Toon posts:

Asus/Via = problemen ad infinitum

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS CUV4X-DLS mobo. Mijn eerste mobo met VIA chipset en het heeft in anderhalf jaar nog nooit naar behoren gewerkt. Ik gebruik nu zelfs terug mijn oud systeem :-(

Ik heb de laatste BIOS versie en 4-in-1 drivers geïnstalleerd, alles loopt op Win2k server SP2.

De grootste problemen heb ik momenteel met de IDE controller en (vermoedelijk) de PCI bus.

De performantie van de IDE schijven (met de on board IDE controller):
Maxtor 5T030H3 (30 GB) 4895 KB/s transfer rate
Maxtor 54610H6 (40 GB) 6324 KB/s transfer rate

Met een aparte ATA-100 controller (PCI) zijn de resultaten vergelijkbaar.

De performantie op de standaard IDE controller van Asus P2B-S:
Maxtor 54610H6 (40 GB)29967 KB/s transfer rate
Hier haal ik zelfs een mooie 13776 KB/s met mijn oude schijf!

Aanzienlijk hoger, hoewel de controller hier helemaal geen ATA-100 aankan.

Ik heb ook getest na het installeren van George Reese's PCI latency patch:
Maxtor 54610H6 (40 GB)5019 KB/s transfer rate

Met de standaard Windows drivers geïnstalleerd, kan ik zien dat de schijven in UDMA 5 mode staan. Als de VIA 4-in-1 drivers geïnstalleerd zijn, kan ik niet meer zien in welke mode de schijven staan.

Ook de performantie van de devices op een Adaptec AHA-2940AU (PCI) is ronduit slecht. Een IBM SCSI schijf haalt amper 1100 KB/s!

Ik heb de technische support van ASUS verscheidene malen gemailed, heb dit gepost in de ASUS related newsgroups, op ASUS NetQ, op de fora van VIA, maar ik krijg nergens antwoord.

Heeft iemand enig idee wat te doen? Heeft iemand hetzelfde mobo dat bij hem/haar wel werkt?

Bedankt!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Het is een bekend probleem van VIA.Heb zelf een A7V333 van Asus en ook daar is de IDE tranfer niet om over naar huis te schrijven. Het schijnt echter niet aan Asus te liggen maar aan VIA. Heb thuis ook nog een MSI bordje met hetzelfde probleem. De latency patch werkt een beetje en op de VIA site staat ook nog een klein progje, maar het komt never nooit niet in de buurt van de Intel Chipsets.....It's a shame

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb met een BX bord ook een veel snellere HD rate dan op mijn A7V133. Ach, het is geven en nemen. Goedkope AMD's en VIA bordjes, dus een veer kan ik wel laten.

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op maandag 24 juni 2002 13:09 schreef Killer het volgende:
De latency patch werkt een beetje en op de VIA site staat ook nog een klein progje, maar het komt never nooit niet in de buurt van de Intel Chipsets.....It's a shame
ik wil niet veel zeggen maar op frontpage stond ook een keer dat intel zijn ide controler niet optimaal was bij de nieuwe P4 chipsets.

Verwijderd

Topicstarter
Met niet optimaal kan ik misschien nog leven, hoewel ze mij voor dat mobo toch zo'n 1000€ lichter hebben gemaakt.
Maar 6x sneller op een ouwe P2B??? Dan zit ik daar mooi te wezen met mijn dual PIII systeem, ik kan niet eens CD's schrijven!

Weet iemand een workaround? Een PCI IDE controller doet het ook niet op de CUV4X-DLS, zelfde lousy performance, maar op de P2B superresultaten. Er moet toch iets aan te vangen zijn met dat mobo, naast op de verkoper z'n hoofd stuk slaan...