pcmcia support is, dus ze zijn er wel mee bezig. Er bestaan korte tutorials over freebsd op een notebook.

Om even te hebben over wat ik er in zou willen zien:

- LAN (dit word een pcmcia kaartje wat ik al heb aangeschaft, aangezien freebsd niet met 32 bit pcmcia lan kaartjes overweg kan.
- IR is leuk, niet nodig.
- USB de support is niet uitgebreid, ik gebruik het ook bijna niet.

Verder, moet het een PIII zijn (1ghz?), min 256 mb geheugen en een min 15 gb harddisk

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik weet dat toshiba laptops vrij lekker werken met linux, omdat toshiba de specs van de laptop vrij geeft... wat meestal bij de andere fabrikanten niet gebeurd.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

in het blad linux Magazine (ligt nu in de winkel!!) staat hier een artikel over.

daar stond ook een laptoppie genoemd zonder windows !

zelf heb ik 4.5 op een dell latitude 366 mhz. 64 mb.
met blackbox als WM.

pcmcia 3com nerwerkcard is geen probleem.. ff pccards aanzetten en draaien !

onboard sound was ook geen probleem ! alles pcm device ff in kernel

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01
Gelukkig zijn er altijd mensen die zich hetzelfde afvragen: http://www.linux-laptop.net/ voor linux notebookjes en http://www.cse.ucsc.edu/~dkulp/fbsd/laptop.html voor FreeBSD :)

Recente smaken Redhat heb ik met succes op Dell geinstalleerd en dat werkt zeker met 2.4.x kernels goed, FreeBSD heb ik nog nooit geprobeerd.

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Op maandag 24 juni 2002 09:25 schreef HAL-9000 het volgende:
- LAN (dit word een pcmcia kaartje wat ik al heb aangeschaft, aangezien freebsd niet met 32 bit pcmcia lan kaartjes overweg kan.
- IR is leuk, niet nodig.
- USB de support is niet uitgebreid, ik gebruik het ook bijna niet.

Verder, moet het een PIII zijn (1ghz?), min 256 mb geheugen en een min 15 gb harddisk
Dan raadt ik de Toshiba Satellite Pro 6000 aan. Die heb ik zelf ook (met linux) en bevalt me meer dan uitstekend. Het ding werkt echt toppie. enige nadeel is dat X nog wle eens wil crashen op Xv en dat 3D bijzonder sloom is (waarschijnlijk omdat de driver net nieuw is en die nog in development fase zit). Oftewel, als je geen DVDs kijkt of je kan tegen een crashje hier en daar als je DVDs kijkt en je speelt geen 3d spellen, dan is dit een perfecte laptop. :).

en kijk uit met partities verneuken. :X.

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op maandag 24 juni 2002 10:14 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Dan raadt ik de Toshiba Satellite Pro 6000 aan. Die heb ik zelf ook (met linux) en bevalt me meer dan uitstekend. Het ding werkt echt toppie. enige nadeel is dat X nog wle eens wil crashen op Xv en dat 3D bijzonder sloom is (waarschijnlijk omdat de driver net nieuw is en die nog in development fase zit). Oftewel, als je geen DVDs kijkt of je kan tegen een crashje hier en daar als je DVDs kijkt en je speelt geen 3d spellen, dan is dit een perfecte laptop. :).

en kijk uit met partities verneuken. :X.
Kijk, ik ben een notoire (spreek uit: notoore) zeikerd. Ik kanker wat af op een dag, dus voor mij is dát normaal, maar jij bent wel écht het andere uiterste...

We hebben het hier over het (succesvol) draaien van FreeBSD op een laptop die topicstarter voor school wil gebruiken. 's leuk. Het lijkt me echter erg onprettig om in zo'n situatie met een instabiele X te zitten.

Je noemt in één adem zo twee dingen die niet lekker werken op je laptop. Ik heb geprobeerd SuSE8, MDK8.2 en RH7.3 te draaien op mijn laptop (een HP dus), maar dat werkte voor geen meter. Windows wel, en hoewel ik liever linux zou draaien, moet ik werken op dit ding, dus wil ik dat ALLES werkt.

Natuurlijk is het een voordeel om een Toshiba te hebben, maar die dingen zijn iig. duurder dan deze HP was (een goedkope Celly 933) en de vraag is of je dat over hebt voor het draaien van een *nix op je lappie.

Het is een nobel streven, maar nogmaals: ik raad het af voor lapjes waar je op moet werken. Als het voor de lol is, of een dualboot: fine. Maar weet waar je aan begint als het het enige OS op je lap wordt...

• dion_b
  • Laatst online: 02:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 24 juni 2002 09:25 schreef HAL-9000 het volgende:

[..]
Misschien een idee om je te verdiepen in wat voor NICs al onboard zitten. Meestal gebruiken die de miniPCI form factor, wat betekent dat ze gewoon op de PCI bus hangen, waardoor BSD support weer wat makkelijker zou moeten worden. Dan verspil je namelijk niet bij voorbaat één van je PCMCIA sloten (wat erg relevant kan zijn gezien je geeen USB zult kunnen gebruiken)

Die miniPCI dingen hebben ze in alle maten en smaken, maar ik weet dat NEC iig Accton chips gebruikt.

Oslik blyat! Oslik!

• AVL
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Ik heb zelf een Fujitsu notebook met FreeBSD 4.6. Alles van geintegreerde netwerkkaart en geluid tot m'n CompactFlash kaartjes werkt perfect. Niet te pessimistisch zijn dus :P (vooral wzzrd).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Of FreeBSD draait op een notebookie weet ik niet.
Maar ik weet wel zeker dat RedHat zonder problemen op
een Toshiba gaat.

Ik heb het verschillende malen geinstalled met verschillende
distro's op verschillende Toshiba's en alles werkte in 1 keer.

Kwestie van de juiste hardware denk ik.......
Dus wzzrd, ik denk toch echt dat je een ander laptoppie
moet gaan proberen.

( ik heb al moeite om windows op bepaalde HP machines te installeren ;) )

Verwijderd

HP en Microsft zijn anders wel 2 handen op 1 buik hoor

• franklin
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

ik heb fbsd hier draaien op een oude toshiba (p2-366) draait als een tiet.. verder heb ik het 'vroeger' gedraaid op mijn hp omnibook xe2 wat wel aardig ging, alleen de soundkaart was toen nogal problematisch....

aan winmodems heb ik me niet gewaagd :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 24 juni 2002 19:31 schreef AVL het volgende:
Ik heb zelf een Fujitsu notebook met FreeBSD 4.6. Alles van geintegreerde netwerkkaart en geluid tot m'n CompactFlash kaartjes werkt perfect. Niet te pessimistisch zijn dus :P (vooral wzzrd).
Dat klinkt beter :). heb je meer info?

kunnen mensen ook echt types noemen zodat ik daar naar op zoek kan?

• AVL

AVL

OHMSS

Het is een Fujitsu Lifebook C-6175, een al wat ouder model met Celeron 500 en 192MB RAM. Ik heb zelf ook niet speciaal hiervoor gekozen, dit is een notebook wat iedereen twee jaar geleden kreeg op de TU/e. Nieuwere notebooks zullen ook wel werken. Een kwestie van uitproberen.

Zo erg kan het toch niet zijn? Wat heb je allemaal aan software-ondersteuning nodig? Chipset wordt meestal wel ondersteund, of je moet iets heel exotisch hebben. Dit geldt ook voor je grafische chipset. FreeBSD's pcm driver ondersteunt behoorlijk veel geluidschips, ook de meeste onboards. PC Card ondersteuning is ook al behoorlijk op weg, al raad ik wel aan om een netwerkkaart van een bekende fabrikant te nemen. Ik kan me niet voorstellen dat je echt zo hard de fout in kan gaan met de aanschaf van je laptop dat FreeBSD niet draait.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 24 juni 2002 23:56 schreef AVL het volgende:
Het is een Fujitsu Lifebook C-6175, een al wat ouder model met Celeron 500 en 192MB RAM.
Hee, die ken ik :P
Ik kan me niet voorstellen dat je echt zo hard de fout in kan gaan met de aanschaf van je laptop dat FreeBSD niet draait.
Mja... Draaien zal het altijd wel als je de IDE controller aan de praat krijgt (en ik verwacht geen vage promise-achtige dingen in laptops, dus dat zal wel werken).

Maar je wilt net natuurlijk werkend hebben met fatsoenlijk beeld, geluid en netwerk (op zijn minst), en dat werkt meestal wel, maar niet altijd. Wat dat betreft: better safe than sorry, je kunt beter van te voren uitzoeken of het allemaal supported is.
Ik bedoel: XFree86 werkt vrijwel altijd wel met de vesa driver, maar die is op sommige kaarten echt baggertraag... Je wil een kaart waarvoor een eigen driver is, met een kans op werken.

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

mijn dell had een
neomagic vga card (no problem)
onboard sound (ff pcm in kernel)
3com pcmcia (ff pccards aanzetten)

(herhaling) del latitude a 366 mhz 63 mb ram (dacht ik) 4gig hd.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Mijn HP Xe3L heeft:

- Intel 830 (dat gáf gelazer -> geen beeld, misschien is dat al gefixt)
- Netwerkkaartje Intel (doet het onder linux _niet_)

Voor dat laatste is een workaround, maar er is geen enkele distro die die workaround standaard installeert. Toch lastig, zo'n workaround downen (driver hack) als je netwerkkaart het niet doet. Heb het trouwens ook nooit aan de praat gekregen. Was iets met e100 en ee100 drivers... Is alweer een tijdje geleden.

Pas iig. goed op de netwerkkaart die erin zit!!!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Ik heb net een promedion "supersonic" p4 gekocht. Met onboard LAN, USB, Writer/DVD.

:) Geen probleem (alles functioneel behalve modem):
Suse 7.2
Red Hat 7.3
Mandrake 8.2

:( Niet aan de gang te krijgen:
FreeBSD

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op dinsdag 25 juni 2002 10:49 schreef Ermo het volgende:
:) Geen probleem (alles functioneel behalve modem):
Da's dus wèl een probleem IMHO
FreeBSD
sic, ik heb gelijk :)

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Op dinsdag 25 juni 2002 11:50 schreef wzzrd het volgende:
[..]
Da's dus wèl een probleem IMHO
[..]
[muggezift modus = T]
ik heb kabel, voor mij dus géén probleem.
was puur om de info compleet te houden...
[muggezift modus = F]

>:)

• AVL

AVL

OHMSS

Op dinsdag 25 juni 2002 10:49 schreef Ermo het volgende:
FreeBSD
Waarop gaat het mis dan?

• deadinspace
  • Laatst online: 23:10

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 25 juni 2002 07:54 schreef wzzrd het volgende:
- Netwerkkaartje Intel (doet het onder linux _niet_)
De Intel Ethernet Pro 100 ?

Die is gewoon ondersteund door de eepro100 module (ik heb hem zelf ook). Alleen bevatten nieuwere versies van die kaart een bug, waardoor hij er op 10 mbit half duplex netwerken na een tijdje mee kapt.
De ee100.o (oid) van Intel zelf heeft een workaround voor die bug, maar die module was closedsource of er was iets met de license... Iig kon de workaround niet klakkeloos overgenomen worden in eepro100.o.

Je had als het goed is dus prima kunnen installeren/downloaden (de ee100.o downen bijv) aan een 100 mbit netwerk.
Pagina: 1